uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 122 ust. 1 i 2, art. 160 ust. 1 i 2, art. 162 ust. 3 i 4, art. 163 ust. 5, art. 164 ust. 2, art. 165 ust. 3 i art. 279 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące zapobiegania chorobom zwierząt przenoszącym się lub przenoszonym na zwierzęta lub na ludzi oraz przepisy dotyczące zwalczania takich chorób, w tym przepisy odnoszące się do rejestracji i zatwierdzania zakładów zajmujących się materiałem biologicznym oraz do wymagań w zakresie identyfikowalności i zdrowia zwierząt dotyczących przemieszczania w obrębie terytorium Unii przesyłek zawierających materiał biologiczny. W rozporządzeniu (UE) 2016/429 uprawniono również Komisję do przyjęcia przepisów mających na celu uzupełnienie niektórych innych niż istotne elementów tego rozporządzenia w drodze aktów delegowanych.
(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/686 2 ustanowiono przepisy uzupełniające dotyczące zatwierdzania zakładów zajmujących się materiałem biologicznym, prowadzenia dokumentacji i identyfikowalności materiału biologicznego, a także wymogi w zakresie zdrowia zwierząt i certyfikacji dotyczące przemieszczania w obrębie terytorium Unii materiału biologicznego niektórych utrzymywanych zwierząt lądowych.
(3) Przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu są wymagane w celu uzupełnienia przepisów ustanowionych w części IV tytuł I rozdziały 1, 2 i 5 rozporządzenia (UE) 2016/429 w odniesieniu do zatwierdzania zakładów zajmujących się materiałem biologicznym, rejestrów zakładów zajmujących się materiałem biologicznym, które to rejestry mają być prowadzone przez właściwe organy, obowiązków w zakresie prowadzenia dokumentacji przez podmioty, wymagań w zakresie identyfikowalności i zdrowia zwierząt, a także wymagań w zakresie certyfikacji zdrowia zwierząt i powiadamiania dotyczących przemieszczania w obrębie terytorium Unii przesyłek zawierających materiał biologiczny niektórych utrzymywanych zwierząt lądowych, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się przenośnych chorób zwierząt w Unii za pośrednictwem tych produktów.
(4) Przepisy te są w dużym stopniu powiązane i wiele z nich ma być z założenia stosowanych wspólnie. Mając na względzie prostotę i przejrzystość, a także aby ułatwić stosowanie przepisów i uniknąć ich powielania, należy je ustanowić w jednym akcie prawnym, a nie w szeregu odrębnych aktów prawnych zawierających liczne krzyżowe odniesienia, z czym wiąże się ryzyko powielania.
(5) W art. 11 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 ustanowiono wymagania w zakresie identyfikowalności materiału biologicznego psów i kotów, zwierząt lądowych innych niż bydło, świnie, owce, kozy i koniowate utrzymywane w zakładach odizolowanych oraz zwierząt z rodzin wielbłądowatych i jeleniowatych. Zakład, w którym pozyskuje się, produkuje, przetwarza lub przechowuje materiał biologiczny, powinien być zarejestrowany lub zatwierdzony przez właściwy organ, a także powinien otrzymać numer zatwierdzenia lub numer rejestracyjny. Numer rejestracyjny lub numer zatwierdzenia stanowi część oznakowania umieszczonego na słomkach lub innych naczyniach, w których umieszcza się materiał biologiczny. Należy zmienić art. 11 ust. 1 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686, aby zapewnić jasność tego wymogu.
(6) W art. 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 ustanowiono odstępstwo dotyczące przemieszczania do innych państw członkowskich nasienia owiec i kóz z zakładów, w których zwierzęta te są utrzymywane. Niezależnie od tego, czy miejscem pozyskania nasienia jest centrum pozyskiwania nasienia czy zakład, zwierząt dawców nie należy wykorzystywać do krycia naturalnego w okresie co najmniej 30 dni przed datą pierwszego pozyskania i w okresie pozyskiwania nasienia przeznaczonego do przemieszczenia do innego państwa członkowskiego. Wymóg taki należy zawrzeć w art. 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686.
(7) W art. 30 i 39 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 przewidziano dziesięciodniowy okres ważności świadectwa zdrowia zwierząt wydanego dla przesyłki zawierającej materiał biologiczny, która ma zostać przemieszczona między państwami członkowskimi. Jako że materiał biologiczny nie stanowi łatwo psującego się towaru, nie należy ograniczać okresu ważności tych świadectw zdrowia zwierząt.
(8) W art. 35, 43 i 48 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 ustanowiono przepisy dotyczące nadzwyczajnych procedur powiadamiania o przemieszczaniu przesyłek zawierających materiał biologiczny między państwami członkowskimi w przypadku zakłóceń w działaniu systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC). W art. 99 i 107 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/688 3 ustanowiono przepisy dotyczące tej samej kwestii w odniesieniu do przemieszczania między państwami członkowskimi przesyłek niektórych zwierząt lądowych. Brzmienie odnośnych przepisów jest jednak odmienne w obu rozporządzeniach delegowanych. Aby zapewnić spójność i jasność procedur, należy zmienić art. 35, 43 i 48 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 poprzez dostosowanie ich brzmienia do brzmienia art. 99 i 107 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688.
(9) W części IV rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 ustanowiono pewne środki przejściowe dotyczące dyrektyw Rady 88/407/EWG 4 , 89/556/EWG 5 , 90/429/EWG 6 i 92/65/EWG 7 w odniesieniu do zatwierdzania centrów pozyskiwania nasienia, centrów przechowywania nasienia, zespołów pozyskiwania zarodków i zespołów produkcji zarodków oraz w odniesieniu do oznakowania słomek i innych naczyń, w których umieszcza się, przechowuje i transportuje nasienie, oocyty i zarodki. Aby jednak zapewnić ciągłość przemieszczania między państwami członkowskimi materiału biologicznego spełniającego wymogi określone w tych dyrektywach i pozyskanego albo wyprodukowanego, przetwarzanego i przechowywanego przed dniem 21 kwietnia 2021 r., w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić pewne dodatkowe przepisy przejściowe dotyczące tego przemieszczania i stosowania świadectw zdrowia zwierząt wydanych przed dniem 21 kwietnia 2021 r.
(10) W części 1 załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 ustanowiono dodatkowe wymagania w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do zwierząt z gatunków bydła będących dawcami. Zgodnie z częścią 1 rozdział I pkt 1 lit. b) ppkt (i) oraz pkt 2 lit. a) tego załącznika zwierzęta z gatunków bydła będące dawcami nasienia należy poddać śródskórnej próbie tuberkulinowej w kierunku zakażenia kompleksem Mycobacterium tuberculosis (M. bovis, M. caprae i M. tuberculosis). W części 2 pkt 2 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 wymieniono jednak również test wydzielania interferonu gamma jako inną metodę diagnozowania zakażenia kompleksem Mycobacterium tuberculosis (M. bovis, M. caprae i M. tuberculosis). Należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/686, aby umożliwić stosowanie obu metod diagnostycznych.
(11) W pkt 1 i 2 załącznika IV do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 określono informacje, które należy zawrzeć w świadectwie zdrowia zwierząt dotyczącym materiału biologicznego. W tych informacjach nieumyślnie pominięto datę wysłania przesyłki i w związku z tym należy ją dodać we wspomnianych przepisach. Ponadto w pkt 1 lit. f) ppkt (i) załącznika IV do wspomnianego rozporządzenia delegowanego wymaga się, aby w świadectwie zdrowia zwierząt dotyczącym materiału biologicznego bydła, świń, owiec, kóz i koniowatych określano rasę zwierzęcia dawcy. Taka informacja jest zbędna z punktu widzenia zdrowia zwierząt i w związku z tym należy ją usunąć z wymaganych informacji, które należy zawrzeć w świadectwie zdrowia zwierząt dotyczącym materiału biologicznego bydła, świń, owiec, kóz i koniowatych.
(12) Po opublikowaniu rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/686 w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wykryto pewne błędy pisarskie i niezamierzone pominięcia. W interesie pewności i jasności prawa te błędy i pominięcia należy skorygować.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/686.
(14) Ze względu na to, że rozporządzenie delegowane (UE) 2020/686 stosuje się od dnia 21 kwietnia 2021 r., niniejsze rozporządzenie powinno również stosować się od tej daty,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.194.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/880 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/686 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do wymagań w zakresie identyfikowalności, zdrowia zwierząt oraz certyfikacji na potrzeby przemieszczania w obrębie terytorium Unii materiału biologicznego niektórych utrzymywanych zwierząt lądowych |
| Data aktu: | 05/03/2021 |
| Data ogłoszenia: | 02/06/2021 |
| Data wejścia w życie: | 21/04/2021, 22/06/2021 |