Rozporządzenie wykonawcze 2022/977 w sprawie przyjęcia dwóch wniosków o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego w odniesieniu do ostatecznych środków antydumpingowych wprowadzonych wobec przywozu przędzy o dużej wytrzymałości na rozciąganie, z poliestrów, pochodzącej z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/325

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/977
z dnia 22 czerwca 2022 r.
w sprawie przyjęcia dwóch wniosków o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego w odniesieniu do ostatecznych środków antydumpingowych wprowadzonych wobec przywozu przędzy o dużej wytrzymałości na rozciąganie, z poliestrów, pochodzącej z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/325

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1  ("rozporządzenie podstawowe"),

uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/325 z dnia 24 lutego 2017 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz przędzy o dużej wytrzymałości na rozciąganie, z poliestrów, pochodzącej z Chińskiej Republiki Ludowej 2 , w szczególności jego art. 2,

a także mając na uwadze, co następuje,

A. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI

(1) W dniu 29 listopada 2010 r. rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 1105/2010 3  ("rozporządzenie pierwotne") Rada nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz przędzy o dużej wytrzymałości na rozciąganie, z poliestrów ("produkt objęty postępowaniem") pochodzącej z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL").

(2) W dniu 26 lutego 2017 r., w następstwie przeglądu wygaśnięcia przeprowadzonego na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia podstawowego, rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/325 Komisja przedłużyła środki przewidziane w rozporządzeniu pierwotnym o kolejne pięć lat.

(3) W dochodzeniu, które doprowadziło do nałożenia ceł antydumpingowych ("pierwotne dochodzenie"), wobec producentów eksportujących z ChRL zastosowano kontrolę wyrywkową zgodnie z art. 17 rozporządzenia podstawowego. Współpracujący producenci eksportujący nieobjęci próbą są wymienieni w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/325.

(4) Komisja nałożyła na przywóz produktu objętego postępowaniem od objętych próbą producentów eksportujących z ChRL indywidualne stawki cła antydumpingowego wynoszące od 0 % do 9,8 %. Na współpracujących producentów eksportujących, którzy nie zostali włączeni do próby, nałożono stawkę cła w wysokości 5,3 %.

(5) Na podstawie art. 4 rozporządzenia pierwotnego Komisja może zmienić załącznik do tego rozporządzenia poprzez przyznanie nowemu producentowi eksportującemu stawki celnej mającej zastosowanie wobec współpracujących przedsiębiorstw, których nie objęto próbą, o ile taki nowy producent eksportujący w ChRL dostarczy Komisji wystarczające dowody potwierdzające, że:

a) nie prowadził wywozu do Unii produktu objętego postępowaniem w okresie objętym dochodzeniem, które było podstawą wprowadzenia środków, czyli od 1 lipca 2008 r. do 30 czerwca 2009 r. ("okres objęty pierwotnym dochodzeniem") ("pierwszy warunek NEPT");

b) nie jest powiązany z żadnym eksporterem ani producentem w Chińskiej Republice Ludowej, który podlega środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym ("drugi warunek NEPT") oraz

c) rzeczywiście dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii po upływie okresu objętego pierwotnym dochodzeniem lub zaciągnął nieodwołalne zobowiązanie umowne na wywóz znacznych ilości do Unii ("trzeci warunek NEPT").

B. WNIOSKI O PRZYZNANIE STATUSU NOWEGO PRODUCENTA EKSPORTUJĄCEGO

(6) Przedsiębiorstwa Fujian Billion Polymerization Fiber Technology Industrial Co., Ltd. i Zhejiang Sanwei Material Technology Co., Ltd. ("wnioskodawcy") złożyły do Komisji wniosek o przyznanie im statusu nowych producentów eksportujących ("NEPT"). Wnioskodawcy twierdzili, że spełniają wszystkie trzy warunki określone w art. 4 rozporządzenia pierwotnego ("warunki NEPT").

(7) Komisja najpierw przesłała wnioskodawcom kwestionariusz służący wykazaniu, czy spełniają oni warunki NEPT.

(8) Na podstawie analizy odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu Komisja zwróciła się o dodatkowe informacje i dowody potwierdzające, które wnioskodawcy następnie przekazali.

(9) Komisja starała się zweryfikować wszelkie informacje, które uznała za niezbędne do ustalenia, czy wnioskodawcy spełniają warunki NEPT. W tym celu Komisja przeanalizowała dowody przedstawione przez wnioskodawców w odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu, korzystając z różnych internetowych baz danych, m.in. Orbis 4 , oraz porównując informacje przekazane przez przedsiębiorstwo z informacjami ogólnodostępnymi w internecie. Jednocześnie Komisja poinformowała również przemysł Unii o wniosku złożonym przez wnioskodawców i wezwała go do przedstawienia uwag w razie potrzeby. Przemysł unijny nie przedstawił uwag dotyczących spełnienia przez wnioskodawców warunków NEPT.

