1 Art. 1 lit. b) porozumienia o nadzorze i Trybunale stanowi, że pojęcie "państwa EFTA" oznacza Republikę Islandii i Królestwo Norwegii oraz - na warunkach określonych w art. 1 ust. 2 Protokołu dostosowującego Porozumienie między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości - Księstwo Liechtensteinu.
2 Dz.U. C 508 z 16.12.2021, s. 1.
3 Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA nr 117/14/COL z dnia 12 marca 2014 r. zmieniająca po raz dziewięćdziesiąty czwarty zasady proceduralne i merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa poprzez przyjęcie nowych wytycznych na rzecz promowania inwestycji w zakresie finansowania ryzyka oraz poprzez przedłużenie obowiązujących wytycznych w sprawie pomocy państwa na wspieranie inwestycji kapitału podwyższonego ryzyka w małych i średnich przedsiębiorstwach (Dz.U. L 354 z 11.12.2014, s. 62) oraz Suplement EOG nr 74 z 11.12.2014, s. 1, zmienione decyzją Urzędu Nadzoru EFTA nr 302/14/COL z dnia 16 lipca 2014 r. zmieniającą po raz dziewięćdziesiąty dziewiąty zasady proceduralne i merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa poprzez modyfikację niektórych wytycznych w sprawie pomocy państwa [2015/95] (Dz.U. L 15 z 22.1.2015, s. 103) oraz Suplementem EOG nr 4 z 22.1.2015, s. 1, oraz zmienione decyzją Urzędu Nadzoru EFTA Nr 90/20/COL z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniającą, po raz sto siódmy, zasady proceduralne i merytoryczne w dziedzinie pomocy państwa poprzez zmianę i przedłużenie niektórych wytycznych w sprawie pomocy państwa [2020/1576] (Dz.U. L 359 z 29.10.2020, s. 16) oraz Suplementem EOG nr 68 z 29.10.2020, s. 4.
4 Pojęcie "państwa EFTA" odnosi się do Islandii, Liechtensteinu i Norwegii.
5 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).
6 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 140 z 30.4.2004, s. 1).
7 Rozporządzenie (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS) (Dz.U. L 154 z 21.6.2003, s. 1).
8 Dokładne definicje MŚP, małych spółek o średniej kapitalizacji i innowacyjnych spółek o średniej kapitalizacji na potrzeby niniejszych wytycznych znajdują się w sekcji 2.3 pkt 35.
9 Wytyczne wspólnotowe w sprawie pomocy państwa na wspieranie inwestycji kapitału podwyższonego ryzyka w małych i średnich przed- siębiorstwach (Dz.U. C 194 z 18.8.2006, s. 2).
10 Komunikat Komisji "Wytyczne Unii w sprawie pomocy państwa na rzecz promowania inwestycji w zakresie finansowania ryzyka" (Dz.U. C 19 z 22.1.2014, s. 4).
11 W latach 2012-2014 Komisja zrealizowała ambitny program unowocześnienia polityki w dziedzinie pomocy państwa oparty na trzech głównych celach; więcej szczegółów można znaleźć w komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Unowocześnienie unijnej polityki w dziedzinie pomocy państwa" COM(2012) 209 final z 8.5.2012:a) pobudzeniu trwałego, inteligentnego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego na konkurencyjnym rynku wewnętrznym,
b) skupieniu działań kontrolnych Komisji prowadzonych ex ante na sprawach mających największy wpływ na rynek wewnętrzny, przy jednoczesnym wzmocnieniu współpracy państw członkowskich w zakresie egzekwowania reguł pomocy państwa oraz
c) optymalizacji reguł i skróceniu czasu podejmowania decyzji.
12 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Strategia MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy" COM(2020) 103 final z 10.3.2020.
14 Takie innowacje obejmują na przykład zmianę praktyk społecznych wspierających transformację ekologiczną lub cyfrową lub zwiększenie dostępności pracy w sektorze ICT dla kobiet.
15 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Europejski Zielony Ład, COM(2019) 640 final z 11.12.2019.
16 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy", COM(2020) 67 final z 19.2.2020.
