(Dz.U.UE L z dnia 10 czerwca 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 4 kwietnia 2022 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Good Clothes,
Fair Pay".
(2) Celem przedmiotowej inicjatywy, określonym przez organizatorów, jest wezwanie Komisji do zaproponowania przepisów zobowiązujących przedsiębiorstwa działające w sektorze odzieżowym i obuwniczym do stosowania wymogów należytej staranności w odniesieniu do płac zapewniających utrzymanie na minimalnym poziomie w obrębie swoich łańcuchów dostaw, tak by osiągnąć następujące cele: a) uzupełnienie i rozwinięcie unijnych ram zrównoważonego ładu korporacyjnego oraz dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej; b) nałożenie na przedsiębiorstwa obowiązku identyfikacji i zmniejszania niekorzystnego wpływu ich działalności na prawa człowieka w zakresie płacy zapewniającej utrzymanie na minimalnym poziomie oraz prawa dotyczącego wolności zrzeszania się i prawa do rokowań zbiorowych, a także nałożenie na przedsiębiorstwa obowiązku zapobiegania temu niekorzystnemu wpływowi; c) ograniczenie ubóstwa w Unii i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji, w jakiej znajdują się kobiety, migranci i pracownicy bez stałej umowy o pracę oraz potrzeby zwalczania zjawiska pracy dzieci; d) zakazanie nieuczciwych praktyk handlowych, które powodują rzeczywiste lub potencjalne szkody w sektorze odzieżowym i obuwniczym bądź przyczyniają się do ich powstania, a także propagowanie uczciwych praktyk nabywczych; e) zapewnienie konsumentom prawa do informacji na temat przedsiębiorstw w sektorze odzieżowym i obuwniczym; f) zwiększenie przejrzystości i rozliczalności przedsiębiorstw w sektorze odzieżowym i obuwniczym.
(3) Załącznik do inicjatywy zawiera bardziej szczegółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Organizatorzy twierdzą, że ustawowe wynagrodzenie minimalne w wielu państwach członkowskich nadal stanowi niewielką część płacy zapewniającej utrzymanie na minimalnym poziomie, a w krajach spoza UE, będącymi największymi producentami w sektorze odzieżowym, ustawowe wynagrodzenie minimalne wynosi mniej niż 50% wynagrodzenia pozwalającego na zaspokojenie podstawowych potrzeb i gwarantującego godne życie. W tym względzie organizatorzy powołują się na Powszechną deklarację praw człowieka (PDPC) oraz art. 7 Międzynarodowego paktu praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych obejmujący prawo do wynagrodzenia zapewniającego pracownikom i ich rodzinom co najmniej godne życie. Organizatorzy utrzymują, że zajęcie się kwestią płacy zapewniającej utrzymanie na minimalnym poziomie w sektorze odzieżowym i obuwniczym przyczyniłoby się także do osiągnięcia celów określonych w Agendzie na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 2 , w tym eliminacji ubóstwa, równouprawnienia płci, godnej pracy oraz zrównoważonej produkcji i konsumpcji. Ponadto organizatorzy podkreślają, że zajęcie się kwestią niskich płac przyczyniłoby się do przeciwdziałania jednemu z kluczowych czynników napędowych zjawiska pracy dzieci, zgodnie ze zobowiązaniem Komisji w zakresie likwidacji tegoż zjawiska oraz umożliwiłoby Komisji utrzymanie tej kwestii na pierwszym planie w rozważaniach we wszystkich odnośnych obszarach polityki. Na przedsiębiorstwa, o których mowa, należałoby nałożyć obowiązek śledzenia postępów w zakresie wdrażania środków zaradczych stosowanych w ramach procesu należytej staranności oraz obowiązek informowania o nich. Organizatorzy twierdzą, że Komisja może zalecić odpowiednie i zgodne z prawem metody służące określeniu płac zapewniających utrzymanie na minimalnym poziomie, które mogą być następnie uwzględniane podczas negocjacji płacowych we wspomnianym sektorze. Organizatorzy wzywają również do wprowadzenia przepisów mających na celu zwalczanie nieuczciwych praktyk handlowych w tym sektorze na podstawie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/633 3 .
(4) Wreszcie, w załączniku, organizatorzy wzywają do poprawy przejrzystości w przedmiotowym sektorze oraz nałożenia na przedsiębiorstwa obowiązku publikowania niektórych informacji na temat produkcji w odniesieniu do ich łańcuchów dostaw, a także zapewnienia konsumentom prawa do informacji dotyczących rzeczywistego lub potencjalnego niekorzystnego wpływu związanego z płacami oraz ustaleniami umownymi niegwarantującymi pewności zatrudnienia. Organizatorzy dostarczyli projekt wniosku dotyczącego dyrektywy, który obejmuje szereg elementów służących osiągnięciu wspomnianych celów, a także gwarantujących wsparcie dla ich inicjatywy.
(5) W odniesieniu do celów inicjatywy Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego nakładającego na przedsiębiorstwa działające w sektorze odzieżowym i obuwniczym obowiązek stosowania wymogów należytej staranności w odniesieniu do płac zapewniających utrzymanie na minimalnym poziomie w obrębie swoich łańcuchów dostaw na podstawie art. 50 i 114 Traktatu.
(6) Dlatego też żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu stosowania Traktatów.
(7) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki faktyczne i merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(8) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(9) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(10) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Good Clothes, Fair Pay".
(11) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Věra JOUROVÁ | |
| Wiceprzewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.157.13 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/907 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Good Clothes, Fair Pay" ("Dobrej jakości odzież, uczciwa płaca") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny) |
| Data aktu: | 01/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 10/06/2022 |