Rozporządzenie wykonawcze 2022/91 określające kryteria wskazujące, czy na danym statku powstaje zmniejszona ilość odpadów, a odpadami gospodaruje się w sposób zrównoważony i przyjazny dla środowiska zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/91
z dnia 21 stycznia 2022 r.
określające kryteria wskazujące, czy na danym statku powstaje zmniejszona ilość odpadów, a odpadami gospodaruje się w sposób zrównoważony i przyjazny dla środowiska zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków, zmieniającą dyrektywę 2010/65/UE i uchylającą dyrektywę 2000/59/WE 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Do celów obniżki opłat, o których mowa w art. 8 ust. 4 dyrektywy (UE) 2019/883, należy stosować kryteria określone w załączniku.

(2) Kryteria określone w sekcji 1 załącznika odzwierciedlają niezbędne wysiłki na rzecz ograniczenia ilości odpadów. W związku z tym powinny być one obowiązkowe.

(3) Dodatkowe kryteria określone w sekcji 2 załącznika można stosować w celu zachęcenia do wykorzystania konkretnych praktyk i sprzętu, które mogą być również przydatne do ograniczenia ilości odpadów. W związku z tym kryteria te powinny być nieobowiązkowe.

(4) W celu zapewnienia jednolitych warunków stosowania obniżki opłat określonej w art. 8 ust. 5 dyrektywy (UE) 2019/883 konieczne jest, by państwa członkowskie stosowały zharmonizowaną metodykę. Akty wykonawcze przyjmowane zgodnie z dyrektywą (UE) 2019/883 powinny zatem mieć formę rozporządzeń wykonawczych.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Kryteria określone w sekcji 1 załącznika są uwzględniane przez organy zarządzające portowymi urządzeniami do odbioru odpadów lub organy portowe przy obliczaniu obniżki opłat zgodnie z art. 8 ust. 5 akapit pierwszy lit. b) dyrektywy (UE) 2019/883.
2. 
Kryteria określone w sekcji 2 załącznika mogą być uwzględniane przez organy zarządzające portowymi urządzeniami do odbioru odpadów lub organy portowe przy obliczaniu obniżki opłat zgodnie z art. 8 ust. 5 akapit pierwszy lit. b) dyrektywy (UE) 2019/883.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 stycznia 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

SEKCJA  1

Wykaz obowiązkowych kryteriów, o których mowa w art. 1 ust. 1

Kryteria Powiązane elementy Powiązany załącznik do konwencji MARPOL Możliwe środki weryfikacji (1)
Segregacja na statku zgodnie z rezolucją MEPC.295(71) i zapewnienie

odprowadzania do odpowiednich portowych urządzeń do odbioru odpadów, które są zgodne z art. 4 ust. 2 lit. d) dyrektywy (UE) 2019/883.

Eksploatacja i zarządzanie Załącznik V Zielona Nagroda (ang. Green Award), norma ISO 21070, Błękitny Anioł, Green Marine, pokwitowanie

odprowadzenia odpadów, przeznaczony dla statków plan gospodarowania odpadami zatwierdzony przez

towarzystwo klasyfikacyjne statków, norma ISO 14001 System zarządzania środowiskowego.

Zrównoważona środowiskowo polityka zakupów (ograniczenie ilości

materiałów opakowaniowych, np. dzięki opakowaniom zbiorczym i unikaniu tworzyw sztucznych jednorazowego użytku)

Zarządzanie Załącznik V Zielona Nagroda, norma ISO 21070, Błękitny Anioł, Green Marine, przeznaczony dla statków plan gospodarowania odpadami

zatwierdzony przez towarzystwo klasyfikacyjne statków, norma ISO 14001 System zarządzania

środowiskowego.

(1) Można zaakceptować dodatkowe systemy, za pomocą których można wykazać, że statki spełniają kryteria.

SEKCJA  2

Wykaz nieobowiązkowych kryteriów, o których mowa w art. 1 ust. 2

Kryteria Powiązane elementy Powiązany załącznik do konwencji MARPOL Możliwe środki weryfikacji (1)
Wykorzystanie paliw alternatywnych (2) i innych źródeł energii podczas rejsu do portu zawinięcia lub podczas postoju w porcie (np. energia elektryczna pobierana z lądu, wiatr, energia słoneczna) Projekt, technologia i eksploatacja statku Załącznik I Zielona Nagroda, dokument dostawy paliwa, książka zapisów olejowych, świadectwo klasy lub świadectwo ustawowe, plan zarządzania

efektywnością energetyczną statku (SEEMP).

Stosowanie systemu białej skrzynki (ang. White Box System) < 5ppm (w celu kontrolowania i monitorowania zrzutów wody zęzowej ze statku) Technologia i eksploatacja Załącznik I Świadectwo klasy, dokumentacja dotycząca homologacji typu
Separator wody zaolejonej(OWS) < 5 ppm Technologia i eksploatacja Załącznik I Świadectwo klasy, dokumentacja dotycząca homologacji typu, Zielona Nagroda, wskaźnik ekologiczności transportu morskiego (CSI), Green Marine, Błękitny Anioł
OWS < 5 ppm + system alarmowy oraz automatyczne urządzenie zatrzymujące dla statków < 10 0°0 GT Technologia i eksploatacja Załącznik I Świadectwo klasy, dokumentacja dotycząca homologacji typu, Zielona Nagroda, CSI, Green Marine, Błękitny Anioł
Statek nie wykorzystuje do zrzutów urządzeń filtrujących olej, lecz oddziela całą wodę zęzową i osady, a następnie odprowadza je do portowych urządzeń do odbioru odpadów. Eksploatacja Załącznik I Książka zapisów olejowych,

pokwitowania za odprowadzone odpady

System oczyszczania ścieków zgodny z rezolucją Międzynarodowej

Organizacji Morskiej MEPC.227(64) dla wszystkich statków, z wyjątkiem statków pasażerskich w czasie eksploatacji na obszarach specjalnych objętych załącznikiem IV do konwencji MARPOL

Technologia, eksploatacja i zarządzanie Załącznik IV Deklaracja zgodności UE zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE (3) lub świadectwo klasy. Ponadto regularna weryfikacja eksploatacyjna przeprowadzana przez niezależnego weryfikatora.
Statek nie dokonuje zrzutów ścieków do morza i odprowadza wszystkie nieoczyszczone lub oczyszczone ścieki lub osady ściekowe do portowych urządzeń do odbioru odpadów Eksploatacja Załącznik IV Pokwitowania za odprowadzone odpady
Ponowne użycie i recykling na statku Eksploatacja i zarządzanie Załącznik V Norma ISO 21070, Green Marine, norma

ISO 14001 System zarządzania środowiskowego.

(1) Można zaakceptować dodatkowe systemy, za pomocą których można wykazać, że statki spełniają kryteria.

(2) Zdefiniowane w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (Dz.U. L 307 z 28.10.2014, s. 1).

(3)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wyposażenia morskiego i uchylająca dyrektywę Rady 96/98/WE (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 146).

1 Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 116.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.15.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/91 określające kryteria wskazujące, czy na danym statku powstaje zmniejszona ilość odpadów, a odpadami gospodaruje się w sposób zrównoważony i przyjazny dla środowiska zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883
Data aktu: 21/01/2022
Data ogłoszenia: 24/01/2022
Data wejścia w życie: 13/02/2022