uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
po konsultacji z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 2 (zwana dalej "Umową o wystąpieniu") została zawarta przez Unię decyzją Rady (UE) 2020/135 3 i weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r. Okres przejściowy przewidziany w art. 126 Umowy o wystąpieniu (zwany dalej "okresem przejściowym"), podczas którego prawo Unii ma nadal zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (zwanego dalej "Zjednoczonym Królestwem") i w Zjednoczonym Królestwie zgodnie z art. 127 Umowy o wystąpieniu, upływa w dniu 31 grudnia 2020 r.
(2) Głównym celem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 4 jest ustanowienie i utrzymanie wysokiego i jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotniczego w Unii. W tym celu ustanowiono system certyfikatów odnoszących się do różnego rodzaju działalności z zakresu lotnictwa służący osiągnięciu wymaganego poziomu bezpieczeństwa oraz umożliwieniu niezbędnej weryfikacji i wzajemnego akceptowania wydanych certyfikatów.
(3) W dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego wiele zainteresowanych stron może za pomocą różnych środków zneutralizować skutki dla certyfikatów i zatwierdzeń wywołane upływem okresu przejściowego bez umowy między Unią a Zjednoczonym Królestwem określającej nowe relacje w zakresie bezpieczeństwa lotniczego. Środki te obejmują przeniesienie się do organu lotnictwa cywilnego jednego z państw członkowskich i złożenie, przed upływem okresu przejściowego, wniosku o wydanie przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (zwaną dalej "Agencją") certyfikatu, który stanie się skuteczny od następnego dnia po dniu, w którym upływa okres przejściowy.
(4) W przypadku niektórych certyfikatów należy jednak wprowadzić specjalne środki w celu zaradzenia skutkom upływu okresu przejściowego. Dotyczy to w szczególności certyfikatów projektu wydanych przed upływem okresu przejściowego przez Agencję organizacjom projektującym mającym główne miejsce prowadzenia działalności w Zjednoczonym Królestwie lub przez takie organizacje projektujące zatwierdzone przez Agencję. Do tego dnia Agencja wykonywała w imieniu Zjednoczonego Królestwa funkcje i zadania "państwa projektu" zgodnie z Konwencją o międzynarodowym lotnictwie cywilnym i załącznikami do niej, jak przewidziano w art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139. Po upływie okresu przejściowego te funkcje i zadania "państwa projektu" w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa zostaną przejęte przez organ lotnictwa cywilnego Zjednoczonego Królestwa. Aby uwzględnić tę zmianę, Zjednoczone Królestwo przyjęło przepisy uznające certyfikaty projektu wydane przed okresem przejściowym za certyfikaty wydane na mocy przepisów Zjednoczonego Królestwa ze skutkiem od upływu okresu przejściowego.
(5) Konieczne są szczególne środki ze strony Unii w celu zapewnienia, w zakresie, w jakim dotyczy to statków powietrznych zarejestrowanych w Unii, aby projekty, które były objęte takimi certyfikatami projektu, były nadal objęte certyfikatami projektu podlegającymi rozporządzeniu (UE) 2018/1139 po upływie okresu przejściowego. Te szczególne środki powinny umożliwić zainteresowanym operatorom statków powietrznych dalsze korzystanie z przedmiotowych produktów. Konieczne jest zatem określenie, że uznaje się, iż Agencja lub, w stosownych przypadkach, zatwierdzone przez nią organizacje projektujące wydały certyfikaty projektu obejmujące te projekty ze skutkiem od następnego dnia po dniu, w którym upływa okres przejściowy. W rozporządzeniu (UE) 2018/1139 i odpowiednich aktach Komisji przewidziano takie certyfikaty projektu wydawane na podstawie rejestracji danego statku powietrznego w państwie członkowskim, nawet jeżeli państwem projektu jest państwo trzecie.
(6) Należy wyjaśnić, że te certyfikaty projektu podlegają odpowiednim przepisom określonym w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz odpowiednim aktom wykonawczym i delegowanym przyjętym na jego mocy lub na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 5 , w szczególności przepisom mającym zastosowanie do certyfikacji projektu i obowiązkowych informacji dotyczących ciągłej zdatności do lotu.
(7) Z uwagi na pilny charakter sprawy związany z upływem okresu przejściowego uznaje się za stosowne przewidzenie wyjątku od terminu ośmiu tygodni, o którym mowa w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(8) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie utrzymanie wysokiego i jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotniczego w Unii, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast z uwagi na jego zakres i skutki możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.
(9) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym i mieć zastosowanie od następnego dnia po dniu, w którym upływa okres przejściowy, chyba że do tego dnia wejdzie w życie umowa między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem regulująca kwestie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego dotyczące certyfikatów projektu, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu albo rozpocznie się tymczasowe stosowanie tej umowy,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| D. M. SASSOLI | M. ROTH |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.437.97 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2020/2226 w sprawie niektórych aspektów bezpieczeństwa lotniczego w związku z upływem okresu przejściowego przewidzianego w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej |
| Data aktu: | 23/12/2020 |
| Data ogłoszenia: | 28/12/2020 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2021, 29/12/2020 |