uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 41 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 2 ustanowiono, w części A załącznika II, wykaz agrofa- gów kwarantannowych dla Unii, których występowania nie stwierdzono na terytorium Unii. Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/2072 ma na celu zapobieganie wprowadzaniu, zadomawianiu się i rozprzestrzenianiu się tych agrofagów kwarantannowych na terytorium Unii poprzez ustanowienie w załączniku VII do tego rozporządzenia wymogów szczególnych dotyczących wprowadzania na terytorium Unii niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów.
(2) Thaumatotibia leucotreta (Meyrick) ("określony agrofag") jest wymieniony jako agrofag kwarantannowy dla Unii, którego występowania nie stwierdzono w Unii, w części A załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072. W załączniku do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1702 3 wymieniono go również jako agrofaga priorytetowego. Określony agrofag jest polifagiczny i został przechwycony na kilku roślinach żywi- cielskich podczas kontroli granicznych na terytorium Unii.
(3) Przywóz owoców Capsicum (L.), Citrus L., innych niż Citrus aurantiifolia (Christm.) Swingle i Citrus limon (L.) Osbeck, owoców Prunus persica (L.) Batsch i Punica granatum L. jest objęty szczególnymi wymogami, aby chronić terytorium Unii przed określonym agrofagiem 4 . Citrus L. jest kategorią, która obejmuje owoce Citrus sinensis Pers.
(4) Zgodnie z obowiązującymi wymogami dotyczącymi przywozu przed wprowadzeniem do obrotu należy przekazać informacje o statusie kraju i obszaru jako wolnych od określonego agrofaga oraz o zastosowaniu podejścia systemowego lub zabiegu po zbiorze wraz z dokumentacją potwierdzającą skuteczność tych wymogów. Informacje te powinny umożliwić łatwiejszą ocenę skuteczności obecnych wymogów szczególnych. Skuteczność tę należy oceniać na podstawie liczby przypadków niezgodności związanych z określonym agrofagiem na przywożonych towarach żywicielskich.
(5) Ponieważ podczas kontroli granicznych na terytorium Unii nadal występują niezgodności przesyłek z wymogami szczególnymi dotyczącymi przywozu ze względu na występowanie określonego agrofaga na towarach żywicielskich, uzasadniona jest zmiana wymogów szczególnych określonych w załączniku VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072. W szczególności należy zmienić wymogi szczególne dotyczące statusu miejsca produkcji jako wolnego od określonego agrofaga, stosowania zabiegów po zbiorze oraz podejścia systemowego, aby zapewnić lepsze gwarancje dotyczące statusu owoców będących przedmiotem obrotu jako wolnych od agrofaga.
(6) Zmianę wymogów szczególnych opracowano na podstawie informacji naukowych i technicznych zawartych w analizie zagrożenia organizmem szkodliwym przeprowadzonej przez Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin ("EPPO"), ocen ryzyka związanego z towarami przeprowadzonych przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności w odniesieniu do owoców Citrus spp. przywożonych z Izraela 5 i Republiki Południowej Afryki 6 , odpowiedniej literatury naukowej oraz uwag otrzymanych od państw trzecich w następstwie konsultacji w ramach Światowej Organizacji Handlu (Porozumienie w sprawie stosowania środków sanitarnych i fitosanitarnych).
(7) W celu zagwarantowania bezpieczeństwa fitosanitarnego i identyfikowalności należy zapewnić odpowiednie zatwierdzanie zakładów, wymogi dotyczące zakładów przetwarzania oraz monitorowania, audytu, procedur dokumentacji i prowadzenia ewidencji dotyczącej zastosowanego zabiegu.
(8) Obecnie wymogi określone w załączniku VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 w odniesieniu do owoców Citrus L. mają również zastosowanie do owoców Citrus sinensis Pers. Na podstawie danych dotyczących niezgodności wynikających z obecności określonego agrofaga na owocach Citrus, owoce Citrus sinensis Pers. powinny podlegać odrębnym wymogom, a nie takim samym wymogom, jak inne owoce Citrus L. Ma to istotne znaczenie dla lepszego zagwarantowania, że są one wolne od określonego agrofaga. Wymogi takie powinny obejmować podejście systemowe obejmujące szczególny system zabiegów chłodzenia, w miarę możliwości z etapem wstępnego schładzania, aby zapewnić jak największe prawdopodobieństwo eliminacji agrofagów.
(9) Aby umożliwić właściwym organom i podmiotom profesjonalnym dostosowanie się do podejścia systemowego, w przypadku Citrus sinensis Pers. należy przewidzieć alternatywny i tymczasowy wymóg w ramach podejścia systemowego, który obejmuje etap wstępnego schładzania miąższu owoców do 5 °C, a następnie zabieg chłodzenia przez co najmniej 25 dni w stałej temperaturze między -1 °C a +2 °C, i który obowiązuje do dnia 31 grudnia 2022 r.
(10) W przypadku Citrus sinensis Pers., jeżeli podczas transportu danych owoców stosuje się zabieg chłodzenia, ewidencję dotyczącą stosowania tego zabiegu należy przechowywać i udostępniać na żądanie.
(11) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie i być stosowane jak najszybciej, aby zaostrzone wymogi, które zwiększają ochronę Unii przed wspomnianym agrofagiem, zostały wdrożone w jak najkrótszym czasie, co umożliwi objęcie nimi przesyłek określonych owoców transportowanych do Unii w momencie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.165.30 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/959 zmieniające załącznik VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania do Unii niektórych owoców Capsicum (L.), Citrus L., Citrus sinensis Pers., Prunus persica (L.) Batsch i Punica granatum L |
| Data aktu: | 16/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 21/06/2022 |
| Data wejścia w życie: | 14/07/2022, 24/06/2022 |