Rozporządzenie wykonawcze 2022/959 zmieniające załącznik VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania do Unii niektórych owoców Capsicum (L.), Citrus L., Citrus sinensis Pers., Prunus persica (L.) Batsch i Punica granatum L

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/959
z dnia 16 czerwca 2022 r.
zmieniające załącznik VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania do Unii niektórych owoców Capsicum (L.), Citrus L., Citrus sinensis Pers., Prunus persica (L.) Batsch i Punica granatum L.

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 41 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 2  ustanowiono, w części A załącznika II, wykaz agrofa- gów kwarantannowych dla Unii, których występowania nie stwierdzono na terytorium Unii. Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/2072 ma na celu zapobieganie wprowadzaniu, zadomawianiu się i rozprzestrzenianiu się tych agrofagów kwarantannowych na terytorium Unii poprzez ustanowienie w załączniku VII do tego rozporządzenia wymogów szczególnych dotyczących wprowadzania na terytorium Unii niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów.

(2) Thaumatotibia leucotreta (Meyrick) ("określony agrofag") jest wymieniony jako agrofag kwarantannowy dla Unii, którego występowania nie stwierdzono w Unii, w części A załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072. W załączniku do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1702 3  wymieniono go również jako agrofaga priorytetowego. Określony agrofag jest polifagiczny i został przechwycony na kilku roślinach żywi- cielskich podczas kontroli granicznych na terytorium Unii.

(3) Przywóz owoców Capsicum (L.), Citrus L., innych niż Citrus aurantiifolia (Christm.) Swingle i Citrus limon (L.) Osbeck, owoców Prunus persica (L.) Batsch i Punica granatum L. jest objęty szczególnymi wymogami, aby chronić terytorium Unii przed określonym agrofagiem 4 . Citrus L. jest kategorią, która obejmuje owoce Citrus sinensis Pers.

(4) Zgodnie z obowiązującymi wymogami dotyczącymi przywozu przed wprowadzeniem do obrotu należy przekazać informacje o statusie kraju i obszaru jako wolnych od określonego agrofaga oraz o zastosowaniu podejścia systemowego lub zabiegu po zbiorze wraz z dokumentacją potwierdzającą skuteczność tych wymogów. Informacje te powinny umożliwić łatwiejszą ocenę skuteczności obecnych wymogów szczególnych. Skuteczność tę należy oceniać na podstawie liczby przypadków niezgodności związanych z określonym agrofagiem na przywożonych towarach żywicielskich.

(5) Ponieważ podczas kontroli granicznych na terytorium Unii nadal występują niezgodności przesyłek z wymogami szczególnymi dotyczącymi przywozu ze względu na występowanie określonego agrofaga na towarach żywicielskich, uzasadniona jest zmiana wymogów szczególnych określonych w załączniku VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072. W szczególności należy zmienić wymogi szczególne dotyczące statusu miejsca produkcji jako wolnego od określonego agrofaga, stosowania zabiegów po zbiorze oraz podejścia systemowego, aby zapewnić lepsze gwarancje dotyczące statusu owoców będących przedmiotem obrotu jako wolnych od agrofaga.

(6) Zmianę wymogów szczególnych opracowano na podstawie informacji naukowych i technicznych zawartych w analizie zagrożenia organizmem szkodliwym przeprowadzonej przez Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin ("EPPO"), ocen ryzyka związanego z towarami przeprowadzonych przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności w odniesieniu do owoców Citrus spp. przywożonych z Izraela 5  i Republiki Południowej Afryki 6 , odpowiedniej literatury naukowej oraz uwag otrzymanych od państw trzecich w następstwie konsultacji w ramach Światowej Organizacji Handlu (Porozumienie w sprawie stosowania środków sanitarnych i fitosanitarnych).

(7) W celu zagwarantowania bezpieczeństwa fitosanitarnego i identyfikowalności należy zapewnić odpowiednie zatwierdzanie zakładów, wymogi dotyczące zakładów przetwarzania oraz monitorowania, audytu, procedur dokumentacji i prowadzenia ewidencji dotyczącej zastosowanego zabiegu.

