Decyzja wykonawcza 2022/856 w sprawie przyjęcia złożonego przez Irlandię zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 i rozporządzenia Komisji (UE) nr 1303/2014 do wagonów środkowych IÉ-RU klasy 22000 ICDMU - B2

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/856
z dnia 30 maja 2022 r.
w sprawie przyjęcia złożonego przez Irlandię zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 i rozporządzenia Komisji (UE) nr 1303/2014 do wagonów środkowych IE-RU klasy 22000 ICDMU - B2

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 3365)

(Jedynie teksty w języku angielskim i irlandzkim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 1 czerwca 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 4 lutego 2022 r., zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, Irlandia przedłożyła Komisji wniosek o niestosowanie technicznej specyfikacji interoperacyjności (TSI) "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" (TSI LOC&PAS), określonej w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1302/2014 2 , oraz technicznej specyfikacji interopera- cyjności "Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych" (TSI SRT), określonej w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1303/2014 3 , w odniesieniu do szeregu wagonów środkowych klasy 22000 ICDMU - B2, przeznaczonych do eksploatacji przez przedsiębiorstwo larnród Eireann-Railway ("IE-RU"). Wniosek ten złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. e) dyrektywy (UE) 2016/797, który to przepis dotyczy sieci kolejowych oddzielonych lub odizolowanych przez morze od sieci kolejowej na pozostałym obszarze Unii lub oddzielonych od niej z uwagi na szczególne uwarunkowania geograficzne.

(2) Aby sprostać szybko rosnącemu zapotrzebowaniu pasażerów na usługi kolejowe obsługiwane przez obecne pociągi zespołowe, IE-RU planuje uzyskać dodatkową przepustowość poprzez rozbudowę kilku istniejących pociągów zespołowych o stałym składzie o jeden lub dwa pojazdy. W tym celu IE-RU zawarło z producentem Mitsui umowę ramową na dostawę dodatkowych wagonów środkowych (wagony środkowe B2), potrzebnych do rozbudowy istniejących pociągów zespołowych (składy stałe B1).

(3) Zgodnie z tą umową Mitsui ma dostarczyć do 2022 r. 41 wagonów środkowych B2, a do dnia 31 grudnia 2026 r. ewentualnie kolejnych 60 wagonów, czyli łącznie 101 wagonów. Wagony środkowe B2 mają być oparte na obecnej konstrukcji pojazdu B1, którą należy dostosować, uwzględniając zmiany techniczne niezbędne do: ułatwienia spełnienia wymogów dotyczących zdolności operacyjnej; wypełnienia obowiązków prawnych dotyczących emisji spalin i zapewnienia odpowiednich rozwiązań alternatywnych dla przestarzałych lub niedostępnych urządzeń i materiałów.

(4) Podczas 94. posiedzenia Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei przedstawiciele Irlandii poinformowali swoich odpowiedników o szczegółach przedłożonego Komisji wniosku o niestosowanie TSI.

(5) Przedmiotowe wagony środkowe B2 mają zostać włączone do istniejących pociągów zespołowych o stałym składzie niezgodnych z TSI. Zastosowanie wymogów TSI spowodowałoby problemy ze zgodnością między pojazdami zgodnymi z TSI a pojazdami niezgodnymi z TSI, co doprowadziłoby do nieproporcjonalnych trudności technicznych i skomplikowało produkcję.

(6) Zagrożona byłaby ponadto równowaga ekonomiczna projektu, ponieważ zastosowanie TSI do wagonów środkowych B2 spowodowałoby opóźnienia i dodatkowe koszty wprowadzenia tych wagonów do obrotu. Cały projekt pojazdu i jego parametry konstrukcyjne wymagałby ponownej oceny, w wyniku czego najprawdopodobniej konieczna byłaby znacząca modyfikacja i przeprojektowanie pojazdów w celu osiągnięcia zgodności z TSI, w odniesieniu do których złożono wniosek o ich niestosowanie.

(7) Niestosowanie TSI byłoby ograniczone do zakresu niezbędnego do bezpiecznej integracji i kompatybilności wagonów środkowych B2 z istniejącymi pociągami zespołowymi o stałym składzie. Proponowane alternatywne przepisy, z którymi pojazdy będą musiały być zgodne, spełniają odpowiednie zasadnicze wymagania i rekompensują każde niestosowanie TSI.

(8) Jako środek łagodzący Irlandia zaproponowała, aby konstrukcja tych wagonów była taka sama, jak istniejących pojazdów. Przedmiotowe wagony zaprojektowano zgodnie z odpowiednimi wymogami wynikającymi z norm Railway Group Standards, ustanowionymi przez British Rail Safety and Standards Board (RSSB), normami CEN-CENE- LEC i irlandzkimi normami krajowymi. Ich konstrukcja odbiega od wymogów określonych w tych normach i kodeksach tylko wtedy, gdy jest to konieczne do zapewnienia bezpiecznej integracji i kompatybilności pojazdów z siecią kolejową Irlandii w jej obecnym stanie.

(9) Wagony środkowe B2 i pociągi zespołowe o stałym składzie, do których zostaną włączone, mają być wykorzystywane na obszarze geograficznym obejmującym całą sieć kolejową Irlandii, w którym stosuje się inną szerokość toru 1 600 mm, bez możliwości efektywnego wykorzystania komercyjnego na innych obszarach jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.

(10) Sieć irlandzka jest połączona z siecią Irlandii Północnej. W dniu 31 stycznia 2020 r. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej wystąpiło z Unii Europejskiej. W związku z tym Irlandia Północna stała się sąsiadującym z Unią Europejską państwem trzecim. W związku z tym Irlandia przestała dzielić granicę lądową z innym państwem członkowskim, a sieć kolejowa Irlandii została odizolowana od pozostałej części sieci kolejowej Unii Europejskiej.

(11) Wniosek złożony przez Irlandię daje wystarczające gwarancje, że alternatywne przepisy, które mają być stosowane, wspomniane w motywach 7 i 8, zapewnią bezpieczną eksploatację tych wagonów w irlandzkiej sieci kolejowej.

(12) W związku z tym Komisja uważa, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. e) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 zostały spełnione,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Komisja przyjmuje wniosek Irlandii o niestosowanie rozporządzenia (UE) nr 1302/2014 i rozporządzenia (UE) nr 1303/2014 w odniesieniu do 101 wagonów środkowych B2, które będą eksploatowane w irlandzkiej sieci.

Po wprowadzeniu nowych wagonów do eksploatacji w irlandzkiej sieci władze Irlandii poinformują Komisję o numerach identyfikacyjnych nowych wagonów i odpowiednich ostatecznych składach stałych z ich wykorzystaniem.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 maja 2022 r.
W imieniu Komisji
Adina VÄLEAN
Członek Komisji
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1303/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu "Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 394).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.150.88

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/856 w sprawie przyjęcia złożonego przez Irlandię zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 i rozporządzenia Komisji (UE) nr 1303/2014 do wagonów środkowych IÉ-RU klasy 22000 ICDMU - B2
Data aktu: 30/05/2022
Data ogłoszenia: 01/06/2022