uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 6 i art. 6 ust. 6,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2019/2144 ustanowiono ogólny obowiązek wyposażenia pojazdów silnikowych w niektóre zaawansowane układy pojazdów. W załączniku II do tego rozporządzenia należy wymienić wymogi dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń oraz homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych. Konieczne jest uzupełnienie tych wymogów poprzez ustanowienie szczegółowych zharmonizowanych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych dotyczących takiej homologacji typu.
(2) Wymogi techniczne i procedury badań określone w niniejszym rozporządzeniu dotyczą kategorii pojazdów silnikowych M1 i N1, zgodnie z obowiązującymi datami odmowy udzielenia homologacji typu UE w odniesieniu do tych kategorii pojazdów silnikowych określonymi w rozporządzeniu (UE) 2019/2144.
(3) Zgodnie z art. 3 pkt 13 rozporządzenia (UE) 2019/2144 rejestrator danych na temat zdarzeń jest układem, którego wyłącznym celem jest rejestrowanie i przechowywanie krytycznych parametrów i informacji związanych ze zderzeniami na krótko przed zderzeniem, w trakcie zderzenia i niezwłocznie po zderzeniu, w celu uzyskania dokładniejszych, pogłębionych danych na temat wypadków umożliwiających państwom członkowskim przeprowadzenie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego i ocenę skuteczności konkretnych środków.
(4) Procedury badań i szczegółowe wymogi techniczne w zakresie homologacji typu typów pojazdów w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń podlegają przepisom regulaminu ONZ nr 160 2 . Ten regulamin ONZ należy zatem dodać do wykazu mających zastosowanie wymogów, o którym mowa w art. 4 ust. 5 i art. 5 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/2144.
(5) Regulamin ONZ nr 160 zawiera wymogi dotyczące elementów danych, które rejestratory danych na temat zdarzeń mają rejestrować, formatu tych danych, wymogi dotyczące pozyskiwania, rejestrowania i pokładowego przechowywania danych, a także wymogi dotyczące skuteczności badania zderzeniowego i przeżywalności.
(6) Wszystkie wymogi techniczne określone w serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 160 3 stosuje się od dat określonych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/2144, bez uszczerbku dla międzynarodowych zobowiązań Unii.
(7) W celu zapewnienia, aby producenci pojazdów stosowali odpowiednie środki zapewniające ochronę danych rejestratora danych na temat zdarzeń przed manipulacją i dostępność danych rejestratora danych na temat zdarzeń za pośrednictwem standardowego interfejsu, a także w celu umożliwienia anonimizacji tych danych, wymogi te należy uzupełnić dodatkowymi wymogami dotyczącymi pobierania danych, prywatności i bezpieczeństwa danych.
(8) Aby zapewnić anonimizację danych rejestrowanych przez rejestratory danych na temat zdarzeń, producenci powinni być zobowiązani do zastosowania odpowiednich środków zapobiegających zgłaszaniu lub odzyskiwaniu tych danych wraz z wszelkimi informacjami dotyczącymi osoby fizycznej.
(9) Do czasu wprowadzenia na podstawie aktu delegowanego Komisji znormalizowanych protokołów komunikacyjnych dotyczących dostępu do danych na temat zdarzeń i ich pobierania producenci pojazdów powinni przekazywać odpowiednim stronom informacje na temat sposobu uzyskania dostępu do danych z rejestratora danych na temat zdarzeń, ich pobierania i interpretacji.
(10) Prawidłowy stan działania rejestratora danych na temat zdarzeń, a także jego prawidłową funkcjonalność i integralność oprogramowania należy weryfikować za pomocą okresowych badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów.
(11) Tabela zawierająca wykaz wymogów w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 nie zawiera żadnego odniesienia do aktów prawnych w zakresie rejestratorów danych na temat zdarzeń. Konieczne jest zatem wprowadzenie w tym załączniku odniesienia do niniejszego rozporządzenia i regulaminu ONZ nr 160.
(12) Wykaz regulaminów ONZ, o którym mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/2144, zawarty w załączniku I do tego regulaminu, należy zmienić w celu uwzględnienia odniesienia do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 160.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/2144.
(14) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ przepisy te określają zasady dotyczące wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratora danych na temat zdarzeń, a także homologacji typu rejestratora danych na temat zdarzeń jako oddzielnego zespołu technicznego. W wyniku przepisów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu należy dodać odniesienie do niniejszego rozporządzenia, regulaminu ONZ nr 160 i serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 160 w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/2144. Przepisy te należy zatem określić w drodze jednego rozporządzenia delegowanego.
(15) Ponieważ wymogi rozporządzenia (UE) 2019/2144 w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń dla pojazdów kategorii M1 i N1 mają być stosowane od dnia 6 lipca 2022 r., niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od tej samej daty,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.107.18 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/545 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 poprzez określenie szczegółowych przepisów dotyczących konkretnych procedur badań i wymogów technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do rejestratorów danych na temat zdarzeń i homologacji typu tych układów jako oddzielnych zespołów technicznych oraz zmieniające załącznik II do tego rozporządzenia |
| Data aktu: | 26/01/2022 |
| Data ogłoszenia: | 06/04/2022 |
| Data wejścia w życie: | 06/07/2022, 26/04/2022 |