a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) nr 649/2012 wdraża konwencję rotterdamską w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami 2 ("konwencja rotterdamska").
(2) Rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2020/1280 3 , (UE) 2020/892 4 , (UE) 2020/1276 5 , (UE) 2020/18 6 , (UE) 2020/17 7 , (UE) 2020/1246 8 , (UE) 2020/2087 9 , (UE) 2019/1606 10 , (UE) 2020/23 11 oraz (UE) 2020/1498 12 Komisja zdecydowała o nieodnawianiu odpowiednio zatwierdzeń substancji: benalaksyl, beta-cyflutryna, bromoksynil, chloropiryfos, chloropiryfos metylu, fenamifos, mankozeb, metiokarb, tiaklopryd i tiofanat metylu jako substancji czynnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 13 . Skutkiem tych ostatecznych działań regulacyjnych jest zakaz wszelkiego stosowania tych substancji w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że nie zostały one zatwierdzone do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Substancje te należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(3) Substancje czynne epoksykonazol i mekoprop zostały wycofane przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Skutkiem tego wycofania jest zakaz wszelkiego stosowania tych substancji w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że nie zostały one zatwierdzone do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Ponadto zharmonizowana klasyfikacja epoksykonazolu i mekopropu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 14 jest wystarczającym dowodem na to, że substancje te budzą obawy dotyczące zdrowia ludzi i środowiska. Substancje epoksykonazol i mekoprop należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(4) Substancja czynna bifentryna została wycofana przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Skutkiem tego wycofania jest zakaz stosowania bifentryny w podkategorii "pestycydy w grupie środków ochrony roślin". Zakaz ten stanowi poważne ograniczenie stosowania tej substancji na poziomie kategorii "pestycydy", biorąc pod uwagę, że bifentryna jest zatwierdzona na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 15 wyłącznie do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 8 w podkategorii "pozostałe pestycydy, w tym produkty biobójcze", oraz że na mocy tego rozporządzenia nie istnieją krajowe pozwolenia na stosowanie produktów biobójczych zawierających bifentrynę. Ponadto zharmonizowana klasyfikacja bifentryny zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008 jest wystarczającym dowodem na to, że substancja ta budzi obawy dotyczące zdrowia ludzi i środowiska. Bifentrynę należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(5) Decyzją wykonawczą (UE) 2018/1251 16 Komisja postanowiła nie zatwierdzać empentryny jako substancji czynnej na podstawie rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Skutkiem tego ostatecznego działania regulacyjnego jest zakaz wszelkiego stosowania empentryny w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że nie została ona zatwierdzona do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Empentrynę należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(6) Substancje czynne azynofos etylu, ferbam i heksazynon zostały wycofane przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Skutkiem tego wycofania jest zakaz wszelkiego stosowania tych substancji w kategorii "pestycydy" ze względu na fakt, że nie zostały one zatwierdzone do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Substancje azynofos etylu, ferbam i heksazynon należy zatem dodać do wykazu chemikaliów w części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(7) Substancja czynna metomyl została wycofana przez przemysł z procesu zatwierdzania na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Skutkiem tego wycofania jest zakaz stosowania metomylu w podkategorii "pestycydy w grupie środków ochrony roślin". Zakaz ten stanowi zakaz stosowania tej substancji na poziomie kategorii "pestycydy", ponieważ metomyl nie został zatwierdzony do żadnego innego zastosowania w tej kategorii. Substancję metomyl należy zatem dodać do wykazu chemikaliów w części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(8) Substancje 2,4-dinitrotoluen (2,4-DNT) i 4,4'-diaminodifenylometan (MDA) są wymienione w załączniku XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 17 , ponieważ zostały wcześniej zidentyfikowane jako substancje wzbudzające szczególnie duże obawy. W związku z tym substancje te podlegają wymogowi uzyskania zezwolenia zgodnie z tytułem VII rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Ponieważ nie udzielono żadnych zezwoleń, 2,4-dinitrotoluen (2,4-DNT) i 4,4'-diaminodifenylometan (MDA) są surowo ograniczone