uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 3,
(1) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 ustanowiono unijny wykaz dodatków do żywności dopuszczonych do stosowania w żywności oraz warunki ich stosowania.
(2) Wykaz ten może być aktualizowany z inicjatywy Komisji lub na wniosek zgodnie z jednolitą procedurą, o której mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 2 .
(3) W dniu 18 grudnia 2018 r. złożono wniosek o zezwolenie na stosowanie polioli jako substancji słodzących w: twardych wyrobach cukierniczych o obniżonej wartości energetycznej (cukierkach i lizakach), miękkich wyrobach cukierniczych (cukierkach do żucia, gumach owocowych i piankowych produktach cukrowniczych/piankach żelowych), lukrecji, nugacie i marcepanie; silnie aromatyzowanych pastylkach odświeżających gardło oraz pastylkach i drażetkach odświeżających oddech. Następnie wniosek ten udostępniono państwom członkowskim na podstawie art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008.
(4) Poliole są niskokalorycznymi substancjami słodzącymi i mogą być stosowane w celu częściowego lub całkowitego zastąpienia kalorycznych cukrów w niektórych wyrobach cukierniczych. W ten sposób zmniejsza się ich wartość kaloryczną i oferuje się konsumentom produkty o obniżonej wartości energetycznej zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1333/2008. Łączne stosowanie polioli i cukrów w wyrobach cukierniczych o obniżonej wartości energetycznej pozwala zapewnić słodki smak produktów oraz ich pożądane funkcje i właściwości organoleptyczne, których nie można osiągnąć przy użyciu innych składników lub samych polioli.
(5) Ograniczone stosowanie polioli jako substancji słodzących jest uznawane za dopuszczalne w żywności, pod warunkiem że uwzględnia się ich działanie przeczyszczające 3 . Rozporządzenie (WE) nr 1333/2008 zasadniczo nie zezwala na stosowanie polioli w napojach ze względu na możliwość działania przeczyszczającego. Jednakże w przypadku stosowania w żywności stałej, takiej jak wyroby cukiernicze objęte wnioskiem, poliole prawdopodobnie nie mają niepożądanych efektów przeczyszczających przy spożyciu poniżej 20 g dziennie ze wszystkich źródeł 4 . Rozporządzenie (WE) nr 1333/2008 zezwala już zatem na ich stosowanie na poziomie quantum satis w kategorii żywności 05.2 "Pozostałe wyroby cukiernicze, w tym pastylki i drażetki odświeżające oddech" m.in. w celu całkowitego zastąpienia cukrów w produktach bez dodatku cukrów. Proponowane rozszerzenie stosowania dotyczy jedynie częściowego zastąpienia cukrów w tych samych rodzajach produktów, w związku z czym poliole byłyby stosowane na poziomie niepowiązanym z niepożądanymi efektami przeczyszczającymi.
(6) Na podstawie art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008 Komisja powinna zasięgnąć opinii Urzędu w celu uaktualnienia unijnego wykazu dodatków do żywności określonego w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, z wyjątkiem przypadków gdy taka aktualizacja nie ma wpływu na zdrowie człowieka. Zezwolenie na stosowanie polioli jako substancji słodzących w wyrobach cukierniczych o obniżonej wartości energetycznej, przy ich już dopuszczonym stosowaniu w wyrobach cukierniczych bez dodatku cukru, stanowi aktualizację tego
wykazu, która nie ma wpływu na zdrowie człowieka. W związku z tym zasięgnięcie opinii Urzędu nie jest konieczne. Aby zapewnić konsumentom odpowiednie informacje, etykiety żywności zawierającej więcej niż 10 % dodanych polioli dopuszczonych na podstawie załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 muszą zawierać obowiązkowy komunikat: "spożycie w nadmiernych ilościach może mieć efekt przeczyszczający" zgodnie z załącznikiem III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 5 .
(7) W związku z powyższym należy zezwolić na stosowanie polioli jako substancji słodzących w niektórych produktach o obniżonej wartości energetycznej, o których mowa w motywie 3 zdanie pierwsze, należących do podkatego- rii żywności 05.2 "Pozostałe wyroby cukiernicze, w tym pastylki i drażetki odświeżające oddech" na poziomie quantum satis.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.256.53 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2021/1175 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 w odniesieniu do stosowania polioli w niektórych wyrobach cukierniczych o obniżonej wartości energetycznej |
| Data aktu: | 16/07/2021 |
| Data ogłoszenia: | 19/07/2021 |
| Data wejścia w życie: | 08/08/2021 |