uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 2 , w szczególności jej art. 7 ust. 3,
(1) Zgodnie z art. 7 dyrektywy 2006/42/WE domniemywa się, że maszyny wyprodukowane zgodnie z normą zharmonizowaną, do której odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, spełniają zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa objęte taką normą zharmonizowaną.
(2) Pismem M/396 z dnia 19 grudnia 2006 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem ("wniosek") o opracowanie, znowelizowanie i sfinalizowanie norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, tak aby uwzględnić zmiany wprowadzone tą dyrektywą w stosunku do dyrektywy 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(3) Na podstawie wniosku CEN opracował nowe normy zharmonizowane: EN 13852-3:2021 dotyczącą lekkich dźwignic morskich, EN 12385-5:2021 dotyczącą lin splotkowych dla dźwigów oraz EN 12609:2021 dotyczącą wymagań bezpieczeństwa dla mieszarek samochodowych.
(4) Na podstawie przedmiotowego wniosku CEN i CENELEC znowelizowały również obowiązujące normy zharmonizowane, do których odniesienia opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w drodze komunikatu Komisji 2018/C 092/01 4 , w celu dostosowania ich do postępu technicznego. Doprowadziło to do przyjęcia następujących nowych norm zharmonizowanych: EN 12312-5:2021 dotyczącej sprzętu do tankowania statków powietrznych; EN 13001-2:2021 dotyczącej bezpieczeństwa dźwignic; EN 1501-1:2021 dotyczącej pojazdów do usuwania odpadów z pojemników, ładowanych z tyłu; EN 1501-2:2021 dotyczącej pojazdów do usuwania odpadów z pojemników, ładowanych z boku; EN 1501-3:2021 dotyczącej pojazdów do usuwania odpadów z pojemników, ładowanych z przodu; EN 1501-5:2021 dotyczącej mechanizmów załadowczych do pojazdów do usuwania odpadów z pojemników; EN 1829-1:2021 dotyczącej maszyn z wysokociśnieniowym strumieniem wody; EN ISO 22868:2021 dotyczącej metody technicznej odnoszącej się do badań hałasu przenośnych, trzymanych w ręku maszyn z silnikiem spalinowym; EN 303-5:2021 dotyczącej kotłów grzewczych na paliwa stałe; EN ISO 11202:2010/A1:2021 dotyczącej pomiaru poziomów ciśnienia akustycznego emisji na stanowisku pracy i w innych określonych miejscach; EN ISO 19085-1:2021 dotyczącej wspólnych wymagań bezpieczeństwa dla obrabiarek do drewna; EN ISO 1756-1:2021 dotyczącej wymagań bezpieczeństwa dla podestów ruchomych; oraz EN IEC 62061:2021 dotyczącej bezpieczeństwa funkcjonalnego systemów sterowania związanych z bezpieczeństwem.
(5) Ponadto CEN i CENELEC zmieniły normy zharmonizowane EN 13001-3-6:2018, EN 50636-2-107:2015/A1:2018 i EN 60335-1:2012/A13:2017, do których odniesienia opublikowano w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/436 5 .
(6) Komisja wraz z CEN i CENELEC oceniła, czy normy opracowane, znowelizowane i zmienione przez CEN i CENELEC są zgodne z wnioskiem.
(7) Normy zharmonizowane opracowane, znowelizowane i zmienione przez CEN i CENELEC na podstawie wniosku uwzględniają wymagania w zakresie bezpieczeństwa, które mają obejmować i które określono w dyrektywie 2006/42/WE. Należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do tych norm wraz z odniesieniami do wszelkich istotnych norm, którymi je zmieniono lub skorygowano.
(8) Odniesienie do normy zharmonizowanej EN 474-1:2006+A6:2019 zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem zawartym w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/1813 6 . Zastąpiło ono odniesienie do normy zharmonizowanej EN 474-1:2006+A5:2018 bez przewidzianego okresu przejściowego. Aby dać producentom czas na przygotowanie się do stosowania tej nowej normy, należy wyjątkowo ponownie opublikować odniesienie do normy zharmonizowanej EN 474-1:2006+A5:2018 w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej na ograniczony okres. Ze względów na pewność prawa publikacja odniesienia do normy zharmonizowanej EN 474-1:2006+A5:2018 powinna obejmować również okres poprzedzający wejście w życie niniejszej decyzji.
(9) Tekst zastrzeżenia dotyczącego normy zharmonizowanej EN 474-1:2006+A6:2019 wprowadzonego decyzją wykonawczą (UE) 2021/1813 nie jest jasny, ponieważ pomylono w nim dwa odrębne niedociągnięcia zidentyfikowane w normie zharmonizowanej.
(10) Pierwsze niedociągnięcie dotyczy nieodpowiedniego poziomu widoczności określonego w normie EN 474-1:2006 +A6:2019 w przypadku jej stosowania w połączeniu z wymogami normy EN 474-5:2006+A3:2013 dotyczącej koparek hydraulicznych. Norma zharmonizowana EN 474-1:2006+A6:2019, podobnie jak norma zharmonizowana EN 474-1:2006+A5:2018, nie zapewnia kierowcy możliwości obsługi maszyny i jej narzędzi w przewidywalnych warunkach użytkowania w sposób całkowicie bezpieczny dla kierowcy i osób narażonych. Należy zatem utrzymać zastrzeżenie przewidziane w normie zharmonizowanej EN 474-1:2006+A5:2018 w odniesieniu do zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.2.2 i 3.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE w związku z normą zharmonizowaną EN 474-1:2006+A6:2019.
