Decyzja wykonawcza 2022/901 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/2269 w odniesieniu do kontrahentów centralnych podlegających nadzorowi Urzędu ds. Centrów Międzynarodowych Usług Finansowych

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/901
z dnia 8 czerwca 2022 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/2269 w odniesieniu do kontrahentów centralnych podlegających nadzorowi Urzędu ds. Centrów Międzynarodowych Usług Finansowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/2269 2  stwierdzono, że rozwiązania prawne i nadzorcze Indii dotyczące kontrahentów centralnych ("CCP") nadzorowanych, odpowiednio, przez Indyjską Radę ds. Papierów Wartościowych i Giełd (Securities and Exchange Board of India, "SEBI") i bank centralny Indii (Reserve Bank of India) należy uznać za równoważne z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.

(2) W dniu 1 października 2020 r. Urząd ds. Centrów Międzynarodowych Usług Finansowych (International Financial Services Centres Authority, "IFSCA") przejął od SEBI nadzór nad CCP mającymi siedzibę w centrach międzynarodowych usług finansowych ("IFSC") w Indiach. Ponadto ustawa i rozporządzenie, o których mowa w art. 1 ust. 1 decyzji wykonawczej (UE) 2016/2269, częściowo przestały mieć zastosowanie do IFSC w dniu 16 kwietnia 2021 r. Począwszy od tego dnia do CCP mających siedzibę w IFSC stosuje się rozporządzenie z 2021 r. w sprawie instytucji infrastruktury rynkowej 3  (Market Infrastructure Institutions Regulations, "rozporządzenie MII") wydane przez IFSCA na podstawie ustawy z 2019 r. o Urzędzie ds. Centrów Międzynarodowych Usług Finansowych, tj. ustawy nr 50 z 2019 r. 4  (International Financial Services Centres Authority Act, "ustawa IFSCA"). Ustawa z 1956 r. o regulacji umów dotyczących papierów wartościowych, tj. ustawa nr 42 z 1956 r. 5  (Securities Contracts (Regulation) Act), nadal jednak obowiązuje.

(3) Ocena tego, czy rozwiązania prawne i nadzorcze Indii obowiązujące względem CCP mających siedzibę w IFSC są równoważne z rozwiązaniami unijnymi, powinna opierać się nie tylko na teoretycznej analizie porównawczej prawnie wiążących wymogów obowiązujących względem CCP mających siedzibę w IFSC, ale również na ocenie praktycznych skutków tych wymogów. W ramach tej oceny należy sprawdzić adekwatność tych wymogów w stosunku do celu, jakim jest ograniczenie ryzyka, na które mogą być narażeni członkowie rozliczający i systemy obrotu z siedzibą w Unii, biorąc pod uwagę wielkość rynków finansowych, na których działają CCP mający siedzibę w IFSC. Aby zapewnić odpowiednie ograniczenie ryzyka, wymogi w tym zakresie wobec CCP prowadzących działalność na większych rynkach finansowych, gdzie poziom ryzyka jest z natury wyższy, muszą być bardziej rygorystyczne niż wymogi dotyczące CCP prowadzących działalność na mniejszych rynkach finansowych o z natury niższym poziomie ryzyka.

(4) W art. 25 ust. 6 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 wymieniono trzy warunki, które muszą być spełnione, aby stwierdzić, że funkcjonujące w państwie trzecim rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP, którzy uzyskali zezwolenie w tym państwie, są równoważne z rozwiązaniami ustanowionymi w tym rozporządzeniu.

(5) Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 CCP, którzy uzyskali zezwolenie w państwie trzecim, muszą spełniać prawnie wiążące wymogi równoważne z wymogami określonymi w tytule IV tego rozporządzenia.

(6) Prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do CCP posiadających zezwolenie na działalność w IFSC ustanowiono w rozporządzeniu MII. Rozporządzenie to w pełni wdraża międzynarodowe standardy określone w zasadach dotyczących infrastruktury rynków finansowych ("PFMI"), wydanych w kwietniu 2012 r. przez Komitet ds. Płatności i Infrastruktury Rynku ("CPMI") oraz Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych ("IOSCO") 6 .

