Rozporządzenie delegowane 2022/930 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 poprzez określenie opłat związanych z nadzorem sprawowanym przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych nad dostawcami usług w zakresie udostępniania informacji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/930
z dnia 10 marca 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 poprzez określenie opłat związanych z nadzorem sprawowanym przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych nad dostawcami usług w zakresie udostępniania informacji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 38n ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ze względu na transgraniczny wymiar przetwarzania danych rynkowych, jakość danych i konieczność osiągnięcia korzyści skali oraz aby uniknąć negatywnego wpływu potencjalnych rozbieżności zarówno na jakość danych, jak i na zadania dostawców udostępniających dane, rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 2  przekazano uprawnienia w zakresie udzielania zezwoleń i nadzoru w odniesieniu do działalności dostawców usług w zakresie udostępniania informacji w Unii Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA").

(2) Ważne jest określenie opłat, które ESMA może pobierać w związku ze składaniem wniosków przez dostawców usług w zakresie udostępniania informacji, udzielaniem im zezwoleń i nadzorem nad nimi.

(3) Opłaty pobierane od dostawców usług w zakresie udostępniania informacji mają na celu pełne odzyskanie przez ESMA kosztów związanych z udzielaniem zezwoleń takim dostawcom i nadzorem nad nimi. Działania nadzorcze obejmują ocenę odpowiedniości organu zarządzającego, nadzór nad przestrzeganiem wymogów organizacyjnych przez dostawców usług w zakresie udostępniania informacji, wykonywanie uprawnień do żądania informacji, prowadzenie dochodzeń i przeprowadzanie kontroli na miejscu oraz nakładanie środków nadzorczych. ESMA dokonuje corocznej oceny swojego budżetu.

(4) Opłaty pobierane za działania ESMA związane z dostawcami usług w zakresie udostępniania informacji należy ustalać na takim poziomie, aby uniknąć znacznego deficytu lub znacznej nadwyżki. W przypadku powtarzających się znacznych nadwyżek lub deficytów należy zmienić wysokość opłat.

(5) Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien złożyć wniosek do ESMA w celu zapewnienia jednolitego stosowania kryteriów odstępstwa. Na pierwszym etapie składania wniosku ESMA powinien określić, czy dostawca usług w zakresie udostępniania informacji kwalifikuje się do odstępstwa od nadzoru ESMA. Jeżeli zastosowanie mają kryteria odstępstwa, ESMA powinien przekazać wniosek właściwemu organowi krajowemu. W tym przypadku ESMA nie powinien pobierać żadnych opłat. Stałe opłaty związane z udzieleniem zezwolenia przez ESMA należy podzielić na opłatę za złożenie wniosku, która powinna odnosić się do oceny kompletności wniosku, i opłatę za zezwolenie. Proces wydawania zezwoleń należy zakończyć w ciągu sześciu miesięcy.

(6) ESMA ocenia, czy dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji, którzy uzyskali już zezwolenie na szczeblu krajowym, od dnia 1 stycznia 2022 r. będą objęci zakresem nadzoru ESMA, i informuje odpowiednich dostawców. Dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji, którzy uzyskali już zezwolenie na szczeblu krajowym, nie powinni podlegać ponownemu zatwierdzeniu przez ESMA. Ci dostawcy spełniają już wymogi mające zastosowanie do dostawców usług w zakresie udostępniania informacji i nie powinni uiszczać opłat za powielanie procesu udzielania zezwoleń przez ESMA.

(7) Opłaty roczne pobierane przez ESMA powinny obejmować wszystkie działania związane z dostawcami usług w zakresie udostępniania informacji. ESMA powinien corocznie oceniać swój budżet nadzorczy związany z każdym rodzajem dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji i pobierać od każdego dostawcy takich usług opłatę proporcjonalną do jego dochodów w porównaniu z łącznymi dochodami wszystkich dostawców tego samego rodzaju. Dochody związane z działalnością bezpośrednio pomocniczą w stosunku do podstawowych usług dostawców usług w zakresie udostępniania informacji powinny być uwzględniane przy obliczaniu właściwego obrotu w zakresie, w jakim mogą mieć wpływ na nadzór ESMA nad takimi dostawcami i nie są jeszcze objęte odrębnymi działaniami nadzorczymi. Minimalna opłata dla zatwierdzonych podmiotów publikujących (APA) i zatwierdzonych mechanizmów sprawozdawczych (ARM) pokrywa koszty stałe związane z wnioskami o udzielenie informacji, bieżącym monitorowaniem i dochodzeniami. Opłata roczna obowiązuje za rok kalendarzowy.

