uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 z dnia 12 września 2018 r. ustanawiające europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, (UE) nr 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 i (UE) 2017/2226 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 5 oraz art. 16 ust. 10,
(1) Rozporządzeniem (UE) 2018/1240 ustanowiono europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż ("ETIAS") dla obywateli państw trzecich zwolnionych z obowiązku posiadania wizy do celów wjazdu i pobytu na terytorium państw członkowskich.
(2) W celu uzyskania zezwolenia na podróż wniosek składa bezpośrednio wnioskodawca bądź osoba trzecia lub komercyjny podmiot pośredniczący, jeżeli zostały upoważnione przez wnioskodawcę do złożenia wniosku w jego imieniu.
(3) W kontekście porównywalnych systemów zezwoleń na podróż wiadomo, że komercyjne podmioty pośredniczące dopuszczają się nadużyć. Nadużycia te mogą przybierać różne formy, takie jak: próby wprowadzenia wnioskodawców w błąd, tak aby sądzili, że strona internetowa podmiotu jest oficjalną ogólnodostępną stroną internetową lub aplikacją na urządzenia mobilne służącą do składania wniosku, co stwarza fałszywe wrażenie, że dodatkowa opłata naliczana przez komercyjny podmiot pośredniczący jest obowiązkowym elementem procesu składania wniosków, a nie dobrowolnie ponoszoną ceną za skorzystanie z usługi komercyjnej; wykorzystywanie danych osobowych lub finansowych dostarczonych przez wnioskodawcę w celu dokonania oszustwa; naliczanie nieracjonalnie wysokiej ceny za usługę lub niezłożenie wniosku w imieniu wnioskodawcy w wymaganym terminie lub formacie bądź niezapewnienie odpowiedniej jakości wniosku.
(4) W celu umożliwienia wykrywania nadużyć i zapobiegania ich powtórzeniu należy udostępnić internetowy formularz pozwalający na zgłaszanie nadużyć ze strony komercyjnych podmiotów pośredniczących za pomocą specjalnej ogólnodostępnej strony internetowej i aplikacji na urządzenia mobilne. Aby zwrócić uwagę na możliwość zgłoszenia nadużycia i ułatwić takie zgłoszenie, informacje dotyczące procesu zgłoszenia należy umieścić w widoczny sposób na ogólnodostępnej stronie internetowej i w aplikacji na urządzenia mobilne. Formularz powinien zawierać standardowe pola, a także rubrykę, w której użytkownik jest proszony o wpisanie szczegółowych informacji na temat zachowania stanowiącego nadużycie.
(5) W celu zapewnienia, aby wnioskodawcy byli odpowiednio poinformowani o charakterze i celu systemu zgłaszania nadużyć, w formularzu należy wyjaśnić, że system ten służy do celów monitorowania, nie gromadzi żadnych danych osobowych, nie stanowi kanału do odwołania się od decyzji w sprawie wniosków ani nie zastępuje korzystania ze środków zaskarżenia na mocy prawa administracyjnego, cywilnego lub karnego.
(6) Jednostka centralna ETIAS powinna otrzymywać i oceniać takie zgłoszenia, uwzględniając podobieństwa zgłaszanych nadużyć i powtarzające się nadużycia. Jednostka centralna ETIAS powinna w razie potrzeby regularnie składać Komisji sprawozdania na temat zgłoszonych nadużyć i dokonanych ocen. Komisja powinna uwzględniać te oceny przy opracowywaniu kampanii informacyjnych, o których mowa w art. 72 rozporządzenia (UE) 2018/1240. Na podstawie tych ocen jednostka centralna ETIAS powinna odpowiednio aktualizować informacje dla ogółu społeczeństwa, o których mowa w art. 71 rozporządzenia (UE) 2018/1240, w szczególności informacje dla wnioskodawców.
(7) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej ("TUE") i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"), Dania nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2018/1240 i nie jest nim związana ani go nie stosuje. Jednak ze względu na to, że rozporządzenie (UE) 2018/1240 opiera się na dorobku Schengen, zgodnie z art. 4 tego protokołu Dania powiadomiła w dniu 21 grudnia 2018 r. o swojej decyzji w sprawie wdrożenia rozporządzenia (UE) 2018/1240 do swojego prawa krajowego.
(8) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii zgodnie z decyzją Rady 2002/192/WE 2 ; Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jego przyjęciu i nie jest nim związana ani go nie stosuje.
(9) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 3 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE 4 .
(10) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 5 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 6 .
(11) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 7 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 8 .
(12) W odniesieniu do Cypru, Bułgarii, Rumunii i Chorwacji niniejsze rozporządzenie stanowi akt oparty na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związany odpowiednio w rozumieniu art. 3 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2003 r., art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2005 r. oraz art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2011 r.
(13) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 9 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych; swoją opinię wydał on w dniu 4 września 2020 r.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Inteligentnych Granic (ETIAS),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.65.47 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/331 w sprawie zgłaszania nadużyć popełnianych przez komercyjne podmioty pośredniczące świadczące usługi składania wniosków o zezwolenie na podróż na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 |
| Data aktu: | 24/02/2021 |
| Data ogłoszenia: | 25/02/2021 |
| Data wejścia w życie: | 17/03/2021 |