(7) CCP mający siedzibę w IFSC muszą uzyskać zezwolenie wydane przez IFSCA. Aby uzyskać zezwolenie na świadczenie usług rozliczeniowych, CCP muszą spełniać szczegółowe wymogi określone w rozporządzeniu MII oraz wprowadzić wewnętrzne regulacje i przepisy zapewniające zgodność ze wszystkimi odpowiednimi standardami określonymi w PFMI. W szczególności CCP muszą spełniać warunki określone w art. 8 ust. 1 i 3 rozporządzenia MII, co powinno im umożliwić bezpieczne i skuteczne prowadzenie działalności oraz ostrożne zarządzanie ryzykiem związanym z ich działalnością i operacjami. Jak przewidziano w art. 14-39 rozporządzenia MII, CCP muszą spełniać wymogi dotyczące między innymi wartości netto, struktury udziałów, zarządzania, ładu korporacyjnego i zasad właściwego postępowania, zarządzania ryzykiem, w tym utworzenia funduszu gwarantowania rozliczeń, ciągłości działania, dostępu członków rozliczających i systemów obrotu do CCP oraz prowadzenia rejestrów. W szczególności art. 24 ust. 1 rozporządzenia MII zobowiązuje CCP do przyjęcia zasad ładu korporacyjnego określonych w PFMI. W art. 6 i 40 rozporządzenia MII wymaga się od CCP przedłożenia do IFSCA wewnętrznych przepisów i procedur przed ich wdrożeniem, aby wykazać zgodność z tym rozporządzeniem.

(8) Rynek finansowy IFSC jest znacznie mniejszy niż rynki, na których działają CCP mający siedzibę w Unii. W okresie od 2020 r. obrót instrumentami pochodnymi lub ich rozliczanie na tym rynku miały miejsce na niewielką skalę. W związku z tym dla członków rozliczających i systemów obrotu z siedzibą w Unii udział w CCP mających siedzibę w IFSC wiąże się ze znacznie niższym ryzykiem niż w przypadku udziału w CCP posiadających zezwolenie w Unii. Rozporządzenie MII mające zastosowanie do CCP posiadających zezwolenie wydane przez IFSCA, uzupełnione wewnętrznymi regulacjami i przepisami tychże CCP zawierającymi wymóg zapewnienia zgodności z PFMI, odpowiednio ogranicza niższy poziom ryzyka, na które mogą być narażeni członkowie rozliczający i systemy obrotu z siedzibą w Unii, a tym samym może być uznane za zapewniające skutki w zakresie ograniczania ryzyka równoważne skutkom przewidzianym w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.

(9) Komisja stwierdza, że rozwiązania prawne i nadzorcze Indii gwarantują, że CCP posiadający zezwolenie wydane przez IFSCA spełniają prawnie wiążące wymogi równoważne wymogom określonym w tytule IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

(10) Art. 25 ust. 6 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zawiera również wymóg, aby rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP posiadających zezwolenie w państwie trzecim zapewniały skuteczny nadzór i skuteczne egzekwowanie prawa, prowadzone na bieżąco wobec CCP.

(11) IFSCA uznaje CCP w IFSC i na bieżąco ich monitoruje, aby zapewnić przestrzeganie rozporządzenia MII oraz wewnętrznych przepisów i procedur tychże CCP. IFSCA regularnie sprawuje bieżący nadzór zgodnie z sekcjami 12, 13 i 28 ustawy IFSCA oraz art. 65-70 rozporządzenia MII. IFSCA jest uprawniony do żądania informacji, przeprowadzania kontroli, wydawania instrukcji, wytycznych i okólników oraz nakładania grzywien i kar. Zgodnie z art. 8 ust. 3 lit. k) rozporządzenia MII IFSCA jest również uprawniony do określania dodatkowych warunków uznawania CCP. Zgodnie z sekcją 12 ustawy IFSCA urząd ten jest uprawniony do nakładania grzywien i kar na CCP. Ponadto zgodnie z art. 13 rozporządzenia MII IFSCA jest uprawniony do cofnięcia uznania CCP.

(12) Komisja stwierdza, że rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP posiadających zezwolenie wydane przez IFSCA zapewniają skuteczny nadzór i skuteczne egzekwowanie prawa, prowadzone na bieżąco.

(13) Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ramy prawne państwa trzeciego muszą przewidywać skuteczny równoważny system uznawania CCP, którzy uzyskali zezwolenie na mocy systemów prawnych państw trzecich ("CCP z państw trzecich").