(8) ESMA może przekazać zadania nadzorcze właściwym organom krajowym, w którym to przypadku ESMA powinien zwrócić owym właściwym organom krajowym poniesione koszty.

(9) Ponieważ w odniesieniu do nadzoru w roku 2022 trudno jest zgromadzić informacje na temat nadzoru opartego na kosztach, kwestią o zasadniczym znaczeniu jest to, aby przewidzieć przepis przejściowy zawierający metodę obliczania stałej opłaty, która ma zastosowanie w pierwszym roku nadzoru prowadzonego przez ESMA i która opiera się na łatwo dostępnych i obiektywnych danych. Aby zastosować zasadę proporcjonalności, należy dokonać rozróżnienia między DRSP, stosując liczbę transakcji jako wskaźnik zastępczy znaczenia poszczególnych DRSP w odniesieniu do wszystkich DRSP. Obliczenia służące ustaleniu opłaty nadzorczej przypadającej na DRSP za rok 2022 powinny opierać się na przekazanych przez właściwe organy krajowe informacjach na temat transakcji opublikowanych lub zgłoszonych przez APA i ARM w pierwszej połowie 2021 r. i powinny zawierać rozróżnienie między większymi i mniejszymi DRSP.

(10) Zbadane sprawozdania finansowe w przypadku DRSP będą wymagane dopiero po przejęciu przez ESMA nadzoru nad DRSP. Należy zatem przewidzieć przepis przejściowy, aby dostosować metodę obliczania dochodów za rok 2023, zgodnie z którą płatność rocznej opłaty nadzorczej za rok 2023 opiera się najpierw na informacjach z niezbadanych sprawozdań finansowych z pierwszych sześciu miesięcy roku 2022. W drugim etapie należy wprowadzić mechanizm korekty, aby oprzeć opłatę na zbadanych sprawozdaniach finansowych za cały rok 2022.

(11) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie wprowadzonych w art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/2175 nowych ram nadzorczych dla dostawców usług w zakresie udostępniania informacji, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1  3

Zakres

Niniejsze rozporządzenie delegowane ma zastosowanie do "dostawców usług w zakresie udostępniania informacji" ("DRSP") zdefiniowanych w art. 2 ust. 1 pkt 36a rozporządzenia (UE) nr 600/2014, którzy podlegają nadzorowi ESMA.

Artykuł  1a  4

Pokrycie pełnych kosztów nadzoru

Opłaty pobierane od DRSP obejmują:

a)
wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie związane z udzielaniem przez ESMA zezwoleń dla DRSP i nadzorem nad nimi zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 600/2014;
b)
wszystkie koszty, których zwrot przysługuje właściwym organom, które przeprowadziły prace zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 600/2014, w szczególności w wyniku przekazania zadań zgodnie z art. 38o tego rozporządzenia.
Artykuł  2  5

Opłaty za złożenie wniosku i zezwolenie

W przypadku gdy DRSP występuje z wnioskiem o zezwolenie na świadczenie usług w zakresie udostępniania informacji, uiszcza:

a)
w przypadku APA i ARM opłatę za złożenie wniosku w wysokości 20 000 EUR za pierwszy wniosek i 10 000 EUR za każdy kolejny wniosek o zezwolenie na świadczenie dodatkowych usług w zakresie udostępniania informacji;
b)
w przypadku APA i ARM opłatę za zezwolenie w wysokości 80 000 EUR za pierwsze zezwolenie i 40 000 EUR za każde kolejne zezwolenie na świadczenie dodatkowych usług w zakresie udostępniania informacji;
c)
w przypadku CTP opłatę za zezwolenie w wysokości 100 000 EUR za pierwsze zezwolenie i 50 000 EUR za każde kolejne zezwolenie na świadczenie dodatkowych usług w zakresie udostępniania informacji.
Artykuł  3  6

