Decyzja wykonawcza 2022/834 przyjęta na podstawie art. 31 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/35/UE i dotycząca zastosowanego przez Francję środka w postaci wycofania z obrotu określonych butli gazowych wyprodukowanych przez Xinchang Burong Machinery Co. Ltd przed dniem 31 października 2019 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/834
z dnia 25 maja 2022 r.
przyjęta na podstawie art. 31 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/35/UE i dotycząca zastosowanego przez Francję środka w postaci wycofania z obrotu określonych butli gazowych wyprodukowanych przez Xinchang Burong Machinery Co. Ltd przed dniem 31 października 2019 r.

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 3372)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 30 maja 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/35/UE z dnia 16 czerwca 2010 r. w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych oraz uchylającą dyrektywy Rady 76/767/EWG, 84/525/EWG, 84/526/EWG, 84/527/EWG oraz 1999/36/WE 1 , w szczególności jej art. 31 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W sierpniu 2019 r., w ramach nadzoru rynku ciśnieniowych urządzeń transportowych prowadzonego zgodnie z przepisami art. 16-26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 2  i art. 30 francuski organ nadzoru rynku zbadał przypadek butli ciśnieniowej produkowanej przez Xinchang Burong Machinery Co. Ltd (Chiny). Butla ta była importowana i dystrybuowana przez VZ Trend Goods GmbH (Niemcy) i przez Alsino GmbH (Niemcy) oraz sprzedawana w internecie na stronie www.amazon.fr (Francja) ze znakiem towarowym "PARTY FACTORY".

(2) Francuski organ nadzoru rynku zbadał sprawę zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi produkcji i wprowadzania do obrotu określonymi w sekcji I.1 załącznika I do dyrektywy 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , w normie EN ISO 11118:2015 oraz w art. 4 i 6 dyrektywy 2010/35/UE. Badanie wykazało, że produkt nie został poddany ocenie zgodności oraz że umieszczono na nim niewłaściwy znak zgodności Pi. Ponadto producent nie posiadał ani świadectw dotyczących pierwotnych kontroli i badań, ani świadectw dotyczących nadzoru nad produkcją wymaganych zgodnie z podsekcjami 1.8.7.3 i 1.8.7.4 w sekcji I.1 załącznika I do dyrektywy 2008/68/WE.

(3) Francuski organ nadzoru rynku poddał badaniu zakupioną anonimowo butlę. W sprawozdaniu z badania o numerze 2019-6-RSPT-XBN-V2 opisano szereg niezgodności, a także wadę fizyczną, która mogła zagrozić zdrowiu i bezpieczeństwu użytkowników.

(4) Jedna z niezgodności ujawnionych w sprawozdaniu z badania dotyczyła art. 6 ust. 3 dyrektywy 2010/35/UE, a mianowicie certyfikat zgodności produktu nie zawierał nazwy i adresu, pod którym można skontaktować się z importerem, co uniemożliwiało dystrybutorom spełnienie obowiązku, określonego w art. 7 ust. 1 tej dyrektywy, wprowadzania do obrotu jedynie tych ciśnieniowych urządzeń transportowych, którym towarzyszy certyfikat zgodności i do których dołączono adres, pod którym można skontaktować się z importerem.

(5) Inna niezgodność stwierdzona w sprawozdaniu z badania polegała na tym, że świadectwo homologacji typu butli wydane przez jednostkę notyfikowaną Technická inšpekcia (Słowacja) w dniu 9 listopada 2018 r., o numerze 602/5/2018, nie zawierało pełnego wykazu odpowiednich części dokumentacji technicznej, jak określono w pkt 1.8.7.2.3 w sekcji I.1 załącznika I do dyrektywy 2008/68/WE.

(6) Numer świadectwa homologacji typu - 602/5/2018 - nie zawierał odniesienia do helu jako jednego z gazów, w odniesieniu do których homologowano zawór butli. W związku z tym butla nie powinna była być napełniana helem.

(7) Oznakowanie umieszczone na butli przez producenta było niezgodne z art. 15 dyrektywy 2010/35/UE w odniesieniu do fizycznego kształtu symbolu greckiej litery Pi. Nie spełniało ono również wymogów określonych w podsekcji 6.2.2.8 w sekcji I.1 załącznika I do dyrektywy 2008/68/WE ani w pkt 12.2.2 normy EN ISO 11118:2015 w odniesieniu do wysokości symbolu Pi oraz sformułowania "DO NOT REFILL". Ponadto oznakowanie nie spełniało wymogów określonych w pkt 6.2.2.7.2-6.2.2.7.4 w sekcji I.1 załącznika I do dyrektywy 2008/68/WE ani w normie EN ISO 11118:2015 w odniesieniu do informacji, które mają być przedstawione. Brakowało mianowicie wskazania ciśnienia roboczego oraz podano błędne odniesienie do normy i błędny numer jednostki notyfikowanej. Również wymiary etykiety dla gazów niepalnych i nietoksycznych ("non-flammable, non-toxic gases") były mniejsze niż wymiary określone w pkt 5.2.2.2.1.1.2 w sekcji I.1 załącznika I do dyrektywy 2008/68/WE.

(8) Oznakowanie na opakowaniu również zawierało niezgodności, a mianowicie oznakowanie CE, które nie jest dozwolone na mocy dyrektywy 2010/35/UE, oraz błędny numer jednostki notyfikowanej.

(9) Badana butla miała pęknięcie u dołu szyjki, w obrębie spawu lutowniczego. Kryształowy osad wskazywał, że doszło do wycieku.

(10) Francuski organ nadzoru rynku poinformował importera i dystrybutora o niezgodnościach stwierdzonych w trakcie badania. Żaden z tych podmiotów gospodarczych nie udzielił jednak stosownej odpowiedzi.

(11) W dniu 31 października 2019 r. jednostka notyfikowana Technická inšpekcia (Słowacja) wydała nowe świadectwo homologacji.

(12) Zgodnie z art. 30 ust. 4 dyrektywy 2010/35/UE francuski organ nadzoru rynku tymczasowo wycofał z obrotu butle wyprodukowane przed dniem 31 października 2019 r. oraz przekazał Komisji i pozostałym państwom członkowskim informacje o zastosowanym środku. Decyzja została opublikowana w dniu 3 stycznia 2020 r.

(13) W dniu 23 stycznia 2020 r. szwedzki urząd ds. ochrony ludności zakwestionował jedno z ustaleń zawartych w sprawozdaniu z badania sporządzonym przez francuski organ nadzoru rynku. To zgłoszenie zastrzeżenia uruchomiło procedurę określoną w art. 31 ust. 1 dyrektywy 2010/35/UE, zgodnie z którą Komisja musi przyjąć decyzję po konsultacji z państwami członkowskimi i właściwymi podmiotami gospodarczymi.

(14) W dniu 15 kwietnia 2021 r. Komisja zwróciła się do państw członkowskich, producenta i importerów o przedstawienie opinii w tej sprawie, w szczególności na temat stosowności środka zastosowanego przez francuski organ nadzoru rynku oraz zagrożenia stwarzanego przez produkt.

(15) W dniu 10 czerwca 2021 r. Komisja przedstawiła sprawę grupie współpracy administracyjnej krajowych organów nadzoru rynku (ADCO) ustanowionej zgodnie z art. 28 lit. b) dyrektywy 2010/35/UE. W dniu 14 czerwca 2021 r. Komisja przedstawiła sprawę grupie ekspertów ds. transportu towarów niebezpiecznych ustanowionej zgodnie z art. 8a ust. 4 dyrektywy 2008/68/WE.

(16) W ramach procesu konsultacji opinie przekazało sześć państw członkowskich, ale nie uczynił tego żaden z podmiotów gospodarczych. Opinie przekazane Komisji potwierdziły, że produkt wykazuje niezgodności w zakresie opakowania, dokumentacji, oznakowania i etykietowania, pierwotnej kontroli i badań oraz nadzoru nad produkcją. Ponadto butla stwarzała wyraźne zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników. Żadne z państw członkowskich nie uznało środka zastosowanego przez francuski organ nadzoru rynku za nieuzasadniony.

(17) Analiza dowodów przedstawionych przez francuski organ nadzoru rynku potwierdza, że przedmiotowe butle helowe nie spełniają wymogów określonych w dyrektywie 2008/68/WE i w dyrektywie 2010/35/UE. Przedmiotowe butle helowe stwarzają zatem wyraźne zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników i powinny zostać wycofane z obrotu.

(18) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 9 dyrektywy 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zastosowany przez Francję środek w postaci wycofania z obrotu butli gazowych typu BR1C wyprodukowanych przez Xin- chang Burong Machinery Co. Ltd przed dniem 31 października 2019 r. i posiadających następujące właściwości:

rodzaj butli: jednorazowego użytku,
napełniona gazem: UN 1046 - HEL, SPRĘŻONY,
ciśnienie robocze: PW = 12 bar,
hydrauliczne ciśnienie kontrolne: PH = 28 ba,
zakres temperatur: TS = -20/+60 °C,
objętość: V = 0,75 l

jest uzasadniony.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 maja 2022 r.
W imieniu Komisji
Adina VALEAN
Członek Komisji
1 Dz.U. L 165 z 30.6.2010, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiające wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 339/93 (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 30).
3 Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.147.46

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/834 przyjęta na podstawie art. 31 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/35/UE i dotycząca zastosowanego przez Francję środka w postaci wycofania z obrotu określonych butli gazowych wyprodukowanych przez Xinchang Burong Machinery Co. Ltd przed dniem 31 października 2019 r.
Data aktu: 25/05/2022
Data ogłoszenia: 30/05/2022
Data wejścia w życie: 01/01/1970