Ostateczne przyjęcie (UE, Euratom) 2021/2220 budżetu korygującego nr 5 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021

OSTATECZNE PRZYJĘCIE (UE, Euratom) 2021/2220
budżetu korygującego nr 5 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021

PRZEWODNICZĄCY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314 ust. 4 lit. a) i ust. 9, uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 2 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ,

uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 18 grudnia 2020 r. 5 ,

uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 5 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021, przyjęty przez Komisję dnia 9 lipca 2021 r.,

uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2021, przyjęte przez Radę 5 października 2021 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu 14 października 2021 r.,

uwzględniając zatwierdzenie przez Parlament stanowiska Rady w dniu 24 listopada 2021 r.,

uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

STWIERDZA:

Artykuł

Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet korygujący nr 5 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 został ostatecznie przyjęty.

Sporządzono w Strasburgu dnia 24 listopada 2021 r.
Przewodniczący
D.M. SASSOLI

WYDATKI

grafika

KOMISJA

TYTUŁ 14

DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE

KOMISJA

TYTUŁ 14 - DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE

TYTUŁ 14

DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE

Ogólne zestawienie środków (lata 2021 i 2020) i wynik (2019)

grafika

KOMISJA

TYTUŁ 14 - DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE

TYTUŁ 14

DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE

ROZDZIAŁ 14 03 - POMOC HUMANITARNA

grafika

Uwagi

Środki w tym rozdziale przeznaczone są na pokrycie wydatków operacyjnych dotyczących pomocy humanitarnej, zapobiegania klęskom żywiołowym, zmniejszania ryzyka związanego z klęskami żywiołowymi i gotowości w państwach trzecich.

Pomoc udzielana jest wszystkim ofiarom, bez dyskryminacji i bez względu na rasę, grupę etniczną, religię, niepełnosprawność, płeć, wiek, narodowość lub przekonania polityczne. Pomoc ta jest udzielana zgodnie z międzynarodowym prawem humanitarnym i nie powinna podlegać restrykcjom narzucanym przez innych darczyńców, o ile są konieczne do zaspokojenia potrzeb humanitarnych wynikających z danej sytuacji.

Zgodnie z art. 21, 22 i 24 rozporządzenia finansowego wkłady otrzymane od państw trzecich (państw EFTA zgodnie z Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym, krajów kandydujących oraz, w stosownych przypadkach, potencjalnych kandydatów z Bałkanów Zachodnich lub innych państw), wynikające z udziału w programach unijnych, a także wszelkie inne dochody przeznaczone na określony cel, zapisane w zestawieniu dochodów, są podstawą do udostępnienia odpowiednich środków oraz wykonania środków zgodnie z niniejszym rozdziałem.

Powiązane szacunkowe kwoty oraz odpowiadający im artykuł lub pozycja zestawienia dochodów są wskazane, w miarę możliwości, w odpowiednich liniach budżetowych.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/96 z dnia 20 czerwca 1996 r. dotyczące pomocy humanitarnej (Dz.U. L 163 z 2.7.1996, s. 1).

KOMISJA

TYTUŁ 14 - DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE

ROZDZIAŁ 14 03 - POMOC HUMANITARNA (ciągdalszy)

14 03 01 Pomoc humanitarna

Daneliczbowe (Środki zróżnicowane)

Budżet 2021 Budżet korygujący nr 5/2021 Nowa kwota
Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności Zobowiązania Płatności
1 416 512 450 1 820 000 000 149 643 796 1 566 156 246 1 820 000 000

Uwagi

Dawny artykuł

23 02 01
Środki te przeznaczone są na sfinansowanie pomocy humanitarnej oraz operacji udzielania wsparcia żywnościowego o charakterze humanitarnym dla osób w państwach trzecich będących ofiarami konfliktów, klęsk żywiołowych lub katastrof spowodowanych przez człowieka (wojny, zamieszki itp.) lub podobnych sytuacji nadzwyczajnych, przez okres niezbędny do zaspokojenia potrzeb humanitarnych wywołanych przez te sytuacje.

Środki te przeznaczone są również na zakup i dostawę wszelkich produktów lub urządzeń niezbędnych do zrealizowania operacji pomocy humanitarnej, łącznie z budową domów lub schronień dla ofiar, krótkoterminowe prace modernizacyjne i odbudowę, w szczególności odnośnie do infrastruktury i zaplecza, koszty związane z personelem zewnętrznym, cudzoziemskim lub miejscowym, przechowywaniem, wysyłką krajową lub międzynarodową, wsparciem logistycznym i dystrybucją pomocy oraz wszelkimi innymi działaniami nastawionymi na zwiększenie dostępności pomocy dla jej odbiorców.

Środki te mogą również być przeznaczone na pokrycie wszelkich innych kosztów bezpośrednio związanych z prowadzeniem operacji pomocy humanitarnej, takich jak koszty pomocy technicznej w wymaganym czasie, w sposób zaspokajający potrzeby odbiorców i spełniający wymagania w zakresie osiągnięcia możliwie najwyższego stopnia oszczędności oraz zapewniający jak największą przejrzystość.

Dochody przeznaczone na określony cel (pochodzenie, szacunkowe kwoty i odpowiadający im artykuł lub pozycja zestawienia dochodów).

Inne dochody przeznaczone na określony 4 000 000 3 3 0, 3 3 8, 3 3 9, 6 5 0 1

cel

1 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
2 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 93 z 17.3.2021, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.460.1

Rodzaj: Dokument budżetowy
Tytuł: Ostateczne przyjęcie (UE, Euratom) 2021/2220 budżetu korygującego nr 5 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021
Data aktu: 22/12/2021
Data ogłoszenia: 22/12/2021
Data wejścia w życie: 01/01/2021