(8) Obecnie wymogi określone w załączniku VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 w odniesieniu do owoców Citrus L. mają również zastosowanie do owoców Citrus sinensis Pers. Na podstawie danych dotyczących niezgodności wynikających z obecności określonego agrofaga na owocach Citrus, owoce Citrus sinensis Pers. powinny podlegać odrębnym wymogom, a nie takim samym wymogom, jak inne owoce Citrus L. Ma to istotne znaczenie dla lepszego zagwarantowania, że są one wolne od określonego agrofaga. Wymogi takie powinny obejmować podejście systemowe obejmujące szczególny system zabiegów chłodzenia, w miarę możliwości z etapem wstępnego schładzania, aby zapewnić jak największe prawdopodobieństwo eliminacji agrofagów.

(9) Aby umożliwić właściwym organom i podmiotom profesjonalnym dostosowanie się do podejścia systemowego, w przypadku Citrus sinensis Pers. należy przewidzieć alternatywny i tymczasowy wymóg w ramach podejścia systemowego, który obejmuje etap wstępnego schładzania miąższu owoców do 5 °C, a następnie zabieg chłodzenia przez co najmniej 25 dni w stałej temperaturze między -1 °C a +2 °C, i który obowiązuje do dnia 31 grudnia 2022 r.

(10) W przypadku Citrus sinensis Pers., jeżeli podczas transportu danych owoców stosuje się zabieg chłodzenia, ewidencję dotyczącą stosowania tego zabiegu należy przechowywać i udostępniać na żądanie.

(11) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie i być stosowane jak najszybciej, aby zaostrzone wymogi, które zwiększają ochronę Unii przed wspomnianym agrofagiem, zostały wdrożone w jak najkrótszym czasie, co umożliwi objęcie nimi przesyłek określonych owoców transportowanych do Unii w momencie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 14 lipca 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN

ZAŁĄCZNIK

W tabeli w załączniku VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 wprowadza się następujące zmiany:
1)
pkt 62 otrzymuje brzmienie:
"62. Owoce Capsicum (L.), Citrus L., inne niż Citrus aurantifolia (Christm.) Swingle, Citrus limon (L.) Osbeck i Citrus sinensis Pers., Prunus persica (L.) Batsch i Punica granatum L. 0709 60 10

0709 60 91

0709 60 95

0709 60 99

ex 0805 10 80

ex 0805 21 10

ex 0805 21 90

ex 0805 22 00

ex 0805 29 00

ex 0805 40 00

ex 0805 50 10

ex 0805 90 00

0809 30 10

0809 30 90

ex 0810 90 75

Państwa kontynentu afrykańskiego, Republika Zielonego Przylądka, Wyspa ŚwiętejHeleny, Madagaskar, Reunion, Mauritius i Izrael Urzędowe oświadczenie, że:

a) owoce pochodzą z państwa uznanego za wolne od Thaumatotibia leucotreta (Meyrick) zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych, pod warunkiem że informacje o tym statusie zostały z wyprzedzeniem przekazane Komisji na piśmie przez krajową organizację ochrony roślin w danym państwie pochodzenia;

lub

b) owoce pochodzą z obszaru określonego przez krajową organizację ochrony roślin w państwie pochodzenia jako wolny od Thaumatotibia leucotreta (Meyrick) zgodnie z międzynarodowym standardem dla środków fitosanitarnych ISPM 4(*). Obszar wolny od agrofaga jest podany w świadectwie fitosanitarnym, pod warunkiem że status obszaru wolnego od agrofaga został z wyprzedzeniem przekazany Komisji na piśmie przez krajową organizację ochrony roślin w danym państwie pochodzenia;
lub
c) owoce:

