uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314 ust. 4 lit. a) i ust. 9, uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 1 ,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 2 ,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ,
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 w formie przyjętej ostatecznie dnia 18 grudnia 2020 r. 5 ,
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 1 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021, przyjęty przez Komisję 22 stycznia 2021 r.,
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2021, przyjęte przez Radę 19 lipca 2021 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu 17 sierpnia 2021 r.,
uwzględniając zatwierdzenie przez Parlament stanowiska Rady 15 września 2021 r.,
uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
STWIERDZA:
| D.M. SASSOLI | |
| Przewodniczący |
A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII
Obliczenie finansowania budżetu
Przydział zasobów Unii w celu zapewnienia, zgodnie z art. 311 TFUE, finansowania rocznego budżetu Unii
| Opis dochodów | Budżet 2021 (1) | Budżet 2020 (2) | Zmiana (w %) |
| Dochody różne (tytuły 3-6) | 9 193 040 514 | 2 174 450 061 | + 322,78 |
| Dostępna nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego (rozdział 2 0, artykuł 2 0 0) | 1 768 617 610 | 3 218 373 955 | - 45,05 |
| Salda i dostosowania (rozdziały 2 1-2 6) | p.m. | - 1 116 600 000 | - |
| Dochody ogółem (tytuły 2-6) | 10 961 658 124 | 4276224 016 | + 156,34 |
| Kwota netto należności celnych i opłat wyrównawczych od cukru (rozdziały 1 1 i 1 2) | 17 605 700 000 | 18 507 300 000 | -4,87 |
| Zasoby własne oparte na VAT według stawki jednolitej (tabele 1 i 2, rozdział 1 3) | 17 967491 250 | 17 344 303 050 | + 3,59 |
| Różnica pozostająca do sfinansowania z zasobów dodatkowych (zasoby własne oparte na DNB, tabela 3, rozdział 1 4) | 121 476 133 480 | 123 980 214 681 | - 2,02 |
| Środki, które muszą zostać zbilansowane zasobami własnymi, o których mowa w art. 2 decyzji 2014/335/UE, Euratom (3) | 157 049 324 730 | 159 831 817 731 | - 1,74 |
| (4) Dochody ogółem | 168 010 982 854 | 164 108 041 747 | + 2,38 |
|
(1) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2021 r. (Dz.U. L 93 z 17.3.2021, s. 1) ze zmianami wynikającymi z BK nr 1/2021- 3/2021. (2) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2020 r. (Dz.U. L 57 z 27.2.2020, s. 1) ze zmianami wynikającymi z BK nr 1/2020-9/2020. (3) Zasoby własne na potrzeby budżetu na 2021 r. określono na podstawie prognoz budżetowych przyjętych na 178. posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Zasobów Własnych w dniu 25 maja 2020 r. (4) Art. 310 ust. 1 akapit trzeci Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej brzmi:"Budżet powinien być zrównoważony w odniesieniu do dochodów i wydatków". | |||
TABELA 1
Obliczenie ograniczenia zharmonizowanych podstaw VAT na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji 2014/335/UE, Euratom
