Zalecenie 2022/495 w sprawie monitorowania obecności furanu i alkilofuranów w żywności

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2022/495
z dnia 25 marca 2022 r.
w sprawie monitorowania obecności furanu i alkilofuranów w żywności

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Furan i alkilofurany, w tym metylofurany, takie jak 2-metylofuran, 3-metylofuran i 2,5-dimetylofuran, są zanieczyszczeniami procesowymi powstającymi w żywności podczas przetwarzania termicznego.

(2) Panel Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) ds. zanieczyszczeń w łańcuchu żywnościowym przyjął w 2017 r. opinię naukową w sprawie zagrożeń, jakie obecność furanu i metylofuranów w żywności stwarza dla zdrowia publicznego 1 . Stwierdzono w nim, że obecne poziomy narażenia na furan wskazują na zagrożenie dla zdrowia. Jeżeli chodzi o metylofurany, w opinii stwierdzono, że mogą one znacząco przyczynić się do ogólnego narażenia na furan i alkilofurany, a tym samym zwiększyć zagrożenie dla zdrowia. Ponieważ brakuje jednak danych na temat obecności metylofuranów w żywności, EFSA zaleciła opracowanie dodatkowych danych w tej dziedzinie. Zgłoszono w szczególności, że furan i alkilofurany występują w kawie, żywności dla niemowląt w słoiczkach, zupie gotowej do spożycia, chipsach na bazie ziemniaków, sokach owocowych, śniadaniowych przetworach zbożowych, herbatnikach, krakersach i pieczywie chrupkim.

(3) 2-metylofuran i 3-metylofuran można wiarygodnie określić ilościowo za pomocą obecnie dostępnych metod analizy, natomiast konieczne są dalsze prace w celu wiarygodnej analizy 2,5-dimetylofuranu. Jeżeli jednak pozwala na to zastosowana metoda analizy, należałoby przeanalizować i określić ilościowo 2,5-dimetylofuran oraz podać dane.

(4) Ponadto w literaturze naukowej wskazano niedawno na obecność substancji zanieczyszczających w żywności związanych z alkilofuranami innymi niż metylofurany, takimi jak 2-pentylofuran i 2-etylofuran. Należy zatem przeanalizować i określić ilościowo takie dodatkowe (inne niż metylofurany) alkilofurany, pod warunkiem że metoda analizy jest do tego celu wiarygodna.

(5) Wyniki monitorowania furanu i alkilofuranów muszą być wiarygodne i porównywalne. Należy zatem przedstawić instrukcje dotyczące pobierania próbek i kryteriów skuteczności analitycznej.

(6) EFSA jest upoważniona przez Komisję Europejską do gromadzenia wszystkich dostępnych danych na temat występowania chemicznych zanieczyszczeń w żywności i paszy. Dane te są wykorzystywane w opiniach naukowych i sprawozdaniach EFSA dotyczących zanieczyszczeń w żywności i paszy.

(7) Należy zatem zalecić monitorowanie furanu i alkilofuranów w żywności oraz przekazywanie danych do EFSA,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1.
Państwa członkowskie powinny, przy aktywnym udziale podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa spożywcze, monitorować furan, 2-metylofuran i 3-metylofuran w żywności, w szczególności w kawie, żywności dla niemowląt w słoiczkach (w tym żywności dla niemowląt w pojemnikach, tubkach i torebkach), zupie gotowej do spożycia, chipsach na bazie ziemniaków, sokach owocowych, śniadaniowych przetworach zbożowych, herbatnikach, krakersach i pieczywie chrupkim.
2.
W celu zapewnienia reprezentatywności próbek państwa członkowskie powinny przestrzegać procedur pobierania próbek ustanowionych w części B załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 333/2007 2 . Podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze powinny również stosować tę procedurę pobierania próbek lub równoważną procedurę pobierania próbek, zapewniając reprezentatywność próbki.
3.
Do celów analizy furanu, 2-metylofuranu i 3-metylofuranu w kawie i żywności dla niemowląt w słoiczkach państwa członkowskie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze powinny stosować metodę spełniającą następujące kryteria:
Parametr Kryterium
Swoistość Metoda wolna od interferencji matrycy lub interferencji spektralnych
Próby ślepe Niższa od LOD
Powtarzalność (RSDr) 0,66 wartości RSDR obliczonej ze (zmodyfikowanego) równania Horwitza
Odtwarzalność (RSDR) Obliczona ze (zmodyfikowanego) równania Horwitza
Odzysk 80-110 %
LOD Trzy dziesiąte LOQ
LOQ W przypadku kawy: nie więcej niż 20 ug/kg

W przypadku żywności dla niemowląt w słoiczkach:

5 ugkg

Do celów analizy furanu w żywności innej niż kawa i żywność dla niemowląt w słoiczkach państwa członkowskie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze powinny stosować metodę spełniającą te kryteria, a granica oznaczalności (LOQ) nie powinna być wyższa niż 5 ug/kg.

Do celów analizy 2-metylofuranu i 3-metylofuranu w żywności innej niż kawa i żywność dla niemowląt w słoiczkach laboratoria powinny dysponować procedurami kontroli jakości w celu zapewnienia wiarygodności uzyskanych wyników analitycznych, przy czym LOQ nie powinna być wyższa niż 5 ug/kg.

4.
Jeżeli zastosowana metoda analizy umożliwia oznaczenie alkilofuranów innych niż 2-metylofuran i 3-metylofuran, państwa członkowskie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze powinny oznaczyć te alkilofurany.
5.
Państwa członkowskie i podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze powinny przekazywać EFSA wyniki monitorowania do dnia 30 czerwca każdego roku, zgodnie z wymogami określonymi w wytycznych EFSA w sprawie standardu opisu próbek (SOP) dla żywności i paszy oraz dodatkowymi szczególnymi wymogami EFSA dotyczącymi sprawozdawczości 3 .
Sporządzono w Brukseli dnia 25 marca 2022 r.
W imieniu Komisji
Stella KYRIAKIDES
Członek Komisji
1 Panel CONTAM (panel EFSA ds. zanieczyszczeń w łańcuchu żywnościowym), Scientific Opinion on the risk for public health related to the presence of furan and methylfurans in food (Opinia naukowa dotycząca ryzyka dla zdrowia publicznego związanego z obecnością furanu i metylofuranów w żywności). Dziennik EFSA 2017;15(10):5005, 142 s. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2017.5005
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 333/2007 z dnia 28 marca 2007 r. ustanawiające metody pobierania próbek i metody analiz do celów urzędowej kontroli poziomów ołowiu, kadmu, rtęci, cyny nieorganicznej, 3-MCPD i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w środkach spożywczych (Dz.U. L 88 z 29.3.2007, s. 29).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.100.60

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2022/495 w sprawie monitorowania obecności furanu i alkilofuranów w żywności
Data aktu: 25/03/2022
Data ogłoszenia: 28/03/2022
Data wejścia w życie: 25/03/2022