Decyzja 2022/983 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Światowej Organizacji Celnej w odniesieniu do zatwierdzenia projektu zmian regulaminu wewnętrznego Komitetu Systemu Zharmonizowanego

DECYZJA RADY (UE) 2022/983
z dnia 17 czerwca 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Światowej Organizacji Celnej w odniesieniu do zatwierdzenia projektu zmian regulaminu wewnętrznego Komitetu Systemu Zharmonizowanego

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31, art. 43 ust. 2 i art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Międzynarodowa konwencja w sprawie zharmonizowanego systemu oznaczania i kodowania towarów (zwana dalej "Konwencją") została zawarta przez Unię na mocy decyzji Rady 87/369/EWG 1  i weszła w życie w dniu 1 stycznia 1988 r.

(2) Zgodnie z art. 6 ust. 6 Konwencji Komitet Systemu Zharmonizowanego (zwany dalej "Komitetem HS") sporządza swój regulamin wewnętrzny w drodze decyzji przyjmowanej większością dwóch trzecich głosów przysługujących jej członkom. Tak sporządzony regulamin wewnętrzny jest zatwierdzany przez Radę Światowej Organizacji Celnej (WCO).

(3) Oczekuje się, że Rada WCO zatwierdzi projekt zmian regulaminu wewnętrznego Komitetu HS na swoich czerwcowych posiedzeniach (posiedzenia 139. i 140. w dniach 23-25 czerwca 2022 r.). Taki projekt zmian ma zostać zatwierdzony na podstawie wniosku sporządzonego przez Komitet HS i sfinalizowany na jego 64. i 68. posiedzeniu (odpowiednio w dniach 18-27 września 2019 r. i 6-28 września 2021 r.). Zmiany mają wejść w życie wraz z ich przyjęciem.

(4) Niezwykle ważne jest, aby Komitet HS podejmował swoje decyzje w sposób przejrzysty i skuteczny oraz aby decyzje takie uzyskały maksymalne poparcie ze strony jesgo członków.

(5) Jako że projekt zmian regulaminu wewnętrznego Komitetu HS ma zostać zatwierdzony przez Radę WCO, należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Rady WCO, gdyż zmieniony regulamin wewnętrzny - po jego zatwierdzeniu - będzie wywierał skutki prawne w Unii i będzie mógł mieć wpływ na treść prawa unijnego, w szczególności na załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 2 .

(6) Stanowisko Unii powinno polegać na poparciu projektu zmian regulaminu wewnętrznego Komitetu HS, a także ewentualnych drobnych dostosowań redakcyjnych lub językowych, które zostaną uznane za konieczne,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Rady Światowej Organizacji Celnej (WCO) na jej posiedzeniach w czerwcu 2022 r., polega na poparciu projektu zmian regulaminu wewnętrznego Komitetu Systemu Zharmonizowanego, jak określono w załączniku do niniejszej decyzji.
2. 
Przedstawiciele Unii w ramach Rady WCO mogą wyrazić zgodę na niewielkie dostosowania redakcyjne i językowe do projektu zmian, o którym mowa w ust. 1, stosownie do rozwoju sytuacji na nadchodzących sesjach Rady WCO w porozumieniu z państwami członkowskimi lub podczas posiedzeń koordynacyjnych na miejscu, bez konieczności przyjmowania kolejnej decyzji przez Radę.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 17 czerwca 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
B. LE MAIRE

