Rozporządzenie wykonawcze 2022/89 ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 w odniesieniu do metody, którą należy stosować do obliczania dostatecznej pojemności magazynowania

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/89
z dnia 21 stycznia 2022 r.
ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 w odniesieniu do metody, którą należy stosować do obliczania dostatecznej pojemności magazynowania
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków, zmieniającą dyrektywę 2010/65/UE i uchylającą dyrektywę 2000/59/WE 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 7 ust. 4 lit. a) i b) dyrektywy (UE) 2019/883 ustanowiono wyjątek od ogólnego obowiązku odprowadzania wszystkich odpadów przewożonych na statku do portu zawinięcia dla statków, które posiadają dostateczną pojemność przeznaczoną na wszystkie odpady, które zostały zgromadzone i które powstaną podczas planowanego rejsu statku do następnego portu zawinięcia.

(2) Stosując metodę obliczeniową określoną w niniejszym rozporządzeniu, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wprowadzania w zharmonizowany sposób wyjątków od ogólnego obowiązku odprowadzania wszystkich odpadów znajdujących się na statku w odniesieniu do dostępności dostatecznej pojemności magazynowania.

(3) Metody obliczeniowej nie należy stosować do unieszkodliwiania odpadów zgodnie z załącznikiem II do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki ("konwencja MARPOL"). Jak określono w załączniku II do konwencji MARPOL, unieszkodliwianie odpadów jest regulowane konwencją MARPOL, a odprowadzanie takich odpadów jest obowiązkowe w porcie, w którym ładunek jest rozładowywany przed załadunkiem nowego ładunku albo pod pewnymi warunkami dozwolony jest zrzut do morza. W zależności od substancji odprowadzanie pozostałości ładunku uregulowane w załączniku II do konwencji MARPOL jest obowiązkowe przed wypłynięciem, z zastrzeżeniem procedur i kontroli ustanowionych na mocy prawideł 13 i 16 tego załącznika. Pozostałości ładunku zgodnie z załącznikiem II do konwencji MARPOL, zawierające substancje kategorii X, trwałe substancje pływające o wysokiej lepkości Y oraz substancje Y o wysokiej lepkości lub zestalające, są regulowane obowiązkowym myciem wstępnym oraz wymogami dotyczącymi odprowadzania takich odpadów do portowych urządzeń do odbioru odpadów, określonymi w prawidłach 13 i 16 załącznika II do konwencji MARPOL.

(4) Metody obliczeniowej nie należy stosować do biernie poławianych odpadów. Nie zawsze istnieje na statku pojemność magazynowania przeznaczona na tego rodzaju odpady, a system pokrywania kosztów określony w art. 8 ust. 2 lit. d) dyrektywy (UE) 2019/883 zachęca do odprowadzania wszystkich biernie poławianych odpadów.

(5) W celu zapewnienia jednolitych warunków stosowania zwolnień z obowiązku odprowadzania odpadów określonych w art. 7 ust. 4 lit. a) i b) dyrektywy (UE) 2019/883 niezbędne jest, aby państwa członkowskie stosowały zharmonizowaną metodykę. Akty wykonawcze przyjęte na podstawie dyrektywy (UE) 2019/883 powinny zatem przyjąć formę rozporządzeń wykonawczych.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Państwa członkowskie obliczają dostateczną pojemność magazynowania na potrzeby stosowania art. 7 ust. 4 lit. a) i b) oraz art. 9 dyrektywy (UE) 2019/883, stosując metodę określoną w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Do celów weryfikacji informacji przekazanych zgodnie z załącznikiem 2 do dyrektywy (UE) 2019/883, szacując wytwarzanie na statku różnych rodzajów odpadów, państwa członkowskie uwzględniają wskaźniki wytwarzania odpadów określone w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
3. 
Oprócz wskaźników wytwarzania odpadów określonych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia państwa członkowskie mogą stosować jedno lub oba z poniższych kryteriów w celu określenia szacunków dotyczących wytwarzania różnych rodzajów odpadów na statku:
a)
dane historyczne dotyczące wytworzonych odpadów, oparte na formularzach wcześniejszego powiadomienia o odpadach i pokwitowaniach odbioru odpadów dostępnych dla danego statku;
b)
inspekcje na statku mające na celu uzyskanie informacji na temat wcześniejszych wskaźników wytwarzania odpadów, szczegółowych informacji na temat gospodarowania odpadami na statku oraz informacji dotyczących sprzętu lub obszaru handlowego mających wpływ na rzeczywisty wskaźnik wytwarzania odpadów.
Artykuł  2

Metoda obliczania dostatecznej pojemności magazynowania, określona w załączniku I do niniejszego rozporządzenia, nie ma zastosowania do następujących rodzajów odpadów:

a)
rodzajów odpadów określonych w załączniku II do konwencji MARPOL;
b)
biernie poławianych odpadów.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 stycznia 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Metoda obliczania dostatecznej pojemności magazynowania przeznaczonej na odpady