(11) Drugie niedociągnięcie dotyczy faktu, że mechanizm szybkozłączy stosowany do mocowania koparek hydraulicznych i koparko-ładowarek do maszyn do robót ziemnych nie obejmuje aktywnego systemu ostrzegania lub aktywnego systemu monitorowania dla operatora w przypadku nieprawidłowego połączenia maszyny z dodatkowym urządzeniem. W związku z tym norma zharmonizowana EN 474-1:2006+A6:2019 nie spełnia zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa odnośnie do bezpieczeństwa kompleksowego i zapobiegania ryzyku związanemu ze spadającymi przedmiotami, określonych w pkt 1.1.2 lit. b) i c) oraz w pkt 1.3.3 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Do tych punktów należy się odnieść w zastrzeżeniu dotyczącym normy zharmonizowanej EN 474-1:2006+A6:2019.
(12) Ze względu na jasność i pewność prawa stwierdzone niedociągnięcia należy wyrazić za pomocą dwóch odrębnych zastrzeżeń odnoszących się do normy zharmonizowanej EN 474-1:2006+A6:2019.
(13) Odniesienie do normy zharmonizowanej EN 60335-1:2012 zostało opublikowane po raz pierwszy w komunikacie Komisji 2012/C 159/1 7 . Odniesienie do tej normy zawierało odniesienie do sprostowania EN 60335-1:2012/ AC:2014 z dniem publikacji tej normy w komunikacie Komisji 2016/C 14/1 8 . Odniesienie do normy zharmonizowanej EN 60335-1:2012 opublikowano w decyzji wykonawczej (UE) 2019/436 jedynie z odniesieniem do zmian EN 60335-1:2012/A11:2014 i EN 60335-1:2012/A13:2017. Przez pomyłkę w publikacji odniesienia do normy zharmonizowanej EN 60335-1:2012 w decyzji wykonawczej (UE) 2019/436 pominięto odniesienie do sprostowania EN 60335-1:2012/AC:2014. Należy zatem zastąpić odniesienie do normy zharmonizowanej EN 60335-1:2012 wraz z odniesieniami do zmian EN 60335-1:2012/A11:2014 i EN 60335-1:2012/A13:2017 oraz uwzględnić odniesienie do sprostowania EN 60335-1:2012/AC:2014. Ze względu na pewność prawa odniesienie do normy zharmonizowanej EN 60335-1:2012 zmienionej niniejszą decyzją powinno mieć zastosowanie z mocą wsteczną.
(14) Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, zgodność z którymi stanowi podstawę do domniemania zgodności z dyrektywą 2006/42/WE, a załącznik II do tej decyzji zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, zgodność z którymi stanowi podstawę do domniemania zgodności, ale z zastrzeżeniami. W celu zapewnienia, aby odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE zostały wymienione w jednym akcie, odniesienia do norm zastąpionych, znowelizowanych lub zmienionych przez CEN i CENELEC należy włączyć do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436.
(15) Załącznik III do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, które wycofuje się z serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ze skutkiem od dat wskazanych w tym załączniku.
(16) W wyniku prac przeprowadzonych przez CEN i CENELEC na podstawie wniosku zastąpiono, znowelizowano lub zmieniono następujące normy zharmonizowane opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej: EN 12312-5:2005+A1:2009; EN 13001-2:2014; EN 1501-1:2011+A1:2015; EN 1501-2:2005+A1:2009; EN 1501-3:2008; EN 1501-5:2011; EN 1829-1:2010; EN ISO 22868:2011; EN 303-5:2012; EN ISO 11202:2010; EN ISO 19085-1:2017; EN 1756-1:2001+A1:2008; oraz EN 62061:2005/A2:2015. Należy zatem wycofać odniesienia do tych norm z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej poprzez włączenie tych odniesień do załącznika III do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436.
(17) Należy również wycofać odniesienia do norm zharmonizowanych EN 13001-3-6:2018, EN 50636-2-107:2015/ A2:2020 oraz EN 60335-1:2012/A13:2017 opublikowane w decyzji wykonawczej (UE) 2019/436, biorąc pod uwagę, że normy te zostały zmienione. Należy zatem skreślić te odniesienia z załącznika I do tej decyzji wykonawczej.
(18) Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania nowych, znowelizowanych lub zmienionych norm, konieczne jest odroczenie wycofania odniesień do następujących norm zharmonizowanych: EN 12312-5:2005+A1:2009; EN 13001-2:2014; EN 1501-1:2011+A1:2015; EN 1501-2:2005+A1:2009; EN 1501-3:2008; EN 1501-5:2011; EN 1829-1:2010; EN ISO 22868:2011; EN 303-5:2012; EN ISO 11202:2010; EN ISO 19085-1:2017; EN 1756-1:2001+A1:2008; EN 62061:2005/A2:2015; EN 13001-3-6:2018, EN 50636-2-107:2015/A2:2020; oraz EN 60335-1:2012/A13:2017.
(19) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/436.
(20) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie z dniem jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.115.75 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/621 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/436 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dla mieszarek samochodowych, dźwignic i innych maszyn, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
| Data aktu: | 07/04/2022 |
| Data ogłoszenia: | 13/04/2022 |
| Data wejścia w życie: | 13/04/2022, 19/03/2019, 11/10/2023 |