C. ANALIZA WNIOSKÓW

Fujian Billion Polymerization Fiber Technology Industrial Co., Ltd. ("Billion")

(10) Co się tyczy pierwszego warunku NEPT, w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem Billion nie posiadało zdolności produkcyjnych w zakresie przędzy przemysłowej, a zatem nie dokonywało wywozu do Unii. Przedsiębiorstwo inwestowało w takie zdolności produkcyjne począwszy od 2019 r. 5 . W związku z tym, wobec braku przeciwnych dowodów, wnioskodawca spełnia ten warunek.

(11) W odniesieniu do drugiego warunku NEPT Komisja ustaliła, że Billion nie jest powiązane z żadnym z chińskich producentów eksportujących podlegających pierwotnym środkom antydumpingowym. Ponadto Komisja zbadała strukturę akcjonariatu Billion i stwierdziła, że żaden z akcjonariuszy nie podlega środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym. Wnioskodawca spełnia zatem ten warunek.

(12) W odniesieniu do trzeciego warunku NEPT Komisja ustaliła, że wnioskodawca dokonywał wywozu do Unii w 2021 r., a zatem po okresie objętym pierwotnym dochodzeniem. Billion przedłożyło faktury, wykaz opakowań, konosament i potwierdzenie zapłaty za zamówienie złożone w 2021 r. przez przedsiębiorstwa zlokalizowane w Belgii i Niderlandach. W związku z tym Billion spełnia ten warunek.

(13) Billion spełnia zatem wszystkie trzy warunki przyznania statusu NEPT i wniosek powinien zostać przyjęty. W konsekwencji wnioskodawca powinien zostać objęty cłem antydumpingowym stosowanym wobec współpracujących przedsiębiorstw nieobjętych próbą podczas pierwotnego dochodzenia.

Zhejiang Sanwei Material Technology Co., Ltd. ("Sanwei")

(14) W odniesieniu do pierwszego warunku NEPT Komisja ustaliła, że wnioskodawca rzeczywiście nie dokonywał wywozu do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem, ponieważ Sanwei powstało w październiku 2017 r. W związku z tym, wobec braku przeciwnych dowodów, wnioskodawca spełnia ten warunek.

(15) Co się tyczy drugiego warunku NEPT, Komisja ustaliła, że Sanwei nie jest powiązane z żadnym z chińskich producentów eksportujących podlegających pierwotnym środkom antydumpingowym. Ponadto Komisja zbadała strukturę akcjonariatu Sanwei i stwierdziła, że żaden z akcjonariuszy nie podlega środkom antydumpingowym nałożonym rozporządzeniem pierwotnym. Wnioskodawca spełnia zatem ten warunek.

(16) W odniesieniu do trzeciego warunku NEPT Komisja ustaliła, że wnioskodawca dokonywał wywozu do Unii w 2021 r., czyli po okresie objętym pierwotnym dochodzeniem. Sanwei przedłożyło faktury, wykaz opakowań, konosament i potwierdzenie zapłaty za zamówienie złożone w 2021 r. przez przedsiębiorstwo niemieckie. Wynika z tego, że Sanwei spełnia ten warunek.

(17) Sanwei spełnia zatem wszystkie trzy warunki przyznania statusu NEPT i wniosek powinien zostać przyjęty. W konsekwencji wnioskodawca powinien zostać objęty cłem antydumpingowym stosowanym wobec współpracujących przedsiębiorstw nieobjętych próbą podczas pierwotnego dochodzenia.

D. UJAWNIENIE USTALEŃ

(18) Wnioskodawcy i przemysł Unii zostali poinformowani o istotnych faktach i ustaleniach, na podstawie których uznano, że wobec przedsiębiorstw Fujian Billion Polymerization Fiber Technology Industrial Co., Ltd. i Zhejiang Sanwei Material Technology Co., Ltd. należy zastosować stawkę cła antydumpingowego mającą zastosowanie do przedsiębiorstw współpracujących niewłączonych do próby podczas pierwotnego dochodzenia.

(19) Strony otrzymały możliwość zgłoszenia uwag. Nie otrzymano żadnych uwag.

(20) Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do wykazu producentów eksportujących z Chińskiej Republiki Ludowej zawartego w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/325 dodaje się następujące przedsiębiorstwa:

Przedsiębiorstwo

Dodatkowy kod TARIC

Fujian Billion Polymerization Fiber Technology Industrial Co., Ltd.

A977

Zhejiang Sanwei Material Technology Co., Ltd.

A977

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.
2 Dz.U. L 49 z 25.2.2017, s. 6.
3 Dz.U. L 315 z 1.12.2010, s. 1.
4 Orbis jest globalnym dostawcą danych dotyczących przedsiębiorstw, które obejmują ponad 220 mln przedsiębiorstw na całym świecie. Dostarcza on przede wszystkim standardowych informacji na temat przedsiębiorstw prywatnych i struktur korporacyjnych.
5 https://www.oerlikon.com > ecoma > files > 2020-07_OBA_Billion_IDY_en.pdf.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.167.55

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/977 w sprawie przyjęcia dwóch wniosków o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego w odniesieniu do ostatecznych środków antydumpingowych wprowadzonych wobec przywozu przędzy o dużej wytrzymałości na rozciąganie, z poliestrów, pochodzącej z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/325
Data aktu: 22/06/2022
Data ogłoszenia: 24/06/2022
Data wejścia w życie: 25/06/2022