uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W pismach, które wpłynęły do Komisji w dniu 12 kwietnia 2021 r. i w dniu 20 września 2021 r., Francja wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do zastosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE ("szczególny środek"), celem wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego w odniesieniu do wszystkich podatników mających siedzibę na terytorium Francji. Obowiązek ten obejmowałby faktury wystawiane w ramach transakcji między podatnikami. Wniosek o upoważnienie obejmuje okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.
(2) Pismami z dnia 29 września 2021 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Francję pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 30 września 2021 r. Komisja powiadomiła Francję, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(3) Francja utrzymuje, że wprowadzenie ogólnego obowiązku fakturowania elektronicznego przyniosłoby korzyści w zakresie zwalczania oszustw związanych z podatkiem od wartości dodanej (VAT) i uchylania się od opodatkowania. Obowiązek wystawiania faktur elektronicznych w połączeniu z przekazywaniem dodatkowych danych dotyczących transakcji umożliwiłby organom podatkowym weryfikowanie w czasie rzeczywistym spójności między zadeklarowanym i pobranym podatkiem VAT a wystawionymi i otrzymanymi fakturami. Zwiększyłoby to zdolność administracji do zapobiegania oszustwom związanym z podatkiem VAT oraz ich zwalczania. Zapewniłby on również lepszą bieżącą orientację na temat działalności gospodarczej, umożliwiając ukierunkowanie polityki gospodarczej w sposób jak najbardziej zbliżony do realiów gospodarczych.
(4) Francja uważa, że obowiązek wystawiania faktur elektronicznych ułatwiłby dobrowolne przestrzeganie przepisów podatkowych. Obowiązek ten pozwoliłby ponadto na uproszczenie obowiązków podatników dotyczących sprawozdawczości w zakresie VAT poprzez wprowadzenie wstępnie wypełnionych formularzy deklaracji. Fakturowanie elektroniczne przyniosłoby podatnikom inne korzyści, takie jak skrócenie terminów płatności, obniżenie kosztów drukowania i opłat pocztowych, zmniejszenie kosztów i opóźnień w przetwarzaniu danych rozliczeniowych oraz obniżenie kosztów przechowywania. Oszczędności i korzyści, jakie podatnicy uzyskaliby dzięki wdrożeniu fakturowania elektronicznego, w dużej mierze skompensowało początkowe inwestycje, których będą musieli oni dokonać w celu dostosowania swoich systemów.
(5) Z uwagi na szeroki zakres i nowość szczególnego środka, należy ocenić wpływ środka na walkę z oszustwami związanymi z VAT oraz uchylaniem się od opodatkowania oraz na podatników. W związku z tym, jeżeli Francja uzna, że przedłużenie okresu obowiązywania szczególnego środka jest konieczne, powinna przedłożyć Komisji, wraz z wnioskiem o przedłużenie, sprawozdanie zawierające ocenę szczególnego środka pod kątem skuteczności jego stosowania w zakresie zwalczania oszustw związanych z VAT i uchylania się od opodatkowania oraz uproszczenia poboru podatku.
(6) Szczególny środek nie powinien naruszać prawa podatników do otrzymywania faktur w formie papierowej w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.
(7) Szczególny środek powinien być ograniczony w czasie, aby umożliwić przeprowadzenie oceny, czy jest on właściwy i skuteczny w kontekście jego celów.
(8) Szczególny środek jest proporcjonalny do zamierzonych celów, ponieważ jest ograniczony w czasie i będzie wdrażany stopniowo. Począwszy od 2024 r. obowiązek przyjmowania faktur elektronicznych będzie miał zastosowanie do wszystkich podatników. Obowiązek wystawiania faktur elektronicznych ma mieć zastosowanie w 2024 r. w odniesieniu do dużych przedsiębiorstw, w 2025 r. - w odniesieniu do przedsiębiorstw zatrudniających od 250 do 4 999 pracowników, których obrót wynosi poniżej 1,5 mld EUR, a w 2026 r. - w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw, w tym podatników korzystających ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 282 dyrektywy 2006/112/WE. Ponadto szczególny środek nie stwarza niebezpieczeństwa, że oszustwa przeniosą się do innych sektorów lub do innych państw członkowskich.
(9) Szczególny środek nie wpłynie negatywnie na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
C. BEAUNE | |
Przewodniczący |
Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.20.272 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/133 w sprawie upoważnienia Francji do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 oraz art. 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
Data aktu: | 25/01/2022 |
Data ogłoszenia: | 31/01/2022 |