Rozporządzenie wykonawcze 2022/741 dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2023, 2024 i 2025, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/601

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/741
z dnia 13 maja 2022 r.
dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2023, 2024 i 2025, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/601
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1213/2008 2  ustanowiono pierwszy wieloletni skoordynowany wspólnotowy program kontroli obejmujący lata 2009, 2010 i 2011. Program ten był kontynuowany na podstawie kolejnych rozporządzeń, z których ostatnim jest rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/601 3 .

(2) Do głównych składników diety zalicza się w Unii od trzydziestu do czterdziestu produktów. Ponieważ w okresach trzyletnich obserwuje się istotne zmiany w stosowaniu pestycydów, pestycydy w tych produktach należy monitorować w serii trzyletnich cyklów, aby umożliwić ocenę zarówno narażenia konsumenta, jak i ocenę stosowania przepisów Unii.

(3) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przedłożył sprawozdanie naukowe na temat oceny projektu programu monitorowania pestycydów 4 . Urząd stwierdził, że wskaźnik przekraczania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na poziomie powyżej 1 % można oszacować z marginesem błędu wynoszącym 0,75 %, wybierając 683 próbki dla co najmniej 32 różnych produktów. Pobieranie próbek należy rozdzielić między państwa członkowskie proporcjonalnie do liczby ludności, przy czym dla danego produktu na rok należy pobrać co najmniej 12 próbek.

(4) Uwzględniono wyniki analityczne poprzednich unijnych urzędowych programów kontroli, aby zapewnić reprezentatywność zakresu pestycydów objętych programem kontroli dla stosowanych pestycydów.

(5) Wytyczne w sprawie "Procedur analitycznej kontroli jakości i procedur walidacji dotyczących analizy pozostałości pestycydów w żywności i paszy" ("Analytical quality control and validation procedures for pesticide residues analysis in food and feed") zostały opublikowane na stronie internetowej Komisji 5 .

(6) Jeżeli definicja pozostałości pestycydów obejmuje inne substancje czynne, metabolity lub produkty rozpadu lub reakcji, informacje dotyczące tych związków chemicznych należy podać oddzielnie, o ile są mierzone osobno 6 .

(7) Państwa członkowskie, Komisja i Urząd uzgodniły środki wykonawcze dotyczące przedkładania informacji przez państwa członkowskie, np. standard opisu próbek wersja 2 oraz wytyczne w sprawie sprawozdawczości z monitorowania substancji chemicznych, stosowane do przedkładania wyników analizy pozostałości pestycydów.

(8) Do procedur pobierania próbek należy stosować dyrektywę Komisji 2002/63/WE 7 , która zawiera metody i procedury pobierania próbek zalecane przez Komisję Kodeksu Żywnościowego.

(9) Oceny, czy przestrzegane są najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości w żywności dla niemowląt i małych dzieci, ustanowione w art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/127 8 , art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/128 9  oraz art. 7 dyrektywy Komisji 2006/125/WE 10 , należy dokonać, uwzględniając wyłącznie definicje pozostałości określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005.

(10) W przypadku metod oznaczania pojedynczych pozostałości państwa członkowskie powinny mieć możliwość wypełnienia swoich zobowiązań dotyczących analizy, zwracając się do laboratoriów urzędowych, które już dysponują wymaganymi zwalidowanymi metodami.

(11) Do dnia 31 sierpnia każdego roku państwa członkowskie powinny przekazać informacje dotyczące poprzedniego roku kalendarzowego.

(12) W celu uniknięcia niejasności spowodowanych nakładaniem się na siebie kolejnych wieloletnich programów należy uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/601. Należy je jednak nadal stosować w odniesieniu do próbek przebadanych w 2022 r.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W latach 2023, 2024 i 2025 państwa członkowskie 11  pobierają i analizują próbki dla kombinacji produktów i pestycydów, jak określono w załączniku I.

Liczbę próbek każdego produktu, które należy pobrać i poddać analizie, określono w załączniku II.

Artykuł  2
1. 
Partia, z której należy pobrać próbki, zostaje wybrana losowo.

Procedura pobierania próbek, w tym liczba jednostek, musi być zgodna z dyrektywą 2002/63/WE.

2. 
Wszystkie próbki, w tym próbki żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz produktów pochodzących z rolnictwa ekologicznego, analizuje się pod kątem pestycydów, o których mowa w załączniku I do niniejszego rozporządzenia, zgodnie z definicjami pozostałości zawartymi w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005.
3. 
Próbki żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci ocenia się w odniesieniu do produktów oferowanych w postaci gotowej do spożycia lub w postaci odtworzonej zgodnie z instrukcjami producentów, uwzględniając najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości określone w dyrektywie 2006/125/WE oraz w rozporządzeniach delegowanych (UE) 2016/127 i (UE) 2016/128. Jeżeli taka żywność może być spożywana zarówno w postaci, w jakiej jest sprzedawana, jak i w postaci odtworzonej, wyniki podaje się w odniesieniu do produktu w postaci sprzedawanej.
Artykuł  3

Państwa członkowskie przekazują wyniki analiz próbek badanych w 2023, 2024 i 2025 r. odpowiednio do dnia 31 sierpnia 2024, 2025 i 2026 r. w formacie sprawozdania elektronicznego określonym przez Urząd.

Jeżeli definicja pozostałości pestycydów obejmuje więcej niż jeden związek chemiczny (substancję czynną lub metabolit lub produkt rozpadu lub reakcji), państwa członkowskie przekazują sprawozdania z wyników analizy zgodnie z pełną definicją pozostałości. Wyniki dotyczące wszystkich analitów, które stanowią część definicji pozostałości, przedkłada się oddzielnie, o ile są mierzone osobno.

Artykuł  4

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/601 traci moc.

W odniesieniu do próbek badanych w 2022 r. ma ono jednak nadal zastosowanie do dnia 1 września 2023 r.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 maja 2022 r. r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

CZĘŚĆ  A

Produkty pochodzenia roślinnego 12 , z których należy pobrać próbki w 2023, 2024 i 2025 r.

2023 2024 2025
a) b) c)
Pomarańcze (1) Winogrona stołowe (1) Jabłka (1)
Gruszki (1) Banany (1) Truskawki (1)
Kiwi (1) Grejpfruty (1) Brzoskwinie, łącznie z nektarynami i innymi mieszańcami (1)
Kalafiory (1) Bakłażany (1) Wino (czerwone lub białe) wytwarzane z winogron (jeżeli nie są dostępne współczynniki przetworzenia

odnoszące się do wina, państwa członkowskie zobowiązane są do zgłoszenia stosowanych

współczynników przetworzenia wina).

Cebula (1) Brokuły (1) Sałata (1)
Marchew (1) Melony (1) Kapusta głowiasta (1)
Ziemniaki (1) Grzyby uprawne (1) Pomidory (1)
Fasola (suszona) (1) Papryka roczna (1) Szpinak (1)
Ziarno żyta zwyczajnego (2) Ziarno pszenicy zwyczajnej(2) Ziarno owsa (2) (3)
Ryż brązowy (ryż łuskany) zdefiniowany jako ryż po usunięciu łusek z ryżu niełuskanego (4) Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia (jeżeli nie jest dostępny współczynnik przetworzenia odnoszący się do oliwy, państwa członkowskie zgłaszają stosowane współczynniki

przetworzenia).

Ziarno jęczmienia (2) (5)
(1) Bada się produkty nieprzetworzone. W przypadku produktów, z których pobierane są próbki, w stanie mrożonym należy podać współczynniki przetworzenia, jeżeli mają zastosowanie.

(2) W przypadku braku wystarczającej liczby próbek ziarna żyta zwyczajnego, pszenicy zwyczajnej, owsa lub jęczmienia analizie można poddać pełnoziarnistą mąkę z żyta zwyczajnego, pszenicy zwyczajnej, owsa lub jęczmienia i podać współczynnik przetworzenia.