(i) pochodzą z miejsca produkcji, które zostało określone przez krajową organizację ochrony roślin w państwie pochodzenia jako wolne od Thaumatotibia leucotreta (Meyrick) zgodnie z odpowiednim międzynarodowym standardem dla środków fitosanitarnych ISPM 10(**) i włączone do wykazu kodów miejsc produkcji, który został z wyprzedzeniem przekazany Komisji na piśmie przez krajową organizację ochrony roślin w danym państwie pochodzenia;

oraz

(ii) zostały poddane urzędowym kontrolom przeprowadzonym w miejscu produkcji w odpowiednich momentach w trakcie sezonu wegetacyjnego i przed wywozem, w tym badaniu wzrokowemu o natężeniu umożliwiającym wykrycie co najmniej 2 % poziomu porażenia, przy poziomie ufności 95 % zgodnie z międzynarodowym standardem dla środków fitosanitarnych ISPM 31 (***), w tym, jeżeli wystąpiły objawy, z zastosowaniem metod pobierania próbek prowadzących do zniszczenia badanych roślin w wyniku ich przecięcia, i zostały uznane za wolne od Thaumatotibia leucotreta (Meyrick);

oraz

(iii) towarzyszy im świadectwo fitosanitarne wskazujące kody miejsca produkcji;

lub

d) owoce

(i) zostały wyprodukowane w zatwierdzonym punkcie produkcji włączonym do wykazu kodów punktów produkcji, który został z wyprzedzeniem przekazany Komisji na piśmie przez krajową organizację ochrony roślin w danym państwie pochodzenia;

oraz

(ii) zostały objęte skutecznym podejściem systemowym w celu zapewnienia, że są wolne od Thaumatotibia leucotreta (Meyrick), zgodnie z międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych ISPM 14( ) lub poddane skutecznemu samodzielnemu zabiegowi po zbiorze w celu zapewnienia, że są wolne od Thaumatotibia leucotreta (Meyrick), pod warunkiem że odpowiednie zastosowane podejście systemowe lub zabieg po zbiorze, wraz z dokumentacją potwierdzającą ich skuteczność, zostały z wyprzedzeniem przekazane Komisji na piśmie przez krajową organizację ochrony roślin w państwie po-

chodzenia, a zabieg po zbiorze został oceniony przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności;

oraz

(iii) przed wywozem zostały poddane urzędowym inspekcjom pod kątem obecności Thaumatotibia leucotreta (Meyrick), o natężeniu umożliwiającym wykrycie co najmniej 2 % poziomu porażenia, przy poziomie ufności 95 % zgodnie z międzynarodowym standardem dla środków fitosanitarnych ISPM 31 (***), w tym, jeżeli wystąpiły objawy, z zastosowaniem metod pobierania próbek prowadzących do zniszczenia badanych roślin w wyniku ich przecięcia;

oraz

(iv) towarzyszy im świadectwo fitosanitarne wskazujące kody punktów produkcji i zawierające szczegółowe informacje dotyczące zastosowanego zabiegu po zbiorze lub zastosowania podejścia systemowego."

2)
między pkt 62 i 63 dodaje się punkt 62.1 w brzmieniu:
"62.1 Owoce gatunku

Citrus sinensis Pers.

0805 10 22

0805 10 24

Państwa kontynentu Urzędowe oświadczenie, że:

a) owoce pochodzą z państwa

0805 10 28

ex 0805 10 80

afrykańskiego, Republika Zielonego Przylądka, Wyspa Świętej Heleny, Madagaskar, Reunion, Mauritius i Izrael uznanego za wolne od Thaumatotibia leucotreta (Meyrick) zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych, pod warunkiem że informacje o tym statusie zostały z wyprzedzeniem przekazane Komisji na piśmie przez krajową organizację ochrony roślin w danym państwie pochodzenia;
lub
b) owoce pochodzą z obszaru określonego przez krajową organizację ochrony roślin w państwie pochodzenia jako wolny od Thaumatotibia leucotreta (Meyrick) zgodnie z międzynarodowym standardem dla środków fitosanitarnych ISPM 4(*). Obszar wolny od agrofaga jest podany w świadectwie fitosanitarnym, pod warunkiem że status obszaru wolnego od agrofaga został
z wyprzedzeniem przekazany Komisji na piśmie przez krajową organizację ochrony roślin w danym państwie pochodzenia;

