Rozporządzenie wykonawcze 2020/1646 w sprawie środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki w następstwie rozstrzygnięcia sporu handlowego w ramach Uzgodnienia w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów w Światowej Organizacji Handlu

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/1646
z dnia 7 listopada 2020 r.
w sprawie środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki w następstwie rozstrzygnięcia sporu handlowego w ramach Uzgodnienia w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów w Światowej Organizacji Handlu *

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 11 kwietnia 2019 r. Organ Rozstrzygania Sporów Światowej Organizacji Handlu ("WTO") przyjął zalecenia i postanowienia w sporze DS353 Stany Zjednoczone - Środki wpływające na handel dużymi cywilnymi statkami powietrznymi (druga skarga) - odwołanie się przez Unię Europejską do art. 21 ust. 5 uzgodnienia w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów, potwierdzające, że Stany Zjednoczone nie dostosowały swoich środków uznanych za niezgodne z Porozumieniem w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych ("porozumienie SCM"). W odniesieniu do ulg podatkowych w zakresie FSC/ETI Organ Apelacyjny potwierdził, że Stany Zjednoczone nie wycofały subsydiów oraz że pierwotne zalecenia i postanowienia pozostają aktualne 2 .

(2) W odniesieniu do innych odpowiednich środków, zgodnie z pkt 8 "Uzgodnionych procedur na mocy art. 21 i 22 Uzgodnienia w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów ("DSU") oraz art. 7 Porozumienia w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych" 3  między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi w odniesieniu do tego sporu, Unia Europejska zwróciła się do arbitra, o którym mowa w art. 22 ust. 6 DSU, o wznowienie swojej pracy. Arbiter wydał decyzję w dniu 13 października 2020 r. 4

(3) W decyzji arbitra stwierdza się, że Unia Europejska może zwrócić się do Organu Rozstrzygania Sporów WTO o upoważnienie do wprowadzenia środków zaradczych w odniesieniu do Stanów Zjednoczonych Ameryki ("Stany Zjednoczone") na poziomie nieprzekraczającym 3 993 212 564 USD rocznie. Środki zaradcze mogą przyjąć formę a) zawieszenia koncesji taryfowych i innych powiązanych zobowiązań wynikających z GATT 1994, b) zawieszenia koncesji i innych zobowiązań wynikających z Porozumienia w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych oraz c) zawieszenia zobowiązań horyzontalnych lub sektorowych zawartych w skonsolidowanej liście usług Unii Europejskiej w odniesieniu do wszystkich głównych sektorów określonych w sektorowym wykazie klasyfikacji usług.

(4) Zgodnie z art. 22 ust. 7 DSU strony akceptują decyzję arbitra jako ostateczną. W dniu 26 października 2020 r. Unia Europejska została upoważniona przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO do wprowadzenia środków zaradczych wobec Stanów Zjednoczonych zgodnie z decyzją arbitra. Środki zaradcze obejmą zawieszenie koncesji taryfowych oraz nałożenie nowych lub zwiększonych ceł.

(5) Opracowując i wybierając odpowiednie środki, Komisja wzięła pod uwagę i zastosowała wszystkie obiektywne kryteria zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) i art. 4 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 654/2014. Zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 654/2014 Komisja umożliwia zainteresowanym stronom wyrażenie opinii i przedstawienie informacji dotyczących interesów gospodarczych Unii w tym zakresie 5 .

(6) Komisja dopilnowała, aby dodatkowe należności celne nie przekraczały poziomu zatwierdzonego przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO. Obecnie kwota ta jest uznawana za odpowiednią do skutecznego zachęcania do przestrzegania przepisów i zapewnienia pomocy unijnym podmiotom gospodarczym, ponieważ w obecnej sytuacji gospodarczej zezwala ona na wprowadzenie środków wobec wyprodukowanych w USA dużych samolotów cywilnych i innych produktów, które to środki uznaje się za wystarczająco podobne do środków zaradczych wprowadzonych przez Stany Zjednoczone.

(7) Środki te dotyczą przywozu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, od dostaw których Unia nie jest zasadniczo uzależniona. Takie podejście pozwala - na ile to możliwe - uniknąć negatywnego wpływu na różne podmioty na rynku unijnym, w tym na konsumentów.

(8) Środki polityki handlowej w formie dodatkowych ceł ad valorem na produkty wymienione w załącznikach I i II powinny być stosowane w następujący sposób:

a) dodatkowe cła ad valorem w wysokości 15 % na produkty określone w załączniku I;

b) dodatkowe cła ad valorem w stawce 25 % na produkty określone w załączniku II.

