uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W pismach, które wpłynęły do Komisji w dniu 12 kwietnia 2021 r. i w dniu 20 września 2021 r., Francja wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do zastosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE ("szczególny środek"), celem wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego w odniesieniu do wszystkich podatników mających siedzibę na terytorium Francji. Obowiązek ten obejmowałby faktury wystawiane w ramach transakcji między podatnikami. Wniosek o upoważnienie obejmuje okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.
(2) Pismami z dnia 29 września 2021 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Francję pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 30 września 2021 r. Komisja powiadomiła Francję, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(3) Francja utrzymuje, że wprowadzenie ogólnego obowiązku fakturowania elektronicznego przyniosłoby korzyści w zakresie zwalczania oszustw związanych z podatkiem od wartości dodanej (VAT) i uchylania się od opodatkowania. Obowiązek wystawiania faktur elektronicznych w połączeniu z przekazywaniem dodatkowych danych dotyczących transakcji umożliwiłby organom podatkowym weryfikowanie w czasie rzeczywistym spójności między zadeklarowanym i pobranym podatkiem VAT a wystawionymi i otrzymanymi fakturami. Zwiększyłoby to zdolność administracji do zapobiegania oszustwom związanym z podatkiem VAT oraz ich zwalczania. Zapewniłby on również lepszą bieżącą orientację na temat działalności gospodarczej, umożliwiając ukierunkowanie polityki gospodarczej w sposób jak najbardziej zbliżony do realiów gospodarczych.
(4) Francja uważa, że obowiązek wystawiania faktur elektronicznych ułatwiłby dobrowolne przestrzeganie przepisów podatkowych. Obowiązek ten pozwoliłby ponadto na uproszczenie obowiązków podatników dotyczących sprawozdawczości w zakresie VAT poprzez wprowadzenie wstępnie wypełnionych formularzy deklaracji. Fakturowanie elektroniczne przyniosłoby podatnikom inne korzyści, takie jak skrócenie terminów płatności, obniżenie kosztów drukowania i opłat pocztowych, zmniejszenie kosztów i opóźnień w przetwarzaniu danych rozliczeniowych oraz obniżenie kosztów przechowywania. Oszczędności i korzyści, jakie podatnicy uzyskaliby dzięki wdrożeniu fakturowania elektronicznego, w dużej mierze skompensowało początkowe inwestycje, których będą musieli oni dokonać w celu dostosowania swoich systemów.
(5) Z uwagi na szeroki zakres i nowość szczególnego środka, należy ocenić wpływ środka na walkę z oszustwami związanymi z VAT oraz uchylaniem się od opodatkowania oraz na podatników. W związku z tym, jeżeli Francja uzna, że przedłużenie okresu obowiązywania szczególnego środka jest konieczne, powinna przedłożyć Komisji, wraz z wnioskiem o przedłużenie, sprawozdanie zawierające ocenę szczególnego środka pod kątem skuteczności jego stosowania w zakresie zwalczania oszustw związanych z VAT i uchylania się od opodatkowania oraz uproszczenia poboru podatku.
(6) Szczególny środek nie powinien naruszać prawa podatników do otrzymywania faktur w formie papierowej w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.
(7) Szczególny środek powinien być ograniczony w czasie, aby umożliwić przeprowadzenie oceny, czy jest on właściwy i skuteczny w kontekście jego celów.
(8) Szczególny środek jest proporcjonalny do zamierzonych celów, ponieważ jest ograniczony w czasie i będzie wdrażany stopniowo. Począwszy od 2024 r. obowiązek przyjmowania faktur elektronicznych będzie miał zastosowanie do wszystkich podatników. Obowiązek wystawiania faktur elektronicznych ma mieć zastosowanie w 2024 r. w odniesieniu do dużych przedsiębiorstw, w 2025 r. - w odniesieniu do przedsiębiorstw zatrudniających od 250 do 4 999 pracowników, których obrót wynosi poniżej 1,5 mld EUR, a w 2026 r. - w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw, w tym podatników korzystających ze zwolnienia dla małych przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 282 dyrektywy 2006/112/WE. Ponadto szczególny środek nie stwarza niebezpieczeństwa, że oszustwa przeniosą się do innych sektorów lub do innych państw członkowskich.
(9) Szczególny środek nie wpłynie negatywnie na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| C. BEAUNE | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.20.272 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/133 w sprawie upoważnienia Francji do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 oraz art. 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 25/01/2022 |
| Data ogłoszenia: | 31/01/2022 |