Rozporządzenie wykonawcze 2022/92 ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 w odniesieniu do metod gromadzenia danych oraz formatu stosowanego do zgłaszania biernie poławianych odpadów

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/92
z dnia 21 stycznia 2022 r.
ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 w odniesieniu do metod gromadzenia danych oraz formatu stosowanego do zgłaszania biernie poławianych odpadów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków, zmieniającą dyrektywę 2010/65/UE i uchylającą dyrektywę 2000/59/WE 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 7 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 8 ust. 7 dyrektywy (UE) 2019/883 państwa członkowskie mają zapewnić gromadzenie i przekazywanie do Komisji danych dotyczących objętości i ilości biernie poławianych odpadów.

(2) Podręcznik Eurostatu dotyczący statystyk odpadów 2  powinien stanowić podstawę wysokiej jakości, zharmonizowanych i skutecznych statystyk odpadów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2150/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3  oraz zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 4 , umożliwiając porównywanie danych między państwami członkowskimi.

(3) Dyrektywa 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5  przewiduje przekazywanie drogą elektroniczną wcześniejszych powiadomień o odpadach, zawierających informacje na temat biernie poławianych odpadów, a do gromadzenia informacji o biernie poławianych odpadach pochodzących ze statków rybackich, które podlegają dyrektywie (UE) 2019/883, ale są wyłączone z zakresu stosowania dyrektywy 2002/59/WE, wymagana jest specjalna metoda.

(4) Pomiar zarówno masy, jak i objętości biernie poławianych odpadów nie zawsze jest możliwy lub opłacalny. W związku z tym państwa członkowskie powinny mieć możliwość oszacowania masy jako funkcji objętości lub objętości jako funkcji masy przy wykorzystaniu szacunku gęstości biernie poławianych odpadów stosownie do swojej sytuacji.

(5) W celu zapewnienia jednorodności, jakości i porównywalności danych gromadzonych na potrzeby monitorowania objętości i ilości biernie poławianych odpadów we wszystkich państwach członkowskich akty wykonawcze przyjęte na podstawie dyrektywy (UE) 2019/883 powinny mieć formę rozporządzeń wykonawczych.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Metoda gromadzenia przez państwa członkowskie danych dotyczących objętości i masy biernie poławianych odpadów jest zgodna z podręcznikiem Eurostatu dotyczącym statystyk odpadów.
2. 
W przypadku statków rybackich objętych zakresem dyrektywy 2002/59/WE gromadzenie danych dotyczących biernie poławianych odpadów opiera się na informacjach przekazanych we wcześniejszym powiadomieniu o odpadach zgodnie z art. 6 dyrektywy (UE) 2019/883.
3. 
W przypadku statków rybackich nieobjętych zakresem dyrektywy 2002/59/WE gromadzenie danych dotyczących biernie poławianych odpadów opiera się na jednej z następujących metod opisanych w podręczniku Eurostatu dotyczącym statystyk odpadów:
a)
badania;
b)
źródła administracyjne lub inne;
c)
procedury szacowania statystycznego;
d)
połączenie metod wymienionych w lit. a), b) oraz c).
Artykuł  2
1. 
Biernie poławiane odpady zgłasza się zgodnie ze składnikami określonymi w tabeli 1 załącznika.
2. 
Biernie poławiane odpady mogą obejmować porzucone, zagubione lub w inny sposób wyrzucone narzędzia połowowe, które można zgłaszać oddzielnie od innych odpadów morskich.
3. 
Elementy obowiązkowe i fakultatywne do celów zgłaszania biernie poławianych odpadów określono w tabeli 2 załącznika.
4. 
Format stosowany do zgłaszania biernie poławianych odpadów oraz metodę agregacji określono w tabeli 3 załącznika.
Artykuł  3
1. 
Ilość biernie poławianych odpadów zgłasza się, podając ich objętość i masę.
2. 
W stosownych przypadkach objętość (V) przelicza się na masę (m) według następującego wzoru:

m = pV

gdzie p to szacowana gęstość materiału (kgm-3), m to masa (kg), zaś V to objętość (m3).