(9) Negocjacje między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi mające na celu zrównoważone rozstrzygnięcie sporów w ramach WTO dotyczących dużych cywilnych statków powietrznych nie przyniosły jak dotąd rezultatów. Jednocześnie Stany Zjednoczone nadal stosują środki zaradcze w wysokości 7,5 mld USD w odniesieniu do przywozu produktów z Unii Europejskiej. Komisja zamierza zmienić niniejsze rozporządzenie w celu uwzględnienia istotnych zmian, w tym w odniesieniu do przestrzegania przepisów przez USA lub jego braku. W szczególności Komisja zamierza zawiesić stosowanie rozporządzenia wykonawczego, jeżeli Stany Zjednoczone zawieszą środki zaradcze przeciwko przywozowi z Unii Europejskiej lub w stosownych przypadkach zmienią poziom ceł, aby odzwierciedlić środki zaradcze zastosowane przez Stany Zjednoczone.

(10) Niniejszy akt powinien wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Barier Handlowych ustanowionego na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 6 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W następstwie rozstrzygnięć w sporze WTO DS353 Stany Zjednoczone - Środki wpływające na handel dużymi cywilnymi statkami powietrznymi oraz po udzieleniu upoważnienia przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO Unia Europejska zawiesza stosowanie w handlu Stanów Zjednoczonych koncesji celnych przywozowych na mocy GATT 1994 w odniesieniu do produktów wymienionych w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

W konsekwencji Unia zastosuje dodatkowe cła na przywóz do Unii produktów wymienionych w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia i pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki ("Stany Zjednoczone").

Artykuł  3
1. 
Produkty wymienione w załącznikach, dla których pozwolenie na przywóz zawierające zwolnienie z cła lub jego redukcję zostało wydane przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, nie podlegają dodatkowym cłom.
2. 
Produkty wymienione w załącznikach, w odniesieniu do których importerzy mogą przedstawić dowody na to, że zostały wywiezione ze Stanów Zjednoczonych do Unii przed dniem zastosowania dodatkowego cła w odniesieniu do danego produktu, nie podlegają cłu dodatkowemu.
Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 listopada 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Produkty podlegające dodatkowym cłom

Kody TARIC (1)(2) Cło dodatkowe
8802 40 00 13 15 %
8802 40 00 15 15 %
8802 40 00 17 15 %
8802 40 00 19 15 %
8802 40 00 21 15 %
(1) Kody nomenklatury pochodzą ze zintegrowanej taryfy opartej na Nomenklaturze Scalonej, określonej w art. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).

(2) W celu uniknięcia wątpliwości te pozycje taryfowe mają obejmować wszystkie statki powietrzne należące do określonych parametrów masy przywożone do Unii Europejskiej (wprowadzone do swobodnego obrotu) i eksploatowane przez dowolny podmiot znajdujący się w Unii Europejskiej przez jakikolwiek ekonomicznie istotny okres, zarówno w Unii Europejskiej, jak i między Unią Europejską a jakimkolwiek państwem trzecim, niezależnie od jakichkolwiek formalnych uzgodnień finansowych, które mogą obowiązywać (takich jak umowy leasingu), oraz z uwzględnieniem kryteriów takich jak niżej wymienione (z których żadne nie ma decydującego znaczenia): miejsce zarejestrowania operatora; centrum działalności operatora; zewnętrzne malowanie oraz wewnętrzny projekt i konfiguracja statku powietrznego zgodnie z marką operatora oraz zamierzone oznakowanie.

