Rozporządzenie wykonawcze 2022/977 w sprawie przyjęcia dwóch wniosków o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego w odniesieniu do ostatecznych środków antydumpingowych wprowadzonych wobec przywozu przędzy o dużej wytrzymałości na rozciąganie, z poliestrów, pochodzącej z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/325

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/977
z dnia 22 czerwca 2022 r.
w sprawie przyjęcia dwóch wniosków o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego w odniesieniu do ostatecznych środków antydumpingowych wprowadzonych wobec przywozu przędzy o dużej wytrzymałości na rozciąganie, z poliestrów, pochodzącej z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/325

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1  ("rozporządzenie podstawowe"),

uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/325 z dnia 24 lutego 2017 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz przędzy o dużej wytrzymałości na rozciąganie, z poliestrów, pochodzącej z Chińskiej Republiki Ludowej 2 , w szczególności jego art. 2,

a także mając na uwadze, co następuje,

A. OBOWIĄZUJĄCE ŚRODKI

(1) W dniu 29 listopada 2010 r. rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 1105/2010 3  ("rozporządzenie pierwotne") Rada nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz przędzy o dużej wytrzymałości na rozciąganie, z poliestrów ("produkt objęty postępowaniem") pochodzącej z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL").

(2) W dniu 26 lutego 2017 r., w następstwie przeglądu wygaśnięcia przeprowadzonego na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia podstawowego, rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/325 Komisja przedłużyła środki przewidziane w rozporządzeniu pierwotnym o kolejne pięć lat.

(3) W dochodzeniu, które doprowadziło do nałożenia ceł antydumpingowych ("pierwotne dochodzenie"), wobec producentów eksportujących z ChRL zastosowano kontrolę wyrywkową zgodnie z art. 17 rozporządzenia podstawowego. Współpracujący producenci eksportujący nieobjęci próbą są wymienieni w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/325.

(4) Komisja nałożyła na przywóz produktu objętego postępowaniem od objętych próbą producentów eksportujących z ChRL indywidualne stawki cła antydumpingowego wynoszące od 0 % do 9,8 %. Na współpracujących producentów eksportujących, którzy nie zostali włączeni do próby, nałożono stawkę cła w wysokości 5,3 %.

(5) Na podstawie art. 4 rozporządzenia pierwotnego Komisja może zmienić załącznik do tego rozporządzenia poprzez przyznanie nowemu producentowi eksportującemu stawki celnej mającej zastosowanie wobec współpracujących przedsiębiorstw, których nie objęto próbą, o ile taki nowy producent eksportujący w ChRL dostarczy Komisji wystarczające dowody potwierdzające, że:

a) nie prowadził wywozu do Unii produktu objętego postępowaniem w okresie objętym dochodzeniem, które było podstawą wprowadzenia środków, czyli od 1 lipca 2008 r. do 30 czerwca 2009 r. ("okres objęty pierwotnym dochodzeniem") ("pierwszy warunek NEPT");

b) nie jest powiązany z żadnym eksporterem ani producentem w Chińskiej Republice Ludowej, który podlega środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym ("drugi warunek NEPT") oraz

c) rzeczywiście dokonywał wywozu produktu objętego postępowaniem do Unii po upływie okresu objętego pierwotnym dochodzeniem lub zaciągnął nieodwołalne zobowiązanie umowne na wywóz znacznych ilości do Unii ("trzeci warunek NEPT").

B. WNIOSKI O PRZYZNANIE STATUSU NOWEGO PRODUCENTA EKSPORTUJĄCEGO

(6) Przedsiębiorstwa Fujian Billion Polymerization Fiber Technology Industrial Co., Ltd. i Zhejiang Sanwei Material Technology Co., Ltd. ("wnioskodawcy") złożyły do Komisji wniosek o przyznanie im statusu nowych producentów eksportujących ("NEPT"). Wnioskodawcy twierdzili, że spełniają wszystkie trzy warunki określone w art. 4 rozporządzenia pierwotnego ("warunki NEPT").

(7) Komisja najpierw przesłała wnioskodawcom kwestionariusz służący wykazaniu, czy spełniają oni warunki NEPT.

(8) Na podstawie analizy odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu Komisja zwróciła się o dodatkowe informacje i dowody potwierdzające, które wnioskodawcy następnie przekazali.

(9) Komisja starała się zweryfikować wszelkie informacje, które uznała za niezbędne do ustalenia, czy wnioskodawcy spełniają warunki NEPT. W tym celu Komisja przeanalizowała dowody przedstawione przez wnioskodawców w odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu, korzystając z różnych internetowych baz danych, m.in. Orbis 4 , oraz porównując informacje przekazane przez przedsiębiorstwo z informacjami ogólnodostępnymi w internecie. Jednocześnie Komisja poinformowała również przemysł Unii o wniosku złożonym przez wnioskodawców i wezwała go do przedstawienia uwag w razie potrzeby. Przemysł unijny nie przedstawił uwag dotyczących spełnienia przez wnioskodawców warunków NEPT.

C. ANALIZA WNIOSKÓW

Fujian Billion Polymerization Fiber Technology Industrial Co., Ltd. ("Billion")

(10) Co się tyczy pierwszego warunku NEPT, w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem Billion nie posiadało zdolności produkcyjnych w zakresie przędzy przemysłowej, a zatem nie dokonywało wywozu do Unii. Przedsiębiorstwo inwestowało w takie zdolności produkcyjne począwszy od 2019 r. 5 . W związku z tym, wobec braku przeciwnych dowodów, wnioskodawca spełnia ten warunek.