w zastosowaniach przemysłowych. Substancje te należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(9) Stosowanie substancji rtęć jest ograniczone rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 18 , rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006, dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE 19 oraz dyrektywą 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 20 , skutkiem czego stosowanie rtęci jest surowo ograniczone we wszystkich zastosowaniach przemysłowych. Rtęć należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(10) Stosowanie substancji kadm i jego związki jest surowo ograniczone rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 w podka- tegorii "chemikalia przemysłowe do ogólnego zastosowania". Ograniczenie to stanowi surowe ograniczenie stosowania tej substancji na poziomie kategorii "chemikalia przemysłowe", zważywszy, że kadm i jego związki są również surowo ograniczone w podkategorii "chemikalia przemysłowe do profesjonalnego zastosowania". Kadm i jego związki należy zatem dodać do wykazu chemikaliów w części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(11) Stosowanie substancji ołów jest surowo ograniczone rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 w podkategorii "chemikalia przemysłowe do ogólnego zastosowania". Substancję ołów należy zatem dodać do wykazu chemikaliów w części 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012 w tej podkategorii.
(12) Stosowanie benzenu jako składnika innych substancji jest surowo ograniczone rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 w podkategorii "chemikalia przemysłowe do ogólnego zastosowania". Benzen jako składnik innych substancji należy zatem dodać do wykazu chemikaliów w części 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012 w tej podkategorii.
(13) Stosowanie substancji eter bis(pentabromofenylowy) (dekaBDE) oraz kwas perfluorooktanowy (PFOA), jego sole i związki pochodne jest surowo ograniczone rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 21 we wszystkich zastosowaniach przemysłowych. Substancje te należy zatem dodać do wykazu chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(14) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1506 22 Komisja postanowiła odnowić zatwierdzenie substancji czynnej hydrazyd kwasu maleinowego na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, skutkiem czego stosowanie hydrazydu kwasu maleinowego, jego choliny, soli potasu oraz sodu nie jest już zakazane w podkategorii "pestycydy z grupy środków ochrony roślin". Substancje te należy zatem usunąć z wykazu chemikaliów w części 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(15) Podczas szóstego posiedzenia Konferencji Stron konwencji rotterdamskiej w dniach od 28 kwietnia do 10 maja 2013 r. postanowiono włączyć przemysłowy eter pentabromodifenylu, w tym eter tetrabromodifenylu i eter pentabromodifenylu, jak również przemysłowy eter oktabromodifenylowy, w tym eter heksabromodifenylu i eter heptabromodifenylu do załącznika III do tej konwencji, skutkiem czego chemikalia te zostały objęte procedurą zgody po uprzednim poinformowaniu zgodnie z konwencją. W związku z powyższym na mocy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2229 23 chemikalia te dodano do wykazu chemikaliów w części 3 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012. W celu ułatwienia wdrożenia tego wykazu, a w szczególności przekazywania powiadomień o wywozie w odniesieniu do niektórych wyrobów, chemikalia te powinny również zostać wymienione w części 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(16) Wpis dotyczący przemysłowego eteru oktabromodifenylowego w części 3 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012 obejmuje również substancję eter oktabromodifenylowy wymienioną w częściach 1 i 2 załącznika I do tego rozporządzenia. Eter oktabromodifenylowy należy zatem usunąć z wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(17) Na dziewiątym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych ("konwencja sztokholmska"), które odbyło się w dniach od 29 kwietnia do 10 maja 2019 r., podjęto decyzję o włączeniu substancji dikofol do załącznika A do tej konwencji. W związku z tym substancja ta została wymieniona w części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1021, a zatem należy ją dodać do wykazu chemikaliów w części 1 załącznika V do rozporządzenia (UE) nr 649/2012. Ponieważ umieszczenie danej substancji w wykazie w części 1 załącznika V do rozporządzenia (UE) nr 649/2012 oznacza zakaz wywozu bez żadnych zwolnień, dikofol nie musi już figurować w częściach 1 i 2 załącznika I do tego rozporządzenia i powinien zostać usunięty.