1.
W metodzie wykorzystuje się obliczenia arytmetyczne oparte na szacowanych ilościach odpadów zatrzymanych na statku w odniesieniu do maksymalnej pojemności magazynowania przeznaczonej na odpady.
2.
Wykorzystana pojemność przeznaczona na odpady (Used Waste Capacity, "UWC"), szacowana w momencie wysłania wcześniejszego powiadomienia o odpadach do portu zawinięcia i wyrażona jako odsetek maksymalnej pojemności magazynowania przeznaczonej na odpady, nie może przekraczać wcześniej określonego progu.
3.
UWC oblicza się według następującego wzoru:

4.
UWC musi spełniać następujący warunek:
UWC (%) < próg

gdzie:

A to szacowana ilość odpadów, które mają być zatrzymane na statku w momencie wyjścia z portu zawinięcia (wyrażona w m3);

M to maksymalna pojemność magazynowania przeznaczona na odpady (wyrażona w m3);

próg jest wartością określoną w tabeli 1 dla odpowiedniego rodzaju odpadów i następnego portu zawinięcia.

Tabela 1

Progi

Następny port zawinięcia Załącznik I do konwencji Marpol Załącznik IV do konwencji Marpol Załącznik V do konwencji Marpol Załącznik VI do konwencji Marpol
Następny port zawinięcia jest portem UE lub znajduje się w "Grupie dodatkowych wybranych portów" 50 % 50 % 25 % 75 %
Następny port zawinięcia nie jest portem UE ani nie znajduje się w "Grupie dodatkowych wybranych portów" 25 % 50 % 20 % 25 %
5.
Do celów stosowania metody obliczania dostatecznej pojemności magazynowania przeznaczonej na odpady stosuje się następujące zasady:
a)
port zawinięcia, wskazany w formularzu wcześniejszego powiadomienia o odpadach określonym w załączniku 2 do dyrektywy (UE) 2019/883, oznacza port, do którego płynie statek i do którego wysyłane jest wcześniejsze powiadomienie o odpadach, zgodnie z art. 6 dyrektywy (UE) 2019/883;
b)
następnym portem zawinięcia jest port, do którego statek zawinie po wypłynięciu, jak wskazano w pkt 2.5 formularza wcześniejszego powiadomienia o odpadach określonego w załączniku 2 do dyrektywy (UE) 2019/883;
c)
ilość wskazana w kolumnie szóstej "Szacowana ilość odpadów wytworzonych między powiadomieniem a następnym portem zawinięcia" w pkt 3 formularza wcześniejszego powiadomienia o odpadach określonego w załączniku 2 do dyrektywy (UE) 2019/883 odnosi się do odpadów wytworzonych i przeznaczonych do unieszkodliwienia w portowym urządzeniu do odbioru odpadów. Ilości, które mogą zostać zgodnie z prawem zrzucone, nie uwzględnia się w zgłoszonej wartości.
6.
"Grupa dodatkowych wybranych portów" obejmuje porty, które należy uznać za porty UE do celów stosowania progów określonych w tabeli 1. Porty wchodzące w skład tej grupy to wszystkie porty znajdujące się w: Islandii, Norwegii, Zjednoczonym Królestwie (w tym na Wyspie Man, Wyspach Normandzkich i Gibraltarze) oraz rosyjskie porty położone na Morzu Bałtyckim.
7.
W ciągu pierwszych dwóch lat stosowania niniejszego rozporządzenia UWC obliczoną w akapicie trzecim niniejszego załącznika można traktować jako wartość orientacyjną dla następujących odpadów typu "pozostałości ładunku":
a)
załącznik I do konwencji MARPOL - Oleje: Zaolejone wody po myciu zbiorników;
b)
załącznik I do konwencji MARPOL - Oleje: Brudna woda balastowa;
c)
załącznik V do konwencji MARPOL - Śmieci: Pozostałości ładunku (szkodliwe dla środowiska morskiego);
d)
załącznik V do konwencji MARPOL - Śmieci: Pozostałości ładunku (nieszkodliwe dla środowiska morskiego).

ZAŁĄCZNIK  II

Tabela 1

Wskaźniki wytwarzania odpadów dla załączników I, IV i V do konwencji MARPOL (1)

Rodzaj odpadów Wskaźnik wytwarzania Czynnik Obróbka na statku
Zaolejone wody zęzowe 0,01-13 m3 dziennie, większe statki generują większe ilości. Kondensacja i wycieki w maszynowni; wielkość statku. Ilość tę można zmniejszyć o 65-85 %, stosując separator odwadniania olejów i zrzucając frakcję wody do morza.
Pozostałości olejowe (szlam) 0,01-0,03 m3 szlamu na tonę HFO.

