uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 38n ust. 3,
(1) Ze względu na transgraniczny wymiar przetwarzania danych rynkowych, jakość danych i konieczność osiągnięcia korzyści skali oraz aby uniknąć negatywnego wpływu potencjalnych rozbieżności zarówno na jakość danych, jak i na zadania dostawców udostępniających dane, rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 2 przekazano uprawnienia w zakresie udzielania zezwoleń i nadzoru w odniesieniu do działalności dostawców usług w zakresie udostępniania informacji w Unii Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA").
(2) Ważne jest określenie opłat, które ESMA może pobierać w związku ze składaniem wniosków przez dostawców usług w zakresie udostępniania informacji, udzielaniem im zezwoleń i nadzorem nad nimi.
(3) Opłaty pobierane od dostawców usług w zakresie udostępniania informacji mają na celu pełne odzyskanie przez ESMA kosztów związanych z udzielaniem zezwoleń takim dostawcom i nadzorem nad nimi. Działania nadzorcze obejmują ocenę odpowiedniości organu zarządzającego, nadzór nad przestrzeganiem wymogów organizacyjnych przez dostawców usług w zakresie udostępniania informacji, wykonywanie uprawnień do żądania informacji, prowadzenie dochodzeń i przeprowadzanie kontroli na miejscu oraz nakładanie środków nadzorczych. ESMA dokonuje corocznej oceny swojego budżetu.
(4) Opłaty pobierane za działania ESMA związane z dostawcami usług w zakresie udostępniania informacji należy ustalać na takim poziomie, aby uniknąć znacznego deficytu lub znacznej nadwyżki. W przypadku powtarzających się znacznych nadwyżek lub deficytów należy zmienić wysokość opłat.
(5) Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien złożyć wniosek do ESMA w celu zapewnienia jednolitego stosowania kryteriów odstępstwa. Na pierwszym etapie składania wniosku ESMA powinien określić, czy dostawca usług w zakresie udostępniania informacji kwalifikuje się do odstępstwa od nadzoru ESMA. Jeżeli zastosowanie mają kryteria odstępstwa, ESMA powinien przekazać wniosek właściwemu organowi krajowemu. W tym przypadku ESMA nie powinien pobierać żadnych opłat. Stałe opłaty związane z udzieleniem zezwolenia przez ESMA należy podzielić na opłatę za złożenie wniosku, która powinna odnosić się do oceny kompletności wniosku, i opłatę za zezwolenie. Proces wydawania zezwoleń należy zakończyć w ciągu sześciu miesięcy.
(6) ESMA ocenia, czy dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji, którzy uzyskali już zezwolenie na szczeblu krajowym, od dnia 1 stycznia 2022 r. będą objęci zakresem nadzoru ESMA, i informuje odpowiednich dostawców. Dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji, którzy uzyskali już zezwolenie na szczeblu krajowym, nie powinni podlegać ponownemu zatwierdzeniu przez ESMA. Ci dostawcy spełniają już wymogi mające zastosowanie do dostawców usług w zakresie udostępniania informacji i nie powinni uiszczać opłat za powielanie procesu udzielania zezwoleń przez ESMA.
(7) Opłaty roczne pobierane przez ESMA powinny obejmować wszystkie działania związane z dostawcami usług w zakresie udostępniania informacji. ESMA powinien corocznie oceniać swój budżet nadzorczy związany z każdym rodzajem dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji i pobierać od każdego dostawcy takich usług opłatę proporcjonalną do jego dochodów w porównaniu z łącznymi dochodami wszystkich dostawców tego samego rodzaju. Dochody związane z działalnością bezpośrednio pomocniczą w stosunku do podstawowych usług dostawców usług w zakresie udostępniania informacji powinny być uwzględniane przy obliczaniu właściwego obrotu w zakresie, w jakim mogą mieć wpływ na nadzór ESMA nad takimi dostawcami i nie są jeszcze objęte odrębnymi działaniami nadzorczymi. Minimalna opłata dla zatwierdzonych podmiotów publikujących (APA) i zatwierdzonych mechanizmów sprawozdawczych (ARM) pokrywa koszty stałe związane z wnioskami o udzielenie informacji, bieżącym monitorowaniem i dochodzeniami. Opłata roczna obowiązuje za rok kalendarzowy.
(8) ESMA może przekazać zadania nadzorcze właściwym organom krajowym, w którym to przypadku ESMA powinien zwrócić owym właściwym organom krajowym poniesione koszty.
(9) Ponieważ w odniesieniu do nadzoru w roku 2022 trudno jest zgromadzić informacje na temat nadzoru opartego na kosztach, kwestią o zasadniczym znaczeniu jest to, aby przewidzieć przepis przejściowy zawierający metodę obliczania stałej opłaty, która ma zastosowanie w pierwszym roku nadzoru prowadzonego przez ESMA i która opiera się na łatwo dostępnych i obiektywnych danych. Aby zastosować zasadę proporcjonalności, należy dokonać rozróżnienia między DRSP, stosując liczbę transakcji jako wskaźnik zastępczy znaczenia poszczególnych DRSP w odniesieniu do wszystkich DRSP. Obliczenia służące ustaleniu opłaty nadzorczej przypadającej na DRSP za rok 2022 powinny opierać się na przekazanych przez właściwe organy krajowe informacjach na temat transakcji opublikowanych lub zgłoszonych przez APA i ARM w pierwszej połowie 2021 r. i powinny zawierać rozróżnienie między większymi i mniejszymi DRSP.
(10) Zbadane sprawozdania finansowe w przypadku DRSP będą wymagane dopiero po przejęciu przez ESMA nadzoru nad DRSP. Należy zatem przewidzieć przepis przejściowy, aby dostosować metodę obliczania dochodów za rok 2023, zgodnie z którą płatność rocznej opłaty nadzorczej za rok 2023 opiera się najpierw na informacjach z niezbadanych sprawozdań finansowych z pierwszych sześciu miesięcy roku 2022. W drugim etapie należy wprowadzić mechanizm korekty, aby oprzeć opłatę na zbadanych sprawozdaniach finansowych za cały rok 2022.
(11) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie wprowadzonych w art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/2175 nowych ram nadzorczych dla dostawców usług w zakresie udostępniania informacji, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.162.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/930 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 poprzez określenie opłat związanych z nadzorem sprawowanym przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych nad dostawcami usług w zakresie udostępniania informacji |
| Data aktu: | 10/03/2022 |
| Data ogłoszenia: | 17/06/2022 |
| Data wejścia w życie: | 20/06/2022 |