uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE 1 , w szczególności jego art. 85 ust. 2,
(1) Decyzja o nałożeniu grzywny administracyjnej na podmiot gospodarczy w celu wsparcia środków naprawczych i ograniczających zgodnie z art. 85 rozporządzenia (UE) 2018/858 powinna zostać podjęta przez Komisję w wyniku konsultacji z zainteresowanymi państwami członkowskimi i odnośnym podmiotem gospodarczym lub odnośnymi podmiotami gospodarczymi, przeprowadzonych na podstawie art. 53 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/858, i powinna znaleźć odzwierciedlenie w decyzji o nałożeniu środków naprawczych i ograniczających.
(2) W oparciu o procedurę ustanowioną w art. 53 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/858 konieczne jest określenie pewnych kroków proceduralnych na potrzeby sytuacji, w których Komisja zamierza nałożyć grzywny administracyjne w celu wsparcia środków naprawczych i ograniczających. Szczególnie ważne jest zagwarantowanie prawa do bycia wysłuchanym i prawa dostępu do akt poprzez przyznanie podmiotowi gospodarczemu dostępu do odpowiednich informacji oraz prawa do przedstawienia uwag wraz z dowodami niezbędnymi do poparcia tych uwag w odniesieniu do planowanego nałożenia grzywny administracyjnej. Ponadto konieczne jest ustanowienie przepisów zapewniających odpowiednią ochronę danych, które podmioty gospodarcze uznają za poufne.
(3) Konieczne jest określenie metody obliczania grzywien administracyjnych w zależności od stopnia niezgodności. Podmioty gospodarcze powinny móc z wyprzedzeniem zapoznać się z tą metodą. Grzywny administracyjne powinny działać odstraszająco, zniechęcając podmioty gospodarcze do naruszania wymogów rozporządzenia (UE) 2018/858, i powinny być proporcjonalne do powagi naruszenia. Ponieważ grzywny administracyjne mają być nakładane na niezgodny z wymogami pojazd, układ, komponent lub oddzielny zespół techniczny, należy odpowiednio rozważyć kryteria obliczania grzywny. Przy obliczaniu grzywien administracyjnych należy uwzględnić wszelkie nienależne korzyści gospodarcze uzyskane w wyniku sprzedaży lub dystrybucji niezgodnego z wymogami pojazdu, mogące zakłócać konkurencję w stosunku do innych podmiotów gospodarczych, które przestrzegają przepisów. Wszelkie straty poniesione przez konsumentów, w tym zmiana osiągów pojazdu, wynikające z niezgodności powinny być również brane pod uwagę przy ocenie powagi naruszenia, ponieważ taka niezgodność może zagrażać ochronie zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, która stanowi cel wspomnianego rozporządzenia. Kwoty grzywien administracyjnych muszą być ponadto proporcjonalne do liczby niezgodnych z wymogami pojazdów zarejestrowanych w Unii lub liczby niezgodnych z wymogami układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych udostępnionych na rynku Unii.
(4) Przy obliczaniu grzywien administracyjnych należy odpowiednio uwzględnić powagę i skutki naruszenia, a także wszelkie okoliczności obciążające i łagodzące, które należy postrzegać jako zniechęcające, proporcjonalne i kompensujące w stosunku do korzyści wynikających z niezgodności. Okoliczności obciążające powinny obejmować wpływ na bezpieczeństwo, zdrowie i środowisko, ponieważ zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska jest określone jako cel rozporządzenia (UE) 2018/858. Do osiągnięcia tych celów powinno
przyczynić się ustanowienie takiego systemu kar na poziomie Unii, który działałby zdecydowanie odstraszająco poprzez sankcje za niezgodność wpływającą negatywnie na bezpieczeństwo osób znajdujących się w pojeździe i innych użytkowników dróg oraz na ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska. Stopień współpracy podmiotu gospodarczego, w tym działania naprawcze podjęte przez podmiot gospodarczy, należy uznać za elementy łagodzące przy obliczaniu grzywny administracyjnej.
(5) W celu ułatwienia zapłaty grzywien administracyjnych konieczne jest określenie metody ich pobierania. Pobieranie tych grzywien powinno odbywać się zgodnie z przepisami dotyczącymi odzyskiwania grzywien, innych kar lub sankcji nałożonych przez instytucje Unii, określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.187.19 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/1209 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do procedury nakładania grzywien administracyjnych oraz metod ich obliczania i pobierania |
Data aktu: | 05/05/2022 |
Data ogłoszenia: | 14/07/2022 |
Data wejścia w życie: | 03/08/2022 |