Decyzja 9/2022 (2022/1057) zmieniająca załącznik II (Przepisy techniczne, normy, badania i certyfikacja) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 9/2022
z dnia 4 lutego 2022 r.
zmieniająca załącznik II (Przepisy techniczne, normy, badania i certyfikacja) do Porozumienia EOG [2022/1057]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/573 z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie głównych elementów umów w sprawie przechowywania danych zawieranych w ramach systemu identyfikowalności wyrobów tytoniowych 1 .

(2) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/574 z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie norm technicznych dotyczących ustanowienia i funkcjonowania systemu identyfikowalności wyrobów tytoniowych 2 , z poprawkami wprowadzonymi w Dz.U. L 252 z 8.10.2018, s. 47.

(3) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2018/576 z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie norm technicznych dotyczących zabezpieczeń umieszczanych na wyrobach tytoniowych 3 .

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W rozdziale XXV załącznika II do Porozumienia EOG po pkt 3h (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/779) wprowadza się punkt w brzmieniu:

"3i. 32018 R 0573: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/573 z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie głównych elementów umów w sprawie przechowywania danych zawieranych w ramach systemu identyfikowalności wyrobów tytoniowych (Dz.U. L 96 z 16.4.2018, s. 1);

3j. 32018 R 0574: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/574 z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie norm technicznych dotyczących ustanowienia i funkcjonowania systemu identyfikowalności wyrobów tytoniowych (Dz.U. L 96 z 16.4.2018, s. 7), z poprawkami wprowadzonymi w Dz.U. L 252 z 8.10.2018, s. 47.

Do celów niniejszego Porozumienia EOG przepisy tego rozporządzenia należy rozumieć z uwzględnieniem następujących modyfikacji:

a) w art. 7 ust. 6 lit. a), w odniesieniu do państw EFTA, słowa »dnia 20 maja 2020 r.« odczytuje się jako »w terminie szesnastu miesięcy od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 9/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«;

w art. 7 ust. 6 lit. a) w odniesieniu do państw EFTA słowa »rok kalendarzowy 2019« odczytuje się jako »rok kalendarzowy, w którym wchodzi w życie decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 9/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«;

b) w art. 7 ust. 6 lit. b), w odniesieniu do państw EFTA, słowa »dnia 20 maja 2021 r.« odczytuje się jako »dwa lata po wejściu w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 9/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«;

c) w art. 37 ust. 1, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »dnia 20 maja 2019 r.« odczytuje się jako »w terminie szesnastu miesięcy od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 9/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«;

w art. 37 ust. 1, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »dnia 20 maja 2020 r.« odczytuje się jako »dwa lata i cztery miesiące po wejściu w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 9/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«;

d) w art.37 ust. 2, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »dnia 20 maja 2024 r.« odczytuje się jako »w terminie pięciu lat od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 9/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«;

w art.37 ust. 2, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »dnia 20 maja 2026 r.« odczytuje się jako »w terminie siedmiu lat od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 9/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«.

3k. 32018 D 0576: decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/576 z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie norm technicznych dotyczących zabezpieczeń umieszczanych na wyrobach tytoniowych (Dz.U. L 96 z 16.4.2018, s. 57).

Do celów niniejszego Porozumienia EOG przepisy tej decyzji należy rozumieć z uwzględnieniem następujących modyfikacji:

a) w art. 3 ust. 4, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »dnia 20 września 2018 r.« odczytuje się jako »w terminie

ośmiu miesięcy od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 9/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«;

b) w art. 4 ust. 3, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »dnia 20 września 2018 r.« odczytuje się jako »w terminie

ośmiu miesięcy od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 9/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«;

c) w art. 9 ust. 1, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »20 maja 2019 r.« odczytuje się jako »w terminie szesnastu miesięcy od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 9/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«;

w art. 9 ust. 1, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »dnia 20 maja 2020 r.« odczytuje się jako »w terminie dwóch lat i czterech miesięcy od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 9/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«;

d) w art. 9 ust. 2, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »20 maja 2024 r.« odczytuje się jako »w terminie pięciu lat od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 9/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«;

w art. 9 ust. 2, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »20 maja 2026 r.« odczytuje się jako »w terminie siedmiu lat od wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 9/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«.".

Artykuł  2

Teksty rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/573, rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/574, z poprawkami wprowadzonymi w Dz.U. L 252 z 8.10.2018, s. 47 oraz decyzji wykonawczej (UE) 2018/576 w języku islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 5 lutego 2022 r. pod warunkiem otrzymania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG * , lub z dniem wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 6/2022 z dnia 4 lutego 2022 r. 4 , w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2022 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
Nicolas VON LINGEN
Przewodniczący
1 Dz.U. L 96 z 16.4.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 96 z 16.4.2018, s. 7.
3 Dz.U. L 96 z 16.4.2018, s. 57.
* Nie wskazano wymogów konstytucyjnych.
4 Zob. s. 12 niniejszego Dziennika Urzędowego.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.175.18

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 9/2022 (2022/1057) zmieniająca załącznik II (Przepisy techniczne, normy, badania i certyfikacja) do Porozumienia EOG
Data aktu: 04/02/2022
Data ogłoszenia: 30/06/2022
Data wejścia w życie: 05/02/2022, 30/06/2022