uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
(1) W załączniku VI do rozporządzenia (UE) 2019/1241 określono regionalne środki techniczne dotyczące wód północnozachodnich.
(2) Belgia, Irlandia, Francja, Niderlandy i Hiszpania ("zainteresowane państwa członkowskie") mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem w kanale La Manche. Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1241 30 kwietnia 2021 r. zainteresowane państwa członkowskie przedłożyły Komisji wspólną rekomendację dotyczącą aktu delegowanego. Zainteresowane państwa członkowskie przesłały wspólną rekomendację Komitetowi Doradczemu ds. Wód Północno-Zachodnich (NWWAC) do konsultacji.
(3) We wspólnej rekomendacji przedłożonej przez zainteresowane państwa członkowskie w odniesieniu do przegrzeb- ków zwyczajnych (Pecten maximus) w kanale La Manche zaproponowano wprowadzenie obszaru odbudowy zasobów w wodach Unii rejonu ICES 7d na południe od 49°42' N i do granicy francuskich wód terytorialnych oraz wprowadzenie okresu zamkniętego w wodach Unii rejonów ICES 7d i 7e.
(4) Latem 2021 r. Unia i Zjednoczone Królestwo przeprowadziły dyskusje w celu osiągnięcia porozumienia ad hoc w sprawie okresów zamkniętych w odniesieniu do przegrzebków zwyczajnych na 2021 r. Te okresy zamknięte opierały się na środkach zaproponowanych we wspólnej rekomendacji przedłożonej przez zainteresowane państwa członkowskie 30 kwietnia 2021 r. W rezultacie uzgodniono wzajemnie zadowalające podejście, zgodnie z którym Unia i Zjednoczone Królestwo przestrzegały określonych okresów zamkniętych w połowach przegrzebków w kanale La Manche w okresie od sierpnia do października 2021 r.
(5) Biorąc pod uwagę, że we wspólnej rekomendacji zaproponowano zmiany w załączniku VI do rozporządzenia (UE) 2019/1241, niniejsze rozporządzenie delegowane ma na celu połączenie przepisów wnioskowanych przez zainteresowane państwa członkowskie w jeden akt.
(6) Środki uwzględnione w niniejszym rozporządzeniu oceniono zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/1241. Państwa członkowskie przedstawiły dowody w celu wykazania, że wnioski są zgodne z art. 15 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(7) Przeprowadzono w drodze procedury pisemnej konsultacje z grupą ekspertów ds. rybołówstwa i akwakultury.
(8) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) przeanalizował i pozytywnie ocenił dowody przedstawione przez zainteresowane państwa członkowskie. Stwierdził 2 , że zakaz połowów przegrzebka zwyczajnego przez wszystkie floty w określonym okresie stanowi istotny krok naprzód i jest zgodny z wnioskami STECF 3 . STECF stwierdził ponadto, że przedłużenie terminu (od 15 maja do 15 października) zamknięcia we wschodniej części kanału La Manche na południe od szerokości geograficznej 49°42' N może być korzystne dla biomasy stada. Ponadto STECF stwierdził, że chociaż zamknięcie w pozostałej części rejonów ICES 7d i 7e (15 maja-30 września) jest nieco krótsze niż w przypadku Zatoki Sekwany (Baie de Seine), środek ten może być nadal korzystny, ponieważ ma zastosowanie do wszystkich flot. Proponowany środek należy zatem uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, mające zastosowanie do wód Unii, służą realizacji celów określonych w art. 494 ust. 1 i 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony i uwzględniają zasady, o których mowa w art. 494 ust. 3 tej umowy. Pozostają one bez uszczerbku dla wszelkich środków stosowanych na wodach Zjednoczonego Królestwa.
(10) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.205.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/1357 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do przegrzebków zwyczajnych (Pecten maximus) w kanale La Manche |
| Data aktu: | 25/05/2022 |
| Data ogłoszenia: | 05/08/2022 |
| Data wejścia w życie: | 06/08/2022 |