uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),
(1) Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE państwa członkowskie zakazują stosowania ołowiu, rtęci, kadmu i sześciowartościowego chromu w materiałach i częściach pojazdów wprowadzonych do obrotu po dniu 1 lipca 2003 r.
(2) W załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE wymieniono materiały i części pojazdów, w stosunku do których nie obowiązuje zakaz określony w art. 4 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy. Zgodnie z załącznikiem II zwolnienia 8e, 8f. b) oraz 8 g podlegają przeglądowi w 2019 r. Zwolnienie 8j także musi zostać poddane ponownej ocenie w związku z najnowszymi informacjami na temat postępu naukowo-technicznego.
(3) Ocena zwolnień 8e oraz 8 g w związku z tymi informacjami prowadzi do wniosku, że obecnie nie ma odpowiednich rozwiązań alternatywnych dla stosowania ołowiu, jeśli chodzi o materiały i części pojazdów objęte tymi zwolnieniami. Należy zatem ustalić datę nowego przeglądu tych zwolnień. Zwolnienie 8 g należy jednak doprecyzować i zawęzić jego zakres. Aby umożliwić przemysłowi motoryzacyjnemu dostosowanie się do tych zmian, należy utrzymać obecny zakres zwolnienia 8 g w przypadku pojazdów homologowanych przed dniem 1 października 2022 r., natomiast do pojazdów homologowanych od tej daty zastosowanie powinien mieć węższy zakres tego zwolnienia.
(4) Ocena zwolnienia 8f. b) prowadzi do wniosku, że nie należy przedłużać zezwolenia na stosowanie ołowiu w zastosowaniach objętych tym zwolnieniem, ponieważ istnieją rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu w tych zastosowaniach.
(5) Z oceny zwolnienia 8j zezwalającego na stosowanie ołowiu w stopach lutowniczych służących do lutowania szkła wielowarstwowego wynika, że w przypadku niektórych zastosowań istnieją rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu w stopach lutowniczych służących do lutowania szkła wielowarstwowego. Nie ma jednak pewności, czy w przypadku określonych rodzajów arkuszy szkła i zastosowań istnieją obecnie odpowiednie rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu. Należy zatem ustanowić nowe, bardziej ograniczone zwolnienie 8k dotyczące tych arkuszy szkła i zastosowań.
(6) Zwolnienie 8j ma zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do pojazdów homologowanych przed dniem 1 stycznia 2020 r. W celu zapewnienia, aby stosowanie ołowiu nadal było zwolnione w odniesieniu do tych arkuszy szkła i zastosowań, w przypadku których nie ma pewności, że obecnie istnieją odpowiednie rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu, konieczne jest, aby nowe zwolnienie 8k miało zastosowanie jak najszybciej. Niniejsza dyrektywa powinna zatem wejść w życie w trybie pilnym.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2000/53/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.67.119 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa delegowana 2020/363 zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji w odniesieniu do niektórych zwolnień dotyczących ołowiu i związków ołowiu w częściach pojazdów |
| Data aktu: | 17/12/2019 |
| Data ogłoszenia: | 05/03/2020 |
| Data wejścia w życie: | 06/03/2020 |