lub

c) owoce

(i) pochodzą z miejsca produkcji, które zostało określone przez krajową organizację ochrony roślin w państwie pochodzenia jako wolne od Thaumatotibia leucotreta (Meyrick) zgodnie z odpowiednim międzynarodowym standardem dla środków fitosanitarnych ISPM 10(**) i włączone do wykazu kodów miejsc produkcji, który został z wyprzedzeniem przekazany Komisji na piśmie przez krajową organizację ochrony roślin w danym państwie pochodzenia;

oraz

(ii) zostały poddane urzędowym kontrolom przeprowadzonym w miejscu produkcji w odpowiednich momentach w trakcie sezonu wegetacyjnego i przed wywozem, w tym badaniu wzrokowemu o natężeniu umożliwiającym wykrycie co najmniej 2 % poziomu porażenia, przy poziomie ufności 95 % zgodnie z międzynarodowym standardem dla środków fitosanitarnych ISPM 31 (***), w tym, jeżeli wystąpiły objawy, z zastosowaniem metod pobierania próbek prowadzących do zniszczenia badanych roślin w wyniku ich przecięcia, i zostały uznane za wolne od Thaumatotibia leucotreta (Meyrick);

oraz

(iii) towarzyszy im świadectwo fitosanitarne wskazujące kody miejsca produkcji;

lub

d) owoce:

(i) zostały wyprodukowane w zatwierdzonym punkcie produkcji włączonym do wykazu kodów punktów produkcji, który został z wyprzedzeniem przekazany Komisji na piśmie przez krajową organizację ochrony roślin w danym państwie pochodzenia;

oraz

(ii) zostały poddane:

- skutecznemu podejściu systemowemu, które obejmuje zabieg chłodzenia w temperaturze od 0 °C do -1 °C przez co najmniej 16 dni, zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych ISPM 14(*****)

i ISPM 42(""), pod warunkiem że w odniesieniu do każdejprzesyłki zabieg chłodzenia został udokumentowany i sprawdzony przez państwo trzecie wywozu, a podejście systemowe, wraz z dokumentacją potwierdzającą jego skuteczność, zostało z wyprzedzeniem przekazane Komisji na piśmie przez krajową organizację ochrony roślin w państwie pochodzenia;

lub

- skutecznemu podejściu systemowemu zgodnie z międzynarodowym standardem dla środków

fitosanitarnych ISPM 14 ( ), które obejmuje etap wstępnego schładzania

miąższu owocu do temperatury zabiegu chłodzenia, a następnie zabieg chłodzenia przez co najmniej 20 dni w stałej temperaturze od -1 ° C do +2 °C, pod warunkiem że w odniesieniu do każdej przesyłki etap wstępnego schładzania i zabieg chłodzenia zostały udokumentowane i sprawdzone przez

państwo trzecie wywozu oraz pod warunkiem że podejście systemowe, wraz z dokumentacją potwierdzającą jego skuteczność, zostało z wyprzedzeniem przekazane Komisji na piśmie przez krajową organizację ochrony roślin w państwie pochodzenia;

lub

- skutecznemu samodzielnemu zabiegowi po zbiorze w celu zapewnienia, że są wolne od Thaumatotibia leucotreta (Meyrick), pod warunkiem że zabieg po zbiorze, wraz z dokumentacją potwierdzającą jego skuteczność, został z wyprzedzeniem przekazany

Komisji na piśmie przez krajową organizację ochrony roślin w państwie pochodzenia oraz został oceniony przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; lub

