uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 2 akapit pierwszy,
(1) Zgodnie z art. 3 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2001/95/WE produkt należy uznać za bezpieczny w zakresie zagrożeń i kategorii zagrożeń objętych odnośnymi normami krajowymi, jeżeli spełnia on dobrowolne normy krajowe będące transpozycją norm europejskich, do których Komisja opublikowała odniesienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zgodnie z art. 4 wymienionej dyrektywy.
(2) W dniu 25 marca 2008 r. Komisja przyjęła decyzję 2008/264/WE 2 w sprawie uwzględnienia wymogów bezpieczeństwa w europejskich normach dotyczących papierosów.
(3) Pismem M/425 z dnia 27 czerwca 2008 r. Komisja zwróciła się do CEN z wnioskiem o opracowanie norm europejskich dotyczących wymagań w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do papierosów. Na podstawie tego wniosku CEN przyjął normę EN ISO 12863:2010 "Standardowa metoda pomiaru zdolności zapłonu papierosów" i zmianę tej normy - EN ISO 12863: 2010/A1:2016. Odniesienie do normy i jej zmian zostało opublikowane w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1698 3 . W celu zapewnienia poprawnego i spójnego stosowania normy EN ISO 12863:2010 zmienionej normą EN ISO 12863:2010/A1:2016 oraz wprowadzenia korekt technicznych CEN przyjął sprostowanie EN ISO 12863: 2010/AC:2011. Norma EN ISO 12863:2010 zmieniona EN ISO 12863:2010/A1:2016 i sprostowana w EN ISO 12863:2010/AC:2011 jest zgodna z ogólnym wymogiem bezpieczeństwa określonym w dyrektywie 2001/95/WE. Należy zatem opublikować odniesienie do sprostowania EN ISO 12863:2010/AC:2011 w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wraz z odniesieniem do normy EN ISO 12863:2010 i jej zmianą EN ISO 12863:2010/A1:2016.
(4) W dniu 2 lipca 2010 r. Komisja przyjęła decyzję 2010/376/UE 4 w sprawie wymogów bezpieczeństwa, które muszą spełniać normy europejskie dotyczące niektórych produktów w przestrzeni sypialnej dzieci.
(5) Pismem M/497 z dnia 20 października 2011 r. Komisja zwróciła się do CEN z wnioskiem o opracowanie norm europejskich dotyczących bezpieczeństwa artykułów do pielęgnacji dzieci, których dotyczą zagrożenia związane z miejscami sypialnymi (obszar zagrożeń 2), w szczególności materacy łóżeczkowych, osłon na łóżeczka, łóżeczek podwieszanych dla dzieci, pościeli dziecięcej oraz śpiworków dla dzieci.
(6) Na podstawie wniosku M/497 CEN przyjął normę EN 16890:2017 "Meble dla dzieci - Materace do łóżeczek - Wymagania bezpieczeństwa i metody badań". Norma EN 16890:2017 jest zgodna z ogólnym wymogiem bezpieczeństwa przewidzianym w dyrektywie 2001/95/WE. Odniesienie do niej należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(7) W dniu 6 stycznia 2010 r. Komisja przyjęła decyzję 2010/9/UE 5 w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy dotyczące krzesełek do kąpieli, akcesoriów kąpielowych oraz wanienek i stelaży przeznaczonych dla niemowląt i dzieci.
(8) Pismem M/464 z dnia 3 maja 2010 r. Komisja zwróciła się do CEN z wnioskiem o opracowanie norm europejskich w celu przeciwdziałania głównym zagrożeniom bezpieczeństwa w sektorze artykułów do pielęgnacji dzieci, ze względu na ryzyko utonięcia (obszar zagrożeń 1), w szczególności w związku z korzystaniem z krzesełek do kąpieli, akcesoriów kąpielowych oraz wanienek i stelaży.
(9) Na podstawie wniosku M/464 CEN przyjął normę EN 17022: 2018 "Artykuły do pielęgnacji dzieci - Akcesoria kąpielowe - Wymagania bezpieczeństwa i metody badań". Norma EN 17022:2018 jest zgodna z ogólnym wymogiem bezpieczeństwa przewidzianym w dyrektywie 2001/95/WE. Odniesienie do niej należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(10) Na podstawie wniosku M/464 CEN przyjął normę EN 17072:2018 "Artykuły do pielęgnacji dzieci - Wanienki, stelaże i elementy zestawów akcesoriów kąpielowych - Wymagania bezpieczeństwa i metody badań". Norma EN 17072:2018 jest zgodna z ogólnym wymogiem bezpieczeństwa przewidzianym w dyrektywie 2001/95/WE. Odniesienie do niej należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(11) W dniu 24 lipca 2011 r. Komisja przyjęła decyzję 2011/476/UE 6 w sprawie uwzględnienia w europejskich normach dotyczących stacjonarnego sprzętu treningowego wymogów bezpieczeństwa.
(12) Pismem M/506 z dnia 5 września 2012 r. Komisja zwróciła się do CEN z wnioskiem o opracowanie norm europejskich w celu przeciwdziałania głównym zagrożeniom związanym ze stacjonarnym sprzętem treningowym zgodnie z wymogami bezpieczeństwa. Na podstawie tego wniosku CEN przyjął normę EN ISO 20957-9: 2016 "Stacjonarny sprzęt treningowy - Część 9: Trenażery eliptyczne, dodatkowe szczególne wymagania bezpieczeństwa i metody badań (ISO 20957-9:2016)", odniesienie do której zostało opublikowane w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1698.
(13) Biorąc pod uwagę najnowszą wiedzę, CEN dokonał przeglądu normy EN ISO 20957-9:2016. W wyniku tego przeglądu przyjęto zmianę EN ISO 20957-9: 2016/A1: 2019 "Stacjonarny sprzęt treningowy - Część 9: Trenażery eliptyczne, dodatkowe szczególne wymagania bezpieczeństwa i metody badań - Zmiana 1 (ISO 20957-9:2016/Amd 1:2019)". Norma EN ISO 20957-9:2016, zmieniona EN ISO 20957-9:2016/A1:2019, jest zgodna z ogólnym wymogiem bezpieczeństwa przewidzianym w dyrektywie 2001/95/WE. Należy zatem opublikować odniesienie do zmiany EN ISO 20957-9: 2016/A1:2019 w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wraz z odniesieniem do normy EN ISO 20957-9:2016.
(14) Odniesienia do norm europejskich przyjętych w celu wsparcia dyrektywy 2001/95/WE opublikowane są w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1698. W celu zagwarantowania, że odniesienia do norm europejskich sporządzonych w celu wsparcia dyrektywy 2001/95/WE będą wymienione w jednym akcie prawnym, w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1698 należy uwzględnić odpowiednie odniesienia do nowych norm, zmian i korekt norm.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/1698.
(16) Zgodność z odpowiednimi normami krajowymi transponującymi normę europejską, do której odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, daje domniemanie bezpieczeństwa w odniesieniu do zagrożeń i kategorii zagrożeń objętych odpowiednią normą krajową od dnia publikacji odniesienia do normy europejskiej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania.
(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego dyrektywą 2001/95/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.402.140 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1808 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/1698 w odniesieniu do europejskich norm dotyczących niektórych artykułów do pielęgnacji dzieci, mebli dla dzieci, stacjonarnego sprzętu treningowego oraz zdolności zapłonu papierosów |
| Data aktu: | 30/11/2020 |
| Data ogłoszenia: | 01/12/2020 |
| Data wejścia w życie: | 01/12/2020 |