| Państwo członkowskie | 1 % nieograniczonej podstawy VAT | 1 % dochodu narodowego brutto | Stopa ograniczenia (w %) | 1 % dochodu narodowego brutto pomnożony przez stopę ograniczenia | 1 % ograniczonej podstawy VAT (1) | Państwa członkowskie o ograniczonej podstawie VAT |
| (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | |
| Belgia | 2 028 734 000 | 4 864 031 000 | 50 | 2 432 015 500 | 2 028 734 000 | |
| Bułgaria | 291 150 000 | 617 870 000 | 50 | 308 935 000 | 291 150 000 | |
| Czechy | 911 337 000 | 2 022 941 000 | 50 | 1 011 470 500 | 911 337000 | |
| Dania | 1 208 577 000 | 3 211 846 000 | 50 | 1 605 923 000 | 1 208 577 000 | |
| Niemcy | 14 780 532 000 | 36 264 852 000 | 50 | 18 132 426 000 | 14 780 532 000 | |
| Estonia | 134 821 000 | 280 944 000 | 50 | 140 472 000 | 134 821 000 | |
| Irlandia | 951 441 000 | 2 666 688 000 | 50 | 1 333 344 000 | 951 441 000 | |
| Grecja | 754 773 000 | 1 819 032 000 | 50 | 909 516 000 | 754 773 000 | |
| Hiszpania | 5 698 488 000 | 12 257 502 000 | 50 | 6 128 751 000 | 5 698 488 000 | |
| Francja | 11 282 949 000 | 25 060 938 000 | 50 | 12 530 469 000 | 11 282 949 000 | |
| Chorwacja | 345 339 000 | 519 832 000 | 50 | 259 916 000 | 259 916 000 | Chorwacja |
| Włochy | 7 006 691 000 | 17 641 425 000 | 50 | 8 820 712 500 | 7 006 691 000 | |
| Cypr | 163 410 000 | 210 748 000 | 50 | 105 374 000 | 105 374 000 | Cypr |
| Łotwa | 131 092000 | 311 137 000 | 50 | 155 568 500 | 131 092000 | |
| Litwa | 198676000 | 485 620 000 | 50 | 242 810 000 | 198676000 | |
| Luksemburg | 322 535 000 | 459 919 000 | 50 | 229 959 500 | 229 959 500 | Luksemburg |
| Węgry | 569 796 000 | 1 353 414 000 | 50 | 676 707000 | 569 796 000 | |
| Malta | 94 519 000 | 124 136 000 | 50 | 62 068 000 | 62 068 000 | Malta |
| Niderlandy | 3 338 002 000 | 8 010 440 000 | 50 | 4 005 220 000 | 3 338 002 000 | |
| Austria | 1 833 938 000 | 4 029 570 000 | 50 | 2 014 785 000 | 1 833 938 000 | |
| Polska | 2 508 642 000 | 4 961 645 000 | 50 | 2 480 822 500 | 2 480 822 500 | Polska |
| Portugalia | 1 084 059 000 | 2 094 027 000 | 50 | 1 047 013 500 | 1 047 013 500 | Portugalia |
| Rumunia | 869 094 000 | 2 218 111 000 | 50 | 1 109 055 500 | 869 094 000 | |
| Słowenia | 233 705 000 | 483 776 000 | 50 | 241 888 000 | 233 705 000 | |
| Słowacja | 367 499 000 | 952 528 000 | 50 | 476 264000 | 367 499 000 | |
| Finlandia | 1 064 162 000 | 2 408 894 000 | 50 | 1 204 447 000 | 1 064 162 000 | |
| Szwecja | 2 051 027 000 | 4 745 718 000 | 50 | 2 372 859 000 | 2 051 027 000 | |
| Ogółem | 60 224 988 000 | 140 077 584 000 | 70 038 792 000 | 59 891 637 500 | ||
| (1) Wykorzystywana podstawa nie przekracza 50 % DNB. | ||||||
TABELA 2
Zasoby własne z tytułu VAT na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji 2014/335/UE, Euratom (rozdział 1 3) - zestawienie
| Państwo członkowskie | 1 % ograniczonej podstawy VAT | Jednolita stawka zasobów własnych opartych na VAT (w %) | Zasoby własne oparte na VAT wg stawki jednolitej |
| (1) | (2) | (3) = (1) * (2) | |
| Belgia | 2 028 734 000 | 0,30 | 608 620 200 |
| Bułgaria | 291 150 000 | 0,30 | 87345000 |
