(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 14 kwietnia 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1 akapit pierwszy lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Mały chrząszcz ulowy (Aethina tumida) jest owadem pochodzącym z Afryki Subsaharyjskiej, który rozprzestrzenił się na całym świecie w ostatnich dziesięcioleciach i jest zdolny do szybkiego rozmnażania się, w szczególności w obecności czerwia pszczelego, pyłku i miodu w plastrach miodu. Dorosłe osobniki są w stanie przelecieć do kilku kilometrów, aby zaatakować kolejne miejsca. Zarażenie małym chrząszczem ulowym jest wymienione w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2016/429 zmienionego rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2018/1629 2 oraz w załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1882 3 .
(2) Mały chrząszcz ulowy jest zasadniczo nieobecny w Unii, ale od września 2014 r. we Włoszech odnotowano zarażenia w regionie Kalabrii i w regionie Sycylii. Decyzją wykonawczą Komisji 2014/909/UE 4 ustanowiono niektóre środki ochrony zdrowia zwierząt w odniesieniu do potwierdzonych zarażeń małym chrząszczem ulowym we Włoszech. Obecnie zarówno region Kalabrii, jak i region Sycylii jest wymieniony w załączniku do tej decyzji wykonawczej jako obszar objęty tymi środkami ochronnymi. Wspomniana decyzja wykonawcza obowiązuje do dnia 21 kwietnia 2021 r.
(3) Właściwy organ centralny Włoch przekazał ostatnio Komisji informacje, z których wynika, że w regionie Kalabrii nadal występuje zarażenie małym chrząszczem ulowym w pasiekach, w ulach zainstalowanych i zarządzanych przez właściwy organ lokalny w celu zbadania sytuacji oraz u dzikich pszczół miodnych. W przypadkach potwierdzonych zarażeń zniszczono dotknięte nimi pasieki lub ule. Właściwy organ lokalny ustanowił we wspomnianym regionie obszar zapowietrzony i zakazał przemieszczania pszczół miodnych i niektórych innych towarów z tego regionu. Właściwy organ lokalny nie był jednak w stanie zwalczyć małego chrząszcza ulowego. Rozprzestrzenienie się małego chrząszcza ulowego poza obszar we Włoszech, na którym występuje ten pasożyt, mogłoby stanowić poważne zagrożenie dla pszczół miodnych i trzmieli na pozostałym terytorium Unii.
(4) Z informacji przekazanych Komisji przez właściwy organ centralny Włoch wynika również, że od września 2014 r. w regionie Sycylii wystąpiły tylko dwa potwierdzone przypadki zarażenia małym chrząszczem ulowym w pasiekach i oba te przypadki zostały zwalczone. W szczególności tenże właściwy organ ustalił, że drugie zarażenie, w czerwcu 2019 r., było wynikiem nielegalnego przemieszczania przez pszczelarza skradzionych uli z regionu Kalabrii oraz że to zarażenie zostało szybko wykryte, zbadane i zwalczone przez właściwy organ lokalny. Oficjalne dane zgromadzone przez właściwy organ centralny od właściwych organów lokalnych po wdrożeniu odpowiednich i reprezentatywnych urzędowych środków nadzoru, w tym stosowania przez kilka lat uli objętych nadzorem, potwierdzają, że od września 2014 r. - z wyjątkiem zarażenia z czerwca 2019 r. - w regionie Sycylii nie występuje mały chrząszcz ulowy. W związku z tym w lutym 2020 r. właściwy organ lokalny zniósł obszar zapowietrzony ustanowiony w tym regionie w następstwie potwierdzonego przypadku z czerwca 2019 r.
(5) Aby zapobiec niepotrzebnym zakłóceniom w handlu wewnątrz Unii oraz uniknąć wprowadzenia przez państwa trzecie nieuzasadnionych barier w handlu, a także aby zapobiec rozprzestrzenianiu się małego chrząszcza ulowego do innych części Unii, należy ustanowić ograniczenia w przepływie niektórych towarów, które mogą powodować rozprzestrzenianie małego chrząszcza ulowego. Ograniczenia te powinny być podobne do ograniczeń ustanowionych przez władze włoskie oraz do ograniczeń ustanowionych obecnie w decyzji wykonawczej 2014/909/UE. Obszary objęte tymi środkami nadzwyczajnymi powinny być ograniczone do regionu Kalabrii.
(6) Środki ustanowione w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie od dnia 21 kwietnia 2021 r., czyli od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2016/429. Ze względu na trudności, jakie w ostatnich latach sprawiało właściwemu organowi zwalczanie małego chrząszcza ulowego w regionie Kalabrii, środki te powinny obowiązywać przez 3 lata.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Stella KYRIAKIDES | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.128.4 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/597 ustanawiająca środki nadzwyczajne w odniesieniu do potwierdzonych przypadków zarażenia małym chrząszczem ulowym we Włoszech |
| Data aktu: | 12/04/2021 |
| Data ogłoszenia: | 14/04/2021 |