Decyzja wykonawcza 2022/1204 ustanawiająca infrastrukturę badawczą w zakresie zasobów mikrobiologicznych - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (MIRRI-ERIC)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1204
z dnia 16 czerwca 2022 r.
ustanawiająca infrastrukturę badawczą w zakresie zasobów mikrobiologicznych - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (MIRRI-ERIC)

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 3894)

(Jedynie teksty w języku francuskim, hiszpańskim, łotewskim, niderlandzkim i portugalskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 13 lipca 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Belgia, Hiszpania, Francja, Łotwa i Portugalia przedłożyły Komisji wniosek o ustanowienie infrastruktury badawczej w zakresie zasobów mikrobiologicznych - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (MIRRI-ERIC) ("wniosek").

(2) Wnioskodawcy uzgodnili, że przyjmującym państwem członkowskim MIRRI-ERIC będzie Portugalia.

(3) Decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 2  rozporządzenie (WE) nr 723/2009 zostało włączone do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG).

(4) Komisja dokonała oceny wniosku zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu. W trakcie oceny Komisja uzyskała opinie niezależnych ekspertów w dziedzinie infrastruktury badawczej w zakresie zasobów mikrobiologicznych.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym ustanawia się infrastrukturę badawczą w zakresie zasobów mikrobiologicznych - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (MIRRI-ERIC).
2. 
Zasadnicze elementy statutu MIRRI-ERIC określono w załączniku.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Łotewskiej i Republiki Portugalskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Mariya GABRIEL
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

ZASADNICZE ELEMENTY STATUTU MIRRI-ERIC

Następujące artykuły i ustępy artykułów statutu MIRRI-ERIC stanowią zasadnicze elementy zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009.

1. 

Nazwa ERIC

(art. 1 statutu MIRRI-ERIC)

Nazwa infrastruktury badawczej brzmi: infrastruktura badawcza w zakresie zasobów mikrobiologicznych - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej, zwana dalej "MIRRI-ERIC".

2. 

Siedziba statutowa

(art. 2 statutu MIRRI-ERIC)

Siedziba statutowa MIRRI-ERIC znajduje się w mieście Braga na terytorium Republiki Portugalskiej, zwanej dalej "członkiem będącym gospodarzem siedziby statutowej".

3. 

Zadania i zakres działalności MIRRI-ERIC

(art. 3 statutu MIRRI-ERIC)
1.
Misją MIRRI-ERIC jest świadczenie usług na rzecz użytkowników z sektora nauk biologicznych i bioprzemysłu poprzez zapewnianie im dostępu do szerokiego asortymentu wysokiej jakości zasobów i danych biologicznych w sposób zgodny z prawem. Oferując dostęp do wiedzy fachowej i zapewniając platformę współpracy na rzecz długoterminowego zrównoważonego rozwoju bioróżnorodności mikroorganizmów, MIRRI-ERIC zwiększy wiedzę i będzie promować rozwój zawodowy.
2.
Głównym zadaniem MIRRI-ERIC jest utworzenie, eksploatacja i rozwój ogólnoeuropejskiej rozproszonej infrastruktury badawczej na potrzeby ośrodków zasobów biologicznych wyspecjalizowanych w zasobach mikrobiologicznych (mBRC), aby zapewnić dostęp do wysokiej jakości zasobów i powiązanych usług, a także do najnowocześniejszych obiektów.
3.
MIRRI-ERIC posiada osobowość prawną od dnia, w którym decyzja wykonawcza Komisji w sprawie utworzenia tej infrastruktury jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej staje się skuteczna. MIRRI-ERIC posiada w każdym państwie będącym członkiem tej infrastruktury zdolność do czynności prawnych o najszerszym zakresie zgodnie z rozporządzeniem UE i prawem krajowym tego członka. MIRRI-ERIC może w szczególności nabywać, być właścicielem lub zbywać mienie ruchome i nieruchome oraz własność intelektualną, zawierać umowy i być stroną w postępowaniach sądowych.
4.
MIRRI-ERIC realizuje swoje główne zadanie na zasadzie niedochodowej. MIRRI-ERIC może prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że działalność ta jest ściśle związana z głównym zadaniem MIRRI-ERIC i nie zagraża jego realizacji. Wszelkie dochody z tytułu tej ograniczonej działalności gospodarczej są wykorzystywane przez MIRRI-ERIC do osiągnięcia wyznaczonej przez tę infrastrukturę misji.
5.
Przedmiotem działalności MIRRI-ERIC jest:
a)
promowanie chronionego prawem i zgodnego z przepisami dostępu do autentycznych zasobów mikrobiologicznych i powiązanych danych gromadzonych w mBRC, tak aby utrzymać dostawy pełnego asortymentu materiału biologicznego na potrzeby środowiska naukowego;
b)
budowa środowiska pracy opartego na współpracy (CWE) i opracowanie systemu informacyjnego MIRRI (MIR- RI-IS), aby zapewnić pojedynczy punkt dostępu do zasobów mikrobiologicznych i powiązanych danych, najnowocześniejszych usług w zakresie tych zasobów, w tym usług cyfrowych, oraz platform eksperckich i technicznych;
c)
zapewnianie komplementarności mBRC oraz interoperacyjności oferowanych przez nie danych na potrzeby funkcjonowania MIRRI-IS;
d)
ustanowienie i wdrożenie systemu zarządzania jakością, w tym znormalizowanych procedur, najlepszych praktyk i odpowiednich narzędzi, w celu poprawy jakości zasobów, związanych z nimi danych i świadczonych usług;
e)
nawiązywanie kontaktów z innymi europejskimi infrastrukturami badawczymi i odpowiednimi organizacjami w celu poprawy charakterystyki zasobów genetycznych, jakimi dysponuje MIRRI-ERIC, oraz zwiększenia ilości i jakości informacji związanych z infrastrukturami badawczymi;
f)
świadczenie usług dopasowywania badań i wspólnego prowadzenia badań dla instytucji publicznych i prywatnych oraz inicjowanie wspólnych działań;
g)
zapewnianie użytkownikom zewnętrznym w sposób skoordynowany dostępu do materiałów, wiedzy fachowej i zaplecza naukowego partnerów MIRRI-ERIC, aby umożliwić naukowcom prowadzenie wewnętrznych badań nad mikrobiologicznymi zasobami genetycznymi;
h)
zapewnianie kształcenia i szkoleń personelowi, studentom i użytkownikom mBRC w dziedzinie mikrobiologii dotyczących np. taksonomii, technik identyfikacji i konserwacji oraz w dziedzinie biotechnologii dotyczących np. poszukiwań biologicznych do zastosowań przemysłowych, wykorzystywania, optymalizacji szczepów i fermentacji
i)
oraz podejmowanie wszelkich innych powiązanych działań niezbędnych do realizacji jego misji.
6.
MIRRI-ERIC prowadzi działalność o zasięgu ogólnoeuropejskim i wspiera doskonałość w zakresie badań naukowych i bioprzemysłu w dziedzinie mikroorganizmów w Europie oraz nieustannie dba o spełnianie potrzeb społeczności akademickich i przemysłowych. W ten sposób MIRRI-ERIC przyczynia się do zwiększenia wykorzystania i upowszechniania w całej Europie i na świecie wiedzy oraz optymalizacji wyników działań badawczych prowadzonych w mBRC.
7.
W swojej działalności MIRRI-ERIC kieruje się następującymi zasadami: przejrzystość, zdolność reagowania, świadomość etyczna, zgodność z prawem, otwartość, równe traktowanie i niedyskryminacja.

4. 

Czas trwania

(art. 4 statutu MIRRI-ERIC)

MIRRI-ERIC ustanawia się na czas nieokreślony. Może on zostać zlikwidowany zgodnie z art. 5 statutu.

5. 

Likwidacja

(art. 5 statutu MIRRI-ERIC)
1.
Likwidacja MIRRI-ERIC następuje po podjęciu decyzji przez zgromadzenie członków zgodnie z art. 17 ust. 8 lit. c) statutu i zgodnie z obowiązującym prawem wskazanym w art. 36 statutu.
2.
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu dni od przyjęcia decyzji o likwidacji MIRRI- ERIC, MIRRI- ERIC powiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.
3.
Nie naruszając art. 6 statutu, wszelkie aktywa i pasywa pozostałe po spłacie długów MIRRI-ERIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich faktycznego wkładu pieniężnego do MIRRI-ERIC w momencie rozwiązania.
4.
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu dni od zakończenia procedury likwidacji, MIRRI-ERIC powiadamia Komisję o tym fakcie.
5.
MIRRI-ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

6. 

Odpowiedzialność członków i obserwatorów

(art. 6 statutu MIRRI-ERIC)
1.
MIRRI-ERIC odpowiada za swoje długi.
2.
Członkowie i obserwatorzy nie ponoszą wspólnej odpowiedzialności za długi MIRRI-ERIC. Odpowiedzialność finansowa członków i obserwatorów za długi MIRRI-ERIC jest ograniczona do wysokości wniesionych przez nich wkładów na rzecz MIRRI-ERIC, jak określono w art. 25 statutu.
3.
MIRRI-ERIC zawiera odpowiednie ubezpieczenie obejmujące te formy ryzyka, które są charakterystyczne dla budowy i funkcjonowania infrastruktury MIRRI-ERIC.

7. 

Polityka w zakresie dostępu

(art. 7 statutu MIRRI-ERIC)
1.
MIRRI-ERIC udostępnia badaczom, instytucjom bioprzemysłu i zdecentralizowanym agencjom UE, takim jak Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności czy Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób materiał mikrobiologiczny, powiązane dane zawarte w bazach danych, wiedzę i usługi powiązane z partnerami MIRRI-ERIC lub przez nich opracowane. MIRRI-ERIC zapewnia przestrzeganie warunków stosowania materiału mikrobiologicznego określonych przez dostawców materiałów i dostawców danych, których bazy danych są powiązane z MIRRI-ERIC.
2.
Żaden przepis niniejszego statutu nie powinien być rozumiany jako mający na celu ograniczenie prawa partnerów MIRRI-ERIC do podejmowania decyzji o zapewnieniu dostępu do jakichkolwiek próbek i danych.
3.
Materiał mikrobiologiczny jest udostępniany wyłącznie osobom działającym w dobrej wierze, pracującym w środowisku zawodowym odpowiednim do pracy z żywym materiałem należącym do danej grupy zagrożeń biologicznych. W stosownych przypadkach promowane będzie wzmocnienie środków bezpieczeństwa biologicznego.
4.
Wnioski osób lub projektów o dostęp do instalacji naukowych partnerów MIRRI-ERIC podlegają ocenie. Procedura oceny i stosowane kryteria zostaną określone w regulaminie działania, który zostanie przyjęty przez zgromadzenie członków zgodnie z art. 17 ust. 7 lit. c) i e) statutu. W każdym przypadku proces oceny uwzględnia wartość naukową i jest przejrzysty, sprawiedliwy i bezstronny.
5.
Dostęp będzie monitorowany, a zadowolenie użytkownika będzie mierzone za pomocą mechanizmu informacji zwrotnej w ramach zapewnienia jakości pod kątem ciągłego doskonalenia dostępu.
6.
Polityka w zakresie dostępu zostanie określona w regulaminie działania, który zostanie przyjęty przez zgromadzenie członków zgodnie z art. 17 ust. 7 lit. c) i e) statutu.

8. 

Polityka w zakresie oceny naukowej

(art. 8 statutu MIRRI-ERIC)
1.
Co pięć lat przeprowadzana jest ocena naukowa działalności, usług i platform MIRRI-ERIC. Oceny dokonuje panel najwyższej klasy niezależnych, międzynarodowych zewnętrznych specjalistów ds. oceny. Panel ten sporządzi sprawozdanie z oceny i przedstawi je zgromadzeniu członków.
2.
Polityka w zakresie oceny naukowej zostanie określona w regulaminie działania, który zostanie przyjęty przez zgromadzenie członków zgodnie z art. 17 ust. 7 lit. c) i e) statutu.

9. 

Polityka w zakresie rozpowszechniania wyników badań

(art. 9 statutu MIRRI-ERIC)
1.
MIRRI-ERIC promuje swoją działalność i jej wykorzystanie w badaniach naukowych, projektach innowacyjnych i szkolnictwie wyższym.
2.
W polityce w zakresie rozpowszechniania wyników badań opisane są różne grupy docelowe, a MIRRI-ERIC dociera do nich za pośrednictwem szeregu kanałów, takich jak strona internetowa, portal środowiska pracy opartego na współpracy, warsztaty i szkolenia, udział w konferencjach i obecność w mediach społecznościowych.
3.
Polityka w zakresie rozpowszechniania wyników badań zostanie określona w regulaminie działania, który zostanie przyjęty przez zgromadzenie członków zgodnie z art. 17 ust. 7 lit. c) i e) statutu.

10. 

Prawa własności intelektualnej

(art. 10 statutu MIRRI-ERIC)
1.
Żadnego z postanowień niniejszego statutu nie należy rozumieć jako mającego na celu zmianę zakresu i stosowania praw własności intelektualnej oraz umów dotyczących podziału korzyści, jak określono we właściwych przepisach ustawowych i wykonawczych oraz w umowach międzynarodowych, których członkowie są stroną.
2.
Wymiana i integracja własności intelektualnej między członkami, podmiotami ich reprezentującymi i partnerami - na podstawie odpowiednich postanowień umownych - podlega regulaminowi działania, który zostanie przyjęty przez zgromadzenie członków zgodnie z art. 17 ust. 7 lit. c) i e) statutu.
3.
Prawa własności intelektualnej do danych, wyników oraz do innych zasobów wiedzy wytworzonych i rozwiniętych w ramach działalności MIRRI-ERIC należą do podmiotu lub podmiotów, które je wytworzyły.
4.
Prawa własności intelektualnej wytworzone przez użytkowników w wyniku dostępu do zasobów lub instalacji naukowych MIRRI-ERIC podlegają negocjacji w celu uczciwego korzystania z nich zarówno przez użytkownika, jak i przez MIRRI-ERIC lub zainteresowanego partnera, z uwzględnieniem wniesionego przez nie wkładu.
5.
MIRRI-ERIC dostarcza naukowcom wytycznych pozwalających zapewnić, aby badania przeprowadzane z wykorzystaniem materiałów i danych udostępnionych przez MIRRI-ERIC były prowadzone w ramach zapewniających przestrzeganie praw właścicieli danych oraz prywatności osób.

11. 

Polityka zatrudnienia

(art. 11 statutu MIRRI-ERIC)
1.
MIRRI-ERIC dąży do zapewnienia równości szans i nie dyskryminuje żadnej osoby ze względu na rasę, pochodzenie etniczne, płeć, wyznanie, niepełnosprawność, orientację seksualną lub z jakichkolwiek innych względów.
2.
Procedury wyboru kandydatów na pracowników MIRRI-ERIC muszą być zgodne z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i poszanowania równości szans.
3.
Umowy o pracę są zgodne z przepisami ustawowymi i wykonawczymi kraju, w którym pracownicy zostali zatrudnieni i zazwyczaj wykonują swoje zadania.
4.
Polityka zatrudnienia zostanie określona w regulaminie działania, który zostanie przyjęty przez zgromadzenie członków zgodnie z art. 17 ust. 7 lit. c) i e) statutu.

12. 

Polityka zamówień publicznych

(art. 12 statutu MIRRI-ERIC)
1.
MIRRI-ERIC traktuje kandydatów i oferentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia w jednakowy sposób i bez dyskryminacji. Polityka zamówień publicznych prowadzona przez MIRRI-ERIC jest zgodna z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji.
2.
Polityka zamówień publicznych prowadzona przez MIRRI-ERIC zostanie określona w regulaminie działania, który zostanie przyjęty przez zgromadzenie członków zgodnie z art. 17 ust. 7 lit. c) i e) statutu.
1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1.
2 Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 z dnia 20 marca 2015 r. zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami (Dz.U. L 129 z 19.5.2016, s. 85).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.186.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/1204 ustanawiająca infrastrukturę badawczą w zakresie zasobów mikrobiologicznych - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (MIRRI-ERIC)
Data aktu: 16/06/2022
Data ogłoszenia: 13/07/2022