17 Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 i dyrektywę 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do promowania energii ze źródeł odnawialnych oraz uchylającej dyrektywę Rady (UE) 2015/652, COM(2021) 557 final z 14.7.2021.
18 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Plan działania: finansowanie zrównoważonego wzrostu gospodarczego", COM(2018) 97 final z 8.3.2018.
19 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Unijna systematyka dotycząca zrównoważonego rozwoju, sprawozdawczość przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, preferencje w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz obowiązki powiernicze: ukierunkowanie finansowania na Europejski Zielony Ład", COM(2021) 188 final z 21.4.2021.
20 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
21 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie", COM(2021) 118 final z 9.3.2021.
22 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17).
23 W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego "Roczna strategia zrównoważonego wzrostu gospodarczego na rok 2021", COM(2020) 575 final z 17.9.2020, określono siedem inicjatyw przewodnich: zwiększenie mocy - koncentracja wydatków na wstępie na rzecz przyszłościowych czystych technologii oraz przyspieszenie rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii, renowacja - poprawa efektywności energetycznej budynków publicznych i prywatnych, ładowanie i tankowanie - promowanie czystych technologii dostosowanych do przyszłych potrzeb, aby przyspieszyć wykorzystanie zrównoważonego, dostępnego i inteligentnego transportu oraz stacji ładowania i tankowania paliwa i rozbudowę transportu publicznego, łączność - szybki rozwój szybkich usług szerokopasmowych we wszystkich regionach i gospodarstwach domowych, w tym sieci światłowodowych i technologii 5G, modernizacja - cyfryzacja administracji publicznej i usług publicznych, w tym systemów sądownictwa i opieki zdrowotnej, zwiększenie skali - zwiększenie europejskich zdolności w zakresie przetwarzania danych przemysłowych w chmurze oraz rozwój najpotężniejszych, zaawansowanych i zrównoważonych procesorów, zmiana kwalifikacji i podnoszenie kwalifikacji - dostosowanie systemów kształcenia w celu wspierania rozwoju umiejętności cyfrowych oraz zapewnienia kształcenia i szkolenia zawodowego dla wszystkich grup wiekowych.
24 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Aktualizacja nowej strategii przemysłowej z 2020 r. - tworzenie silniejszego jednolitego rynku sprzyjającego odbudowie Europy", COM(2021) 350 final z 5.5.2021.
25 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Plan działania na rzecz tworzenia unii rynków kapitałowych" COM(2015) 468 final z 30.9.2015.
26 Na przykład, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie europejskich funduszy venture capital (Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 1); Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym, oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE (Dz.U. L 168 z 30.6.2017, s. 12); Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349) w odniesieniu do wzrostu rynków rozwoju MŚP; Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1).
27 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Unia rynków kapitałowych dla obywateli i przedsiębiorstw - nowy plan działania" COM(2020) 590 final z 24.9.2020.
28 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).
29 Instrumenty finansowe obejmują instrumenty finansowe niebędące dotacjami, które mogą przybrać formę instrumentów dłużnych (pożyczek, gwarancji) lub instrumentów kapitałowych (instrumentów czysto kapitałowych, quasi-kapitałowych instrumentów inwestycyjnych lub innych instrumentów podziału ryzyka).
30 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1287/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME) (2014-2020) i uchylające decyzję nr 1639/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 33).
31 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylające decyzję nr 1982/2006/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 104).
32 Ponadto w celu poprawy dostępu do finansowania pożyczkowego Komisja, Europejski Fundusz Inwestycyjny oraz Europejski Bank Inwestycyjny utworzyły wspólnie specjalny instrument podziału ryzyka w ramach siódmego programu ramowego w zakresie badań ("7PR"), zob. http://www.eif.org/what_we_do/guarantees/RSI/index.htm. W ramach instrumentu podziału ryzyka udzielono częściowych gwarancji dla pośredników finansowych w ramach mechanizmu podziału ryzyka, co ogranicza ich ryzyko finansowe i zachęca ich do udzielania pożyczek na rzecz MŚP prowadzących działalność w zakresie badań, rozwoju lub innowacji.
33 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1).
