Decyzja 2022/549 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej konwencji

DECYZJA RADY (UE) 2022/549
z dnia 17 marca 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej konwencji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja z Minamaty w sprawie rtęci (zwana dalej "Konwencją") została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2017/939 1  i weszła w życie w dniu 16 sierpnia 2017 r.

(2) Zgodnie z decyzją MC1/1 dotyczącą regulaminu, przyjętą przez Konferencję Stron Konwencji (zwaną dalej "Konferencją Stron") na jej pierwszym posiedzeniu, Strony Konwencji (zwane dalej "Stronami") powinny dołożyć wszelkich starań, aby osiągnąć porozumienie we wszystkich kwestiach merytorycznych w drodze konsensusu.

(3) Zgodnie z art. 4 ust. 8 i art. 5 ust. 10 Konwencji do dnia 16 sierpnia 2022 r. Konferencja Stron powinna dokonać przeglądu załączników A i B do Konwencji, i może rozważyć zmiany do tych załączników, biorąc pod uwagę propozycje przedłożone przez Strony zgodnie z art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 Konwencji, informacje udostępnione przez Sekretariat Konwencji zgodnie z art. 4 ust. 4 i art. 5 ust. 4 Konwencji oraz dostępność dla Stron rozwiązań alternatywnych, w ramach których nie wykorzystuje się rtęci, a które są wykonalne pod względem ekonomicznym i technicznym, przy jednoczesnym rozważeniu zagrożeń i korzyści dla środowiska i zdrowia ludzkiego.

(4) W dniu 30 kwietnia 2021 r. Unia przedłożyła Sekretariatowi Konwencji propozycję dotyczącą zmiany załączników A i B do Konwencji, zgodnie z jej art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 2 . Propozycja Unii dotycząca zmiany załącznika A do Konwencji ma na celu rozszerzenie zakresu jego stosowania na dodatkowe produkty z dodatkiem rtęci wraz z powiązanymi datami wycofania lub środkami regulującymi stosowanie rtęci. Propozycja Unii dotycząca zmiany załącznika B do Konwencji ma na celu wprowadzenie daty wycofania dla produkcji poliuretanu z zastosowaniem katalizatorów zawierających rtęć.

(5) Propozycje w sprawie zmiany załącznika A do Konwencji zostały również przedłożone przez region Afryki oraz wspólnie przez Kanadę i Szwajcarię zgodnie z art. 4 ust. 7 Konwencji.

(6) Konferencja Stron powinna rozważyć, na drugim etapie czwartego posiedzenia, jedynie przedłożenia w sprawie proponowanych zmian do załączników A i B do Konwencji dokonane przez Strony zgodnie z art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 Konwencji.

(7) Unia powinna poprzeć zmiany w załącznikach A i B do Konwencji, w zakresie, w jakim byłyby one zgodne z przedłożeniem Unii lub z dorobkiem prawnym Unii.

(8) Unia powinna również poprzeć zmiany w załączniku A do Konwencji dotyczące produktów z dodatkiem rtęci w stopniu, w jakim dotyczą one wycofywania produktów z dodatkiem rtęci, które nie są ani regulowane prawem Unii, ani produkowane w Unii. W zakresie, w jakim są one objęte przedłożeniem dokonanym przez region Afryki, Unia powinna również poprzeć zmiany w załączniku A do Konwencji, w zakresie, w jakim dotyczą one kompaktowych lamp fluorescencyjnych, liniowych lamp fluorescencyjnych z luminoforem trójpasmowym, lamp fluorescencyjnych z zimną katodą oraz lamp fluorescencyjnych z zewnętrzną elektrodą stosowanych w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, w odniesieniu do których wnioski o przedłużenie wyłączeń dotyczących stosowania rtęci zostały odrzucone zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE 3 .

(9) Na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron, które odbędzie się w dniach 21-25 marca 2022 r., Strony rozważą przyjęcie decyzji zmieniającej załączniki A i B do Konwencji w sprawie rtęci.

(10) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron, jako że proponowana decyzja, jeżeli zostanie przyjęta, będzie wywierała skutki prawne, ponieważ Strony będą musiały podjąć środki w celu jej wdrożenia na szczeblu krajowym lub regionalnym, lub na obu tych poziomach,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji, polega na poparciu przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do Konwencji, która:

jest spójna z propozycją Unii przedłożoną Sekretariatowi Konwencji w dniu 30 kwietnia 2021 r., zgodnie z art. 4 ust. 7 i art. 5 ust. 9 Konwencji; lub
jest zgodna z dorobkiem prawnym Unii; lub
dotyczy wycofywania produktów z dodatkiem rtęci, które nie są ani regulowane prawem Unii, ani produkowane w Unii; lub
dotyczy kategorii lamp zawierających rtęć, które są objęte przedłożeniem regionu Afryki dokonanym zgodnie z art. 4 ust. 7 Konwencji i w odniesieniu do których wnioski o przedłużenie wyłączeń dotyczących stosowania rtęci zostały odrzucone zgodnie z dyrektywą 2011/65/UE.
Artykuł  2

W świetle rozwoju sytuacji na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron, przedstawiciele Unii, w porozumieniu z państwami członkowskimi, mogą uzgodnić doprecyzowanie stanowiska, o którym mowa w art. 1, podczas organizowanych na miejscu posiedzeń koordynacyjnych, bez konieczności podejmowania kolejnej decyzji przez Radę.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 marca 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
B. POMPILI
1 Decyzja Rady (UE) 2017/939 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci (Dz.U. L 142 z 2.6.2017, s. 4).
2 Decyzja Rady (UE) 2021/727 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie przedłożenia, w imieniu Unii Europejskiej, propozycji dotyczących zmiany załączników A i B do Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci, w odniesieniu do produktów z dodatkiem rtęci oraz procesów produkcyjnych, w których wykorzystuje się rtęć lub związki rtęci (Dz.U. L 155 z 5.5.2021, s. 23).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 88).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.107.78

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/549 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej konwencji
Data aktu: 17/03/2022
Data ogłoszenia: 06/04/2022