ZAŁĄCZNIK

PROJEKT ZMIAN REGULAMINU WEWNĘTRZNEGO KOMITETU SYSTEMU ZHARMONIZOWANEGO

1.
Projekt zmiany zasady 19 regulaminu wewnętrznego
Akapit trzeci Decyzje dotyczące zmian Konwencji podejmowane są większością co najmniej dwóch trzecich głosów oddanych przez członków Komitetu. Jeżeli jednak istnieją co najmniej dwa warianty zmiany, Komitet najpierw przeprowadza procedurę głosowania etapowego w trybie opisanej poniżej procedury głosowania zwykłą większością głosów, by zredukować liczbę wariantów do jednego. Gdy pozostanie już tylko jeden wariant zmiany, głosowanie końcowe w sprawie przyjęcia lub odrzucenia zmiany odbywa się zgodnie z zasadą większości dwóch trzecich głosów.
Akapit czwarty Inne decyzje podejmowane są zwykłą większością (ponad 50 procent) głosów oddanych przez członków Komitetu. Jeżeli istnieją więcej niż dwa warianty i żaden z nich nie uzyskał więcej niż 50 procent głosów oddanych przez członków Komitetu, w głosowaniu zwykłą większością głosów stosuje się praktykę głosowania etapowego, która polega na redukowaniu liczby wariantów poprzez każdorazową eliminację wariantu, który uzyskał najmniejszą liczbę głosów, aż do momentu, gdy wariant o najwyższej liczbie głosów uzyska więcej niż 50 procent głosów oddanych przez członków Komitetu.
2.
Projekt zmiany zasady 20 regulaminu wewnętrznego
Powiadomień skierowanych do Sekretarza Generalnego dotyczących przekazania jakiejkolwiek sprawy Radzie lub Komitetowi w celu ponownego jej rozpatrzenia zgodnie z art. 8 ust. 2 Konwencji i decyzją Rady nr 298 nie można dokonywać przed dniem następującym po zamknięciu posiedzenia Komitetu, lecz należy ich dokonywać do końca drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym posiedzenie to zostało zamknięte. Powiadomienie uznaje się za dokonane w terminie, jeżeli Sekretarz Generalny otrzymał je przed godziną 24.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) ostatniego dnia danego terminu.
Zgodnie z decyzją Rady nr 298 Sekretarz Generalny może przekazać sprawy wynikające z art. 8 ust. 2 Konwencji bezpośrednio z powrotem Komitetowi na wniosek Umawiającej się Strony, o ile wniosek zostanie złożony w terminie określonym w poprzednim akapicie. Następnie Sekretarz Generalny wprowadza sprawę do porządku obrad następnego posiedzenia Komitetu w celu ponownego jej rozpatrzenia.
Jeżeli wnioski odnoszące się do tej samej sprawy wpłynęły od różnych Umawiających się Stron w celu przekazania ich zarówno Radzie, jak i Komitetowi, lub jeżeli Umawiająca się Strona nie określi, czy sprawa powinna zostać przekazana Radzie czy bezpośrednio Komitetowi, sprawa zostaje przekazana Radzie. Sekretarz Generalny informuje wszystkie Umawiające się Strony o otrzymaniu wniosku o przekazanie sprawy Radzie lub Komitetowi.
Umawiająca się Strona składająca wniosek o przekazanie sprawy Radzie lub Komitetowi może wycofać swój wniosek w każdej chwili, zanim sprawa zostanie rozpatrzona przez Radę lub ponownie rozpatrzona przez Komitet. Komitet rozpatrzy jednak sprawę, jeżeli została ona przekazana przez Radę. W przypadku gdy Umawiająca się Strona wycofa wniosek, pierwotną decyzję Komitetu uznaje się za zatwierdzoną, chyba że jest rozpatrywany wniosek innej Umawiającej się Strony dotyczący tej samej sprawy. Sekretarz Generalny powiadamia Umawiające się Strony o każdym wycofaniu wniosku.
Jeżeli zgodnie z postanowieniami art. 8 ust. 3 Konwencji i decyzją Rady nr 298 sprawa zostaje przekazana w całości lub w części Komitetowi do ponownego rozpatrzenia, Umawiająca się Strona, która wystąpiła z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie tej sprawy, przedkłada Sekretarzowi Generalnemu, najpóźniej 60 dni przed datą otwarcia następnego posiedzenia Komitetu, notę zawierającą powody złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy wraz z propozycjami rozwiązania sprawy. Sekretarz Generalny przekazuje tę notę pozostałym Umawiającym się Stronom.
1 Decyzja Rady 87/369/EWG z dnia 7 kwietnia 1987 r. dotycząca zawarcia Międzynarodowej Konwencji w sprawie Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów oraz Protokołu zmian do tej Konwencji (Dz.U. L 198 z 20.7.1987, s. 1).
2 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.167.100

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/983 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Światowej Organizacji Celnej w odniesieniu do zatwierdzenia projektu zmian regulaminu wewnętrznego Komitetu Systemu Zharmonizowanego
Data aktu: 17/06/2022
Data ogłoszenia: 24/06/2022