(11) W odniesieniu do drugiego warunku NEPT Komisja ustaliła, że Billion nie jest powiązane z żadnym z chińskich producentów eksportujących podlegających pierwotnym środkom antydumpingowym. Ponadto Komisja zbadała strukturę akcjonariatu Billion i stwierdziła, że żaden z akcjonariuszy nie podlega środkom antydumpingowym wprowadzonym rozporządzeniem pierwotnym. Wnioskodawca spełnia zatem ten warunek.

(12) W odniesieniu do trzeciego warunku NEPT Komisja ustaliła, że wnioskodawca dokonywał wywozu do Unii w 2021 r., a zatem po okresie objętym pierwotnym dochodzeniem. Billion przedłożyło faktury, wykaz opakowań, konosament i potwierdzenie zapłaty za zamówienie złożone w 2021 r. przez przedsiębiorstwa zlokalizowane w Belgii i Niderlandach. W związku z tym Billion spełnia ten warunek.

(13) Billion spełnia zatem wszystkie trzy warunki przyznania statusu NEPT i wniosek powinien zostać przyjęty. W konsekwencji wnioskodawca powinien zostać objęty cłem antydumpingowym stosowanym wobec współpracujących przedsiębiorstw nieobjętych próbą podczas pierwotnego dochodzenia.

Zhejiang Sanwei Material Technology Co., Ltd. ("Sanwei")

(14) W odniesieniu do pierwszego warunku NEPT Komisja ustaliła, że wnioskodawca rzeczywiście nie dokonywał wywozu do Unii w okresie objętym pierwotnym dochodzeniem, ponieważ Sanwei powstało w październiku 2017 r. W związku z tym, wobec braku przeciwnych dowodów, wnioskodawca spełnia ten warunek.

(15) Co się tyczy drugiego warunku NEPT, Komisja ustaliła, że Sanwei nie jest powiązane z żadnym z chińskich producentów eksportujących podlegających pierwotnym środkom antydumpingowym. Ponadto Komisja zbadała strukturę akcjonariatu Sanwei i stwierdziła, że żaden z akcjonariuszy nie podlega środkom antydumpingowym nałożonym rozporządzeniem pierwotnym. Wnioskodawca spełnia zatem ten warunek.

(16) W odniesieniu do trzeciego warunku NEPT Komisja ustaliła, że wnioskodawca dokonywał wywozu do Unii w 2021 r., czyli po okresie objętym pierwotnym dochodzeniem. Sanwei przedłożyło faktury, wykaz opakowań, konosament i potwierdzenie zapłaty za zamówienie złożone w 2021 r. przez przedsiębiorstwo niemieckie. Wynika z tego, że Sanwei spełnia ten warunek.

(17) Sanwei spełnia zatem wszystkie trzy warunki przyznania statusu NEPT i wniosek powinien zostać przyjęty. W konsekwencji wnioskodawca powinien zostać objęty cłem antydumpingowym stosowanym wobec współpracujących przedsiębiorstw nieobjętych próbą podczas pierwotnego dochodzenia.

D. UJAWNIENIE USTALEŃ

(18) Wnioskodawcy i przemysł Unii zostali poinformowani o istotnych faktach i ustaleniach, na podstawie których uznano, że wobec przedsiębiorstw Fujian Billion Polymerization Fiber Technology Industrial Co., Ltd. i Zhejiang Sanwei Material Technology Co., Ltd. należy zastosować stawkę cła antydumpingowego mającą zastosowanie do przedsiębiorstw współpracujących niewłączonych do próby podczas pierwotnego dochodzenia.

(19) Strony otrzymały możliwość zgłoszenia uwag. Nie otrzymano żadnych uwag.

(20) Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do wykazu producentów eksportujących z Chińskiej Republiki Ludowej zawartego w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/325 dodaje się następujące przedsiębiorstwa:

Przedsiębiorstwo

Dodatkowy kod TARIC

Fujian Billion Polymerization Fiber Technology Industrial Co., Ltd.

A977

Zhejiang Sanwei Material Technology Co., Ltd.

A977

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.
2 Dz.U. L 49 z 25.2.2017, s. 6.
3 Dz.U. L 315 z 1.12.2010, s. 1.
4 Orbis jest globalnym dostawcą danych dotyczących przedsiębiorstw, które obejmują ponad 220 mln przedsiębiorstw na całym świecie. Dostarcza on przede wszystkim standardowych informacji na temat przedsiębiorstw prywatnych i struktur korporacyjnych.
5 https://www.oerlikon.com > ecoma > files > 2020-07_OBA_Billion_IDY_en.pdf.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.167.55

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/977 w sprawie przyjęcia dwóch wniosków o przyznanie statusu nowego producenta eksportującego w odniesieniu do ostatecznych środków antydumpingowych wprowadzonych wobec przywozu przędzy o dużej wytrzymałości na rozciąganie, z poliestrów, pochodzącej z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/325
Data aktu: 22/06/2022
Data ogłoszenia: 24/06/2022
Data wejścia w życie: 25/06/2022