(18) Na dziewiątym posiedzeniu Konferencji Stron konwencji sztokholmskiej, które odbyło się w dniach od 29 kwietnia do 10 maja 2019 r., podjęto decyzję o włączeniu substancji kwas perfluorooktanowy (PFOA), jego sole i związki pochodne do załącznika A do tej konwencji, uwzględniając pewne wyłączenia i zobowiązując strony do zakazania wywozu pian gaśniczych zawierających te chemikalia. W związku z tym kwas perfluorooktanowy (PFOA), jego sole i związki pochodne wymieniono w części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1021, a zatem należy je dodać do wykazu chemikaliów w części 1 załącznika V do rozporządzenia (UE) nr 649/2012 w odniesieniu do ich występowania w pianach gaśniczych.
(19) Na siódmym posiedzeniu Konferencji Stron konwencji sztokholmskiej, które odbyło się w dniach od 4 do 15 maja 2015 r., podjęto decyzję o włączeniu substancji pentachlorofenol oraz jego sole i estry do załącznika A do tej konwencji. W związku z tym substancje te zostały wymienione w części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1021, a zatem należy je dodać do wykazu chemikaliów w części 1 załącznika V do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(20) Na czwartym posiedzeniu Konferencji Stron konwencji sztokholmskiej, które odbyło się w dniach od 4 do 8 maja 2009 r., podjęto decyzję o włączeniu substancji kwas perfluorooktanosulfonowy (PFOS), jego sole oraz fluorek per- fluorooktanosulfonylowy do załącznika B do tej konwencji. Wpis ten został następnie zmieniony w 2019 r. decyzją SC-9/4. Substancje te są wymienione w części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1021, a zatem należy je dodać do wykazu chemikaliów w części 1 załącznika V do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(21) Część 1 załącznika V do rozporządzenia (UE) nr 649/2012 zawiera wpis dotyczący wyrobów zawierających eter tetra-, penta-, heksa- i heptabromodifenylu w stężeniach co najmniej 0,1 % w/w, gdy zostały wyprodukowane częściowo lub w całości z materiałów z recyklingu lub materiałów z odpadów przygotowanych do ponownego użycia. Wpis ten opiera się na ograniczeniu określonym w rozporządzeniu (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 24 . Przepisy dotyczące tych substancji zostały zmienione rozporządzeniem (UE) 2019/1021, które zmniejsza dozwolone stężenia w wyrobach i dodaje eter dekabromodifenylu do wykazu polibromowanych eterów difenylowych. Te zmiany należy uwzględnić w części 1 załącznika V do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(22) Rozporządzenie (UE) 2017/852 wprowadza zakaz wywozu rtęci, niektórych mieszanin rtęci metalicznej z innymi substancjami, niektórych związków rtęci i niektórych produktów z dodatkiem rtęci. Te zakazy wywozu należy uwzględnić w części 2 załącznika V do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(23) Art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 649/2012 zobowiązuje Komisję do przeglądu klasyfikacji wszystkich chemikaliów wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia w świetle wszelkich zmian dokonywanych w nomenklaturze systemu zharmonizowanego Światowej Organizacji Celnej lub w Nomenklaturze scalonej Unii Europejskiej. Od czasu dodania tych chemikaliów do załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012 zmieniono szereg klasyfikacji chemikaliów w Nomenklaturze scalonej Unii Europejskiej. Zmiany te należy odzwierciedlić w tym załączniku.
(24) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 649/2012.
(25) Należy dać wszystkim zainteresowanym stronom odpowiednią ilość czasu na podjęcie działań koniecznych do zastosowania się do niniejszego rozporządzenia, a państwom członkowskim - na wprowadzenie środków koniecznych do jego wdrożenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: