Decyzja wykonawcza 2022/819 w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych Zjednoczonego Królestwa dotyczących należności wynikających z wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 i poprzednich perspektyw finansowych na rok budżetowy 2021

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/819
z dnia 24 maja 2022 r.
w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych Zjednoczonego Królestwa dotyczących należności wynikających z wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRg) na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 i poprzednich perspektyw finansowych na rok budżetowy 2021

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 3306)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 25 maja 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 51, w związku z art. 131 i 138 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej ("umowa o wystąpieniu"),

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 51 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 Komisja, w oparciu o roczne sprawozdania finansowe przekazane przez Zjednoczone Królestwo wraz z informacjami wymaganymi do rozliczenia rachunków i opinią z audytu co do kompletności, dokładności i prawdziwości rachunków oraz sprawozdaniami jednostek certyfikujących, musi rozliczyć rachunki agencji płatniczych, o których mowa w art. 7 tego rozporządzenia, przed dniem 31 maja roku następującego po danym roku budżetowym.

(2) Zgodnie z art. 138 ust. 1 umowy o wystąpieniu Zjednoczone Królestwo ma obowiązek nadal zapewniać funkcjonowanie systemu zarządzania i kontroli na potrzeby uznawania, rejestracji i odzyskiwania należności wynikających z wydatków finansowanych przez EFRG na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 lub poprzednich perspektyw finansowych, zgodnie z art. 54, art. 58 ust. 1 lit. e) i art. 58 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

(3) Zgodnie z art. 39 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 rolniczy rok budżetowy rozpoczyna się w dniu 16 października roku "N-1" i kończy się w dniu 15 października roku "N". Przy rozliczaniu rachunków za rok budżetowy 2021 należy wziąć pod uwagę uznawanie, rejestrację i odzyskiwanie należności przez Zjednoczone Królestwo pomiędzy dniem 16 października 2020 r. a dniem 15 października 2021 r., zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 2 .

(4) Komisja sprawdziła informacje przekazane przez Zjednoczone Królestwo oraz powiadomiła Zjednoczone Królestwo o wynikach swej weryfikacji oraz o proponowanych przez siebie poprawkach.

(5) W przypadku agencji płatniczych Zjednoczonego Królestwa: "Department of Agriculture, Environment and Rural Affairs", "The Scottish Government Rural Payments and Inspections Directorate", "Welsh Government" i "Rural Payments Agency" roczne sprawozdania finansowe i dokumenty towarzyszące pozwalają Komisji na podjęcie decyzji w sprawie kompletności, dokładności i prawdziwości przedłożonych rocznych sprawozdań finansowych.

(6) Na podstawie art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 50 % konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości ponosi Zjednoczone Królestwo, jeżeli odzyskanie nie nastąpiło w terminie czterech lat od daty wniosku o odzyskanie, lub w terminie ośmiu lat, w przypadku gdy nieodzyskana kwota jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi. Art. 54 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 nakłada na Zjednoczone Królestwo obowiązek ujmowania w rocznych sprawozdaniach finansowych przekazywanych Komisji na podstawie art. 29 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 poświadczonej tabeli z kwotami obciążającymi Zjednoczone Królestwo w wyniku zastosowania art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Przepisy dotyczące stosowania obowiązku sprawozdawczego Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do kwot, które mają być odzyskane, określono w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 908/2014. W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 zawarto wzór tabeli, którą Zjednoczone Królestwo musi stosować przy dostarczaniu informacji o kwotach, które mają być odzyskane. Na podstawie wypełnionych przez Zjednoczone Królestwo tabel Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości starszych niż, odpowiednio, cztery lata lub osiem lat.

(7) Na podstawie art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 Zjednoczone Królestwo może w należycie uzasadnionych przypadkach zdecydować o zaprzestaniu odzyskiwania. Taka decyzja może zostać podjęta jedynie w przypadku, gdy łączna kwota poniesionych i prawdopodobnych kosztów odzyskiwania przewyższa kwotę do odzyskania lub gdy odzyskanie okazuje się niemożliwe w związku z niewypłacalnością dłużnika lub osób odpowiedzialnych prawnie za nieprawidłowości, stwierdzoną i uznaną zgodnie z prawem krajowym. Jeżeli decyzję podjęto w terminie czterech lat od daty wystąpienia o zwrot należności bądź w terminie ośmiu lat, w przypadku gdy odzyskanie jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi, 100 % konsekwencji finansowych nie- odzyskania powinno zostać pokryte z budżetu UE. Kwoty, w odniesieniu do których Zjednoczone Królestwo podjęło decyzję o zaprzestaniu odzyskiwania, oraz powody jego decyzji należy zawrzeć w rocznym podsumowaniu, o którym mowa w art. 54 ust. 4 tego rozporządzenia w związku z jego art. 102 ust. 1 akapit pierwszy lit. c) ppkt (iv). Kwotami takimi nie należy zatem obciążać Zjednoczonego Królestwa i zostają one w związku z powyższym pokryte z budżetu Unii.

