KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 48 lit. h), art. 51 ust. 1 lit. a), art. 53 ust. 1 lit. a) i e) oraz art. 77 ust. 1 lit. k),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na mocy art. 45 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 2 kontrole urzędowe w państwach członkowskich mające na celu weryfikację przestrzegania warunków i środków dotyczących przywozu do Unii produktów, które mają zostać wprowadzone do obrotu w Unii jako produkty ekologiczne lub produkty w okresie konwersji, mają być przeprowadzane w punktach kontroli granicznej zgodnie z art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625.
(2) W art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 określono kategorie zwierząt i towarów wprowadzanych do Unii z państw trzecich, w odniesieniu do których to kategorii właściwe organy mają przeprowadzać kontrole urzędowe w punktach kontroli granicznej pierwszego przybycia do Unii. Produkty ekologiczne i produkty w okresie konwersji, o których mowa w art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848, należą - na mocy tego przepisu rozporządzenia (UE) 2018/848 - do kategorii zwierząt i towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) 2017/625. Ponadto produkty ekologiczne i produkty w okresie konwersji mogą należeć do kategorii zwierząt i towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) 2017/625, również na mocy aktów lub przepisów, o których mowa w tym przepisie, innych niż art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848. Podobnie produkty ekologiczne i produkty w okresie konwersji mogą także należeć do kategorii zwierząt i towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. a)-e) rozporządzenia (UE) 2017/625, pod warunkiem że spełniają odpowiednie wymogi.
(3) Zgodnie z art. 48 lit. h) rozporządzenia (UE) 2017/625 zwierzęta i towary stwarzające niskie ryzyko lub niestwarza- jące szczególnego ryzyka mogą zostać zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej. W art. 3 pkt 24 rozporządzenia (UE) 2017/625 zdefiniowano "ryzyko" poprzez odniesienie do niepożądanych skutków dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub dla środowiska, ale nie w odniesieniu do jakości żywności. Produkty ekologiczne i produkty w okresie konwersji wprowadzane do Unii można uznać za produkty stwarzające niskie ryzyko lub niestwarzające szczególnego ryzyka dla zdrowia ludzi, zwierząt lub roślin, dobrostanu zwierząt lub dla środowiska, jeżeli nie należą one do kategorii zwierząt i towarów podlegających kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 47 ust. 1 lit. a)-e) rozporządzenia (UE) 2017/625 ani do kategorii zwierząt i towarów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (UE) 2017/625, których wprowadzenie do Unii podlega warunkom lub środkom ustanowionym zgodnie z, odpowiednio, art. 126 lub 128 rozporządzenia (UE) 2017/625 lub z przepisami, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a)-h) oraz j) tego rozporządzenia, które to akty wymagają zapewnienia zgodności z takimi warunkami lub zachowania takich środków przy wprowadzaniu zwierząt lub towarów do Unii. Należy zatem zwolnić takie produkty z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej.
(4) Kontrole urzędowe produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w Unii, które są zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, powinny być przeprowadzane w punkcie dopuszczenia do obrotu w Unii. Państwa członkowskie powinny informować Komisję o punktach dopuszczenia do obrotu, w których takie kontrole są przeprowadzane. Komisja powinna aktualizować wykaz punktów dopuszczenia do obrotu w zintegrowanym skomputeryzowanym systemie weterynaryjnym (TRACES), o którym mowa w art. 133 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/625.
(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2123 3 umożliwia właściwym organom w punktach kontroli granicznej zezwalanie na przeprowadzanie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) i e) rozporządzenia (UE) 2017/625, oraz przesyłek żywności i paszy niepochodzącej od zwierząt i podlegającej środkom określonym w aktach, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. d), e) i f) tego rozporządzenia. W podobny sposób rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2123 umożliwia właściwym organom przeprowadzanie kontroli dokumentacji w pewnej odległości od punktu kontroli granicznej w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 72 ust. 1 i art. 74 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 4 . Rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2123 nie ma jednak zastosowania do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) i e) rozporządzenia (UE) 2017/625, jeżeli są to produkty ekologiczne lub produkty w okresie konwersji podlegające kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848.
(6) Aby zapewnić stosowanie rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2123 w odniesieniu do przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) i e) rozporządzenia (UE) 2017/625, które są produktami ekologicznymi lub produktami w okresie konwersji podlegającymi kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848, konieczne jest rozszerzenie jego zakresu. Ponadto w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2123 należy ustanowić przepisy określające, w jakich przypadkach i na jakich warunkach można przeprowadzać kontrole identyfikacyjne i kontrole bezpośrednie w punkcie kontroli innym niż punkt kontroli granicznej w odniesieniu do przesyłek niektórych produktów podlegających kontrolom urzędowym przeprowadzanym w punktach kontroli granicznej na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848.
(7) Aby ułatwić sprawne postępowanie ze zwierzętami i towarami wprowadzanymi do Unii, należy pozwolić właściwym organom w punktach kontroli granicznej na zezwalanie na dalszy transport do miejsca ostatecznego przeznaczenia przed udostępnieniem wyników analiz i badań laboratoryjnych przesyłek roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, o których mowa w art. 47 ust. 1 lit. c) i e) rozporządzenia (UE) 2017/625, zgodnie z rozdziałem II rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2124 5 , również w przypadku gdy takie towary są produktami ekologicznymi lub produktami w okresie konwersji podlegającymi kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przeprowadzanym na podstawie art. 45 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/848.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2019/2123 i (UE) 2019/2124.
(9) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: