Wytyczne EBC/2022/23 (2022/747) zmieniające wytyczne EBC/2011/23 w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki zagranicznej (EBC/2022/23)

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2022/747
z dnia 5 maja 2022 r.
zmieniające wytyczne EBC/2011/23 w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki zagranicznej (EBC/2022/23) 1

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych oraz Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1, art. 3 ust. 3, art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 2 , w szczególności art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W złożonym globalnym systemie finansowym o rosnących powiązaniach transgranicznych ważną rolę odgrywają podmioty znane jako spółki specjalnego przeznaczenia. Przedsiębiorstwa wielonarodowe zakładają spółki specjalnego przeznaczenia, aby inwestować swoje aktywa finansowe, zwiększać dostęp do rynków finansowych oraz organizować swoje aktywa materialne i niematerialne na całym świecie. Spółki specjalnego przeznaczenia zyskują coraz większe znaczenie w statystyce zagranicznej, ponieważ mogą przybierać formę wyspecjalizowanych podmiotów finansowych, a ostatnio również wyspecjalizowanych podmiotów niefinansowych, które przedsiębiorstwa wielonarodowe ustanawiają w celu zarządzania prawami własności intelektualnej, badaniami i rozwojem, handlem i innymi rodzajami działalności w ramach strategii maksymalizacji finansowej i zysku obejmującej całą grupę.

(2) Informacje statystyczne dotyczące spółek specjalnego przeznaczenia umożliwiłyby Eurosystemowi lepsze zrozumienie roli tych podmiotów w systemie gospodarczym i finansowym strefy euro. W szczególności informacje statystyczne dotyczące działalności spółek specjalnego przeznaczenia w państwach członkowskich, których walutą jest euro, o dużej koncentracji takich spółek umożliwiłyby Eurosystemowi analizę i interpretację wzajemnych powiązań transgranicznych wynikających z przepływów i pozycji spółek specjalnego przeznaczenia oraz ocenę związanego z tym ryzyka finansowego i gospodarczego do celów analizy stabilności finansowej. Jednak chociaż informacje statystyczne dotyczące spółek specjalnego przeznaczenia jako jednostek instytucjonalnych są już gromadzone na poziomie krajowym, nie są one przekazywane oddzielnie Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC). Informacje statystyczne dotyczące spółek specjalnego przeznaczenia powinny być zatem przekazywane EBC przez krajowe banki centralne (KBC) z częstotliwością kwartalną.

(3) Informacje statystyczne dotyczące spółek specjalnego przeznaczenia mogą być zbierane lub zestawiane przez właściwe organy statystyczne inne niż KBC. W związku z tym przekazywanie tych informacji EBC może wymagać współpracy między KBC a takimi właściwymi organami.

(4) EBC był członkiem grupy zadaniowej ds. spółek specjalnego przeznaczenia ustanowionej w 2016 r. przez Komitet ds. Statystyki Bilansu Płatniczego Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW). Jedną z kwestii poruszonych przez tę grupę zadaniową był brak uzgodnionej na szczeblu międzynarodowym definicji spółek specjalnego przeznaczenia, a propozycja takiej definicji została przedstawiona w jej sprawozdaniu końcowym 3 . Wymogi nałożone na KBC w odniesieniu do przekazywania informacji statystycznych dotyczących spółek specjalnego przeznaczenia powinny zatem uwzględniać tę definicję.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne 2012/120/UE (EBC/2011/23) 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych 2012/120/UE (EBC/2011/23) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w artykule 1 dodaje się pkt 18 w brzmieniu:

"18) »spółka specjalnego przeznaczenia« - formalnie zarejestrowany lub posiadający osobowość prawną podmiot prawny, który:

a) jest uznany za jednostkę instytucjonalną;

b) nie zatrudnia pracowników lub zatrudnia nie więcej niż pięciu pracowników;

c) nie posiada fizycznej obecności lub jest ona minimalna;

d) nie prowadzi produkcji fizycznej lub prowadzi minimalną produkcję fizyczną w gospodarce, której jest rezydentem ("jurysdykcja przyjmująca");

e) jest bezpośrednio lub pośrednio kontrolowany przez nierezydentów jurysdykcji przyjmującej;