0 i 0,01 m3 na tonę MGO.

Rodzaj paliwa; zużycie paliwa. Odparowanie może zmniejszyć ilość szlamu nawet o 75 % (2).

Spalanie może zmniejszyć ilość szlamu o co najmniej 99 %.

Mycie zbiornika (resztki) Od 20 do setek m3 Liczba operacji czyszczenia zbiornika; wielkość ładowności. Po osadzeniu frakcja wody może być zrzucona do morza.
Ścieki 0,01-0,06 m3 na osobę dziennie. Ścieki są czasami mieszane z inną wodą zanieczyszczoną. Całkowita ilość waha się od 0,04 do 0,45 m3 dziennie na osobę. Liczba osób na statku; rodzaj toalet; długość rejsu; rodzaj utylizacji: eksploatacja oczyszczalni ścieków lub systemu rozdrabniania i dezynfekcji wiąże się z różnymi ilościami odpadów. Ścieki oczyszczone z oczyszczalni są często zrzucane do morza, jeżeli zezwala na to załącznik IV do konwencji MARPOL.
Tworzywa sztuczne 0,001-0,008 m3 tworzyw sztucznych na osobę dziennie. Liczba osób na statku. Często nie są spalane.

Brudne tworzywa sztuczne (tworzywa sztuczne, które miały kontakt z żywnością) są często traktowane jako oddzielny strumień odpadów.

Odpady produktów spożywczych 0,001-0,003 m3 na osobę dziennie. Liczba osób na statku; zaprowiantowanie. Jeżeli zezwala na to załącznik V do konwencji MARPOL, odpady produktów spożywczych są często zrzucane do morza.
Odpady komunalne 0,001-0,02 m3 na osobę dziennie. Liczba osób na statku; rodzaj używanych produktów.
Olej spożywczy 0,01-0,08 l na osobę dziennie. Liczba osób na statku; rodzaj przygotowanej żywności. Chociaż nie jest to dozwolone, olej kuchenny jest czasami nadal dodawany do zbiornika szlamu.
Popioły ze spalarek 0,004 i 0,06 m3 miesięcznie. Wykorzystanie spalarki; koszt korzystania ze spalarki. Spalarka nie jest wykorzystywana w odniesieniu do wszystkich rodzajów odpadów, głównie w przypadku papieru, czasem oleistego szlamu.
Odpady eksploatacyjne 0,001-0,1 m3 na osobę dziennie. Wielkość statku; rodzaj ładunku.
Pozostałości ładunku 0,001-2 % ładunku. Rodzaj ładunku. Wielkość statku.
(1) Zaczerpnięte z badania EMSA "The Management of Ship-Generated Waste On-board Ships", styczeń 2017 r.

(2) Odparowywanie frakcji wody w szlamie olejowym jest procesem, który musi być starannie zarządzany i powinien być przeprowadzany tylko w takim zakresie, w jakim zapewni palność szlamu przeznaczonego do spalenia.

Tabela 2

Wskaźniki wytwarzania odpadów w odniesieniu do załącznika VI do konwencji MARPOL w sprawie odpadów (systemy oczyszczania gazów spalinowych)

Rodzaj systemu oczyszczania gazów spalinowych Współczynnik Jednostka Przykłady

(silnik 10 MW lub zużycie HFO 40 t/dobę))

Producent 1
Ilość szlamu w obiegu otwartym 0,1 kg/MWh 0,1 x 10 MW x 24 = 24 kg/dzień
Ilość szlamu w obiegu zamkniętym (DAF-BOTU) 3,5-7,0 kg/MWh, w zależności od jednostkowego zużycia paliwa, MCR i jakość paliwa 3,5 x 10 MW x 24 = 840 kg/dzień
Ilość szlamu w obiegu zamkniętym (BOTU-M) 3,0 l/MWh/S%, w zależności od jednostkowego zużycia paliwa, MCR i jakości paliwa 3,0 x 10 MW x 24 x S2,5 % = 1800 l/dzień
Producent 2
Ilość szlamu w obiegu zamkniętym 2,5-3,0 kg/t zużytego HFO 2,5 x 40 t/dzień = 100 kg/dzień

Uwaga: Ilość wytworzonego szlamu z układu oczyszczania gazów spalinowych zależy ostatecznie również od specyfiki poszczególnych instalacji: należy zatem zapoznać się z podręcznikiem układu oczyszczania gazów spalinowych dostarczonym przez producenta. Informacje zawarte w tabelach dostarczonych przez zainteresowane przedsiębiorstwa.

1 Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 116.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.15.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/89 ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 w odniesieniu do metody, którą należy stosować do obliczania dostatecznej pojemności magazynowania
Data aktu: 21/01/2022
Data ogłoszenia: 24/01/2022
Data wejścia w życie: 13/02/2022