Artykuł  4  6  

Od dnia 1 stycznia 2024 r. państwa członkowskie przekazują dane i informacje za okresy dwóch lat kalendarzowych. Sprawozdania przekazuje się drogą elektroniczną w terminie 12 miesięcy od końca drugiego roku okresu, w odniesieniu do którego zostały zgromadzone dane. Pierwsze sprawozdanie składa się najpóźniej do dnia 31 grudnia 2026 r.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 stycznia 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Tabela 1

Składniki biernie poławianych odpadów

Poziom 1 Tworzywa sztuczne Metale Kauczuk Drewno Materiały włókiennicze Pozostałe odpady
Poziom 2 - Sieci

- Boje

- Skrzynki na ryby

- Liny/sznury

- Butelki

- Opakowania

- Taśmy

- Pianka

- Kanistry

- Beczki na olej

- Włókno szklane

- Torby na

nawozy i pasze

- Inne duże

przedmioty

- Beczki na olej

- Druty

- Puszki na farby

- Filtry oleju

- Inne

przedmioty

- Rękawice

- Opony

i pasy

- Obuwie

- Inne

przedmioty

- Więcierze

- Klatki

- Palety

- Inne

przedmioty

- Liny

- Odzież i obuwie

- Inne przedmioty

- Szkło

- Odpady medyczne

- Odpady sanitarne

- Inne przedmioty

Tabela 2

Elementy obowiązkowe i fakultatywne do celów sprawozdawczości

Obowiązkowe lub fakultatywne Opis Odpowiednie pola w tabeli 3, które należy wypełnić
Obowiązkowe Masa całkowita i objętość całkowita wszystkich biernie poławianych odpadów. Pola w kolumnach 1 i 4 wiersza 1 (pogrubiona czcionka)
Fakultatywne Masa i objętość biernie poławianych odpadów zagregowanych według ich pochodzenia: ALDFG (*) i inne odpady morskie. Wszystkie pola w wierszu 1
Fakultatywne Masa i objętość biernie poławianych odpadów zagregowanych według rodzaju materiału (tworzywa sztuczne, metale, kauczuk i inne odpady). Wszystkie pola w kolumnach 1 i 4
Fakultatywne Masa i objętość biernie poławianych odpadów zagregowanych według pochodzenia i rodzaju materiału. Wszystkie pola w tabeli 3
(*) Porzucone, zagubione lub w inny sposób wyrzucone narzędzia połowowe.

Tabela 3

Format stosowany do zgłaszania biernie poławianych odpadów

1 2 3 4 5 6
Masa całkowita (w tonach) ALDFG (*) (w tonach) Inne odpady morskie (w tonach) Objętość całkowita (m3) ALDFG (*)(m3) Inne odpady morskie (m3)
1 Ogółem A1+A2 A1 =B1+C1

+D1+E1

A2 = B2+C2 +D2+E2 F1+F2 F1 = G1+H1 +I1+J1 F2 = G2+H2 +I2+J2
2 Tworzywa sztuczne B1+B2 B1 B2 G1+G2 G1 G2
3 Metale C1+C2 C1 C2 H1+H2 H1 H2
4 Kauczuk D1+D2 D1 D2 I1+I2 I1 I2
5 Drewno, materiały włókiennicze i inne odpady E1+E2 E1 E2 J1+J2 J1 J2
(*) Porzucone, zagubione lub w inny sposób wyrzucone narzędzia połowowe.
1 Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 116.
2 "Manual on waste statistics - A handbook for data collection on waste generation and treatment" (Podręcznik dotyczący statystyk odpadów - podręcznik do celów gromadzenia danych dotyczących wytwarzania i przetwarzania odpadów) [wydanie z 2013 r.], Eurostat Methodologies and Working papers (Eurostat - metodologie i dokumenty robocze), doi:10.2785/4198.
3 Rozporządzenie (WE) nr 2150/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 listopada 2002 r. w sprawie statystyk odpadów (Dz.U. L 332 z 9.12.2002, s. 1).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).
5 Dyrektywa 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiająca wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków i uchylająca dyrektywę Rady 93/75/EWG (Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 10).
6 Art. 4 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/917 z dnia 22 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.917) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 kwietnia 2024 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.15.16

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/92 ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 w odniesieniu do metod gromadzenia danych oraz formatu stosowanego do zgłaszania biernie poławianych odpadów
Data aktu: 21/01/2022
Data ogłoszenia: 24/01/2022
Data wejścia w życie: 13/02/2022