Decyzja 2020/1708 w sprawie wysokości wkładów finansowych wpłacanych przez państwa członkowskie na rzecz Europejskiego Funduszu Rozwoju, w tym pułapu na 2022 r., rocznej kwoty na 2021 r., pierwszej raty za 2021 r. oraz indykatywnej, niewiążącej prognozy dotyczącej spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2023 i 2024

DECYZJA RADY (UE) 2020/1708
z dnia 13 listopada 2020 r.
w sprawie wysokości wkładów finansowych wpłacanych przez państwa członkowskie na rzecz Europejskiego Funduszu Rozwoju, w tym pułapu na 2022 r., rocznej kwoty na 2021 r., pierwszej raty za 2021 r. oraz indykatywnej, niewiążącej prognozy dotyczącej spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2023 i 2024

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2018/1877 z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju i uchylającego rozporządzenie (UE) 2015/323 2 , w szczególności jego art. 19 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z procedurą określoną w art. 19-22 rozporządzenia Rady (UE) 2018/1877 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym mającym zastosowanie do 11. EFR") Komisja do dnia 15 października 2020 r. przedstawia wniosek określający: a) pułap rocznej kwoty wkładów na 2022 r.; b) roczną kwotę wkładów na 2021 r.; c) kwotę pierwszej raty wkładów na 2021 r.; oraz d) indykatywną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2023-2024.

(2) Zgodnie z art. 46 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. EFR Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przekazał Komisji swoje zaktualizowane szacunki zobowiązań i płatności związanych z instrumentami, którymi zarządza.

(3) Art. 20 ust. 1 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. EFR stanowi, że wezwania do wniesienia wkładów w pierwszej kolejności wykorzystują kwoty określone dla poprzednich Europejskich Funduszy Rozwoju (EFR). Należy zatem wezwać do wniesienia wkładów w ramach 10. EFR dla EBI oraz w ramach 11. EFR dla Komisji.

(4) Art. 55 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. EFR stanowi, że kwoty pochodzące z projektów realizowanych w ramach 10. EFR lub innych poprzednich EFR, których nie rozdysponowano zgodnie z art. 1 ust. 3 umowy wewnętrznej między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, lub które umorzono zgodnie z art. 1 ust. 4 tej umowy wewnętrznej, mają zostać potrącone z części wkładu państw członkowskich, o którym mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) tej umowy, chyba że Rada jednomyślnie zdecyduje inaczej.

(5) Art. 152 i 153 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 3  stanowią, że Zjednoczone Królestwo pozostaje stroną EFR do czasu zamknięcia 11. EFR i wszystkich poprzednich niezamkniętych EFR. Jednak udziału Zjednoczonego Królestwa w umorzonych środkach z projektów realizowanych w ramach 10. EFR lub poprzednich EFR nie można ponownie wykorzystać.

(6) W dniu 24 października 2019 r. decyzją (UE) 2019/1800 4 , na podstawie wniosku Komisji, Rada ustaliła pułap rocznej kwoty wkładów państw członkowskich na poczet EFR na 2021 r. w wysokości 3 700 000 000 EUR dla Komisji oraz 300 000 000 EUR dla EBI,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Pułap rocznej kwoty wkładów państw członkowskich na rzecz EFR na 2022 r. ustala się niniejszym na 2 800 000 000 EUR. Kwota ta zostaje podzielona na 2 500 000 000 EUR dla Komisji i 300 000 000 EUR dla EBI.

Artykuł  2

Roczną kwotę wkładów państw członkowskich na rzecz EFR na 2021 r. ustala się niniejszym na 4 000 000 000 EUR. Kwota ta zostaje podzielona na 3 700 000 000 EUR dla Komisji i 300 000 000 EUR dla EBI.

Artykuł  3

Poszczególne wkłady na rzecz EFR, które państwa członkowskie przekazują Komisji i EBI w ramach pierwszej raty za 2021 r., określono w tabeli w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Kwota 223 000 000 EUR pochodząca z niewykorzystanych lub umorzonych środków z projektów w ramach 8. EFR i 9. EFR zostaje zwrócona poprzez zmniejszenie płatności w ramach pierwszej raty za 2021 r., jak określono w art. 3.

Artykuł  5

Indykatywną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na 2023 r. ustala się niniejszym na 1 800 000 000 EUR dla Komisji i 300 000 000 EUR dla EBI, natomiast na 2024 r. - na 1 500 000 000 EUR dla Komisji i na 200 000 000 EUR dla EBI.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 listopada 2020 r.
W imieniu Rady
M. ROTH
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO Klucz dot. 8/9. EFR w % Klucz dot.

10. EFR w %

Klucz dot.