Roczne opłaty nadzorcze dla APA i ARM

1. 
Od APA i ARM, które podlegają nadzorowi ESMA, pobiera się roczną opłatę nadzorczą.
2. 
Całkowitą roczną opłatę nadzorczą i roczną opłatę nadzorczą dla danego APA lub ARM oblicza się w następujący sposób:
a)
całkowita roczna opłata nadzorcza za dany rok (n) jest równa szacowanym wydatkom związanym z nadzorowaniem działalności APA i ARM na podstawie rozporządzenia (UE) nr 600/2014, uwzględnionym w budżecie ESMA na ten rok;
b)
roczna opłata nadzorcza APA lub ARM za dany rok (n) jest równa całkowitej rocznej opłacie nadzorczej ustalonej na podstawie lit. a), podzielonej między wszystkie APA lub ARM, które uzyskały zezwolenie w roku (n), proporcjonalnie do ich właściwego obrotu obliczonego na podstawie art. 4.
3. 
APA lub ARM zatwierdzone przez ESMA w żadnym przypadku nie uiszczają rocznej opłaty nadzorczej w wysokości mniejszej niż 30 000 EUR.

W przypadku gdy APA lub ARM podlega minimalnym opłatom nadzorczym za więcej niż jedną usługę w zakresie udostępniania informacji, uiszcza on minimalną opłatę nadzorczą za każdą świadczoną usługę.

4. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 i 3 oraz bez uszczerbku dla art. 2 opłata za pierwszy rok dla APA i ARM jest równa kwocie opłaty za zezwolenie, o której mowa w art. 2 ust. 1 lit. b), pomnożonej przez współczynnik równy liczbie dni między udzieleniem zezwolenia a końcem roku, podzielonej przez całkowitą liczbę dni w tym roku. Roczną opłatę nadzorczą w pierwszym roku oblicza się zatem w następujący sposób:

opłata DRSP w pierwszym roku = opłata za zezwolenie x współczynnik

W przypadku gdy APA lub ARM otrzymał zezwolenie w grudniu, nie uiszcza on rocznej opłaty nadzorczej za pierwszy rok.

5. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 i 3, jeżeli ponowna ocena, o której mowa w art. 1 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/466 * , skutkuje odstępstwem od nadzoru ESMA nad APA lub ARM, roczną opłatę nadzorczą za rok, w którym odstępstwo ma zastosowanie, oblicza się jedynie za pięć miesięcy roku, w którym ESMA nadal sprawuje nadzór nad APA lub ARM zgodnie z art. 1 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/466.
6. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 i 3, jeżeli ponowna ocena, o której mowa w art. 1 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/466, skutkuje nadzorem ESMA nad APA lub ARM, roczną opłatę nadzorczą za rok, w którym rozpoczyna się nadzór ESMA, oblicza się jedynie za siedem miesięcy roku, w którym ESMA sprawuje nadzór nad APA lub ARM zgodnie z art. 1 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/466.
Artykuł  3a  7

Roczne opłaty nadzorcze dla CTP

1. 
Od CTP, który podlega nadzorowi ESMA, pobiera się roczną opłatę nadzorczą.
2. 
Całkowitą roczną opłatę nadzorczą i roczną opłatę nadzorczą dla poszczególnych CTP oblicza się w następujący sposób:
a)
całkowita roczna opłata nadzorcza za dany rok (n) jest równa szacowanym wydatkom związanym z nadzorowaniem działalności CTP na podstawie rozporządzenia (UE) nr 600/2014, uwzględnionym w budżecie ESMA na ten rok;
b)
roczna opłata nadzorcza dla określonego CTP za dany rok (n) jest równa całkowitej rocznej opłacie nadzorczej dla wszystkich CTP obliczonej zgodnie z lit. a) podzielonej między wszystkich CTP, którzy uzyskali zezwolenie w roku (n), proporcjonalnie do ich właściwego obrotu obliczonego zgodnie z art. 4.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2, w przypadku, gdy CTP rozpoczyna działalność przed dniem 1 lipca danego

roku (n), roczną opłatę nadzorczą dla tego CTP za lata (n) i (n+1) oblicza się w następujący sposób:

a)
w odniesieniu do roku (n) stosuje się ust. 4 i 5;
b)
w odniesieniu do roku (n+1) roczna opłata nadzorcza wynosi 400 000 EUR.

