uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, a w szczególności jego art. 50 ust. 2,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwana dalej "Umową o wystąpieniu") została zawarta przez Unię w drodze decyzji Rady (UE) 2020/135 1 w dniu 30 stycznia 2020 r. i weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r.
(2) W art. 166 Umowy o wystąpieniu uprawniono Wspólny Komitet ustanowiony na mocy art. 164 Umowy o wystąpieniu (zwany dalej "Wspólnym Komitetem") do przyjmowania decyzji dotyczących wszelkich kwestii, w przypadku których przewiduje to Umowa o wystąpieniu. Protokół w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej (zwany dalej "Protokołem") stanowi integralną część uUowy o wystąpieniu.
(3) W art. 5 ust. 1 Protokołu przewidziano stosowanie ceł obowiązujących w prawie Unii w odniesieniu do towarów przywiezionych do Irlandii Północnej, co do których uznaje się, że istnieje ryzyko ich późniejszego przemieszczenia do Unii. Towary, w przypadku których nie istnieje ryzyko ich przemieszczenia do Unii, nie podlegają żadnym cłom albo podlegają cłom obowiązującym w Zjednoczonym Królestwie.
(4) Zgodnie z art. 5 ust. 2 Protokołu uznaje się, że istnieje ryzyko, że każdy towar przywieziony do Irlandii Północnej może zostać później przemieszczony do Unii. Aby w przypadku towarów przywożonych do Irlandii Północnej można było uznać, że nie istnieje ryzyko późniejszego przemieszczenia do Unii, należy ustalić, że towary te nie będą tam poddawane przetwarzaniu komercyjnemu i spełniają kryteria ustanowione przez Wspólny Komitet.
(5) Kryteria dotyczące towarów niepodlegających przetwarzaniu komercyjnemu powinny uwzględniać fakt, że na podstawie art. 4 Protokołu Irlandia Północna jest częścią obszaru celnego Zjednoczonego Królestwa.Powinny one także odzwierciedlać zobowiązanie stron Protokołu, że wykonanie Protokołu powinno mieć jak najmniejszy wpływ na codzienne życie społeczności zarówno w Irlandii, jak i Irlandii Północnej.
(6) Można uznać, że w odniesieniu do towarów przywiezionych do Irlandii Północnej nie istnieje ryzyko późniejszego przemieszczenia do Unii, w przypadku gdy różnica w stawkach celnych wynosi zero, lub jeżeli w inny sposób zapewnione zostanie, że podmioty gospodarcze nie będą zachęcane do wysyłania towarów do Irlandii Północnej wyłącznie ze względu na obowiązującą stawkę celną.
(7) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| S. SCHULZE | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.5.5 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2021/12 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej w odniesieniu do określenia towarów, dla których nie istnieje ryzyko późniejszego przemieszczenia do Unii |
| Data aktu: | 17/12/2020 |
| Data ogłoszenia: | 08/01/2021 |