uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) akrynatryny, fluwalinatu, folpetu, izofetamidu, spinetoramu i spirotetramatu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP fosetylu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W przypadku łagodnego izolatu Abp1 wirusa mozaiki pepino, szczep UE oraz łagodnego izolatu Abp2 wirusa mozaiki pepino, szczep CH2 w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 nie określono NDP ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwolenia na stosowanie środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną akrynatryna na powierzchni brzoskwiń i papryki rocznej złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku fluwalinatu wniosek taki złożono w odniesieniu do pomidorów i arbuzów. W przypadku folpetu wniosek taki złożono w odniesieniu do jęczmienia, owsa zwyczajnego i żyta zwyczajnego. W przypadku fosetylu wniosek taki złożono w odniesieniu do cytryn, lim/limonek, mandarynek i "naparów ziołowych z liści i ziół" po zastosowaniu fosfonianów potasu. W przypadku izofetamidu wniosek taki złożono w odniesieniu do owoców leśnych. W przypadku spinetoramu wniosek taki złożono w odniesieniu do portulaki pospolitej. W odniesieniu do spi- rotetramatu wniosek taki złożono w odniesieniu do porów, "dymki/cebuli szczypiorowej i cebuli siedmiolatki" oraz "miodu i pozostałych produktów pszczelich".
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) Jeżeli chodzi o spinetoram w portulace pospolitej, Urząd dokonał oceny wniosku w celu ustanowienia NDP dla sałat i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 3 . W tych ramach Urząd ocenił badania pozostałości w kontekście dobrej praktyki rolniczej w odniesieniu do sałaty, co doprowadziło do zaproponowania NDP na poziomie 4 mg/kg. Zgodnie z obowiązującymi unijnymi wytycznymi w sprawie ekstrapolacji NDP 4 należy ustalić NDP dla portulaki pospolitej na poziomie 4 mg/kg w oparciu o badania pozostałości przeprowadzone na sałacie.
(7) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(8) W kontekście zatwierdzania substancji czynnych niskiego ryzyka: łagodny izolat Abp1 wirusa mozaiki pepino, szczep UE i łagodny izolat Abp2 wirusa mozaiki pepino, szczep CH2 do dokumentacji skróconej zostały włączone wnioski dotyczące NDP na poparcie reprezentatywnych zastosowań na powierzchni pomidorów w ramach dobrych praktyk rolniczych w Unii zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. g) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 5 . Zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny tych wniosków zgodnie z art. 11 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia. Urząd dokonał oceny wniosków i wydał wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej przedmiotowych substancji czynnych 6 . W tym kontekście Urząd nie uznał za konieczne ustanowienia wartości referencyjnych dla tych substancji i zalecił włączenie łagodnego izolatu Abp1 wirusa mozaiki pepino, szczep UE i łagodnego izolatu Abp2 wirusa mozaiki Pepino, szczep CH2 do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for acrinathrin in peaches and sweet peppers" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości akrynatryny w brzoskwiniach i papryce rocznej). Dziennik EFSA 2021; 19(7):6681.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for tau-fluvalinate in tomatoes and watermelons" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości tau-fluwalinatu w pomidorach i arbuzach). Dziennik EFSA 2021; 19(6):6646.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for folpet in barley, oat, rye and wheat" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości folpetu w jęczmieniu, owsie zwyczajnym, życie zwyczajnym i pszenicy zwyczajnej). Dziennik EFSA 2021; 19(5):6578.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for potassium phosphonates in lemons, limes and mandarins and in her- bal infusions from leaves and herbs" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP fosfonianów potasu w cytrynach, limach/ limonkach i mandarynkach oraz w naparach ziołowych z liści i ziół). Dziennik EFSA 2021; 19(6):6673.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for isofetamid in raspberries, blackberries and dewberries" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości izofetamidu w malinach, jeżynach i jeżynach popielicach). Dziennik EFSA 2021; 19(6):6677.
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for spirotetramat in leeks, spring onions and honey" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości spirotetramatu w porach, cebuli dymce i miodzie). Dziennik EFSA 2021; 19(3):6517.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.16.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2022/93 zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości akrynatryny, fluwalinatu, folpetu, fosetylu, izofetamidu, "łagodnego izolatu Abp1 wirusa mozaiki pepino, szczep UE", "łagodnego izolatu Abp2 wirusa mozaiki pepino, szczep CH2", spinetoramu i spirotetramatu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 25/01/2022 |
| Data ogłoszenia: | 25/01/2022 |
| Data wejścia w życie: | 14/02/2022 |