Na zasadzie odstępstwa od ust. 2, w przypadku, gdy CTP rozpoczyna działalność w dniu 1 lipca danego roku (n) lub po tej dacie, roczną opłatę nadzorczą za lata (n), (n+1) i (n+2) oblicza się w następujący sposób:

a)
w odniesieniu do roku (n) stosuje się ust. 4 i 5;
b)
w odniesieniu do lat (n+1) i (n+2) roczna opłata nadzorcza wynosi 400 000 EUR za każdy rok.

Uznaje się, że CTP rozpoczął działalność w dniu uzyskania zezwolenia udzielonego przez ESMA zgodnie z art. 27db rozporządzenia (UE) nr 600/2014 lub w dniu następującym po upływie okresu przejściowego, o którym mowa w art. 27db ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, jeżeli ten okres przejściowy został przyznany przez ESMA.

4. 
Roczna opłata nadzorcza za rok (n), o której mowa w ust. 3, jest równa kwocie rocznej opłaty nadzorczej w wysokości 400 000 EUR pomnożonej przez współczynnik równy liczbie dni między dniem, w którym CTP rozpoczął działalność, a końcem roku (n), podzielonej przez całkowitą liczbę dni w tym roku. Roczną opłatę nadzorczą oblicza się zatem w następujący sposób:

opłata CTP za rok (n) = 400 000 EUR x współczynnik

5. 
Bez uszczerbku dla art. 2, w przypadku gdy ESMA przyznał CTP okres przejściowy zgodnie z art. 27db ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, roczna opłata nadzorcza za rok (n) obejmuje również opłatę za dni między dniem udzielenia zezwolenia a dniem, w którym CTP rozpoczął działalność. Opłata ta jest równa kwocie opłaty za zezwolenie, o której mowa w art. 2 lit. c), pomnożonej przez współczynnik równy liczbie dni między dniem udzielenia zezwolenia a dniem, w którym CTP rozpoczął działalność, podzielonej przez całkowitą liczbę dni w roku (n). Opłatę tę oblicza się zatem w następujący sposób:

opłata CTP za dni między dniem udzielenia zezwolenia a dniem, w którym CTP rozpoczął działalność = opłata za zezwolenie * współczynnik

6. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2, w przypadku gdy roczna opłata nadzorcza dla co najmniej jednego CTP jest obliczana zgodnie z ust. 3, a roczna opłata nadzorcza dla co najmniej jednego innego CTP nie jest obliczana zgodnie z tym ustępem, roczną opłatę nadzorczą dla tego innego CTP lub tych innych CTP oblicza się w następujący sposób:
a)
całkowita roczna opłata nadzorcza za dany rok (n) jest równa szacowanym wydatkom związanym z nadzorowaniem - na podstawie rozporządzenia (UE) nr 600/2014 - działalności wszystkich CTP, których roczne opłaty nadzorcze nie są obliczane zgodnie z ust. 3, uwzględnionym w budżecie ESMA na ten rok;
b)
roczna opłata nadzorcza dla określonego CTP za dany rok (n) jest równa całkowitej rocznej opłacie nadzorczej dla wszystkich CTP obliczonej zgodnie z lit. a), podzielonej między wszystkich CTP, którzy uzyskali zezwolenie w roku (n) i których roczne opłaty nadzorcze nie są obliczane zgodnie z ust. 3, proporcjonalnie do ich właściwego obrotu obliczonego zgodnie z art. 4.
Artykuł  4

