uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Unia Europejska (zwana dalej "Unią") jest umawiającą się stroną Aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego w sprawie nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych 1 (zwanego dalej "aktem genewskim"), który wszedł w życie w dniu 26 lutego 2020 r. Zgodnie z art. 21 aktu genewskiego jego umawiające się strony są członkami związku szczególnego (zwanego dalej "związkiem lizbońskim") utworzonego na mocy Porozumienia lizbońskiego w sprawie nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych (zwanego dalej "porozumieniem lizbońskim"). Zgodnie z art. 22 ust. 2 lit. a) ppkt (iii) aktu genewskiego zgromadzenie związku lizbońskiego dokonuje zmian regulaminów przyjętych na podstawie aktu genewskiego.
(2) Wejście w życie aktu genewskiego ujawniło potrzebę rozważenia zmian wspólnego regulaminu przyjętego na podstawie porozumienia lizbońskiego i aktu genewskiego (zwanego dalej "wspólnym regulaminem"), aby uprościć i usprawnić procedury w ramach lizbońskiego systemu międzynarodowej rejestracji nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych (zwanego dalej "systemem lizbońskim"), w tym w celu zapewnienia użytkownikom systemu lizbońskiego większej jasności.
(3) Podczas Zgromadzenia Ogólnego Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) w dniach 14-22 lipca 2022 r. zgromadzenie związku lizbońskiego zostanie poproszone o przyjęcie zmian do wspólnego regulaminu.
(4) Na swoim czwartym posiedzeniu, które odbyło się w Genewie w dniach 14-16 czerwca 2022 r., Grupa Robocza ds. Rozwoju Systemu Lizbońskiego (zwana dalej "lizbońską grupą roboczą") zaleciła zgromadzeniu związku lizbońskiego przyjęcie różnych zmian do wspólnego regulaminu - zaproponowanych przez sekretariat WIPO i zmienionych przez lizbońską grupę roboczą.
(5) Proponowana zmiana zasady 7 ust. 4 lit. a) wspólnego regulaminu zapewnia, aby jedynie zmiany dotyczące zasady 5 ust. 2 podlegały określonej w zasadzie 8 ust. 1 ppkt (ii) opłacie za przeniesieniem nazwy pochodzenia z porozumienia lizbońskiego do aktu genewskiego. Dostosowanie to ułatwi przystąpienie do aktu genewskiego państwom będącym stronami porozumienia lizbońskiego.
(6) Proponowana zmiana zasady 8 ust. 1 ppkt (ii) wspólnego regulaminu wprowadziłaby ograniczenie opłaty za kilka zmian przedłożonych w tym samym wniosku do 800 CHF. Zwiększyłoby to atrakcyjność systemu lizbońskiego przy jednoczesnym zachowaniu jego stabilności finansowej.
(7) Proponowana zmiana zasady 9 ust. 1 lit. c) wspólnego regulaminu wprowadziłaby wyjaśnienie, że określona w niej ogólna zasada ma zastosowanie do wszystkich odmów na podstawie zasady 9 ust. 1 lit. b) w związku z zasadą 9 ust. 1 lit. c).
(8) Proponowane zmiany zasady 15 ust. 1 ppkt (i) oraz (ii) wspólnego regulaminu wprowadziłyby usprawnienie procedury przedkładania Międzynarodowemu Biuru WIPO wniosku o wprowadzenie zmiany.
(9) Proponowane uchylenie zasady 15 ust. 1 ppkt (vi) oraz proponowana zmiana zasady 16 ust. 2 wspólnego regulaminu spowodowałyby, że w przypadku wycofania zrzeczenia się w związku z zasadą 6 ust. 1 lit. d) dotyczącą nieprawidłowości w odniesieniu do wymogu na podstawie powiadomienia dokonanego zgodnie z zasadą 5 ust. 3 lub 4 lub na podstawie oświadczenia złożonego na mocy art. 7 ust. 4 aktu genewskiego, nie będzie już wymagana opłata za zmianę. W przypadku zrzeczenia się na mocy zasady 6 ust. 1 lit. d) wycofanie zrzeczenia się jest uzależnione od skorygowania nieprawidłowości.
(10) Proponowane zmiany do wspólnego regulaminu powinny wejść w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. i powinny uprościć i usprawnić procedury w ramach systemu lizbońskiego oraz zapewnić większą jasność dla jego użytkowników, co jest w interesie użytkowników, beneficjentów oraz interesariuszy systemu lizbońskiego w Unii.
(11) Unia Europejska powinna zatem poprzeć przyjęcie tych zmian.
(12) Ponadto, przyjmując do wiadomości stanowiska wyrażone przez delegacje na czwartym posiedzeniu lizbońskiej grupy roboczej w odniesieniu do zasady 5 ust. 4 wspólnego regulaminu oraz w ramach wniosków z posiedzenia grupy roboczej, przewodniczący zwrócił się do delegacji Unii o przedłożenie w odpowiednim czasie pisemnej propozycji, która zostanie rozpatrzona na kolejnym posiedzeniu tej grupy roboczej.
(13) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum zgromadzenia związku lizbońskiego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| Przewodniczący | |
| Z | |
| STANJURA |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.188.142 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2022/1222 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum zgromadzenia lizbońskiego związku szczególnego |
| Data aktu: | 12/07/2022 |
| Data ogłoszenia: | 15/07/2022 |