34 Europejskie działanie scale-up dla kapitału wysokiego ryzyka (ESCALAR) jest programem pilotażowym zainicjowanym przez Komisję Europejską i zarządzanym przez EFI, wykorzystującym zasoby planu inwestycyjnego dla Europy w celu wyeliminowania luki w finansowaniu, jakiej doświadczają szybko rozwijające się przedsiębiorstwa europejskie (przedsiębiorstwa scale-up). ESCALAR został uruchomiony w dniu 4 kwietnia 2020 r. i ma na celu znaczne zwiększenie zasobów finansowych, co umożliwi zwiększenie kwot inwestycji i zwiększy możliwości inwestowania w przedsiębiorstwa scale-up.
35 W swoich Wytycznych politycznych na następną kadencję Komisji Europejskiej 2019-2024 ówczesna kandydatka na przewodniczącą, Ursula von der Leyen, zapowiedziała utworzenie funduszu publiczno-prywatnego specjalizującego się w pierwszych ofertach publicznych MŚP w celu zapewnienia wsparcia publicznego w formie finansowania, aby ułatwić MŚP o potencjalnie dużym wzroście dostęp do rynków publicznych.
36 Inicjatywa dotycząca przedsiębiorczości w przemyśle kosmicznym "CASSINI", zapowiedziana po raz pierwszy w "Strategii MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy" COM(2020) 103 final z 10.3.2020, jest zbiorem konkretnych działań, których celem jest ułatwienie MŚP działającym w sektorze kosmicznym dostępu do kapitału podwyższonego ryzyka w celu finansowania ich ekspansji transgranicznej. Fundusz na rzecz wzrostu inicjatywy "CASSINI" będzie działał jako fundusz funduszy (podobnie jak w przypadku pilotażowej inicjatywy unijnego funduszu kapitałowego dla sektora kosmicznego w ramach programu InvestEU), inwestując w fundusze venture capital, które zobowiązują się do działania jako "fundusze tematyczne", tj. do inwestowania w sektor kosmiczny, zachowując przy tym niezależność przy podejmowaniu decyzji, w które konkretne przedsiębiorstwa chcą inwestować. Fundusz na rzecz wzrostu inicjatywy "CASSINI" będzie służył do rozwiązania problemu niedoboru kapitału na etapie ekspansji, co - jak powszechnie wiadomo - negatywnie wpływa na nowe MŚP działające w unijnym sektorze kosmicznym.
37 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 z dnia 24 marca 2021 r. ustanawiające Program InvestEU i zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/1017 (Dz.U. L 107 z 26.3.2021, s. 30). Celem Programu InvestEU jest zachęcenie inwestorów publicznych i prywatnych do udziału w operacjach finansowania i inwestowania poprzez udzielanie gwarancji z budżetu Unii, aby zaradzić niepowodzeniom i nieoptymalnym sytuacjom inwestycyjnym. Opiera się on na sukcesie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS), który został uruchomiony w 2015 r. w celu zlikwidowania luki inwestycyjnej w Unii w następstwie kryzysu finansowego i gospodarczego.
38 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1).
40 Zawiadomienie Komisji w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. C 262 z 19.7.2016, s. 1).
41 W zawiadomieniu tym Komisja wyjaśnia, w jaki sposób należy interpretować pojęcie pomocy państwa określone w art. 107 ust. 1 Traktatu. Sekcja 4.2 ("test prywatnego inwestora") tego zawiadomienia zawiera wskazówki dotyczące sytuacji, w których środek wsparcia publicznego nie stanowi pomocy państwa ze względu na fakt, że jest realizowany w normalnych warunkach rynkowych.
42 Zob. przypis 34.
43 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.U. L 352 z 24.12.2013, s. 1); Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.U. L 352 z 24.12.2013, s. 9); Rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz.U. L 190 z 28.6.2014, s. 45).
44 Komunikat Komisji "Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji" (Dz.U. C 249 z 31.7.2014, s. 1).
45 Zob. przypis 34.
46 Zob. przypis 36.
47 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65).
48 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320).
49 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).