ZAŁĄCZNIK  II

Produkty podlegające dodatkowym cłom

CN 2020 (1) Cło dodatkowe
0301 11 00 25 %
0301 19 00 25 %
0303 13 00 25 %
0304 81 00 25 %
0305 41 00 25 %
0307 22 90 25 %
0406 10 50 25 %
0406 90 21 25 %
0406 90 86 25 %
0714 20 10 25 %
0714 20 90 25 %
0802 90 85 25 %
0804 10 00 25 %
0805 40 00 25 %
0810 40 50 25 %
0811 90 50 25 %
0811 90 70 25 %
0905 10 00 25 %
0905 20 00 25 %
1001 99 00 25 %
1202 41 00 25 %
1202 42 00 25 %
1212 29 00 25 %
1302 19 70 25 %
1302 39 00 25 %
1515 90 11 25 %
1515 90 29 25 %
1515 90 39 25 %
1515 90 40 25 %
1515 90 51 25 %
1515 90 59 25 %
1515 90 60 25 %
1515 90 91 25 %
1515 90 99 25 %
1703 10 00 25 %
1806 10 15 25 %
1806 10 20 25 %
1806 10 30 25 %
1806 10 90 25 %
1806 20 10 25 %
1806 20 30 25 %
1806 20 50 25 %
1806 20 80 25 %
1806 20 95 25 %
1806 31 00 25 %
1806 32 10 25 %
1806 32 90 25 %
1806 90 11 25 %
1806 90 19 25 %
2008 19 99 25 %
2008 30 59 25 %
2008 30 90 25 %
2009 11 11 25 %
2009 11 19 25 %
2009 11 91 25 %
2009 11 99 25 %
2009 21 00 25 %
2009 29 19 25 %
2101 11 00 25 %
2103 20 00 25 %
2103 90 90 25 %
2104 10 00 25 %
2106 90 59 25 %
2205 10 10 25 %
2208 20 29 25 %
2208 20 40 25 %
2208 20 89 25 %
2208 40 11 25 %
2208 40 39 25 %
2208 40 51 25 %
2208 40 91 25 %
2208 40 99 25 %
2208 60 11 25 %
2208 60 19 25 %
2208 60 91 25 %
2208 60 99 25 %
2303 20 10 25 %
2401 10 35 25 %
2401 10 60 25 %
2401 10 70 25 %
2401 10 85 25 %
2401 10 95 25 %
2401 20 35 25 %
2401 20 60 25 %
2401 20 70 25 %
2401 20 85 25 %
2401 20 95 25 %
2401 30 00 25 %
3301 19 20 25 %
33012510 25 %
3301 25 90 25 %
3502 90 20 25 %
3502 90 70 25 %
3504 00 10 25 %
3504 00 90 25 %
3904 10 00 25 %
3920 10 23 25 %
3920 10 24 25 %
3920 10 81 25 %
4202 19 10 25 %
4202 19 90 25 %
4202 21 00 25 %
4202 22 10 25 %
4202 22 90 25 %
4202 32 10 25 %
4202 32 90 25 %
4202 91 10 25 %
4202 91 80 25 %
4202 92 11 25 %
4202 92 15 25 %
4202 92 19 25 %
4202 92 91 25 %
5203 00 00 25 %
8429 51 10 25 %
8429 51 91 25 %
8429 51 99 25 %
8701 91 10 25 %
8701 91 90 25 %
8701 92 90 25 %
8701 93 10 25 %
8701 93 90 25 %
8701 94 10 25 %
8701 94 90 25 %
8705 90 80 25 %
8714 91 10 25 %
8714 91 30 25 %
8714 91 90 25 %
9504 20 00 25 %
9504 30 10 25 %
9504 30 20 25 %
9504 30 90 25 %
9504 50 00 25 %
9504 90 10 25 %
9504 90 80 25 %
9506 91 10 25 %
9506 91 90 25 %
(1) Kody nomenklatury pochodzą z Nomenklatury scalonej określonej w art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1) i zawartej w załączniku I do tego rozporządzenia, obowiązującej w momencie publikacji niniejszego rozporządzenia i odpowiednio zmienionej kolejnymi aktami ustawodawczymi, w tym ostatnio rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1776 z dnia 9 października 2019 r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 280 z 31.10.2019, s. 1).
*Z dniem 11 lipca 2021 r. obowiązywanie nin. decyzji zostało zawieszone do dnia 11 lipca 2021 r., zgodnie z art. 1 decyzji nr 2021/1123 z dnia 8 lipca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.243.43).
1 Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 50.
2 Sprawozdanie Organu Apelacyjnego, US - Large Civil Aircraft (USA - Duże cywilne statki powietrzne) (druga skarga) (art. 21 ust. 5 - UE), pkt 5.172 i 6.4 lit. b); Sprawozdanie Organu Apelacyjnego, US - Large Civil Aircraft (USA - Duże cywilne statki powietrzne)(druga skarga), pkt 1352 i przypis 2716; Sprawozdanie organu arbitrażowego, US - FSC (art. 22 ust. 6 US), pkt 8.1.
3 WT/DS353/14.
4 WT/DS353/ARB.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 z dnia 6 października 2015 r. ustanawiające procedury unijne w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Unii zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu (tekst jednolity) (Dz.U. L 272 z 16.10.2015, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.373.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/1646 w sprawie środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki w następstwie rozstrzygnięcia sporu handlowego w ramach Uzgodnienia w sprawie zasad i procedur regulujących rozstrzyganie sporów w Światowej Organizacji Handlu
Data aktu: 07/11/2020
Data ogłoszenia: 09/11/2020
Data wejścia w życie: 10/11/2020