11. EFR w %

Pierwsza rata za 2021 r. (w EUR)
EBI

10. EFR

Komisja

11. EFR

Komisja

Zwrot dot. 8/9. EFR

Komisja

11. EFR minus zwrot dot.

8/9. EFR

BELGIA 3,92 3,53 3,24927 2 471 000,00 51 988 320,00 -8 741 600,00 43 246 720,00
BUŁGARIA 0,14 0,21853 98 000,00 3 496 480,00 0,00 3 496 480,00
CZECHY 0,51 0,79745 357 000,00 12 759 200,00 0,00 12 759 200,00
DANIA 2,14 2,00 1,98045 1 400 000,00 31 687 200,00 -4 772 200,00 26 915 000,00
NIEMCY 23,36 20,50 20,57980 14 350 000,00 329 276 800,00 -52 092 800,00 277 184 000,00
ESTONIA 0,05 0,08635 35 000,00 1 381 600,00 0,00 1 381 600,00
IRLANDIA 0,62 0,91 0,94006 637 000,00 15 040 960,00 -1 382 600,00 13 658 360,00
GRECJA 1,25 1,47 1,50735 1 029 000,00 24 117 600,00 -2 787 500,00 21 330 100,00
HISZPANIA 5,84 7,85 7,93248 5 495 000,00 126 919 680,00 -13 023 200,00 113 896 480,00
FRANCJA 24,30 19,55 17,81269 13 685 000,00 285 003 040,00 -54 189 000,00 230 814 040,00
CHORWACJA 0,00 0,22518 0,00 3 602 880,00 0,00 3 602 880,00
WŁOCHY 12,54 12,86 12,53009 9 002 000,00 200 481 440,00 -27 964 200,00 172 517 240,00
CYPR 0,09 0,11162 63 000,00 1 785 920,00 0,00 1 785 920,00
ŁOTWA 0,07 0,11612 49 000,00 1 857 920,00 0,00 1 857 920,00
LITWA 0,12 0,18077 84 000,00 2 892 320,00 0,00 2 892 320,00
LUKSEMBURG 0,29 0,27 0,25509 189 000,00 4 081 440,00 -646 700,00 3 434 740,00
WĘGRY 0,55 0,61456 385 000,00 9 832 960,00 0,00 9 832 960,00
MALTA 0,03 0,03801 21 000,00 608 160,00 0,00 608 160,00
NIDERLANDY 5,22 4,85 4,77678 3 395 000,00 76 428 480,00 -11 640 600,00 64 787 880,00
AUSTRIA 2,65 2,41 2,39757 1 687 000,00 38 361 120,00 -5 909 500,00 32 451 620,00
POLSKA 1,30 2,00734 910 000,00 32 117 440,00 0,00 32 117 440,00
PORTUGALIA 0,97 1,15 1,19679 805 000,00 19 148 640,00 -2 163 100,00 16 985 540,00
RUMUNIA 0,37 0,71815 259 000,00 11 490 400,00 0,00 11 490 400,00
SŁOWENIA 0,18 0,22452 126 000,00 3 592 320,00 0,00 3 592 320,00
SŁOWACJA 0,21 0,37616 147 000,00 6 018 560,00 0,00 6 018 560,00
FINLANDIA 1,48 1,47 1,50909 1 029 000,00 24 145 440,00 -3 300 400,00 20 845 040,00
SZWECJA 2,73 2,74 2,93911 1 918 000,00 47 025 760,00 -6 087 900,00 40 937 860,00
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO 12,69 14,82 14,67862 10 374 000,00 234 857 920,00 -28 298 700,00 206 559 220,00
OGÓŁEM

UE-27 I ZJEDNOCZONE KRÓLE

STWO

100,00 100,00 100,00 70 000 000,00 1 600 000 000,00 -223 000 000,00 1 377 000 000,00
1 Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 307 z 3.12.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
4 Decyzja Rady (UE) 2019/1800 z dnia 24 października 2019 r. w sprawie wysokości wkładów finansowych wpłacanych przez państwa członkowskie na rzecz Europejskiego Funduszu Rozwoju, w tym pułapu na 2021 r., rocznej kwoty na 2020 r., pierwszej raty za 2020 r. oraz indykatywnej, niewiążącej prognozy dotyczącej spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2022 i 2023 (Dz.U. L 274 z 28.10.2019, s. 9).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.385.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/1708 w sprawie wysokości wkładów finansowych wpłacanych przez państwa członkowskie na rzecz Europejskiego Funduszu Rozwoju, w tym pułapu na 2022 r., rocznej kwoty na 2021 r., pierwszej raty za 2021 r. oraz indykatywnej, niewiążącej prognozy dotyczącej spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2023 i 2024
Data aktu: 13/11/2020
Data ogłoszenia: 17/11/2020
Data wejścia w życie: 13/11/2020