Właściwy obrót

1. 
DRSP przechowują zbadane sprawozdania finansowe do celów niniejszego rozporządzenia, w których rozróżnia się przynajmniej następujące elementy:
a)
dochody uzyskane z tytułu usług ARM;
b)
dochody uzyskane z tytułu usług APA;
c)
dochody uzyskane z tytułu usług pomocniczych w stosunku do działalności ARM;
d)
dochody uzyskane z tytułu usług pomocniczych w stosunku do działalności APA.
e) 8
 dochody uzyskane z tytułu usług CTP;
f) 9
 dochody uzyskane z tytułu usług dodatkowych w stosunku do usług CTP.
2.  10
 Właściwy obrót DRSP w danym roku (n) jest sumą:
a)
jego dochodów uzyskanych z podstawowych funkcji świadczenia usług ARM, APA lub CTP na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego za rok (n-2) lub, jeżeli zbadane sprawozdanie finansowe nie jest jeszcze dostępne, za rok poprzedzający go (n-3), oraz
b)
jego właściwych dochodów z tytułu usług dodatkowych na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego za rok (n-2) lub, jeżeli zbadane sprawozdanie finansowe nie jest jeszcze dostępne, za rok poprzedzający go (n-3), podzieloną przez sumę:
c)
łącznych dochodów wszystkich zatwierdzonych ARM, APA lub CTP uzyskanych z podstawowych funkcji świadczenia usług ARM, APA lub CTP na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego w ciągu roku (n-2) lub, jeżeli zbadane sprawozdanie finansowe nie jest jeszcze dostępne, w roku poprzedzającym go (n-3), oraz
d)
łącznych właściwych dochodów z tytułu usług dodatkowych wszystkich ARM, APA lub CTP na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego w ciągu roku (n-2) lub, jeżeli zbadane sprawozdanie finansowe nie jest jeszcze dostępne, w roku poprzedzającym go (n-3).
3. 
Jeżeli dostawca usług w zakresie udostępniania informacji nie prowadził działalności w ciągu pełnego roku (n-2), jego właściwy obrót szacuje się zgodnie ze wzorem określonym w ust. 2, ekstrapolując w odniesieniu do dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji wartości obliczone dla liczby miesięcy, w których dostawca usług w zakresie udostępniania informacji działał w roku (n-2), na cały rok (n-2).
4. 
DRSP co roku przekazują ESMA zbadane sprawozdania finansowe, o których mowa w ust. 1. Dokumenty przedkłada się ESMA drogą elektroniczną nie później niż dnia 30 września każdego roku (n-1). Jeżeli DRSP uzyskał zezwolenie po dniu 30 września, przekazuje dane niezwłocznie po udzieleniu zezwolenia i do końca roku, w którym wydano zezwolenie.
5.  11
 W przypadku gdy dochody, o których mowa w ust. 1, są wykazywane w walucie innej niż euro, ESMA przelicza je na euro z zastosowaniem średniego kursu wymiany euro obowiązującego w okresie, w którym odnotowano te dochody.

W tym celu ESMA stosuje referencyjny kurs wymiany euro publikowany przez Europejski Bank Centralny.

Artykuł  5

Ogólne zasady dokonywania płatności

1. 
Wszystkie opłaty uiszczane są w euro. Podlegają one zapłacie w sposób określony w art. 6 i 7.
2. 
W przypadku wszelkich opóźnień w płatnościach nalicza się odsetki za zwłokę określone w art. 99 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 12 .
Artykuł  6

Uiszczanie opłat za złożenie wniosku i zezwolenie

1. 
Opłaty za złożenie wniosku, zezwolenie lub przedłużenie zezwolenia uiszcza się w całości w momencie składania wniosku przez DRSP i w terminie 30 dni od daty wystawienia faktury ESMA.
2. 
Jeżeli DRSP podejmie decyzję o wycofaniu swojego wniosku o udzielenie zezwolenia przed przyjęciem przez ESMA uzasadnionej decyzji o udzieleniu lub odmowie udzielenia zezwolenia, opłaty za złożenie wniosku lub zezwolenie nie podlegają zwrotowi.
Artykuł  7

