ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/518
z dnia 13 stycznia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2018/985 w odniesieniu do jego przepisów przejściowych dotyczących niektórych pojazdów rolniczych i leśnych wyposażonych w silniki o zakresach mocy co najmniej 56 kW i nie większym niż 130 kW w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 167/2013 silniki montowane w pojazdach rolniczych i leśnych muszą spełniać wymogi dotyczące wartości granicznych emisji zanieczyszczeń dla etapu V i przepisy przejściowe określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 2 .
(2) Wobec utrzymujących się zakłóceń spowodowanych pandemią COVID-19 rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1068 3 zmieniono rozporządzenie (UE) 2016/1628, aby przedłużyć terminy przypadające w 2021 r. odnośnie do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach wyposażonych w silniki przejściowe o mocy od 56 kW do 130 kW. Przypadający w dniu 30 czerwca 2021 r. ostateczny termin na wyprodukowanie maszyn wyposażonych w te silniki przedłużono o 6 miesięcy, a przypadający w dniu 31 grudnia 2021 r. ostateczny termin na wprowadzenie do obrotu maszyn wyposażonych w te silniki przedłużono o 9 miesięcy.
(3) Utrzymujące się zakłócenia łańcucha dostaw i produkcji spowodowane pandemią COVID-19 nadal prowadzą do opóźnień w produkcji i wprowadzaniu do obrotu pojazdów rolniczych i leśnych wyposażonych w silniki przejściowe o mocy od 56 kW do 130 kW. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego, zapewnienia pewności prawa, a także uniknięcia ewentualnych zakłóceń rynku należy przedłużyć okres stosowania przepisów przejściowych zawartych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2018/985 4 w odniesieniu do przedmiotowych kategorii silników.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2018/985.
(5) Biorąc pod uwagę, że przedłużenie okresu stosowania przepisów przejściowych nie będzie miało wpływu na środowisko, gdyż silniki przejściowe, których to dotyczy, zostały już wyprodukowane, przedłużenie stosownych okresów powinno wynosić 9 i 6 miesięcy w celu odzwierciedlenia przedłużonych okresów przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2016/1628.
(6) Mając na uwadze, że okres przejściowy przewidziany w art. 13 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/985 dla niektórych rodzajów silników wygaśnie w dniu 31 grudnia 2021 r., a producenci mieli czas do dnia 30 czerwca 2021 na wyprodukowanie pojazdów rolniczych i leśnych wyposażonych w silniki przejściowe tych podkategorii, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i powinno obowiązywać od dnia 1 lipca 2021 r. Taki przepis jest konieczny ze
względu na nieprzewidziane utrzymujące się zakłócenia spowodowane pandemią COVID-19 oraz konieczność zapewnienia pewności prawa i równego traktowania producentów niezależnie od tego, czy produkują pojazdy rolnicze i leśne przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia czy po nim,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: