(Dz.U.UE L z dnia 31 marca 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1370/2013 z dnia 16 grudnia 2013 r. określające środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/39 2 państwa członkowskie, które chcą uczestniczyć w unijnym programie pomocy na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych ("program dla szkół") muszą przedłożyć Komisji do dnia 31 stycznia każdego roku wniosek o pomoc unijną odnoszącą się do następnego roku szkolnego i, w stosownych przypadkach, zaktualizowany wniosek o pomoc unijną dotyczący trwającego roku szkolnego.
(2) Zgodnie z art. 137 ust. 1 akapit pierwszy Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, programy i działania Unii na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014 - 2020 lub poprzednie perspektywy finansowe mają być realizowane w latach 2019 i 2020 w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa na podstawie mającego zastosowanie prawa Unii.
(3) Aby zapewnić skuteczną realizację programu dla szkół, kwoty pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół rozdzielane pomiędzy uczestniczące państwa członkowskie należy określić na podstawie kwot wskazanych we wnioskach o pomoc unijną złożonych przez te państwa członkowskie oraz z uwzględnieniem przeniesień pomiędzy wstępnymi przydziałami danego państwa członkowskiego, o których mowa w art. 23a ust. 4 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 3 .
(4) Wszystkie państwa członkowskie przedstawiły Komisji wnioski o pomoc unijną na okres od dnia 1 sierpnia 2020 r. do dnia 31 lipca 2021 r., określając wnioskowaną kwotę pomocy na owoce i warzywa dla szkół lub mleko dla szkół, lub dotyczącą obydwu części tego programu. W przypadku Belgii, Francji, Cypru i Szwecji wnioskowane kwoty objęły przeniesienia pomiędzy wstępnymi przydziałami.
(5) Aby maksymalnie wykorzystać potencjał dostępnych funduszy, należy pomoc Unii, o którą nie wnioskowano, ponownie rozdzielić pomiędzy te państwa członkowskie uczestniczące w programie dla szkół, które w swoich wnioskach o pomoc unijną wyraziły gotowość wykorzystania środków w kwocie przekraczającej ich wstępny przydział, jeżeli byłyby dostępne dodatkowe zasoby.
(6) We wnioskach o pomoc unijną na okres od dnia 1 sierpnia 2020 r. do dnia 31 lipca 2021 r. Szwecja i Zjednoczone Królestwo ubiegały się o przyznanie kwoty mniejszej niż wstępny przydział pomocy na owoce i warzywa dla szkół lub na mleko dla szkół. Bułgaria, Czechy, Dania, Niemcy, Estonia, Irlandia, Hiszpania, Chorwacja, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Niderlandy, Austria, Polska, Rumunia, Słowenia, Słowacja i Szwecja wyraziły gotowość wykorzystania środków w kwocie przekraczającej wstępny przydział pomocy na owoce i warzywa dla szkół lub mleko dla szkół.
(7) Na podstawie informacji przekazanych przez państwa członkowskie należy określić ostateczny przydział pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2020 r. do dnia 31 lipca 2021 r.
(8) Decyzją wykonawczą Komisji C(2019) 2249 final 4 ustalono ostateczny przydział pomocy unijnej na owoce i warzywa dla szkół oraz mleko dla szkół dla państw członkowskich uczestniczących w programie dla szkół w okresie od dnia 1 sierpnia 2019 r. do dnia 31 lipca 2020 r. Niektóre państwa członkowskie zaktualizowały wnioski o pomoc unijną w odniesieniu do wyżej określonego roku szkolnego. Niemcy, Hiszpania, Luksemburg, Niderlandy i Austria poinformowały o przeniesieniach pomiędzy ostatecznym przydziałem pomocy na owoce i warzywa dla szkół a ostatecznym przydziałem pomocy na mleko dla szkół. Belgia, Niderlandy i Portugalia wnioskowały o kwotę niższą niż kwota ostatecznego przydziału pomocy na owoce i warzywa dla szkół lub na mleko dla szkół. Czechy, Niemcy, Estonia, Irlandia, Hiszpania, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Austria, Rumunia i Słowacja wyraziły gotowość wykorzystania środków w kwocie przekraczającej wstępny przydział pomocy na owoce i warzywa dla szkół lub mleko dla szkół.
(9) Należy zmienić decyzję wykonawczą Komisji C(2019) 2249 final zgodnie z informacjami przekazanymi przez państwa członkowskie.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Janusz WOJCIECHOWSKI | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.98.34 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/467 ustalająca ostateczny przydział pomocy unijnej państwom członkowskim na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół na okres od dnia 1 sierpnia 2020 r. do dnia 31 lipca 2021 r. oraz zmieniająca decyzję wykonawczą C(2019) 2249 final |
| Data aktu: | 25/03/2020 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2020 |
| Data wejścia w życie: | 31/03/2020 |