50 Decyzja wykonawcza Komisji C(2017)7124 z dnia 27 października 2017 r. w sprawie przyjęcia programu prac na lata 2018-2020 w ramach programu szczegółowego służącego realizacji programu "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020), oraz w sprawie finansowania programu prac na 2018 r.
51 Cele inicjatywy "CASSINI" obejmują: 1) zwiększenie liczby przedsiębiorstw typu start-up z sektora kosmicznego opracowujących innowacyjne rozwiązania wykorzystujące unijne technologie kosmiczne, 2) wskaźnik ich powodzenia w zakładaniu przedsiębiorstw oraz 3) ułatwienie dostępu MŚP działających w sektorze kosmicznym do kapitału podwyższonego ryzyka. Działania w ramach inicjatywy "CASSINI" obejmują pełny cykl przedsiębiorczości i od etapu projektowania są ukierunkowane na wybór najbardziej innowacyjnych i konkurencyjnych pomysłów biznesowych (tj. wykonawcy zewnętrzni stosują kryteria rynkowe w celu zapewnienia mentoringu i przyspieszenia, a inwestorzy kapitału podwyższonego ryzyka zarządzający funduszami tematycznymi związanymi z przestrzenią kosmiczną będą samodzielnie decydować o wyborze przedsięwzięć, w które chcą inwestować). Zob. również przypis 29.
52 W drodze odstępstwa od lit. c) przedsiębiorstwa utworzone w wyniku połączenia przedsiębiorstw kwalifikujących się do pomocy na podstawie niniejszych wytycznych również uznaje się za przedsiębiorstwa kwalifikujące się w okresie do pięciu lat od daty rejestracji najstarszego przedsiębiorstwa uczestniczącego w połączeniu.
53 Zob. wyroki Trybunału z dnia 19 września 2000 r., Niemcy/Komisja, C-156/98, EU:C:2000:467, pkt 78, z dnia 22 grudnia 2008 r., Régie Networks/Rhone Alpes Bourgogne, C-333/07, EU:C:2008:764, pkt 94-116, z dnia 15 kwietnia 2008 r., Nuova Agricast, sprawa C-390/06, EU:C:2008:224, pkt 50 i 51 i z dnia 22 września 2020 r., Austria/Komisja, sprawa C-594/18 P, EU:C:2020:742, pkt 44.
54 Warunek ten pozostaje bez uszczerbku dla wymogu posiadania przez pośredników finansowych lub ich zarządzających niezbędnej licencji do prowadzenia działalności inwestycyjnej lub działalności związanej z zarządzaniem w danym państwie członkowskim lub posiadania przez beneficjentów końcowych przedsiębiorstwa i prowadzenia działalności gospodarczej na jego obszarze;
55 Zgodnie z programem prac "Horyzont 2020" na lata 2018-2020 (zob. przypis 24) lub z art. 2 pkt 23 i art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/695 (zob. przypis 26).
56 Zgodnie z art. 48 rozporządzenia (UE) 2021/695 (zob. przypis 26).
57 Przykłady innowacji społecznych znajdują się w przypisie 7. Innowacyjny charakter MŚP należy oceniać w świetle definicji określonej w art. 2 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych.
58 Komisja dostrzega rosnące znaczenie platform finansowania społecznościowego dla przyciągania finansowania na rzecz przedsiębiorstw typu start-up. Dlatego też jeżeli istnieje określona niedoskonałość rynku oraz w przypadkach, w których platforma finansowania społecznościowego ma operatora będącego odrębną jednostką prawną, Komisja może przez analogię zastosować zasady mające zastosowanie do alternatywnych platform obrotu. Dotyczy to również zachęt podatkowych do inwestowania za pośrednictwem takich platform finansowania społecznościowego. W dniu 10 listopada 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościo- wego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 (Dz.U. L 347 z 20.10.2020, s. 1). Oczekuje się, że spowoduje ono zwiększenie dostępności finansowania społecznościowego jako innowacyjnej formy finansowania.
59 Obejmuje to wszystkie przedsiębiorstwa typu start-up i MŚP, które nie dokonały jeszcze pierwszej sprzedaży komercyjnej (zgodnie z definicją w pkt 35 ppkt 12 niniejszych wytycznych).