Uiszczanie rocznych opłat nadzorczych

1. 
Roczna opłata nadzorcza, o której mowa w art. 3, jest należna na początku każdego roku kalendarzowego i wnoszona w całości na rzecz ESMA w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku. ESMA przedkłada fakturę określającą pełną kwotę opłaty nadzorczej najpóźniej trzydzieści dni przed ostatecznym terminem płatności. Opłaty oblicza się na podstawie najnowszych dostępnych informacji dotyczących opłat rocznych.
2. 
Jeżeli DRSP podejmie decyzję o wycofaniu swojego zezwolenia, roczna opłata nadzorcza nie podlega zwrotowi.
Artykuł  8

Zwrot kosztów poniesionych przez właściwe organy krajowe

1. 
W przypadku przekazania przez ESMA zadań właściwym organom krajowym właściwy organ krajowy nie odzyskuje kosztów poniesionych w trakcie wykonywania zadań nadzorczych przekazanych przez ESMA bezpośrednio od DRSP.
2. 
ESMA zwraca właściwemu organowi rzeczywiste koszty poniesione w wyniku prac przeprowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 600/2014, w szczególności w wyniku przekazania zadań na podstawie art. 38o rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
3. 
ESMA zapewnia, aby koszty, które mają zostać zwrócone właściwym organom krajowym, spełniały następujące warunki:
a)
powinny one zostać wcześniej uzgodnione między ESMA a właściwym organem krajowym;
b)
powinny być proporcjonalne do obrotów właściwego DRSP; oraz
c)
nie powinny być wyższe niż łączna kwota opłat nadzorczych uiszczanych przezwłaściwy DRSP.
4. 
Każde przekazanie przez ESMA zadań właściwym organom krajowym określa się w sposób niezależny, można je odwołać w dowolnym momencie i nie ma ono wpływu na wysokość opłat pobieranych od poszczególnych DRSP.
Artykuł  9

Przepis przejściowy dotyczący roku 2022

1. 
Do celów obliczenia rocznej opłaty nadzorczej mającej zastosowanie do DRSP podlegających nadzorowi ESMA za rok 2022 ESMA pobiera stałą opłatę w oparciu o następujące obliczenia:
a)
350 000 EUR w przypadku APA, które opublikowały transakcje stanowiące ponad 10 % całkowitej liczby opublikowanych transakcji wszystkich zatwierdzonych APA, zarówno w odniesieniu do instrumentów kapitałowych, jak i instrumentów o charakterze nieudziałowym, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 r., zgodnie z informacjami przekazanymi przez dany właściwy organ;
b)
50 000 EUR w przypadku APA, które opublikowały transakcje stanowiące mniej niż 10 % całkowitej liczby opublikowanych transakcji wszystkich zatwierdzonych APA, zarówno w odniesieniu do instrumentów kapitałowych, jak i instrumentów o charakterze nieudziałowym, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 r., zgodnie z informacjami przekazanymi przez dany właściwy organ;
c)
650 000 EUR w przypadku ARM, które przedłożyły odpowiedniemu właściwemu organowi zgłoszenia transakcji stanowiące ponad 10 % całkowitej liczby zgłoszeń transakcji przedłożonych właściwym organom przez wszystkie zatwierdzone ARM w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 r., zgodnie z informacjami przekazanymi przez dany właściwy organ;
d)
50 000 EUR w przypadku ARM, które przedłożyły odpowiedniemu właściwemu organowi zgłoszenia transakcji stanowiące mnie niż 10 % całkowitej liczby zgłoszeń transakcji przedłożonych właściwym organom przez wszystkie zatwierdzone ARM w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 r., zgodnie z informacjami przekazanymi przez dany właściwy organ;
2. 
ESMA przekazuje zainteresowanym APA i ARM fakturę określającą pełną kwotę opłat za rok 2022 tak szybko, jak jest to praktycznie możliwe po rozpoczęciu stosowania niniejszego rozporządzenia, a najpóźniej na trzydzieści dni przed ostatecznym terminem płatności.
Artykuł  10