(3) W przypadku braku wystarczającej liczby próbek ziarna owsa tę część wymaganej liczby próbek ziarna owsa, której nie można było pobrać, można dodać do liczby próbek ziarna jęczmienia, co zapewni mniejszą liczbę próbek ziarna owsa i proporcjonalnie większą liczbę próbek ziarna jęczmienia.

(4) W stosownych przypadkach można poddać analizie również polerowane ziarna ryżu. Należy podać, czy analizie został poddany ryż polerowany, czy łuskany. Jeżeli analizie został poddany ryż polerowany, należy podać współczynnik przetworzenia.

(5) W przypadku braku wystarczającej liczby próbek ziarna jęczmienia tę część wymaganej liczby próbek dla ziarna jęczmienia, której nie można było pobrać, można dodać do liczby próbek dla ziarna owsa, co zapewni mniejszą liczbę próbek dla ziarna jęczmienia i proporcjonalnie większą liczbę próbek dla ziarna owsa.

CZĘŚĆ  B

Produkty pochodzenia zwierzęcego 13 , z których należy pobrać próbki w 2023, 2024 i 2025 r.

2023 2024 2025
f) d) e)
Tłuszcz drobiowy (1) (2) Tłuszcz wołowy (1) (2) Mleko krowie (3)
Wątroba wołowa (1) Jaja kurze (1) (4) Tłuszcz ze świń (1) (2)
(1) Bada się produkty nieprzetworzone. W przypadku produktów, z których pobierane są próbki, w stanie mrożonym należy podać współczynniki przetworzenia, jeżeli mają zastosowanie.

(2) Próbki z mięsa można również pobierać zgodnie z tabelą 3 załącznika do dyrektywy Komisji 2002/63/WE (Dz.U. L 187 z 16.7.2002, s. 30).

(3) Bada się świeże (nieprzetworzone) mleko oraz mleko mrożone, pasteryzowane, podgrzane, sterylizowane lub filtrowane.

(4) Bada się całe jaja bez skorupki.

CZĘŚĆ  C

Kombinacje pozostałości pestycydów i produktów, które należy zbadać w produktach pochodzenia roślinnego lub na ich powierzchni

2023 2024 2025 Uwagi
2,4-D a) b) c) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w pomarańczach, kalafiorach, ryżu brązowym i suszonej fasoli oraz na ich powierzchni; w 2024 r. - w grejpfrutach, winogronach stołowych, bakłażanach i brokułach oraz na ich powierzchni; w 2025 r. - w sałacie, szpinaku i pomidorach oraz na ich powierzchni.
2-fenylofenol a) b) c)
Abamektyna a) b) c)
Aklonifen a) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w marchwi i na jej powierzchni.
Acefat a) b) c)
Acetamipryd a) b) c)
Akrynatryna a) b) c)
Aldikarb a) b) c)
Aldryna i dieldryna a) b) c)
Ametoktradyna a) b) c)
Azynofos metylowy a) b) c)
Azoksystrobina a) b) c)
Bifentryna a) b) c)
Bifenyl a) b) c)
Bitertanol a) b) c)
Boskalid a) b) c)
Jon bromkowy a) b) c) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w ryżu brązowym oraz na jego powierzchni; w 2024 r. - w papryce rocznej oraz na jej powierzchni; w 2025 r. - w sałacie i pomidorach oraz na ich powierzchni.
Bromopropylat a) b) c)
Bupirymat a) b) c)
Buprofezyna a) b) c)
Kaptan a) b) c)
Karbaryl a) b) c)
Karbendazym i benomyl a) b) c)
Karbofuran a) b) c)
Chlorantraniliprol a) b) c)
Chlorofenapir a) b) c)
Chloromekwat a) b) c) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w marchwi, gruszkach, życie zwyczajnym i ryżu brązowym oraz na ich powierzchni; w 2024 r. - w bakłażanach, winogronach stołowych, grzybach uprawnych i pszenicy zwyczajnej oraz na ich powierzchni; w 2025 r. - w pomidorach, owsie i jęczmieniu oraz na ich powierzchni.
Chlorotalonil a) b) c)
Chloroprofam a) b) c)
Chloropiryfos a) b) c)
Chloropiryfos metylowy a) b) c)
Klofentezyna a) b) c)
Chlotianidyna a) b) c)
Cyjanotraniliprol a) b) c)
Cyjazofamid a) b) c)
Cyflufenamid a) b) c)
Cyflutryna a) b) c)
Cymoksanil a) b) c)
Cypermetryna a) b) c)
Cyprokonazol a) b) c)
Cyprodynil a) b) c)
Cyromazyna a) b) c) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w ziemniakach, cebuli i marchwi oraz na ich powierzchni; w 2024 r. - w bakłażanach, papryce rocznej, melonach i grzybach uprawnych oraz na ich powierzchni; w 2025 r. - w sałacie i pomidorach oraz na ich powierzchni.
Deltametryna a) b) c)
Diazynon a) b) c)
Dichlorfos a) b) c)
Dikloran a) b) c)
Dikofol a) b) c)
Dietofenkarb a) b) c)
Difenokonazol a) b) c)
Diflubenzuron a) b) c)
Dimetoat a) b) c)
Dimetomorf a) b) c)
Dinikonazol a) b) c)
Difenyloamina a) b) c)
Ditianon a) b) c) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w gruszkach i ryżu brązowym oraz na ich powierzchni; w 2024 r. - w winogronach stołowych oraz na ich powierzchni; w 2025 r. - w jabłkach i brzoskwiniach oraz na ich powierzchni.
Ditiokarbaminiany a) b) c) Te substancje bada się we wszystkich wymienionych produktach i na ich powierzchni z wyjątkiem brokułów, kalafiora, kapusty głowiastej, oliwy z oliwek, wina i cebuli.
Dodyna a) b) c)
Benzoesan emamektyny B1a, wyrażony jako emamektyna a) b) c)
Endosulfan a) b) c)