- do dnia 31 grudnia 2022 r., skutecznemu podejściu systemowemu zgodnie z międzynarodowym standardem dla środków

fitosanitarnych ISPM 14 (*****), które obejmuje etap wstępnego schładzania

miąższu owocu do 5 °C, a następnie zabieg chłodzenia przez co najmniej 25 dni w stałej temperaturze od -1 ° C do +2 °C, pod warunkiem że w odniesieniu do każdej przesyłki etap wstępnego schładzania i zabieg chłodzenia zostały udokumentowane i sprawdzone przez państwo trzecie wywozu oraz pod warunkiem że podejście systemowe, wraz z dokumentacją potwierdzającą jego skuteczność, zostało z wyprzedzeniem przekazane Komisji na piśmie przez krajową organizację ochrony roślin w państwie pochodzenia;

oraz

(iii) przed wywozem zostały poddane urzędowym inspekcjom pod kątem obecności Thaumatotibia leucotreta (Meyrick), o natężeniu umożliwiającym wykrycie co najmniej 2 % poziomu porażenia, przy poziomie ufności 95 % zgodnie z międzynarodowym standardem dla środków fitosanitarnych ISPM 31 (***), w tym, jeżeli wystąpiły objawy, z zastosowaniem metod pobierania próbek prowadzących do zniszczenia badanych roślin w wyniku ich przecięcia;

oraz

(iv) towarzyszy im świadectwo fitosanitarne wskazujące kody punktów produkcji i zawierające szczegółowe informacje dotyczące zastosowanego zabiegu po zbiorze lub zastosowania podejścia systemowego wraz z zastosowaną stałą temperaturą i czasem trwania zabiegu chłodzenia zastosowanego w tym podejściu systemowym;

oraz

(v) w przypadku gdy zabieg chłodzenia zastosowano podczas transportu, oprócz świadectwa fitosanitarnego, przechowuje się i udostępnia na żądanie dokumentację dotyczącą stosowania zabiegu."

(*) ISPM 4 "Wymogi dotyczące ustanawiania obszarów wolnych od agrofaga".

(**) ISPM 10 "Wymogi dotyczące ustanawiania miejsc i punktów produkcji wolnych od agrofaga".

(***) ISPM 31 "Metody pobierania prób z przesyłek".

(****) ISPM 42 "Wymagania dotyczące stosowania zabiegów z użyciem temperatury jako środków fitosanitarnych".

(*****) ISPM 14 "Zastosowanie zintegrowanych środków w systemowym podejściu do zarządzania ryzykiem związanym z agrofagiem".

1 Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/2072 z dnia 28 listopada 2019 r. ustanawiające jednolite warunki wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 690/2008 oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2019 (Dz.U. L 319 z 10.12.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1702 z dnia 1 sierpnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 przez ustanowienie wykazu agrofagów priorytetowych (Dz.U. L 260 z 11.10.2019, s. 8).
4 EPPO (2013) Pest risk analysis for Thaumatotibia leucotreta (Analiza zagrożenia organizmem szkodliwym Thaumatotibia leucotreta), EPPO, Paryż, https://pra.eppo.int/pra/9305d7ed-2788-46dc-882d-b4641fa24fff
5 Scientific Opinion on the commodity risk assessment of Citrus L. fruits from Israel for Thaumatotibia leucotreta under a systems approach (Opinia naukowa w sprawie oceny ryzyka związanego z towarami w odniesieniu do owoców Citrus L. z Izraela pod kątem Thaumatotibia leucotreta w ramach podejścia systemowego), Dziennik EFSA 2021, 19(3):6427, 36 s., https://doi.org/10.2903/j. efsa.2021.6427.
6 Scientific Opinion on the commodity risk assessment of Citrus L. fruits from South Africa for Thaumatotibia leucotreta under a systems approach (Opinia naukowa w sprawie oceny ryzyka związanego z towarami w odniesieniu do owoców Citrus L. z Republiki Południowej Afryki pod kątem Thaumatotibia leucotreta w ramach podejścia systemowego), Dziennik EFSA, 19(8):6799, 63 s., https://doi.org/ 10.2903/j.efsa.2021.6799.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.165.30

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/959 zmieniające załącznik VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania do Unii niektórych owoców Capsicum (L.), Citrus L., Citrus sinensis Pers., Prunus persica (L.) Batsch i Punica granatum L
Data aktu: 16/06/2022
Data ogłoszenia: 21/06/2022
Data wejścia w życie: 14/07/2022, 24/06/2022