(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 17 grudnia 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/56/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu sadzeniakami ziemniaków 1 , w szczególności jej art. 17 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2002/56/WE stanowi, że w zakresie sprzedaży sadzeniaków ziemniaków, na całym lub części terytorium jednego lub większej liczby państw członkowskich, Komisja może zezwolić na zastosowanie bardziej rygorystycznych środków, niż przewidziano w załącznikach I i II do tej dyrektywy, w odniesieniu do szkodników, które nie występują w tych regionach lub które wydają się szczególnie szkodliwe dla upraw w tych regionach.
(2) W związku z tym decyzja Komisji 2004/3/WE 2 upoważnia, w zakresie obrotu sadzeniakami ziemniaków na całym lub części terytorium niektórych państw członkowskich, do wprowadzenia bardziej rygorystycznych środków przeciwko niektórym chorobom niż przewidziane w załączniku I i II do dyrektywy Rady 2002/56/WE W szczególności decyzja 2004/3/WE stanowi, że państwa członkowskie wymienione w kolumnie 1 załącznika I do tej decyzji są upoważnione, w zakresie obrotu sadzeniakami ziemniaków w odnośnych regionach w kolumnie 2 tego załącznika, do wprowadzenia pewnych ograniczeń w obrocie sadzeniakami ziemniaków. W odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa kolumna 2 załącznika I do decyzji 2004/3/WE obecnie obejmuje regiony Cumbria, Northumberland (Anglia), Irlandia Północna i Szkocja do celów tego upoważnienia.
(3) Zgodnie z Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (umowa o wystąpieniu), w szczególności z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu, dyrektywa 2002/56/WE, jak również oparte na niej akty Komisji, mają zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej po zakończeniu okresu przejściowego przewidzianego w umowie o wystąpieniu. Z tego powodu po zakończeniu okresu przejściowego jedynie Irlandia Północna powinna być wymieniona jako region w kolumnie 2 załącznika I do decyzji 2004/3/WE.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do decyzji 2004/3/WE.
(5) Ponieważ okres przejściowy przewidziany w umowie o wystąpieniu kończy się w dniu 31 grudnia 2020 r., niniejszą decyzję należy stosować od dnia 1 stycznia 2021 r.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Stella KYRIAKIDES | |
| Członek Komisji | |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.427.21 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/2113 zmieniająca załącznik I do decyzji Komisji 2004/3/WE upoważniającej, w zakresie obrotu sadzeniakami ziemniaka na całym lub części terytorium niektórych państw członkowskich, do podjęcia bardziej rygorystycznych środków przeciwko niektórym chorobom niż przewidziane w załączniku I i II do dyrektywy Rady 2002/56/WE, w odniesieniu do wpisu dotyczącego Zjednoczonego Królestwa |
| Data aktu: | 16/12/2020 |
| Data ogłoszenia: | 17/12/2020 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2021 |