| Czechy | 911 337000 | 0,30 | 273401 100 |
| Dania | 1 208 577 000 | 0,30 | 362 573 100 |
| Niemcy | 14 780 532 000 | 0,30 | 4 434 159 600 |
| Estonia | 134 821 000 | 0,30 | 40 446 300 |
| Irlandia | 951 441 000 | 0,30 | 285 432 300 |
| Grecja | 754 773 000 | 0,30 | 226 431 900 |
| Hiszpania | 5 698 488 000 | 0,30 | 1 709 546 400 |
| Francja | 11 282 949 000 | 0,30 | 3 384 884 700 |
| Chorwacja | 259 916 000 | 0,30 | 77974800 |
| Włochy | 7 006 691 000 | 0,30 | 2 102007 300 |
| Cypr | 105 374 000 | 0,30 | 31 612 200 |
| Łotwa | 131 092 000 | 0,30 | 39 327 600 |
| Litwa | 198 676 000 | 0,30 | 59 602 800 |
| Luksemburg | 229 959 500 | 0,30 | 68987850 |
| Węgry | 569 796 000 | 0,30 | 170 938 800 |
| Malta | 62 068 000 | 0,30 | 18 620 400 |
| Niderlandy | 3 338 002 000 | 0,30 | 1 001 400 600 |
| Austria | 1 833 938 000 | 0,30 | 550 181 400 |
| Polska | 2 480 822 500 | 0,30 | 744 246 750 |
| Portugalia | 1 047 013 500 | 0,30 | 314 104 050 |
| Rumunia | 869 094 000 | 0,30 | 260 728 200 |
| Słowenia | 233 705 000 | 0,30 | 70 111 500 |
| Słowacja | 367 499 000 | 0,30 | 110 249 700 |
| Finlandia | 1 064 162 000 | 0,30 | 319 248 600 |
| Szwecja | 2 051 027 000 | 0,30 | 615 308 100 |
| Ogółem | 59 891 637 500 | 17 967 491 250 |
TABELA 3
Określenie stawki jednolitej i zestawienie zasobów własnych opartych na DNB na podstawie art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji 2014/335/UE, Euratom (rozdział 1 4)
| Państwo członkowskie | 1 % DNB | Jednolita stawka zasobów własnych z "podstawy dodatkowej" | Zasoby własne z"podstawy dodatkowej" wg stawki jednolitej |
| (1) | (2) | (3) = (1) * (2) | |
| Belgia | 4 864 031 000 | 4218117290 | |
| Bułgaria | 617 870 000 | 535 820 625 | |
| Czechy | 2 022 941 000 | 1 754 306 749 | |
| Dania | 3 211 846 000 | 2 785 332 401 | |
| Niemcy | 36 264 852 000 | 31 449 100 394 | |
| Estonia | 280 944 000 | 243 636 347 | |
| Irlandia | 2 666 688 000 | 2 312 568 065 | |
| Grecja | 1 819 032 000 | 1 577475 623 | |
| Hiszpania | 12 257 502 000 | 10 629 780 344 | |
| Francja | 25 060 938 000 | 21 732 997 976 | |
| Chorwacja | 519 832 000 | 450 801 475 | |
| Włochy | 17 641 425 000 | 15 298 751 141 | |
| Cypr | 210 748 000 | 182 761 948 | |
| Łotwa | 311 137 000 | (1)0,8672061 | 269 819 900 |
| Litwa | 485 620 000 | 421 132 620 | |
| Luksemburg | 459 919 000 | 398 844 556 | |
| Węgry | 1 353 414 000 | 1 173 688 859 | |
| Malta | 124 136 000 | 107651 495 | |
| Niderlandy | 8 010 440 000 | 6 946 702 327 | |
| Austria | 4 029 570 000 | 3494 467 632 | |
| Polska | 4 961 645 000 | 4 302 768 745 | |
| Portugalia | 2 094 027 000 | 1 815 952 960 | |
| Rumunia | 2 218 111 000 | 1 923 559 361 | |
| Słowenia | 483 776 000 | 419 533 492 | |
| Słowacja | 952 528 000 | 826 038 080 | |
| Finlandia | 2 408 894 000 | 2089007 539 | |
| Szwecja | 4 745 718 000 | 4115515536 | |
| Ogółem | 140 077 584 000 | 121 476 133 480 | |
| (1) Obliczenie stawki: (121 476 133 480) / (140 077 584 000) = 0,867206086878255. | |||
TABELA 4
Zestawienie dotyczące finansowania(1) budżetu ogólnego według rodzaju zasobów własnych i według państw członkowskich
| Państwo członkowskie | Tradycyjne zasoby własne (TZW) | Zasoby własne oparte na VAT oraz DNB | Zasoby własne ogółem (2) | ||||||
| Opłaty w sektorze cukru netto (80 %) | Należności celne netto (80 %) | Tradycyjne zasoby własne ogółem (80 %) | p.m. koszty poboru (20 % TZW brutto) | Zasoby własne oparte na VAT | Zasoby własne oparte na DNB | Składki państw członkowskich ogółem | Udział w składkach państw członkowskich (%) | ||
| (1) | (2) | (3) = (1) + (2) | (4) | (5) | (6) | (7) = (5) + (6) | (8) | (9) = (3) + (7) | |
| Belgia | p.m. | 2 077 800 000 | 2 077 800 000 | 519 450 000 | 608 620 200 | 4 218 117 290 | 4 826 737 490 | 3,46 | 6 904 537 490 |
| Bułgaria | p.m. | 82 400 000 | 82 400 000 | 20 600 000 | 87 345 000 | 535 820 625 | 623 165 625 | 0,45 | 705 565 625 |
| Czechy | p.m. | 265 200 000 | 265 200 000 | 66 300 000 | 273 401 100 | 1 754 306 749 | 2 027 707 849 | 1,45 | 2 292 907 849 |
| Dania | p.m. | 338 600 000 | 338 600 000 | 84 650 000 | 362 573 100 | 2 785 332 401 | 3 147 905 501 | 2,26 | 3 486 505 501 |
| Niemcy | p.m. | 3 940 700 000 | 3 940 700 000 | 985 175 000 | 4 434 159 600 | 31 449 100 394 | 35 883 259 994 | 25,73 | 39 823 959 994 |
| Estonia | p.m. | 39 700 000 | 39 700 000 | 9 925 000 | 40 446 300 | 243 636 347 | 284 082 647 | 0,20 | 323 782 647 |
| Irlandia | p.m. | 252 900 000 | 252 900 000 | 63 225 000 | 285 432 300 | 2 312 568 065 | 2 598 000 365 | 1,86 | 2 850 900 365 |
| Grecja | p.m. | 243 000 000 | 243 000 000 | 60 750 000 | 226 431 900 | 1 577 475 623 | 1 803 907 523 | 1,29 | 2 046 907 523 |
| Hiszpania | p.m. | 1 306 000 000 | 1 306 000 000 | 326 500 000 | 1 709 546 400 | 10 629 780 344 | 12 339 326 744 | 8,85 | 13 645 326 744 |
| Francja | p.m. | 1 698 600 000 | 1 698 600 000 | 424 650 000 | 3 384 884 700 | 21 732 997 976 | 25 117 882 676 | 18,01 | 26 816 482 676 |
| Chorwacja | p.m. | 38 400 000 | 38 400 000 | 9 600 000 | 77974800 | 450 801 475 | 528 776 275 | 0,38 | 567 176 275 |
| Włochy | p.m. | 1 708 400 000 | 1 708 400 000 | 427 100 000 | 2 102 007 300 | 15 298 751 141 | 17 400 758 441 | 12,48 | 19 109 158 441 |
| Cypr | p.m. | 25 800 000 | 25 800 000 | 6 450 000 | 31 612 200 | 182 761 948 | 214 374 148 | 0,15 | 240 174 148 |
| Łotwa | p.m. | 40 000 000 | 40 000 000 | 10 000 000 | 39 327 600 | 269 819 900 | 309 147 500 | 0,22 | 349 147 500 |
| Litwa | p.m. | 100 500 000 | 100 500 000 | 25 125 000 | 59 602 800 | 421 132 620 | 480 735 420 | 0,34 | 581 235 420 |
| Luksemburg | p.m. | 19 300 000 | 19 300 000 | 4 825 000 | 68 987 850 | 398 844 556 | 467 832 406 | 0,34 | 487132406 |
| Węgry | p.m. | 183 100 000 | 183 100 000 | 45 775 000 | 170 938 800 | 1 173 688 859 | 1 344 627 659 | 0,96 | 1 527 727 659 |
| Malta | p.m. | 16 100 000 | 16 100 000 | 4 025 000 | 18 620 400 | 107 651 495 | 126 271 895 | 0,09 | 142 371 895 |
| Niderlandy | p.m. | 2 614 300 000 | 2 614 300 000 | 653 575 000 | 1 001 400 600 | 6 946 702 327 | 7 948 102 927 | 5,70 | 10 562 402 927 |
| Austria | p.m. | 201 100 000 | 201 100 000 | 50 275 000 | 550 181 400 | 3 494 467 632 | 4 044 649 032 | 2,90 | 4 245 749 032 |
| Polska | p.m. | 780 600 000 | 780 600 000 | 195 150 000 | 744 246 750 | 4 302 768 745 | 5 047 015 495 | 3,62 | 5827615495 |
| Portugalia | p.m. | 197 800 000 | 197 800 000 | 49 450 000 | 314 104 050 | 1 815 952 960 | 2 130 057 010 | 1,53 | 2 327 857 010 |
| Rumunia | p.m. | 174 500 000 | 174 500 000 | 43 625 000 | 260 728 200 | 1 923 559 361 | 2 184 287 561 | 1,57 | 2 358 787 561 |
| Słowenia | p.m. | 83 800 000 | 83 800 000 | 20 950 000 | 70111 500 | 419 533492 | 489 644 992 | 0,35 | 573 444 992 |
| Słowacja | p.m. | 82 700 000 | 82 700 000 | 20 675 000 | 110 249 700 | 826 038 080 | 936 287 780 | 0,67 | 1 018 987 780 |
| Finlandia | p.m. | 147 600 000 | 147 600 000 | 36 900 000 | 319 248 600 | 2 089 007 539 | 2 408 256 139 | 1,73 | 2 555 856 139 |
| Szwecja | p.m. | 448 800 000 | 448 800 000 | 112 200 000 | 615 308 100 | 4 115 515 536 | 4 730 823 636 | 3,39 | 5 179 623 636 |
| Zjednoczone Królestwo | p.m. | 498 000 000 | 498 000 000 | 124 500 000 | - | - | - | - | 498 000 000 |
| Ogółem | p.m. | 17 605 700 000 | 17 605 700 000 | 4 401 425 000 | 17 967 491 250 | 121 476 133 480 | 139 443 624 730 | 100,00 | 157 049 324 730 |
|
(1) p.m. (zasoby własne + inne dochody = łączne dochody); (157 049 324 730 + 10 961 658 124 = 168 010 982 854 = 168 010 982 854). (2) Zasoby własne ogółem jako odsetek DNB: (157 049 324 730) / (14 007 758 400 000) = 1,12 %; pułap zasobów własnych jako odsetek DNB: 1,20 %. | |||||||||
B. OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE
| Tytuł | Dział | Budżet 2021 | Budżet korygujący nr 3/2021 | Nowa kwota |
| 1 | ZASOBY WŁASNE | 155 351 391 730 | 1 697 933 000 | 157 049 324 730 |
| 2 | NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA | 1 768 617 610 | 1 768 617 610 | |
| 3 | DOCHODY ADMINISTRACYJNE | 1 725 783 332 | 1 725 783 332 | |
| 4 | DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY | 119 376 456 | 119 376 456 | |
| 5 | GWARANCJE BUDŻETOWE, OPERACJE ZACIĄGANIA I UDZIELANIA POŻYCZEK | p.m. | p.m. | |
| 6 | DOCHODY, WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z POLITYKAMI UNII | 7 347 880 726 | 7 347 880 726 | |
| OGÓŁEM | 166 313 049 854 | 1 697 933 000 | 168 010 982 854 |
TYTUŁ 1
ZASOBY WŁASNE
| Tytuł Rozdział | Dział | Budżet 2021 | Budżet korygujący nr 3/2021 | Nowa kwota |
| 1 1 | Opłaty określone w ramach wspólnej organizacji rynku cukru (art. 2 ust. 1 lit. a) decyzji 2014/335/UE, Euratom) | p.m. | p.m. | |
| 1 2 | Cła i inne opłaty | 17 605 700 000 | 17 605 700 000 | |
| 1 3 | Zasoby własne z tytułu podatku VAT | 17 967 491 250 | 17 967 491 250 | |
| 1 4 | ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO | 119 778 200 480 | 1 697 933 000 | 121 476 133 480 |
| 1 5 | Korekta nierównowagi budżetowej | - | - | |
| 1 6 | Obniżka brutto składek rocznych opartych na DNB przyznana niektórym państwom członkowskim | - | - | |
| Tytuł 1 - Ogółem | 155 351 391 730 | 1 697 933 000 | 157 049 324 730 |
TYTUŁ 1
ZASOBY WŁASNE
ROZDZIAŁ 1 4 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO
| Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja | Dział | Budżet 2021 | Budżet korygujący nr 3/2021 | Nowa kwota |
|
1 4 1 4 0 |
ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji 2014/335/UE, Euratom ROZDZIAŁ 1 4 - OGÓŁEM |
119 778 200 480 | 1 697 933 000 | 121 476 133 480 |
| 119 778 200 480 | 1 697 933 000 | 121 476 133 480 |
1 4 0 Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji 2014/335/UE, Euratom
| Budżet 2021 | Budżet korygujący nr 3/2021 | Nowa kwota |
| 119 778 200 480 | 1 697 933 000 | 121 476 133 480 |
Uwagi
Zasoby oparte na DNB stanowią zasoby"dodatkowe", zapewniające dochody niezbędne do pokrycia wydatków przekraczających kwotę uzyskaną z tradycyjnych zasobów własnych, płatności opartych na VAT oraz innych dochodów w danym roku. W konsekwencji dzięki zasobom opartym na DNB budżet jest zawsze zbilansowany ex ante.
Stawka poboru tych zasobów określona jest na podstawie dodatkowych dochodów potrzebnych do sfinansowania wydatków budżetowych niepokrytych z innych zasobów (zasoby oparte na VAT, tradycyjne zasoby własne i inne dochody). W ten sposób stawkę poboru stosuje się do DNB każdego z państw członkowskich.
Stawka mająca zastosowanie do DNB państw członkowskich w roku budżetowym 2021 wynosi 0,8672 %.
Podstawa prawna
Decyzja Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105), w szczególności jej art. 2 ust. 1 lit. c).
ROZDZIAŁ 1 4 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO (ciągdalszy)
1 4 0 (ciągdalszy)
| Państwo członkowskie | Budżet 2021 | Budżet korygujący nr 3/2021 | Nowa kwota |
| Belgia | 4 159 158 544 | 58 958 746 | 4 218 117 290 |
| Bułgaria | 528 331 191 | 7489434 | 535 820 625 |
| Czechy | 1 729 785 921 | 24 520 828 | 1 754 306 749 |
| Dania | 2 746 400 410 | 38 931 991 | 2 785 332 401 |
| Niemcy | 31 009 520 501 | 439 579 893 | 31 449 100 394 |
| Estonia | 240 230 919 | 3 405 428 | 243 636 347 |
| Irlandia | 2280 244 139 | 32 323 926 | 2 312 568 065 |
| Grecja | 1 555 426 453 | 22 049 170 | 1 577475 623 |
| Hiszpania | 10 481 202 559 | 148 577 785 | 10 629 780 344 |
| Francja | 21 429 224 936 | 303 773 040 | 21 732 997 976 |
| Chorwacja | 444 500 396 | 6 301 079 | 450 801 475 |
| Włochy | 15 084 912 804 | 213 838 337 | 15 298 751 141 |
| Cypr | 180 207 393 | 2 554 555 | 182 761 948 |
| Łotwa | 266 048 492 | 3 771 408 | 269 819 900 |
| Litwa | 415 246 238 | 5 886 382 | 421 132 620 |
| Luksemburg | 393 269 705 | 5 574 851 | 398 844 556 |
| Węgry | 1 157 283 620 | 16 405 239 | 1 173 688 859 |
| Malta | 106 146 796 | 1 504 699 | 107 651 495 |
| Niderlandy | 6 849 604 775 | 97 097 552 | 6 946 702 327 |
| Austria | 3 445 623 700 | 48 843 932 | 3 494 467 632 |
| Polska | 4 242 626 783 | 60 141 962 | 4 302 768 745 |
| Portugalia | 1 790 570 473 | 25 382 487 | 1 815 952 960 |
| Rumunia | 1 896 672 804 | 26 886 557 | 1 923 559 361 |
| Słowenia | 413 669 461 | 5 864 031 | 419 533 492 |
| Słowacja | 814 492 130 | 11 545 950 | 826 038 080 |
| Finlandia | 2 059 808 431 | 29 199 108 | 2089007539 |
| Szwecja | 4 057 990 906 | 57 524 630 | 4 115 515 536 |
| Artykuł 1 4 0 - Ogółem | 119 778 200 480 | 1 697 933 000 | 121 476 133 480 |
WYDATKI 6
TYTUŁ 30
REZERWY
TYTUŁ 30 - REZERWY
TYTUŁ 30
REZERWY
| Tytuł Rozdział | Dział | Budżet 2021 | Budżet korygujący nr 3/2021 | Nowa kwota | |||
| Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | ||
| 30 01 | REZERWY NA WYDATKI ADMINISTRACYJNE | p.m. | p.m. | 1 697 933 000 | 1 697 933 000 | p.m. | p.m. |
| 30 02 | REZERWY NA WYDATKI OPERACYJNE | 74 600 000 | 71 600 000 | 74 600 000 | 71 600000 | ||
| 30 03 | REZERWA UJEMNA | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | ||
| 30 04 | MECHANIZMY SOLIDAR- | ||||||
| NOŚCIOWE (INSTRUMENTY SZCZEGÓLNE) | 1 420 835 000 | 1 223 450 000 | 3 118 768 000 | 2 921 383 000 | |||
| Tytuł 30 - Ogółem | 1 495 435 000 | 1 295 050 000 | 1 697 933 000 | 1 697 933 000 | 3 193 368 000 | 2 992 983 000 | |
TYTUŁ 30 - REZERWY
TYTUŁ 30
REZERWY
ROZDZIAŁ 30 04 - MECHANIZMY SOLIDARNOŚCIOWE (INSTRUMENTY SZCZEGÓLNE)
| Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja | Dział | RF | Budżet 2021 | Budżet korygujący nr 3/2021 | Nowa kwota | |||
| Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | |||
| 30 04 | MECHANIZMY SOLIDARNOŚCIOWE (INSTRUMENTY SZCZEGÓLNE) | 1 697 933 000 | 1 697 933 000 | |||||
| 30 04 01 | Rezerwa na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej (SEAR) | S | 1 223 450 000 | 1 223 450 000 | 1 223 450 000 | 1 223 450 000 | ||
| 30 04 02 | Rezerwa na Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG) | S | 197 385 000 | p.m. | 197 385 000 | p.m. | ||
| 30 04 03 | Pobrexitowa rezerwa dostosowawcza | 1 697 933 000 | 1 697 933 000 | |||||
| Rozdział 30 04 - Ogółem | 1 420 835 000 | 1 223 450 000 | 1 697 933 000 | 1 697 933 000 | 3 118 768 000 | 2 921 383 000 | ||
30 04 03 Pobrexitowa rezerwa dostosowawcza
Daneliczbowe (Środki zróżnicowane)
| Budżet 2021 | Budżet korygujący nr 3/2021 | Nowa kwota | |||
| Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności | Zobowiązania | Płatności |
| 1 697 933 000 | 1 697 933 000 | 1 697 933 000 | 1 697 933 000 | ||
Uwagi
Nowy artykuł
W tej rezerwie znajdują się środki na sfinansowanie pobrexitowej rezerwy dostosowawczej, która może zostać wykorzystana w celu przeciwdziałania nieprzewidzianym i negatywnym konsekwencjom wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii w najbardziej dotkniętych państwach członkowskich i sektorach.
Akty referencyjne
Konkluzje Rady Europejskiej z dnia 21 lipca 2020 r. (EUCO 10/20), w szczególności pkt A26 i 134.
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego pobrexitową rezerwę dostosowawczą, przedłożony przez Komisję w dniu 25 grudnia 2020 r. (COM(2020) 854 final).
Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.425.1 |
| Rodzaj: | Dokument budżetowy |
| Tytuł: | Ostateczne przyjęcie (UE, Euratom) 2021/2038 budżetu korygującego nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 |
| Data aktu: | 26/11/2021 |
| Data ogłoszenia: | 26/11/2021 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2021 |