(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 2753)(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 10 maja 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 3 marca 2022 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "End The Slaughter Age" ("Świat bez rzeźni").
(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów są następujące: "a) wyłączenie hodowli zwierząt gospodarskich z działalności kwalifikującej się do dopłat rolnych oraz włączenie do tej działalności alternatywnych rozwiązań etycznych i ekologicznych, takich jak hodowla komórek i uprawa oparta na białkach roślinnych; oraz b) wprowadzenie zachęt do produkcji i sprzedaży produktów rolnych pochodzenia roślinnego i komórkowego".
(3) Dodatkowy dokument zawiera bardziej szczegółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy, a także określa i szczegółowo uzasadnia powody, dla których należy wesprzeć inicjatywę. Organizatorzy twierdzą, że tysiące osób pracujących w sektorze uboju zwierząt i przetwórstwa mięsa stoi w obliczu nieludzkich i często nielegalnych warunków pracy. Ponieważ dobrostan zwierząt jest ważnym problemem dla Unii, kontynuowanie uboju zwierząt nie ma już uzasadnienia moralnego ani prawnego. Organizatorzy twierdzą ponadto, że intensyfikacja niezrównoważonego rolnictwa i rosnący popyt na białko zwierzęce to dwa główne czynniki zwiększające zagrożenie chorobami odzwierzęcymi. Jednocześnie tradycyjna hodowla zwierząt jest energochłonna i wymaga intensywnego użytkowania gruntów oraz stanowi główne źródło emisji gazów cieplarnianych. Na podstawie zasady ostrożności i zasady "zanieczyszczający płaci" organizatorzy twierdzą, że uzasadnione jest przesunięcie dotacji rolnych z sektora hodowli zwierząt do ekologicznych alternatyw, takich jak hodowla komórek i uprawa oparta na białkach roślinnych. Jeżeli chodzi o ewentualne zachęty do produkcji i sprzedaży zrównoważonych rozwiązań alternatywnych, organizatorzy wymieniają jako przykład zniesienie dodatkowego podatku nakładanego obecnie na alternatywy roślinne w porównaniu z produktami pochodzenia zwierzęcego.
(4) Jeżeli chodzi o pierwszy cel inicjatywy dotyczący przeniesienia dopłat rolnych z sektora produkcji zwierzęcej do ekologicznych alternatyw, w zakresie, w jakim dopłaty te obejmują produkty wymienione w załączniku I do TFUE, Komisja jest uprawniona do przedkładania wniosków dotyczących aktów prawnych służących realizacji celów wspólnej polityki rolnej na podstawie art. 43 ust. 2 TFUE.
(5) Jeżeli chodzi o drugi cel inicjatywy dotyczący wprowadzenia zachęt w postaci dopłat lub podobnych środków zachęcających do produkcji i sprzedaży produktów rolnych pochodzenia roślinnego i komórkowego, Komisja jest uprawniona do przedkładania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 43 ust. 2 TFUE w zakresie, w jakim dotyczy to produktów wymienionych w załączniku I do TFUE. Ponadto w zakresie, w jakim inicjatywa ma obejmować również inne rodzaje zachęt, wykraczające poza dotacje dla rolnictwa, Komisja jest uprawniona do przedkładania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 114 TFUE w zakresie, w jakim mają one na celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego.
(6) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie traktatów.
(7) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki faktyczne i merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(8) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(9) Proponowana inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(10) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "End The Slaughter Age" ("Świat bez rzeźni").
(11) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 kwietnia 2022 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Vera JOUROVA |
|
Wiceprzewodnicząca |