(8) Zgodnie z art. 51 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 niniejsza decyzja nie powinna naruszać decyzji, które Komisja może podjąć w celu wykluczenia z finansowania unijnego wydatków dokonanych niezgodnie z przepisami Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zostają rozliczone rachunki agencji płatniczych Zjednoczonego Królestwa, "Department of Agriculture, Environment and Rural Affairs", "The Scottish Government Rural Payments and Inspections Directorate", "Welsh Government" i "Rural Payments Agency" w odniesieniu do należności wynikających z wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 i poprzednich perspektyw finansowych, zgodnie z art. 54, art. 58 ust. 1 lit. e) i art. 58 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 za rok budżetowy 2021.

Kwoty, które mają być odzyskane od Zjednoczonego Królestwa lub które mają być wypłacone na rzecz Zjednoczonego Królestwa na podstawie niniejszej decyzji, wraz z kwotami wynikającymi z zastosowania art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, określono w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja nie narusza przepisów przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może przyjąć zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w celu wykluczenia z finansowania unijnego wydatków dokonanych niezgodnie z przepisami Unii.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 maja 2022 r.
W imieniu Komisji
Janusz WOJCIECHOWSKI
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Rozliczenie rachunków agencji płatniczych

Rok budżetowy 2021 - EFRG

Kwoty podlegające zwrotowi przez Zjednoczone Królestwo lub płatne na jego rzecz

2021 - Wydatki/Dochody przeznaczone na określony cel agencji płatniczych, których rachunki są Suma a + b Kwota, jaką należy pobrać zgodnie z art. 54 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do EFRG Ogółem Kwota podlegająca zwrotowi od (-) lub płatna na rzecz (+) Zjednoczonego Królestwa 1)
rozliczone wyłączone
= wydatki/dochody przeznaczone na określony cel zadeklarowane w deklaracji rocznej = suma wydatków/ dochodów przeznaczonych na określony cel w deklaracjach miesięcznych
a b c = a + b d e = c + d f= e
UK

UK

GBP

EUR

0,00 - 2 397 512,90 0,00

0,00

0,00 - 2 397 512,90 - 23 104,12 0,00 - 23 104,12

- 2 397 512,90

- 23 104,12

- 2 397 512,90

Wydatki 2) Dochody przeznaczone na określony cel 2) Art. 54 ust. 2 (=d) Ogółem (=f)
08 02 06 01 6200 6200
g h i j = g + h + i
UK

UK

GBP

EUR

0,00

0,00

0,00 - 2 397 512,90 - 23 104,12 0,00 - 23 104,12

- 2 397 512,90

1) W celu obliczenia kwoty podlegającej zwrotowi przez Zjednoczone Królestwo lub płatnej na jego rzecz uwzględniono sumę z deklaracji rocznej w przypadku wydatków rozliczonyc (kolumna a) lub sumę deklaracji miesięcznych w przypadku wydatków wyłączonych (kolumna b). Stosowany kurs wymiany walut: art. 11 ust. 1 akapit pierwszy zdanie drugie rozpo rządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014.

2) Linia budżetowa 08 02 06 01 zostaje podzielona między korekty ujemne, które stają się dochodami przeznaczonymi na określony cel w linii budżetowej 62 00, oraz korekty dodatni na rzecz Zjednoczonego Królestwa, które powinny obecnie zostać włączone po stronie wydatków 08 02 06 01 zgodnie z art. 43 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013.

UWAGA: Nomenklatura 2022: 08 02 06 01, 6200

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 59).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.146.107

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/819 w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych Zjednoczonego Królestwa dotyczących należności wynikających z wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 i poprzednich perspektyw finansowych na rok budżetowy 2021
Data aktu: 24/05/2022
Data ogłoszenia: 25/05/2022