f) został ustanowiony w celu uzyskania szczególnych korzyści zapewnianych przez jurysdykcję przyjmującą, z zamiarem osiągnięcia co najmniej jednego z następujących celów: (i) uzyskania dla jego właściciela lub właścicieli dostępu do rynków kapitałowych lub zaawansowanych usług finansowych; (ii) zabezpieczenia jego właściciela lub właścicieli od ryzyk finansowych; (iii) zmniejszenia obciążenia regulacyjnego i podatkowego; (iv) ochrony poufności jego transakcji i właściciela lub właścicieli;

g) przeprowadza transakcje niemal wyłącznie z nierezydentami jurysdykcji przyjmującej;

h) posiada bilans finansowy, którego znaczna część składa się z należności i zobowiązań transgranicznych, z wyjątkiem podmiotów emitujących rynkowe dłużne papiery wartościowe, w przypadku których informacje te mogą nie być dostępne.";

2)
w art. 2 dodaje się ust. 1b w brzmieniu:

"1b. KBC przekazują EBC kwartalne dane dotyczące międzynarodowych transakcji i pozycji specjalnego przeznaczenia będących rezydentami zgodnie z tabelą 10 w załączniku II oraz w terminach określonych w art. 3 ust. 2.";

3)
w art. 6 w ust. 3 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"Jeśli wartość danych dotyczących pozycji określonych w tabelach 1-5 oraz 10 załącznika II jest nieistotna lub nieznacząca dla strefy euro i statystyk krajowych lub jeśli danych takich nie da się zebrać przy zachowaniu racjonalnych kosztów, KBC przekazują dane w oparciu o najlepsze szacunki na podstawie odpowiednich metodologii statystycznych, pod warunkiem że nie ucierpi na tym analityczna wartość statystyki. Dodatkowo KBC przekazują dane w oparciu o najlepsze szacunki dla następujących podziałów określonych w tabelach 1, 2, 4, 6 oraz 10 załącznika II:";

4)
dodaje się artykuł 8a w brzmieniu:

"Artykuł 8a

Pierwsze przekazanie danych dotyczących transgranicznych transakcji i stanów spółek specjalnego przeznaczenia będących rezydentami po nabraniu skuteczności przez wytyczne (UE) 2022/747 (EBC/2022/23)

Po nabraniu skuteczności przez wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/747 (EBC/2022/23) * pierwsze przekazanie danych dotyczących transgranicznych transakcji i stanów spółek specjalnego przeznaczenia będących rezydentami określonych w tabeli 10 załącznika II ma miejsce w marcu 2023 r. w odniesieniu do danych za czwarty kwartał 2022 r.

Dane kwartalne za okres od pierwszego kwartału 2020 r. przekazuje się nie później niż we wrześniu 2023 r.";

5)
załączniki I i II podlegają zmianom zgodnie z załącznikiem do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność

Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.

Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są adresowane do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 5 maja 2022 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Christine LAGARDE
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I i II do wytycznych 2012/120/UE (EBC/2011/23) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku I dodaje się sekcję 6 w brzmieniu:

"6. Kwartalne transgraniczne transakcje i stany spółek specjalnego przeznaczenia będących rezydentami

Cel

Celem zbierania danych dotyczących kwartalnych transgranicznych transakcji i stanów spółek specjalnego przeznaczenia będących rezydentami jest lepsze zrozumienie roli tego rodzaju jednostek w różnych elementach rachunków sektora zewnętrznego. Informacje dotyczące tego rodzaju jednostek można zgłaszać jako odrębną pozycję, aby umożliwić lepsze zrozumienie ich roli w systemie gospodarczym i finansowym strefy euro.

Wymogi

KBC przekazują informacje dotyczące kwartalnych transgranicznych transakcji i stanów spółek specjalnego przeznaczenia będących rezydentami zgodnie z tabelą 10 załącznika II.";

2)
w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
a)
tabela 8 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 8

Podziały sektorowe

Sec 1 Sec 2 Sec 2d Sec 2r Sec x
Gospodarka ogółem Gospodarka ogółem Gospodarka ogółem Gospodarka ogółem Gospodarka ogółem
Bank centralny

Pozostałe MIF

Bank centralny

Pozostałe MIF

Instytucje przyjmujące depozyty, z wyjątkiem banku centralnego

Fundusze rynku pieniężnego

Bank centralny

Pozostałe MIF

Sektor instytucji rządowych i samorządowych

Bank centralny

Pozostałe MIF

Sektor instytucji rządowych i samorządowych

Pozostałe sektory

Instytucje finansowe

Sektory inne niż instytucje finansowe"

Sektor instytucji rządowych i samorządowych Pozostałe sektory
Instytucje przyjmujące depozyty, z wyjątkiem banku centralnego

Fundusze rynku pieniężnego

Pozostałe sektory

Fundusze inwestycyjne nie- będące funduszami rynku pieniężnego

Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe

Pozostałe instytucje finansowe

w tym:

Fundusze inwestycyjne nie- będące funduszami rynku pieniężnego

Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalno-rentowe

Sektor instytucji rządowych i samorządowych Przedsiębiorstwa niefinansowe Pozostałe instytucje finansowe
Pozostałe sektory Gospodarstwa domowe i instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych Przedsiębiorstwa niefinansowe

b) dodaje się tabelę 10 w brzmieniu:

"Tabela 10

Kwartalne transgraniczne transakcje i stany spółek specjalnego przeznaczenia będących rezydentami

Podzbiory podlegające publikacji
QBOP QIIP QBOP QIIP
C/A D/L B/N C/A D/L B/N C/A D/L B/N C/A D/L B/N
Rachunek bieżący G2_I8 G1_I8 G1_I8 G1_I8
Towary G2 I8 G2 I8 G1 I8 G1 I8
w tym Eksport netto towarów będących przedmiotem pośrednictwa handlowego G1_I8 G1_I8
Usługi G2 I8 G2 I8 G1 I8 G1 I8
w tym Transport G2 I8 G2 I8 G1 I8 G1 I8
w tym Usługi finansowe G2 I8 G2 I8 G1 I8 G1 I8
w tym Opłaty za korzystanie z własności intelektualnej, gdzie indziej niesklasyfikowane G2_I8 G2_I8 G1_I8 G1_I8
w tym Pozostałe usługi gospodarcze G2 I8 G2 I8 G1 I8 G1 I8
Dochody pierwotne G2 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8
w tym Dochody z inwestycji (sec x) G2 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8
Inwestycje bezpośrednie (sec x) G2 I8 G2 I8 G1 I8 G1 I8
Dywidendy i wypłaty (sec x) G1_I8 G1_I8 G1_I8 G1_I8
W podmiotach bezpośredniego inwestowania (sec x) G1_I8 G1_I8
W inwestorze bezpośrednim (inwestycja odwrotna) (sec x) G1_I8 G1_I8
Pomiędzy podmiotami w grupie podmiotów powiązanych kapitałowo (sec x) G1_I8 G1_I8
Reinwestowane zyski (sec x) G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8
Instrumenty dłużne (sec x) G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8
W podmiotach bezpośredniego inwestowania (sec x) G1_I8 G1_I8
W inwestorze bezpośrednim (inwestycja odwrotna) (sec x) G1_I8 G1_I8
Pomiędzy podmiotami w grupie podmiotów powiązanych kapitałowo (sec x) G1_I8 G1_I8
Inwestycje portfelowe (sec x) G2 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8
Dywidendy (sec x) G1 I8 G1 I8
Reinwestowane zyski (sec x) G1 I8 G1 I8
Odsetki od dłużnych papierów wartościowych (sec x) G1_I8 G1_I8 G1_I8 G1_I8
Pozostałe inwestycje (sec x) G2 I8 G2 I8 G1 I8 G1 I8
w tym Odsetki (sec x) G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8
Dochody wtórne G2 I8 G2 I8 G1 I8 G1 I8
Rachunek kapitałowy G2 I8 G2 I8 G1 I8 G1 I8
w tym Nabycie/rozdysponowanie brutto niefinansowych aktywów nieprodukowanych G2_I8 G2_I8 G1_I8 G1_I8
Rachunek finansowy (sec x) G2 I8 G1 I8 G2 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8
Inwestycje bezpośrednie (sec x) G2 I8 G2 I8 G2 I8 G2 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8
Udziały kapitałowe i udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (sec x) G2_I8 G2_I8 G2_I8 G2_I8 G1_I8 G1_I8 G1_I8 G1_I8
W podmiotach bezpośredniego inwestowania (sec x) G1_I8 G1_I8
W inwestorze bezpośrednim (inwestycja odwrotna) (sec x) G1_I8 G1_I8
Pomiędzy podmiotami w grupie podmiotów powiązanych kapitałowo (sec x) G1_I8 G1_I8
jeżeli kontrolująca jednostka dominująca na najwyższym poziomie konsolidacji jest rezydentem (sec x) G1_I8 G1_I8
jeżeli kontrolująca jednostka dominująca na najwyższym poziomie konsolidacji jest nierezydentem (sec x) G1_I8 G1_I8
jeżeli kontrolująca jednostka dominująca na najwyższym poziomie konsolidacji jest nieznana (sec x) G1_I8 G1_I8
Udziały kapitałowe inne niż reinwestowane zyski (sec x) G2_I8 G2_I8
W podmiotach bezpośredniego inwestowania (sec x) G1_I8 G1_I8
W inwestorze bezpośrednim (inwestycja odwrotna) (sec x) G1_I8 G1_I8
Pomiędzy podmiotami w grupie podmiotów powiązanych kapitałowo (sec x) G1_I8 G1_I8
jeżeli kontrolująca jednostka dominująca na najwyższym poziomie konsolidacji jest rezydentem (sec x) G1_I8 G1_I8
jeżeli kontrolująca jednostka dominująca na najwyższym poziomie konsolidacji jest nierezydentem (sec x) G1_I8 G1_I8
jeżeli kontrolująca jednostka dominująca na najwyższym poziomie konsolidacji jest nieznana (sec x) G1_I8 G1_I8
Reinwestycja zysków (sec x) G2 I8 G2 I8
Instrumenty dłużne (sec x) G2 I8 G2 I8 G2 I8 G2 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8
W podmiotach bezpośredniego inwestowania (sec x) G2_I8 G2_I8 G2_I8 G2_I8
W inwestorze bezpośrednim (inwestycja odwrotna) (sec x) G2_I8 G2_I8 G2_I8 G2_I8
Pomiędzy podmiotami w grupie podmiotów powiązanych kapitałowo (sec x) G2_I8 G2_I8 G2_I8 G2_I8
jeżeli kontrolująca jednostka dominująca na najwyższym poziomie konsolidacji jest rezydentem (sec x) G1_I8 G1_I8 G1_I8 G1_I8
jeżeli kontrolująca jednostka dominująca na najwyższym poziomie konsolidacji jest nierezydentem (sec x) G1_I8 G1_I8 G1_I8 G1_I8
jeżeli kontrolująca jednostka dominująca na najwyższym poziomie konsolidacji jest nieznana (sec x) G1_I8 G1_I8 G1_I8 G1_I8
Inwestycje portfelowe (sec x) G2 I8 G1 I8 G2 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8
Udziały kapitałowe i udziały w funduszach inwestycyjnych (sec x) G2_I8 G1_I8 G2_I8 G1_I8 G1_I8 G1_I8 G1_I8 G1_I8
Dłużne papiery wartościowe (sec x) G2 I8 G1 I8 G2 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8
Krótkoterminowe (sec x) G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8
Długoterminowe (sec x) G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8
Finansowe instrumenty pochodne (niewłączone do aktywów rezerwowych) oraz pracownicze opcje na akcje (sec x) G1_I8 G2_I8 G2_I8 G2_I8 G1_I8 G2_I8"
Pozostałe inwestycje (sec x) G2 I8 G2 I8 G2 I8 G2 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8
w tym Krótkoterminowe (sec x) G1 I8 G1 I8 G1 I8 G1 I8
w tym Długoterminowe (sec x) G1_I8 G1_I8 G1_I8 G1_I8"
1 Tytuł wytycznych zmieniony przez sprostowanie z dnia 3 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.195.53) zmieniające nin. wytyczne z dniem 16 maja 2022 r.
2 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
3 Komitet MFW ds. Statystyki Bilansu Płatniczego (BOPCOM), "Final Report of the Task Force on Special Purpose Entities", BOPCOM Paper z 18 marca 2018 r. Publikacja dostępna w serwisie internetowym MFW pod adresem www.imf.org.
4 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego 2012/120/UE z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki zagranicznej (EBC/2011/23) (Dz.U. L 65 z 3.3.2012, s. 1).
* Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/747 z dnia 5 maja 2022 r. zmieniające wytyczne 2012/120/UE w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki zagranicznej (EBC/2011/23) (EBC/2022/23) (Dz.U. L 137 z 16.5.2022, s. 177).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.137.177

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2022/23 (2022/747) zmieniające wytyczne EBC/2011/23 w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w zakresie statystyki zagranicznej (EBC/2022/23)
Data aktu: 05/05/2022
Data ogłoszenia: 16/05/2022
Data wejścia w życie: 16/05/2022