Przepis przejściowy dotyczący roku 2023

1. 
Od DRSP podlegających od dnia 1 stycznia 2023 r. nadzorowi ESMA pobiera się roczną opłatę nadzorczą za rok 2023 obliczoną zgodnie z art. 3. Do celów art. 4 ust. 2 właściwy obrót DRSP oblicza się jednak zgodnie z ust. 2.
2. 
Do celów ust. 1 właściwy obrót DRSP stanowi sumę:
a)
dochodów DRSP uzyskanych z podstawowych funkcji świadczenia usług ARM lub APA w pierwszych sześciu miesiącach roku 2022; oraz
b)
dochodów DRSP uzyskanych z tytułu usług pomocniczych w stosunku do działalności ARM lub APA w pierwszych sześciu miesiącach roku 2022;

podzieloną przez sumę:

c)
łącznych dochodów wszystkich zatwierdzonych ARM lub APA uzyskanych z podstawowych funkcji świadczenia usług ARM lub APA w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku 2022; oraz
d)
łącznych dochodów wszystkich ARM lub APA uzyskanych z tytułu usług pomocniczych w stosunku do działalności ARM lub APA w pierwszych sześciu miesiącach roku 2022.

Do dnia 30 września 2022 r. DRSP informują ESMA o kwocie dochodów uzyskanych z podstawowych funkcji świadczenia usług ARM lub APA w pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. oraz o kwocie dochodów z tytułu usług pomocniczych w stosunku do działalności ARM lub APA w pierwszych sześciu miesiącach 2022 r.

3. 
Gdy tylko staną się dostępne zbadane sprawozdania finansowe za rok 2022, DRSP, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie zgłaszają ESMA te zbadane sprawozdania finansowe zgodnie z art. 4 ust. 1.
4. 
ESMA oblicza, czy istnieje jakakolwiek różnica między roczną opłatą nadzorczą za rok 2023 uiszczaną przez DRSP zgodnie z ust. 2 a roczną opłatą nadzorczą należną za rok 2023 r. obliczoną na podstawie zbadanych sprawozdań finansowych otrzymanych zgodnie z ust. 3.
5. 
ESMA przekazuje DRSP pierwszą fakturę określającą kwotę opłaty nadzorczej za rok 2023, o której mowa w ust. 2, najpóźniej na trzydzieści dni przed ostatecznym terminem płatności.

Gdy informacje, o których mowa w ust. 3, są dostępne w odniesieniu do wszystkich DRSP, ESMA przekazuje DRSP drugą fakturę określającą ostateczną kwotę opłaty nadzorczej za rok 2023 na podstawie obliczeń, o których mowa w ust. 4. ESMA przekazuje DRSP tę fakturę najpóźniej na trzydzieści dni przed ostatecznym terminem płatności.

Artykuł  11

Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i od tego dnia rozpoczyna się jego stosowanie.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 marca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 z dnia 18 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), rozporządzenie (UE) nr 1094/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), rozporządzenie (UE) nr 1095/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych, rozporządzenie (UE) 2016/1011 w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych oraz rozporządzenie (UE) 2015/847 w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych (Dz.U. L 334 z 27.12.2019, s. 1).
3 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2025/884 z dnia 7 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.884) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 2025 r.
4 Art. 1a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2025/884 z dnia 7 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.884) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 2025 r.
5 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2025/884 z dnia 7 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.884) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 2025 r.
6 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2025/884 z dnia 7 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.884) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 2025 r.
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/466 z dnia 17 grudnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 przez określenie kryteriów dotyczących odstępstwa od zasady, zgodnie z którą zatwierdzone podmioty publikujące i zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze są nadzorowane przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (Dz.U. L 96 z 24.3.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/466/oj).";
7 Art. 3a dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2025/884 z dnia 7 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.884) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 2025 r.
8 Art. 4 ust. 1 lit. e dodana przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 2025/884 z dnia 7 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.884) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 2025 r.
9 Art. 4 ust. 1 lit. f dodana przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 2025/884 z dnia 7 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.884) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 2025 r.
10 Art. 4 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia nr 2025/884 z dnia 7 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.884) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 2025 r.
11 Art. 4 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 5 lit. c rozporządzenia nr 2025/884 z dnia 7 maja 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.884) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 2025 r.
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.162.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/930 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 poprzez określenie opłat związanych z nadzorem sprawowanym przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych nad dostawcami usług w zakresie udostępniania informacji
Data aktu: 10/03/2022
Data ogłoszenia: 17/06/2022
Data wejścia w życie: 20/06/2022