KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 396/2005 z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) cyprodynilu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Węglan wapnia, dwutlenek węgla i wodorowęglan potasu zostały włączone do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W dniu 14 grudnia 2021 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła nowy kodeksowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości (CXL) cyprodynilu w ziarnach soi zwyczajnej 2 .
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) wspomnianego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny CXL zaproponowanego w odniesieniu do cyprodynilu w ziarnach soi zwyczajnej i stwierdził, że jest on bezpieczny dla konsumentów w Unii 4 , a Unia nie zgłosiła zastrzeżeń 5 ,6 do Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów w odniesieniu do proponowanego CXL.
(5) Należy zatem włączyć ten CXL do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 jako NDP.
(6) Węglan wapnia, dwutlenek węgla i wodorowęglan potasu zostały tymczasowo włączone do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do czasu zakończenia ich oceny zgodnie z dyrektywą Rady 91/414/EWG 7 albo z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 8 oraz w oczekiwaniu na ich przegląd zgodnie z art. 12 rozporządzenia (UE) nr 396/2005. W kontekście wniosków o odnowienie zatwierdzenia tych substancji na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 Urząd wydał wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej węglanu wapnia 9 , dwutlenku węgla 10 i wodorowęglanu potasu 11 . W oparciu o wspomniane wnioski Urzędu NDP nie są wymagane w odniesieniu do węglanu wapnia, dwutlenku węgla i wodorowęglanu potasu. Te substancje powinny zatem nadal figurować w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 12 .
(7) Na podstawie opinii naukowych i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Luksemburgu dnia 26 sierpnia 2022 r.
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
3 Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1).
4 Wsparcie naukowe w przygotowaniu stanowiska UE na 52. sesji Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów. Dziennik EFSA 2021;19 (8):6766.
7 Dyrektywa Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotycząca wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).
9 EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), 2021. "Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance calcium carbonate" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej węglan wapnia). Dziennik EFSA 2021;19(4):6500.
10 EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), 2021. "Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance carbon dioxide" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej dwutlenek węgla). Dziennik EFSA 2021;19(6):6605.
11 EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), 2021. "Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance potassium hydrogen carbonate" (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej wodorowęglan potasu). Dziennik EFSA 2021;19(5):6593.
12 EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), 2022. "Statement on pesticide active substances that do not require a review of the existing maximum residue levels under Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005" (Oświadczenie w sprawie substancji czynnych stosowanych w pestycydach, które nie wymagają przeglądu obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2022; 20(01):7061.