Epoksykonazol a) b) c)
Etefon a) b) c) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w pomarańczach i gruszkach oraz na ich powierzchni; w 2024 r. w papryce rocznej, pszenicy zwyczajnej i winogronach stołowych oraz na ich powierzchni; w 2025 r. - w jabłkach, brzoskwiniach, pomidorach i winie oraz na ich powierzchni.
Etion a) b) c)
Etyrymol a) b) c)
Etofenproks a) b) c)
Etoksazol a) b) c)
Tlenek etylenu a) b) c) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w fasoli (suszonej), życie zwyczajnym i ryżu oraz na ich powierzchni; w 2024 r. - w pszenicy zwyczajnej i na jej powierzchni; w 2025 r. - w jęczmieniu i owsie oraz na ich powierzchni.
Famoksadon a) b) c)
Fenamidon a) b) c)
Fenamifos a) b) c)
Fenarymol a) b) c)
Fenazachina a) b) c)
Fenbukonazol a) b) c)
Tlenek fenbutacyny a) b) c) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w pomarańczach i gruszkach oraz na ich powierzchni; w 2024 r. - w bakłażanach, grejpfrutach, papryce roczneji winogronach stołowych oraz na ich powierzchni; w 2025 r. w jabłkach, truskawkach, brzoskwiniach, pomidorach i winie oraz na ich powierzchni.
Fenheksamid a) b) c)
Fenitrotion a) b) c)
Fenoksykarb a) b) c)
Fenpropatryna a) b) c)
Fenpropidyna a) b) c)
Fenpropimorf a) b) c)
Fenpyrazamina a) b) c)
Fenpyroksymat a) b) c)
Fention a) b) c)
Fenwalerat a) b) c)
Fipronil a) b) c)
Flonikamid a) b) c)
Fluazyfop-P a) b) c) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w kalafiorach, suszonej fasoli, ziemniakach i marchwi oraz na ich powierzchni; w 2024 r. - w bakłażanach, brokułach, papryce rocznej i pszenicy zwyczajnej oraz na ich powierzchni; w 2025 r. - w truskawkach, kapuście głowiastej, sałacie, szpinaku i pomidorach oraz na ich powierzchni.
Flubendiamid a) b) c)
Fludioksonil a) b) c)
Flufenoksuron a) b) c)
Fluopikolid a) b) c)
Fluopyram a) b) c)
Fluchinkonazol a) b) c)
Flusilazol a) b) c)
Flutriafol a) b) c)
Fluksapyroksad a) b) c)
Folpet a) b) c)
Formetanat a) b) c)
Fosetyl-Al a) b) c)
Fostiazat a) b) c)
Glifosat a) b) c)
Glufosynat amonowy a) b) c)
Haloksyfop, w tym haloksyfop-P a) b) c) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w suszonej fasoli oraz na jejpowierzchni; w 2024 r. - w bakłażanach, grejpfrutach, papryce rocznej i pszenicy zwyczajnejoraz na ich powierzchni; w 2025 r. - w truskawkach i kapuście głowiastej i na ich powierzchni.
Heksakonazol a) b) c)
Heksytiazoks a) b) c)
Imazalil a) b) c)
Imidaklopryd a) b) c)
Indoksakarb a) b) c)
Iprodion a) b) c)
Iprowalikarb a) b) c)
Izokarbofos a) b) c)
Izoprotiolan a) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w ryżu brązowym oraz na jego powierzchni; W 2024 r. i 2025 r. substancji tejnie bada się w żadnym produkcie ani na powierzchni żadnego produktu.
Krezoksym metylu a) b) c)
Lambda-cyhalotryna a) b) c)
Linuron a) b) c)
Lufenuron a) b) c)
Malation a) b) c)
Hydrazyd kwasu maleinowego a) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w cebuli i ziemniakach oraz na ich powierzchni;
Mandipropamid a) b) c)
Mepanipirym a) b) c)
Mepikwat a) b) c) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w gruszkach, życie zwyczajnym i ryżu brązowym oraz na ich powierzchni; w 2024 r. - w grzybach uprawnych i pszenicy zwyczajnej oraz na ich powierzchni; w 2025 r. - w jęczmieniu i owsie oraz na ich powierzchni.
Metaflumizon a) b) c)
Metalaksyl i metalaksyl-M a) b) c)
Metamidofos a) b) c)
Metydation a) b) c)
Metiokarb a) b) c)
Metomyl a) b) c)
Metoksyfenozyd a) b) c)
Metrafenon a) b) c)
Monokrotofos a) b) c)
Myklobutanil a) b) c)
Ometoat a) b) c)
Oksadiksyl a) b) c)
Oksamyl a) b) c)
Oksydemeton metylu a) b) c)
Paklobutrazol a) b) c)
Paration metylu a) b) c)
Penkonazol a) b) c)
Pencykuron a) b) c)
Pendimetalin a) b) c)
Permetryna a) b) c)
Fosmet a) b) c)
Pirymikarb a) b) c)
Pirymifos metylu a) b) c)
Prochloraz a) b) c)
Procymidon a) b) c)
Profenofos a) b) c)
Propamokarb a) b) c) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w marchwi, kalafiorze, cebuli i ziemniakach oraz na ich powierzchni; w 2024 r. - w winogronach stołowych, melonach, bakłażanach, brokułach, papryce rocznej i pszenicy zwyczajnejoraz na ich powierzchni; w 2025 r. - w truskawkach, kapuście głowiastej, szpinaku, sałacie, pomidorach i jęczmieniu oraz na ich powierzchni.
Propargit a) b) c)
Propikonazol a) b) c)
Propyzamid a) b) c)
Prochinazyd a) b) c)
Prosulfokarb a) b) c)
Protiokonazol a) b) c) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w marchwi, cebuli, życie zwyczajnym i ryżu brązowym oraz na ich powierzchni; w 2024 r. - w papryce rocznej i pszenicy zwyczajnej oraz na ich powierzchni; w 2025 r. - w kapuście głowiastej, sałacie, pomidorach, owsie i jęczmieniu oraz na ich powierzchni.
Pimetrozyna b) c) Substancji tej nie bada się w żadnym produkcie ani na powierzchni żadnego produktu w 2023 r. W 2024 r. bada się tę substancję wyłącznie w bakłażanach, melonach i papryce rocznej oraz na ich powierzchni; w 2025 r. - w kapuście głowiastej, sałacie, truskawkach, szpinaku i pomidorach oraz na ich powierzchni.
Piraklostrobina a) b) c)
Pirydaben a) b) c)
Pirydalil a) b) c)
Pirymetanil a) b) c)
Piryproksyfen a) b) c)
Chinoksyfen a) b) c)
Spinosad a) b) c)
Spinetoram a) b) c)
Spirodiklofen a) b) c)
Spiromesyfen a) b) c)
Spiroksamina a) b) c)
Spirotetramat a) b) c)
Sulfoksaflor a) b) c)
Tau-fluwalinat a) b) c)
Tebukonazol a) b) c)
Tebufenozyd a) b) c)
Tebufenpirad a) b) c)
Teflubenzuron a) b) c)
Teflutryna a) b) c)
Terbutyloazyna a) b) c)
Tetrakonazol a) b) c)
Tetradifon a) b) c)
Tiabendazol a) b) c)
Tiaklopryd a) b) c)
Tiametoksam a) b) c)
Tiofanat metylu a) b) c)
Tolklofos metylu a) b) c)
Triadimefon a) b) c)
Triadimenol a) b) c)
Tiodikarb a) b) c)
Triazofos a) b) c)
Tricyklazol a) W 2023 r. bada się tę substancję wyłącznie w ryżu brązowym oraz na jego powierzchni.
Trifloksystrobina a) b) c)
Triflumuron a) b) c)
Winklozolina a) b) c)

CZĘŚĆ  D

Kombinacje pozostałości pestycydów i produktów, które należy zbadać w produktach pochodzenia zwierzęcego lub na ich powierzchni

2023 2024 2025 Uwagi
Aldryna i dieldryna f) d) e)
Bifentryna f) d) e)
Chlordan f) d) e)
Chloropiryfos f) d) e)
Chloropiryfos metylowy f) d) e)
Cypermetryna f) d) e)
DDT f) d) e)
Deltametryna f) d) e)
Diazynon f) d) e)
Endosulfan f) d) e)
Famoksadon f) d) e)
Fenwalerat f) d) e)
Fipronil f) d) e)
Glifosat f) d) e)
Glufosynat amonowy f) d) e)
Heptachlor f) d) e)
Heksachlorobenzen f) d) e)
Heksachlorocykloheksan (HCH, izomer alfa) f) d) e)
Heksachlorocykloheksan (HCH, izomer beta) f) d) e)
Indoksakarb e) W 2025 r. bada się tę substancję wyłącznie w mleku.
Lindan f) d) e)
Metoksychlor f) d) e)
Paration f) d) e)
Pendimetalin f) d) e)
Permetryna f) d) e)
Pirymifos metylu f) d) e)

ZAŁĄCZNIK  II

Liczba próbek, o której mowa w art. 1

1.
Minimalną liczbę próbek, które należy pobrać dla każdego produktu i poddać badaniu pod kątem pestycydów wymienionych w załączniku I, wskazano w pkt 5.
2.
Oprócz próbek wymaganych zgodnie z pkt 5:
w 2023 r. każde państwo członkowskie pobiera i poddaje badaniu pięć próbek preparatów do początkowego żywienia niemowląt i pięć próbek preparatów do dalszego żywienia niemowląt,
w 2024 r. każde państwo członkowskie pobiera i poddaje badaniu dziesięć próbek produktów zbożowych przetworzonych przeznaczonych dla niemowląt,
w 2025 r. każde państwo członkowskie pobiera i poddaje analizie dziesięć próbek żywności dla niemowląt i małych dzieci, innych niż preparaty do początkowego żywienia niemowląt, preparaty do dalszego żywienia niemowląt i produkty zbożowe przetworzone przeznaczone dla niemowląt.
3.
Próbki produktów pochodzących z rolnictwa ekologicznego pobiera się, jeżeli są one dostępne, proporcjonalnie do udziału w rynku tych produktów w każdym państwie członkowskim, przy czym minimalna liczba tych próbek wynosi 1.
4.
Państwa członkowskie wykorzystujące metody wielopozostałościowe mogą stosować jakościowe metody przesiewowe przy analizie nie więcej niż 15 % próbek pobieranych i poddawanych badaniu zgodnie z pkt 5. W przypadku stosowania jakościowych metod przesiewowych, pozostałą liczbę próbek bada się za pomocą ilościowych metod wielopozostałościowych.
Jeżeli wyniki jakościowego badania przesiewowego są dodatnie, państwa członkowskie stosują zwyczajowe metody docelowe, aby przedstawić wyniki w kategoriach ilościowych.
5.
Minimalna liczba próbek rocznie na każdy produkt:
BE 15 LT 12
BG 15 LU 12
CZ 15 HU 15
DK 12 MT 12
DE 106 NL 20
EE 12 AT 15
IE 12 PL 51
EL 15 PT 15
ES 55 RO 22
FR 78 SI 12
HR 12 SK 12
IT 75 FI 12
CY 12 SE 15
LV 12 UK w odniesieniu do Irlandii Północnej (1) 12
ŁĄCZNA LICZBA PRÓBEK: 683
(1) Zgodnie z Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, a w szczególności z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu, niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej.
1 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1213/2008 z dnia 5 grudnia 2008 r. dotyczące wieloletniego skoordynowanego wspólnotowego programu kontroli na lata 2009, 2010 i 2011, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni oraz ocenę narażenia na nie konsumenta (Dz.U. L 328 z 6.12.2008, s. 9).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/601 z dnia 13 kwietnia 2021 r. dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2022, 2023 i 2024, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości (Dz.U. L 127 z 14.4.2021, s. 29).
4 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; program monitorowania pestycydów; ocena projektu. Dziennik EFSA 2015; 13(2):4005.
5 Dokument SANTE/11312/2021.
6 SANCO/12574/2014, dokument roboczy w sprawie sumowania indywidualnych LOQ w przypadku skomplikowanych definicji pozostałości.
7 Dyrektywa Komisji 2002/63/WE z dnia 11 lipca 2002 r. ustanawiająca wspólnotowe metody pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni oraz uchylająca dyrektywę 79/700/EWG (Dz.U. L 187 z 16.7.2002, s. 30).
8 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/127 z dnia 25 września 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt oraz informacji na ich temat, a także w odniesieniu do informacji dotyczących żywienia niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 25 z 2.2.2016, s. 1).
9 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/128 z dnia 25 września 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu żywności specjalnego przeznaczenia medycznego oraz informacji na jej temat (Dz.U. L 25 z 2.2.2016, s. 30).
10 Dyrektywa Komisji 2006/125/WE z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 339 z 6.12.2006, s. 16).
11 Zgodnie z art. 5 ust. 4 i sekcją 24 załącznika 2 do protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej, który stanowi integralną część Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, niniejsze rozporządzenie stosuje się do Zjednoczonego Królestwa i w nim w odniesieniu do Irlandii Północnej, a odniesienia do państw członkowskich rozumiane są jako obejmujące Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej, dopóki ten protokół ma zastosowanie.
12 Części surowych produktów, do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości, bada się dla głównego produktu z grupy lub podgrupy, zgodnie z wykazem zawartym w części A załącznika Ido rozporządzenia Komisji (UE) 2018/62 (Dz.U. L 18 z 23.1.2018, s. 1), o ile nie wskazano inaczej.
13 Części surowych produktów, do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości, bada się dla głównego produktu z grupy lub podgrupy, zgodnie z wykazem zawartym w części A załącznika Ido rozporządzenia Komisji (UE) 2018/62 (Dz.U. L 18 z 23.1.2018, s. 1), o ile nie wskazano inaczej.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.137.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/741 dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2023, 2024 i 2025, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, a także mającego na celu ocenę narażenia konsumenta na te pozostałości oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/601
Data aktu: 13/05/2022
Data ogłoszenia: 16/05/2022
Data wejścia w życie: 01/01/2023