Decyzja 2020/1722 w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2021 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji

DECYZJA KOMISJI (UE) 2020/1722
z dnia 16 listopada 2020 r.
w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2021 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji

(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 7704)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 18 listopada 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 9 i art. 9a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Komisji 2010/634/UE 2  ustanowiono pulę uprawnień, które miały zostać wydane w celu sprzedaży na aukcji lub przydziału bezpłatnych uprawnień w całej Unii na 2013 r. na podstawie art. 9 i art. 9a ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE. Aby uwzględnić przystąpienie Chorwacji do Unii, rozszerzenie unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) na państwa EOG-EFTA oraz dodatkowe informacje i dokładniejsze dane, które stały się dostępne, decyzją Komisji 2013/448/UE odpowiednio zmieniono decyzję 2010/634/UE 3 , określając pulę uprawnień w całej Unii na 2013 r. na 2 084 301 856. W celu określenia całkowitej puli uprawnień, które mają zostać wydane w latach kalendarzowych następujących po 2013 r., pula ta miała być corocznie zmniejszana zgodnie z liniowym współczynnikiem redukcji wynoszącym 1,74 %.

(2) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 4  zmieniono dyrektywę 2003/87/WE w celu zwiększenia liniowego współczynnika redukcji do 2,2 %, począwszy od 2021 r., co oznacza obniżenie o 43 003 515 puli uprawnień, które mają być wydawane każdego roku w Unii. Określona w niniejszej decyzji pula uprawnień na 2021 r. w całej Unii zostaje zmniejszona o tę liczbę.

(3) W dniu 1 lutego 2020 r. weszła w życie Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 5  ("umowa o wystąpieniu"). Zgodnie z art. 127 umowy o wystąpieniu dyrektywa 2003/87/WE ma zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i na jego terytorium do dnia 31 grudnia 2020 r., kiedy to zakończy się okres przejściowy ustanowiony w art. 126 umowy o wystąpieniu. Od końca okresu przejściowego zastosowanie ma ponadto protokół do umowy o wystąpieniu dotyczący Irlandii/Irlandii Północnej. Zgodnie z art. 9 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej i załącznikiem 4 do protokołu dyrektywa 2003/87/WE ma nadal zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do wytwarzania energii elektrycznej w Irlandii Północnej. W rezultacie po zakończeniu okresu przejściowego emisje pochodzące z wytwarzania energii elektrycznej w Irlandii Północnej nadal podlegają dyrektywie w sprawie ETS.

(4) Liczbę uprawnień w całej Unii na 2021 r. należy zatem obliczyć na podstawie średniej rocznej liczby uprawnień wydawanych przez obecne państwa członkowskie zgodnie z ich odpowiednimi krajowymi planami rozdziału uprawnień w latach 2008-2012 6  oraz średniej rocznej puli uprawnień w latach 2008-2012 przydzielonej w związku z wytwarzaniem przez te instalacje w Irlandii Północnej energii elektrycznej. Ponieważ w okresie referencyjnym przedmiotowa instalacja w Irlandii Północnej wytwarzała zarówno energię elektryczną, jak i ciepło, średnią roczną liczbę uprawnień przydzielonych w wyniku wytwarzania przez tę instalację energii elektrycznej określa się poprzez odjęcie emisji z produkcji ciepła przy użyciu wskaźnika emisyjności opartego na cieple, stosowanego do określenia liczby uprawnień przydzielonych bezpłatnie.

(5) Ponadto na podstawie art. 9a dyrektywy 2003/87/WE, w szczególności ust. 1 i 4 tego artykułu, liczba uprawnień na 2021 r. w całej Unii powinna uwzględniać najnowsze dane naukowe dotyczące współczynnika ocieplenia globalnego gazów cieplarnianych oraz wyłączenie przez Chorwację, Francję, Niemcy, Włochy, Słowenię, Hiszpanię, Portugalię i Islandię z EU ETS małych instalacji na podstawie art. 27 dyrektywy 2003/87/WE.

(6) W związku z powyższym na 2021 r. liczba uprawnień w całej Unii, o której mowa w art. 9 dyrektywy 2003/87/WE, wynosi 1 571 583 007,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Na 2021 r. liczba uprawnień w całej Unii, o której mowa w art. 9 dyrektywy 2003/87/WE, wynosi 1 571 583 007.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 listopada 2020 r.
W imieniu Komisji
Frans TIMMERMANS
Wiceprzewodniczący wykonawczy
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Decyzja Komisji 2010/634/UE z dnia 22 października 2010 r. dostosowująca w całej Unii liczbę uprawnień, które mają być wydane w ramach systemu unijnego na rok 2013, oraz uchylająca decyzję 2010/384/UE (Dz.U. L 279 z 23.10.2010, s. 34).
3 Decyzja Komisji 2013/448/UE z dnia 5 września 2013 r. dotycząca krajowych środków wykonawczych w odniesieniu do przejściowego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji gazów cieplarnianych zgodnie z art. 11 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 240 z 7.9.2013, s. 27).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814 (Dz. U. L 76 z 19.3.2018, s. 3).
5 Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7).
6 W związku z przystąpieniem Chorwacji do Unii w dniu 1 lipca 2013 r. liczba uprawnień w całej Unii w odniesieniu do Chorwacji została obliczona na podstawie pkt 8 załącznika III do Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Chorwacji oraz dostosowań w Traktacie o Unii Europejskiej, Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Traktacie ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (Dz.U. L 112 z 24.4.2012, s. 21).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.386.26

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/1722 w sprawie puli uprawnień, które mają zostać wydane w całej Unii na 2021 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji
Data aktu: 16/11/2020
Data ogłoszenia: 18/11/2020
Data wejścia w życie: 18/11/2020