uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 167/2013 silniki montowane w pojazdach rolniczych i leśnych muszą spełniać wymogi dotyczące wartości granicznych emisji zanieczyszczeń dla etapu V i przepisy przejściowe określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 2 .
(2) Wobec utrzymujących się zakłóceń spowodowanych pandemią COVID-19 rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1068 3 zmieniono rozporządzenie (UE) 2016/1628, aby przedłużyć terminy przypadające w 2021 r. odnośnie do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach wyposażonych w silniki przejściowe o mocy od 56 kW do 130 kW. Przypadający w dniu 30 czerwca 2021 r. ostateczny termin na wyprodukowanie maszyn wyposażonych w te silniki przedłużono o 6 miesięcy, a przypadający w dniu 31 grudnia 2021 r. ostateczny termin na wprowadzenie do obrotu maszyn wyposażonych w te silniki przedłużono o 9 miesięcy.
(3) Utrzymujące się zakłócenia łańcucha dostaw i produkcji spowodowane pandemią COVID-19 nadal prowadzą do opóźnień w produkcji i wprowadzaniu do obrotu pojazdów rolniczych i leśnych wyposażonych w silniki przejściowe o mocy od 56 kW do 130 kW. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego, zapewnienia pewności prawa, a także uniknięcia ewentualnych zakłóceń rynku należy przedłużyć okres stosowania przepisów przejściowych zawartych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2018/985 4 w odniesieniu do przedmiotowych kategorii silników.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2018/985.
(5) Biorąc pod uwagę, że przedłużenie okresu stosowania przepisów przejściowych nie będzie miało wpływu na środowisko, gdyż silniki przejściowe, których to dotyczy, zostały już wyprodukowane, przedłużenie stosownych okresów powinno wynosić 9 i 6 miesięcy w celu odzwierciedlenia przedłużonych okresów przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2016/1628.
(6) Mając na uwadze, że okres przejściowy przewidziany w art. 13 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/985 dla niektórych rodzajów silników wygaśnie w dniu 31 grudnia 2021 r., a producenci mieli czas do dnia 30 czerwca 2021 na wyprodukowanie pojazdów rolniczych i leśnych wyposażonych w silniki przejściowe tych podkategorii, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i powinno obowiązywać od dnia 1 lipca 2021 r. Taki przepis jest konieczny ze
względu na nieprzewidziane utrzymujące się zakłócenia spowodowane pandemią COVID-19 oraz konieczność zapewnienia pewności prawa i równego traktowania producentów niezależnie od tego, czy produkują pojazdy rolnicze i leśne przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia czy po nim,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.104.56 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/518 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2018/985 w odniesieniu do jego przepisów przejściowych dotyczących niektórych pojazdów rolniczych i leśnych wyposażonych w silniki o zakresach mocy co najmniej 56 kW i nie większym niż 130 kW w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19 |
| Data aktu: | 13/01/2022 |
| Data ogłoszenia: | 01/04/2022 |
| Data wejścia w życie: | 02/04/2022, 01/07/2021 |