Dyrektywa delegowana 2020/363 zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji w odniesieniu do niektórych zwolnień dotyczących ołowiu i związków ołowiu w częściach pojazdów

DYREKTYWA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2020/363
z dnia 17 grudnia 2019 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji w odniesieniu do niektórych zwolnień dotyczących ołowiu i związków ołowiu w częściach pojazdów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE państwa członkowskie zakazują stosowania ołowiu, rtęci, kadmu i sześciowartościowego chromu w materiałach i częściach pojazdów wprowadzonych do obrotu po dniu 1 lipca 2003 r.

(2) W załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE wymieniono materiały i części pojazdów, w stosunku do których nie obowiązuje zakaz określony w art. 4 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy. Zgodnie z załącznikiem II zwolnienia 8e, 8f. b) oraz 8 g podlegają przeglądowi w 2019 r. Zwolnienie 8j także musi zostać poddane ponownej ocenie w związku z najnowszymi informacjami na temat postępu naukowo-technicznego.

(3) Ocena zwolnień 8e oraz 8 g w związku z tymi informacjami prowadzi do wniosku, że obecnie nie ma odpowiednich rozwiązań alternatywnych dla stosowania ołowiu, jeśli chodzi o materiały i części pojazdów objęte tymi zwolnieniami. Należy zatem ustalić datę nowego przeglądu tych zwolnień. Zwolnienie 8 g należy jednak doprecyzować i zawęzić jego zakres. Aby umożliwić przemysłowi motoryzacyjnemu dostosowanie się do tych zmian, należy utrzymać obecny zakres zwolnienia 8 g w przypadku pojazdów homologowanych przed dniem 1 października 2022 r., natomiast do pojazdów homologowanych od tej daty zastosowanie powinien mieć węższy zakres tego zwolnienia.

(4) Ocena zwolnienia 8f. b) prowadzi do wniosku, że nie należy przedłużać zezwolenia na stosowanie ołowiu w zastosowaniach objętych tym zwolnieniem, ponieważ istnieją rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu w tych zastosowaniach.

(5) Z oceny zwolnienia 8j zezwalającego na stosowanie ołowiu w stopach lutowniczych służących do lutowania szkła wielowarstwowego wynika, że w przypadku niektórych zastosowań istnieją rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu w stopach lutowniczych służących do lutowania szkła wielowarstwowego. Nie ma jednak pewności, czy w przypadku określonych rodzajów arkuszy szkła i zastosowań istnieją obecnie odpowiednie rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu. Należy zatem ustanowić nowe, bardziej ograniczone zwolnienie 8k dotyczące tych arkuszy szkła i zastosowań.

(6) Zwolnienie 8j ma zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do pojazdów homologowanych przed dniem 1 stycznia 2020 r. W celu zapewnienia, aby stosowanie ołowiu nadal było zwolnione w odniesieniu do tych arkuszy szkła i zastosowań, w przypadku których nie ma pewności, że obecnie istnieją odpowiednie rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu, konieczne jest, aby nowe zwolnienie 8k miało zastosowanie jak najszybciej. Niniejsza dyrektywa powinna zatem wejść w życie w trybie pilnym.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2000/53/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1. 
Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do 5 kwietnia 2020 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK 2  

W załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE wprowadza się następujące zmiany:
1)
pozycja 8e otrzymuje brzmienie:
"8e. Ołów w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia (tj. stopach na bazie ołowiu zawierających w masie nie mniej niż 85 % ołowiu) (2) X"
2)
pozycja 8f b) otrzymuje brzmienie:
"8f b). Ołów stosowany w złączach stykowych innych niż powierzchnia styku złączy wiązki przewodów pojazdu Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2024 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X"
3)
pozycja 8g otrzymuje brzmienie:
"8g (i). Ołów w stopach lutowniczych służących do zakończenia trwałego połączenia elektrycznego pomiędzy strukturą półprzewodnikową a nośnikiem w ramach układów scalonych typu flip-chip Pojazdy homologowane przed dniem 1 października 2022 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X
8g (ii). Ołów w stopach lutowniczych służących do zakończenia trwałego połączenia elektrycznego pomiędzy strukturą półprzewodnikową a nośnikiem w ramach układów scalonych typu flip-chip, przy czym to połączenie elektryczne charakteryzuje się jedną z poniższych cech:

(i) procesem technologicznym w wymiarze 90 nm lub

większym, (ii) pojedynczą strukturą półprzewodnikową o wielkości 300 mm2 lub większą wykonaną w dowolnym procesie technologicznym, (iii) zespołami spiętrzonych struktur półprzewodnikowych ze strukturami półprzewodnikowymi o wielkości 300 mm2 lub większej bądź z przekładkami krzemowymi o wielkości 300 mm2 lub większej.

(2) Obowiązuje w odniesieniu do pojazdów homologowanych od dnia 1 października 2022 r. oraz części zamiennych do tych pojazdów. X"
4)
dodaje się pozycję 8k w brzmieniu:
"8k. Lutowanie zastosowań grzewczych do arkuszy szkła wielowarstwowego o grubości ścianki nieprzekraczającej 2,1 mm przy natężeniu prądu cieplnego 0,5 A lub większym na dane spoiwo lutownicze. Zwolnienie to nie obejmuje lutowania do styków osadzonych w pośredniej warstwie polimeru Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2024 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X(4)"
1 Dz.U. L 269 z 21.10.2000, s. 34.
2 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 23 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.336.47).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.67.119

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa delegowana 2020/363 zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji w odniesieniu do niektórych zwolnień dotyczących ołowiu i związków ołowiu w częściach pojazdów
Data aktu: 17/12/2019
Data ogłoszenia: 05/03/2020
Data wejścia w życie: 06/03/2020