KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 14 i 15,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 748/2012 2 ustanowiono wymagania dotyczące certyfikacji wyrobów, części i akcesoriów cywilnych statków powietrznych, a także silników, śmigieł i części, które mają być w nich instalowane, w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska, w tym certyfikacji organizacji projektujących i produkujących.
(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2022/1358 3 ustanowiono proste i proporcjonalne przepisy dotyczące statków powietrznych wykorzystywanych w lotnictwie sportowym i rekreacyjnym, które są racjonalne pod względem kosztów i zmniejszają niepotrzebne obciążenia administracyjne i finansowe organizacji uczestniczących w projektowaniu i produkcji tego rodzaju statków powietrznych, przy jednoczesnym utrzymaniu niezbędnych poziomów bezpieczeństwa.
(3) W związku z tym należy również przewidzieć odpowiednie przepisy dotyczące zadań właściwych organów w zakresie certyfikacji, nadzoru i egzekwowania prawodawstwa, aby zapewnić jednolite wdrożenie prostych i proporcjonalnych przepisów wprowadzonych rozporządzeniem delegowanym (UE) 2022/1358 w odniesieniu do statków powietrznych przeznaczonych przede wszystkim do użytku sportowego i rekreacyjnego.
(4) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/1358 przewidziano wystarczający okres przejściowy dla organizacji uczestniczących w projektowaniu i produkcji tego rodzaju statków powietrznych, aby zapewnić przestrzeganie przez nie nowych przepisów i procedur wprowadzonych tym rozporządzeniem. Ten sam okres przejściowy powinien mieć zastosowanie w odniesieniu do przepisów dotyczących właściwych organów.
(5) Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) nr 748/2012.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią nr 05/2021 4 wydaną przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: