Rozporządzenie wykonawcze 2020/239 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 901/2014 w odniesieniu do dostosowania wzorów na potrzeby procedur homologacji typu pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców do wymogów etapów normy środowiskowej Euro 5 i Euro 5+

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/239
z dnia 20 lutego 2020 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 901/2014 w odniesieniu do dostosowania wzorów na potrzeby procedur homologacji typu pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców do wymogów etapów normy środowiskowej Euro 5 i Euro 5+
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 4, art. 29 ust. 4, art. 32 ust. 1 i art. 38 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z wymogami wprowadzonymi rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/129 2  w odniesieniu do stosowania etapu normy środowiskowej Euro 5 dla pojazdów kategorii L, niektóre podkategorie pojazdów będą musiały spełniać dodatkowe wymogi techniczne od określonych dat. Inne podkategorie objęte są wyłączeniem lub będą musiały spełniać określone wymogi w terminie późniejszym niż pierwotnie określono w rozporządzeniu (UE) nr 168/2013.

(2) Administracyjne wzory na potrzeby homologacji typu określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 901/2014 3  należy dostosować w świetle zmian przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2019/129 w celu ułatwienia procesu homologacji typu oraz umożliwienia organom krajowym weryfikacji zgodności z wymogami etapów norm środowiskowych Euro 5 i Euro 5+ mających zastosowanie w danym dniu.

(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 901/2014.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 901/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
dodaje się art. 12a w brzmieniu:

"Artykuł 12a

Przepisy przejściowe

1. Do dnia 30 czerwca 2020 r. organy krajowe w dalszym ciągu udzielają homologacji typu pojazdów zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w jego brzmieniu obowiązującym w dniu 11 marca 2020 r.

2. Do dnia 31 grudnia 2020 r. państwa członkowskie w dalszym ciągu zezwalają na wprowadzanie do obrotu, rejestrację i dopuszczenie pojazdów w oparciu o typ pojazdu homologowany zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w jego brzmieniu obowiązującym w dniu 11 marca 2020 r.";

2)
w załącznikach I, IV, VII i VIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 20 lutego 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

1)
W załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części B wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w pkt 1 dodaje się ppkt 1.4:

"1.4. Uznaje się, że pojazdy i typy pojazdów spełniają wymogi etapu normy środowiskowej Euro 5 lub Euro 5+ zgodnie z poniższą tabelą:

Identyfikacja etapu normy środowiskowej Euro 5 i Euro 5+ dla pojazdów kategorii L

(pod-) kategoria Obowiązkowo od:

1.1.2020 r. dla nowych typów

pojazdów

1.1.2021 r. dla istniejących typów

pojazdów

Etap normy środowiskowej Obowiązkowo od:

1.1.2024 r. dla nowych typów

pojazdów

1.1.2025 r. dla istniejących typów

pojazdów

Etap normy środowiskowej
L1e Układ OBD nie jest wymagany Euro 5 Układ OBD nie jest wymagany Euro 5
badania typu I, IV i V: Euro 5 badania typu I, IV i V: Euro 5
L2e inne niż L2e-U) Układ OBD nie jest wymagany Euro 5 Układ OBD nie jest wymagany Euro 5
badania typu I, IV i V: Euro 5 badania typu I, IV i V: Euro 5
L2e-U Układ OBD nie jest wymagany Euro 5 Układ OBD nie jest wymagany Euro 5+
badanie typu I: Euro 4 badanie typu I: Euro 5
badania typu IV i V: Euro 5 badania typu IV i V: Euro 5
L3e (inne niż motocykle enduro i trialowe), L4e, L5e-A oraz L7e-A układ OBD etapu I, który monitoruje awarie obwodu elektrycznego i elektroniki i uruchamia sygnalizację, jeżeli: Euro 5 układ OBD etapu I, który monitoruje awarie obwodu elektrycznego i elektroniki i uruchamia sygnalizację, jeżeli: Euro 5+
a) przekroczone są wartości progowe emisji OBD z załącznika VI (B1) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013 oraz a) przekroczone są wartości progowe emisji OBD z załącznika VI (B2) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013 oraz
b) dowolny tryb działania znacząco zmniejsza wartość momentu obrotowego silnika. b) dowolny tryb działania znacząco zmniejsza wartość momentu obrotowego silnika.
układ OBD etapu II, który monitoruje awarie oraz pogorszenia się stanu układu kontroli emisji (z wyjątkiem monitorowania katalizatora) i sygnalizuje, jeżeli: układ OBD etapu II, który monitoruje awarie oraz pogorszenia się stanu układu kontroli emisji i sygnalizuje, jeżeli:
przekroczone są wartości progowe emisji OBD z załącznika VI (B1) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013. przekroczone są wartości progowe emisji OBD z załącznika VI (B2) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013.
badania typu I, IV i V: Euro 5 badania typu I, IV i V: Euro 5
Motocykle enduro L3e-AxE oraz Motocykle trialowe L3e-AxT układ OBD etapu I, który monitoruje awarie obwodu elektrycznego i elektroniki i uruchamia sygnalizację, jeżeli: Euro 5 układ OBD etapu I, który monitoruje awarie obwodu elektrycznego i elektroniki i uruchamia sygnalizację, jeżeli: Euro 5+
a) przekroczone są wartości progowe emisji OBD z załącznika VI (B1) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013 oraz a) przekroczone są wartości progowe emisji OBD z załącznika VI (B2) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013 oraz
b) dowolny tryb działania znacząco zmniejsza wartość momentu obrotowego silnika. b) dowolny tryb działania znacząco zmniejsza wartość momentu obrotowego silnika.
badanie typu I: Euro 4 badanie typu I: Euro 5
badania typu IV i V: Euro 5 badania typu IV i V: Euro 5
L5e (inne niż Le5-A) oraz L7e (inne niż L7e-A) oraz układ OBD etapu I, który monitoruje awarie obwodu elektrycznego i elektroniki i uruchamia sygnalizację, jeżeli: Euro 5 układ OBD etapu I, który monitoruje awarie obwodu elektrycznego i elektroniki i uruchamia sygnalizację, jeżeli: Euro 5+
a) przekroczone są wartości progowe emisji OBD z załącznika VI (B1) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013 oraz a) przekroczone są wartości progowe emisji OBD z załącznika VI (B2) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013 oraz
b) dowolny tryb działania znacząco zmniejsza wartość momentu obrotowego silnika. b) dowolny tryb działania znacząco zmniejsza wartość momentu obrotowego silnika.
badania typu I, IV i V: Euro 5 badania typu I, IV i V: Euro 5
L6e inne niż L6e-B Układ OBD nie jest wymagany Euro 5 Układ OBD nie jest wymagany Euro 5
badania typu I, IV i V: Euro 5 badania typu I, IV i V: Euro 5
L6e-B Układ OBD nie jest wymagany Euro 5 Układ OBD nie jest wymagany Euro 5+"
badanie typu I: Euro 4 badanie typu I: Euro 5
badania typu IV i V: Euro 5 badania typu IV i V: Euro 5
(ii)
w pkt 2.8 wprowadza się następujące zmiany:
w sekcji "Dane w dokumencie informacyjnym" pozycja 4.0.1 otrzymuje brzmienie:
"4.0.1. L1e - L7e Etap normy środowiskowej: Euro (3/4/5/5+) (4)";
w sekcji "Dane w dokumencie informacyjnym" po pozycji 7.6.3.4 dodaje się pozycję 7.6.3.5 w brzmieniu:
"7.6.3.5. L3e - L7e(10) Opis trybów awaryjnych, jakich kierowca może doświadczyć w przypadku awarii układu elektronicznego sterowania przepustnicą"
b)
w dodatku 3 w sekcji "Dane w dokumencie informacyjnym" pozycja 4.0.1 otrzymuje brzmienie:
"4.0.1. L1e - L7e Etap normy środowiskowej: Euro (3/4/5/5+) (4)"
c)
w dodatku 6 w sekcji "Dane w dokumencie informacyjnym" pozycja 4.0.1 otrzymuje brzmienie:
"4.0.1. L1e - L7e Etap normy środowiskowej: Euro (3/4/5/5+) (4)"
d)
w dodatku 7 w sekcji "Dane w dokumencie informacyjnym" pozycja 4.0.1 otrzymuje brzmienie:
"4.0.1. L1e - L7e Etap normy środowiskowej: Euro (3/4/5/5+) (4)"
e)
w dodatku 8 w sekcji "Dane w dokumencie informacyjnym" pozycja 4.0.1 otrzymuje brzmienie:
"4.0.1. L1e - L7e Etap normy środowiskowej: Euro (3/4/5/5+) (4)"
2)
w załączniku IV dodatek 1 sekcja 2 pozycja 4.0.1 otrzymuje brzmienie:
"4.0.1. Etap normy środowiskowej: Euro (3/4/5/5+) (1)"
3)
w załączniku VII pkt 5 tabela 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
po wierszu zatytułowanym "Układ: emisje silnika (etap Euro 5)" dodaje się wiersz w brzmieniu:
"Układ: emisje silnika (etap Euro 5+) 134/2014 A3"
b)
wiersze zatytułowane "Układ: środowiskowy pokładowy układ diagnostyczny (OBD etapu I: pkt 1.8.1-1.8.2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 168/2013)" oraz "Układ: środowiskowy pokładowy układ diagnostyczny (OBD etapu II: pkt 1.8.3 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 168/2013)" otrzymują brzmienie:
"Układ: środowiskowy pokładowy układ diagnostyczny (OBD etapu I: pkt 1.8.1-1.8.2 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 168/2013 w brzmieniu obowiązującym na dzień 19.2.2019 r. 134/2014 C1
Układ: środowiskowy pokładowy układ diagnostyczny (OBD etapu II: pkt 1.8.3 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 168/2013 w brzmieniu obowiązującym na dzień 19.2.2019 r. 134/2014 C2"
c)
po wierszu zatytułowanym "Układ: środowiskowy pokładowy układ diagnostyczny (OBD etapu II: pkt 1.8.3 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 168/2013)" dodaje się wiersze w brzmieniu:
"Układ: środowiskowy pokładowy układ diagnostyczny (OBD etapu I: pkt 1.8.3 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 168/2013) 134/2014 C3
Układ: środowiskowy pokładowy układ diagnostyczny (OBD etapu II: pkt 1.8.4 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 168/2013) 134/2014 C5
Układ: środowiskowy pokładowy układ diagnostyczny (OBD etapu II: pkt 1.8.5 załącznika IV do rozporządzenia (UE) nr 168/2013) 134/2014 C6"
4)
w załączniku VIII wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 2.2.1.1.2 otrzymuje brzmienie:

"2.2.1.1.2. Etap normy środowiskowej badanego pojazdu: Euro 3, Euro 4, Euro 5, Euro 5+ (3)(4)";

b)
w pkt 2.2.1.9.3 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"2.2.1.9.3. Wyniki badania środowiskowego (badania typu VIII) (załącznik VI (B1) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013) (3)";

(ii)
w tabeli 5-11 wprowadza się następujące zmiany:
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Tabela 5-11

Wartości progowe emisji OBD (sekcja B1 załącznika VI do rozporządzenia (UE) nr 168/2013) oraz wyniki badań środowiskowych w przypadku nieprawidłowego działania";

skreśla się komórki dotyczące kategorii pojazdów L6e-A;
c)
w pkt 2.2.1.6.3.3.2. w tabeli 5-7 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tekst w drugiej komórce wiersza dotyczącego TRTTV1x(i)(ii) otrzymuje brzmienie:

"x(v) km";

(ii)
dodaje się objaśnienie w brzmieniu:

"(v) x należy zastąpić wartością 100, 2 500, lub 3 500 zgodnie z przepisami określonymi w art. 23 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 168/2013.";

d)
w pkt 2.2.1.9.4 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"2.2.1.9.4. Wyniki badania środowiskowego (badania typu VIII) (załącznik VI (B2) do rozporządzenia (UE) nr 168/2013) (3)";

(ii)
w tabeli 5-12 wprowadza się następujące zmiany:
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Tabela 5-12

Wartości progowe emisji OBD (sekcja B2 załącznika VI do rozporządzenia (UE) nr 168/2013) oraz wyniki badań środowiskowych w przypadku nieprawidłowego działania";

tekst w pierwszej komórce wiersza dotyczącego kategorii pojazdów L3e-L7e otrzymuje brzmienie:

"L3e, L4e, L5e i L7e".

1 Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/129 z dnia 16 stycznia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do zastosowania etapu Euro 5 do homologacji typu pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 30 z 31.1.2019, s. 106).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 901/2014 z dnia 18 lipca 2014 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 249 z 22.8.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.48.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/239 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 901/2014 w odniesieniu do dostosowania wzorów na potrzeby procedur homologacji typu pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców do wymogów etapów normy środowiskowej Euro 5 i Euro 5+
Data aktu: 20/02/2020
Data ogłoszenia: 21/02/2020
Data wejścia w życie: 06/03/2020