(14) CCP spoza IFSC, którzy chcą rozliczać instrumenty finansowe w IFSC, mogą zwrócić się do IFSCA z wnioskiem o uznanie. W art. 8 ust. 1 i 3 rozporządzenia MII określono kryteria uznania. Art. 71 rozporządzenia MII umożliwia IFSCA złagodzenie wymogu dotyczącego uznawania w interesie rozwoju i regulacji usług finansowych w IFSC, w świetle standardu nadzoru wymaganego przez jurysdykcję krajową. Ten sam przepis umożliwia IFSCA uznawanie CCP, którzy nie mają siedziby w IFSC.

(15) Komisja stwierdza, że ramy prawne IFSC przewidują skuteczny równoważny system uznawania CCP z państw trzecich.

(16) Komisja uważa zatem, że rozwiązania prawne i nadzorcze Indii mające zastosowanie wobec CCP spełniają warunki określone w art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. W związku z tym te rozwiązania prawne i nadzorcze należy uznać za równoważne z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.

(17) Podstawę niniejszej decyzji stanowią prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do CCP w IFSC w chwili przyjęcia niniejszej decyzji. Komisja, we współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, powinna nadal regularnie monitorować zmiany ram prawnych i nadzorczych mających zastosowanie do CCP w IFSC oraz spełnianie warunków, na podstawie których przyjęto niniejszą decyzję, w tym sprawdzać, czy IFSCA korzysta z przysługującego mu na mocy art. 71 rozporządzenia MII uprawnienia do złagodzenia dowolnych wymogów określonych w tym rozporządzeniu.

(18) Rozwiązania prawne i nadzorcze mające zastosowanie do CCP posiadających zezwolenie na działalność w IFSC, w tym ewentualne złagodzenie przez IFSCA jakichkolwiek wymogów określonych w rozporządzeniu MII, powinny podlegać regularnemu przeglądowi. Regularne przeglądy nie powinny naruszać uprawnienia Komisji do przeprowadzenia szczegółowego przeglądu w dowolnym momencie, w przypadku gdy odpowiednie zmiany sytuacji powodują konieczność dokonania przez Komisję ponownej oceny równoważności uznanej niniejszą decyzją. Na podstawie ustaleń wynikających z regularnego lub szczegółowego przeglądu Komisja może podjąć decyzję o zmianie lub uchyleniu niniejszej decyzji w dowolnym momencie, w szczególności w przypadku gdy zmiany sytuacji wpływają na warunki, na podstawie których przyjęto niniejszą decyzję.

(19) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2016/2269.

(20) Aby zapewnić niezwłoczne przeprowadzenie przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych klasyfikacji i uznania CCP mających siedzibę w IFSC, niniejsza decyzja powinna wejść w życie w trybie pilnym.

(21) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W art. 1 decyzji wykonawczej (UE) 2016/2269 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"3. Do celów art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rozwiązania prawne i nadzorcze Indii, na które składają się ustawa o regulacji umów dotyczących papierów wartościowych z 1956 r. (Securities Contracts (Regulation) Act), ustawa o Urzędzie ds. Centrów Międzynarodowych Usług Finansowych z 2019 r. (International Financial Services Centres Authority Act) oraz rozporządzenie w sprawie instytucji infrastruktury rynkowej z 2021 r. (Market Infrastructure Institutions Regulations) i które mają zastosowanie do CCP mających siedzibę w centrach międzynarodowych usług finansowych, uznaje się za równoważne wymogom określonym w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/2269 z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie równoważności ram regulacyjnych dotyczących kontrahentów centralnych w Indiach zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 342 z 16.12.2016, s. 38).
3 Dz.U. Indii nr 179 z 16.4.2021, s. 1, 2310 GI/2021.
4 Dz.U. Indii nr 74 z 20.12.2019, s. 1.
5 Dz.U. Indii, wydanie nadzwyczajne z 1957 r., część II, sekcja 3, s. 549.
6 Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku/Komitet Techniczny Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych, "Zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych", kwiecień 2012 r., dokumenty CPMI nr 101, Zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych (bis.org).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.156.60

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/901 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/2269 w odniesieniu do kontrahentów centralnych podlegających nadzorowi Urzędu ds. Centrów Międzynarodowych Usług Finansowych
Data aktu: 08/06/2022
Data ogłoszenia: 09/06/2022
Data wejścia w życie: 10/06/2022