Decyzja 6/2022 (2022/1054) zmieniająca załącznik II (Przepisy techniczne, normy, badania i certyfikacja) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 6/2022
z dnia 4 lutego 2022 r.
zmieniająca załącznik II (Przepisy techniczne, normy, badania i certyfikacja) do Porozumienia EOG [2022/1054]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylającą dyrektywę 2001/37/WE 1 , sprostowaną w Dz.U. L 150 z 17.6.2015, s. 24.

(2) W porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę delegowaną Komisji 2014/109/UE z dnia 10 października 2014 r. zmieniającą załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE poprzez utworzenie biblioteki ostrzeżeń obrazkowych, które należy stosować na wyrobach tytoniowych 2 .

(3) Dyrektywa 2014/40/UE uchyla dyrektywę 2001/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(4) Norwegia powinna zachować własne dostosowanie do dyrektywy 2001/37/WE w odniesieniu do tytoniu do stosowania doustnego, określonego w art. 2 ust. 8 dyrektywy 2014/40/UE ("tytoń do stosowania doustnego").

(5) Biorąc pod uwagę dostosowanie w stosunku do tytoniu do stosowania doustnego, a także w oparciu o specyfikę krajowych uwarunkowań popartą danymi statystycznymi dotyczącymi zagrożeń dla zdrowia wynikających z zażywania tytoniu do stosowania doustnego i sposobów jego zażywania, Norwegia powinna mieć swobodę w zakresie dopuszczenia alternatywnego dodatkowego ostrzeżenia zdrowotnego dla tytoniu do stosowania doustnego, jak wskazano w niniejszej decyzji.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Pkt 3 (dyrektywa 2001/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady) rozdziału XXV załącznika II do Porozumienia EOG otrzymuje brzmienie:

"32014 L 0040: dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylająca dyrektywę 2001/37/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2014, s. 1), sprostowana w Dz.U. L 150 z 17.6.2015, s. 24, zmieniona:

32014 L 0109: dyrektywą delegowaną Komisji 2014/109/UE z dnia 10 października 2014 r. (Dz.U. L 360 z 17.12.2014, s. 22).

Do celów Porozumienia przepisy tej dyrektywy odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) w art. 5 ust. 1 akapit drugi, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »do dnia 20 listopada 2016 r.« odczytuje się jako »naj- później w ciągu sześciu miesięcy od daty wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 6/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«;

b) w art. 6 ust. 4 i art. 7 ust. 13 dodaje się akapit w brzmieniu:

»W przypadku producentów i importerów w państwach EFTA wszelkie opłaty nałożone przez Komisję pobiera Urząd Nadzoru EFTA.«;

c) w art. 12 ust. 1 w odniesieniu do Norwegii dodaje się akapit w brzmieniu:

»Biorąc pod uwagę specyfikę krajowych uwarunkowań popartą danymi statystycznymi dotyczącymi zagrożeń dla zdrowia wynikających z zażywania tytoniu do stosowania doustnego i sposobów jego zażywania, na tytoniu do stosowania doustnego wprowadzanym do obrotu w Norwegii umieszcza się następujące alternatywne ostrzeżenie zdrowotne:

'Ten wyrób tytoniowy zwiększa ryzyko uszkodzenia płodu i urodzenia martwego dziecka'.«;

d) w art. 15 ust. 13, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »do dnia 20 maja 2019 r.« odczytuje się jako »w terminie szesnastu miesięcy od daty wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 6/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«;

e) w art. 16 ust. 3, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »do dnia 20 maja 2019 r.« odczytuje się jako »w terminie szesnastu miesięcy od daty wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 6/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«;

f) zakaz określony w art. 17 nie ma zastosowania do wprowadzania do obrotu w Norwegii produktu określonego w art. 2 ust. 8. Norwegia wprowadza zakaz wywozu produktu określonego w art. 2 ust. 8 do wszystkich Umawiających się Stron Porozumienia EOG, z wyjątkiem Szwecji;

g) w art. 30, w odniesieniu do państw EFTA, słowa »do dnia 20 maja 2017 r.« odczytuje się jako »w terminie jednego roku od daty wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 6/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«.

W art. 30 lit. a) i c) w odniesieniu do państw EFTA słowa »20 maja 2016 r.« otrzymują brzmienie »daty wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 6/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«.

W art. 30 lit. b), w odniesieniu do państw EFTA, słowa »od dnia 20 listopada 2016 r.« otrzymują brzmienie »w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 6/2022 z dnia 4 lutego 2022 r.«.".

Artykuł  2

Teksty dyrektywy 2014/40/UE, sprostowanej w Dz.U. L 150 z 17.6.2015, s. 24, oraz dyrektywy delegowanej 2014/109/UE w języku islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po złożeniu ostatniej notyfikacji zgodnie z art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG * .

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2022 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
Nicolas VON LINGEN
Przewodniczący
1 Dz.U. L 127 z 29.4.2014, s. 1.
2 Dz.U. L 360 z 17.12.2014, s. 22.
3 Dz.U. L 194 z 18.7.2001, s. 26.
* Wskazano wymogi konstytucyjne.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.175.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 6/2022 (2022/1054) zmieniająca załącznik II (Przepisy techniczne, normy, badania i certyfikacja) do Porozumienia EOG
Data aktu: 04/02/2022
Data ogłoszenia: 30/06/2022
Data wejścia w życie: 30/06/2022