60 Mechanizm wycofania lub równoważny mechanizm umowny oznacza rozwiązanie, zgodnie z którym pośrednik musi zwrócić korzyść uzyskaną od państwa, której nie przeniósł na beneficjenta końcowego, jak od niego wymagano.
61 W celu uniknięcia wątpliwości oraz zgodnie z art. 21 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych, w przypadku inwestycji kapitałowych i quasi-kapitałowych do celów zarządzania płynnością można wykorzystać nie więcej niż 30 % łącznych dopłat do kapitału i niewniesionego kapitału zadeklarowanego pośrednika finansowego.
62 Limitowany zysk dla inwestora publicznego na poziomie wcześniej określonej minimalnej stopy zwrotu: jeżeli wcześniej określona stopa zwrotu zostanie przekroczona, wszystkie zyski powyżej tego wskaźnika trafiają wyłącznie do inwestorów prywatnych.
63 Opcje kupna na udziałach publicznych: inwestorzy prywatni mają prawo skorzystać z opcji kupna w celu odkupienia udziału inwestycji publicznej po wcześniej uzgodnionym kursie wykonania.
64 Asymetryczny podział dochodu w gotówce: gotówka pochodzi zarówno od inwestorów publicznych, jak i prywatnych na zasadzie równorzędności, ale wypracowane zyski każdorazowo dzieli się w sposób asymetryczny. Inwestorzy prywatni otrzymują większą część wpływów do podziału niż powinni otrzymać proporcjonalnie do swoich portfeli, do wysokości wcześniej określonej minimalnej stopy zwrotu.
65 W przypadku środków, które są identyczne ze środkami w ramach planów odbudowy i zwiększania odporności zatwierdzonych przez Radę, warunek ten uznaje się za spełniony, ponieważ ich zgodność z zasadą "nie czyń poważnych szkód" została już zweryfikowana.
66 Zgodnie z art. 48 rozporządzenia (UE) 2021/695 (zob. przypis 26).
67 Może to również mieć miejsce w przypadku, gdy pomoc zakłóca funkcjonowanie instrumentów gospodarczych wprowadzonych w celu internalizacji takich negatywnych efektów zewnętrznych (np. wpływając na sygnały cenowe przekazywane przez unijny system handlu uprawnieniami do emisji lub podobny instrument).
69 Jeżeli nie obowiązuje żaden formalny wymóg dotyczący deklaracji rocznych, jako data przyznania pomocy do celów wprowadzania informacji traktowany będzie dzień 31 grudnia roku, na który przyznano pomoc.
70 Dokument roboczy służb Komisji "Wspólne metody oceny pomocy państwa", SWD(2014) 179 final z 28.5.2014.
71 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).
72 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 140 z 30.4.2004, s. 1).
73 Z wyjątkiem tajemnic handlowych i innych informacji poufnych w uzasadnionych przypadkach oraz za zgodą Komisji - komunikat Komisji C(2003) 4582 z dnia 1 grudnia 2003 r. w sprawie tajemnicy służbowej w decyzjach dotyczących pomocy państwa (Dz.U. C 297 z 9.12.2003, s. 6).
74 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
75 Ekwiwalent dotacji brutto lub, w stosownych przypadkach, kwota inwestycji W przypadku pomocy operacyjnej można podać roczną kwotę pomocy na beneficjenta. W odniesieniu do programów pomocy w formie korzyści podatkowych kwotę tę można podać w przedziałach określonych w pkt 182. Kwota do publikacji to maksymalna dozwolona korzyść podatkowa, a nie kwota odliczana każdego roku (np. w przypadku ulg podatkowych publikuje się maksymalną dopuszczalną kwotę ulgi podatkowej, a nie rzeczywistą kwotę, która może zależeć od przychodów podlegających opodatkowaniu i ulegać zmianom każdego roku).
76 Jeżeli pomoc przyznaje się za pomocą wielu instrumentów, kwotę pomocy należy podać w rozbiciu na poszczególne instrumenty.
77 Podany przez Komisję w ramach procedury notyfikacyjnej, o której mowa w sekcji 2.2.