uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 12 ust. 1 akapit drugi w związku z art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, a także art. 18 ust. 1,
(1) W związku z nadzwyczajnymi okolicznościami ekonomicznymi i finansowymi związanymi z rozprzestrzenianiem się choroby COVID-19 Rada Prezesów zdecydowała o uruchomieniu nowego tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (Pandemic Emergency Purchase Programme, PEPP) na podstawie decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/440 (EBC/2020/17) 1 . Program PEPP obejmuje wszystkie kategorie aktywów kwalifikujące się do rozszerzonego programu zakupu aktywów Europejskiego Banku Centralnego (APP), który obejmuje program zakupu aktywów sektora publicznego na rynkach wtórnych, trzeci program zakupu zabezpieczonych obligacji, program zakupu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami oraz program zakupu w sektorze przedsiębiorstw.
(2) W dniu 10 grudnia 2020 r. Rada Prezesów zdecydowała, zgodnie ze swoim mandatem zapewnienia stabilności cen, o modyfikacji niektórych cech programu PEPP w celu utrzymania korzystnych warunków finansowania w okresie pandemii, wspierania ożywienia gospodarczego oraz zrównoważenia spadkowego oddziaływania pandemii na prognozowaną ścieżkę inflacji. W szczególności Rada Prezesów zdecydowała o zwiększeniu całkowitej wartości pakietu programu PEPP o 500 miliardów EUR, do ogólnej kwoty 1 850 miliardów EUR, oraz o przedłużeniu planowanego horyzontu czasowego zakupów netto w ramach programu PEPP co najmniej do końca marca 2022 r. Niezależnie od okoliczności Rada Prezesów będzie prowadzić zakupy netto do momentu, w którym uzna, że faza kryzysu wywołanego pandemią koronowirusa dobiegła końca.
(3) Zakupy aktywów w ramach programu PEPP będą nadal prowadzone elastycznie, zgodnie z warunkami rynkowymi oraz w sposób umożliwiający uniknięcie zaostrzenia warunków finansowania, które nie byłoby spójne z przeciwdziałaniem negatywnemu wpływowi pandemii na prognozowaną ścieżkę inflacji. Ponadto elastyczność zakupów w czasie, w różnych klasach aktywów oraz w różnych jurysdykcjach będzie nadal wspierać efektywną transmisję polityki pieniężnej. Jeżeli korzystne warunki finansowania będzie można utrzymać przy przepływach zakupu aktywów, które nie wyczerpują puli środków w ramach horyzontu czasowego zakupów netto programu PEPP, pula środków nie musi być wykorzystana w całości. W razie potrzeby można również dokonać ponownej modyfikacji puli środków finansowych w celu utrzymania korzystnych warunków finansowania, tak aby przeciwdziałać załamaniu ścieżki inflacji wywołanemu pandemią.
(4) Wydłużenie horyzontu czasowego zakupów w ramach programu PEPP odzwierciedla przedłużające się negatywne skutki pandemii dla gospodarki i inflacji. Pozwala to na stałą obecność na rynku i bardziej trwałe wsparcie ze strony bodźców monetarnych EBC, z uwzględnieniem oczekiwanego harmonogramu wprowadzania szczepionek i zaktualizowanych projekcji makroekonomicznych ekspertów. Utrzymanie korzystnych warunków finansowania w okresie pandemii przyczyni się do zmniejszenia niepewności i zwiększenia zaufania, sprzyjając w ten sposób wydatkom konsumpcyjnym i inwestycjom przedsiębiorstw, a ostatecznie wspierając ożywienie gospodarcze i zrównoważenie negatywnego wpływu pandemii na prognozowaną ścieżkę inflacji.
(5) Wreszcie, aby uniknąć ryzyka nieuzasadnionego zaostrzenia warunków finansowania w czasie, gdy wychodzenie z kryzysu pandemicznego prawdopodobnie pozostanie niepełne, Rada Prezesów zdecydowała, że spłaty kapitału z tytułu zapadających papierów wartościowych nabytych w ramach programu PEPP będą reinwestowane co najmniej do końca 2023 r., a ponadto podtrzymała swoje stanowisko, że w każdym razie wygaszanie w przyszłości portfela PEPP będzie odbywać się w taki sposób, aby nie zaburzać odpowiedniego nastawienia polityki pieniężnej.
(6) Rada Prezesów uważa, że pełen zakres środków przyjętych w dniu 10 grudnia 2020 r. jest konieczny i proporcjonalny, aby przeciwdziałać poważnym zagrożeniom dla stabilności cen, mechanizmu transmisji polityki pieniężnej i perspektyw gospodarczych w strefie euro, które wynikają z utrzymujących się poważnych zagrożeń pandemicz- nych. Rada Prezesów jest nadal zdania, że program PEPP, w połączeniu ze wszystkimi pozostałymi środkami polityki pieniężnej, jest odpowiednim narzędziem utrzymania korzystnych warunków finansowania w okresie pandemii. Ponadto modyfikacja programu PEPP w oparciu o dodatkową elastyczną pulę środków na zakupy aktywów jest skuteczniejsze niż alternatywne instrumenty polityki pieniężnej utrzymujące wymagany stopień akomodacji polityki pieniężnej w obecnej sytuacji pandemicznej charakteryzującej się wysoką niepewnością. Wreszcie, biorąc pod uwagę poprzednią ocenę, zgodnie z którą korzyści z zakupów w ramach PEPP przeważają nad potencjalnymi kosztami, Rada Prezesów uważa, że pozytywny wpływ dodatkowych zakupów aktywów w kontekście PEPP, w połączeniu z pełnym zakresem środków polityki pieniężnej przyjętych w dniu 10 grudnia 2020 r., na realizację mandatu Europejskiego Banku Centralnego dotyczącego stabilności cen wyraźnie przeważa nad ewentualnymi negatywnymi skutkami dla innych obszarów polityki gospodarczej. Rada Prezesów jest nadal gotowa odpowiednio dostosowywać wszystkie narzędzia, jakimi dysponuje, żeby sprawić - w zgodzie z zadeklarowanym dążeniem do symetrii - aby inflacja stabilnie zmierzała do docelowego poziomu.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/440 (EBC/2020/17),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| Christine LAGARDE | |
| Prezes EBC |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.50.29 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2021/6 (2021/174) zmieniająca decyzję (UE) 2020/440 w sprawie tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii |
| Data aktu: | 10/02/2021 |
| Data ogłoszenia: | 15/02/2021 |
| Data wejścia w życie: | 19/02/2021 |