Decyzja wykonawcza 2022/712 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "End The Slaughter Age" ("Świat bez rzeźni") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 (Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/712
z dnia 27 kwietnia 2022 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "End The Slaughter Age" ("Świat bez rzeźni") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 2753)

(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 10 maja 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 3 marca 2022 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "End The Slaughter Age" ("Świat bez rzeźni").

(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów są następujące: "a) wyłączenie hodowli zwierząt gospodarskich z działalności kwalifikującej się do dopłat rolnych oraz włączenie do tej działalności alternatywnych rozwiązań etycznych i ekologicznych, takich jak hodowla komórek i uprawa oparta na białkach roślinnych; oraz b) wprowadzenie zachęt do produkcji i sprzedaży produktów rolnych pochodzenia roślinnego i komórkowego".

(3) Dodatkowy dokument zawiera bardziej szczegółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy, a także określa i szczegółowo uzasadnia powody, dla których należy wesprzeć inicjatywę. Organizatorzy twierdzą, że tysiące osób pracujących w sektorze uboju zwierząt i przetwórstwa mięsa stoi w obliczu nieludzkich i często nielegalnych warunków pracy. Ponieważ dobrostan zwierząt jest ważnym problemem dla Unii, kontynuowanie uboju zwierząt nie ma już uzasadnienia moralnego ani prawnego. Organizatorzy twierdzą ponadto, że intensyfikacja niezrównoważonego rolnictwa i rosnący popyt na białko zwierzęce to dwa główne czynniki zwiększające zagrożenie chorobami odzwierzęcymi. Jednocześnie tradycyjna hodowla zwierząt jest energochłonna i wymaga intensywnego użytkowania gruntów oraz stanowi główne źródło emisji gazów cieplarnianych. Na podstawie zasady ostrożności i zasady "zanieczyszczający płaci" organizatorzy twierdzą, że uzasadnione jest przesunięcie dotacji rolnych z sektora hodowli zwierząt do ekologicznych alternatyw, takich jak hodowla komórek i uprawa oparta na białkach roślinnych. Jeżeli chodzi o ewentualne zachęty do produkcji i sprzedaży zrównoważonych rozwiązań alternatywnych, organizatorzy wymieniają jako przykład zniesienie dodatkowego podatku nakładanego obecnie na alternatywy roślinne w porównaniu z produktami pochodzenia zwierzęcego.

(4) Jeżeli chodzi o pierwszy cel inicjatywy dotyczący przeniesienia dopłat rolnych z sektora produkcji zwierzęcej do ekologicznych alternatyw, w zakresie, w jakim dopłaty te obejmują produkty wymienione w załączniku I do TFUE, Komisja jest uprawniona do przedkładania wniosków dotyczących aktów prawnych służących realizacji celów wspólnej polityki rolnej na podstawie art. 43 ust. 2 TFUE.

(5) Jeżeli chodzi o drugi cel inicjatywy dotyczący wprowadzenia zachęt w postaci dopłat lub podobnych środków zachęcających do produkcji i sprzedaży produktów rolnych pochodzenia roślinnego i komórkowego, Komisja jest uprawniona do przedkładania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 43 ust. 2 TFUE w zakresie, w jakim dotyczy to produktów wymienionych w załączniku I do TFUE. Ponadto w zakresie, w jakim inicjatywa ma obejmować również inne rodzaje zachęt, wykraczające poza dotacje dla rolnictwa, Komisja jest uprawniona do przedkładania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 114 TFUE w zakresie, w jakim mają one na celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego.

(6) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie traktatów.

(7) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki faktyczne i merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(8) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(9) Proponowana inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(10) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "End The Slaughter Age" ("Świat bez rzeźni").

(11) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "End The Slaughter Age" ("Świat bez rzeźni").

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "End The Slaughter Age" ("Świat bez rzeźni"), którą reprezentują Filippo BORSELLINO i Darryl GRIMA pełniący funkcję osób kontaktowych.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 kwietnia 2022 r.
W imieniu Komisji
Vera JOUROVA
Wiceprzewodnicząca
1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.133.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/712 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "End The Slaughter Age" ("Świat bez rzeźni") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 (Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)
Data aktu: 27/04/2022
Data ogłoszenia: 10/05/2022